Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är vaccindebaclet? Att tillverkarna har svårt med produktionen? Att godkännanden har snabbats på? Att EU tagit beslut om att köpa in mängder av vaccin supersnabbt? Att vi delar med oss av vaccin till andra länder?

Använder vi inte doserna i den takt de kommer?

Vilka myndigheter avser du främst?
Som vanligt på buke så ser man inte skogen för alla träd. Hur har EU-samarbetet rullat på? Tycker mest att det har varit vart land för sig själva, och nu helt plötsligt sitter vi i samma båt igen och allt är guld och regnbågar. Tror mer att eu hindrar och stjälper
 
Som vanligt på buke så ser man inte skogen för alla träd. Hur har EU-samarbetet rullat på? Tycker mest att det har varit vart land för sig själva, och nu helt plötsligt sitter vi i samma båt igen och allt är guld och regnbågar. Tror mer att eu hindrar och stjälper
¨Du formulerar dig så oerhört svepande att det inte går att föra någon vidare diskussion utifrån det.
 
Givetvis går det inte föra någon diskussion vidare kring det. Trumps america first-politik var det så mycket spott och spe över. Biden är inte mycket bättre han. Hade exportförbudet kommit under Trumps ledarskap så hade alla gått bananas och satt honom som personligt ansvarig över att vi inte får vaccin. Men nu är det ju Biden.
 
Någon annan än jag som inte är förvånad över detta vaccindebacle? Jag hoppas att det kommer finnas självkritik hos myndigheterna efter pandemin så att det kommer ordentliga utvärderingar så att vi står bättre rustade inför nästa pandemi. Kanske lära av andra länder? Israels vaccinering och Taiwans snabba agerande redan förra året. Jag är mindre hoppfull om det. Ett ord prestige.
(med reservation för att jag inte håller stenkoll på läget i Sverige då jag inte bor där, så jag kan ha missat något)

Men är det inte ett EU-brett problem det här med försenade vaccin? Det är väl ingenting som drabbat Sverige specifikt? Då känns det lite konstigt att dra det till att klaga på Sverige, tycker jag. Det är ju inte direkt så att Sverige erbjudits en massa vaccin utan att sedan kunna hantera det korrekt. hade det funnits befog för kritik, tycker jag.

Sen kan man vara kritisk gentemot EU och allt det där om man vill, men det har ju i sammanhanget inte särskilt mycket med de svenska myndigheterna att göra, och framförallt är det en helt annan (och större) fråga.
 
Givetvis går det inte föra någon diskussion vidare kring det. Trumps america first-politik var det så mycket spott och spe över. Biden är inte mycket bättre han. Hade exportförbudet kommit under Trumps ledarskap så hade alla gått bananas och satt honom som personligt ansvarig över att vi inte får vaccin. Men nu är det ju Biden.

Om USA har brutit mot WHO's distribution kedja vore det bra att fa veta det.
pfizer-BioNTech tog emot pengar av US och EU nar jakten pa vaccin borjade (ungefar lika mycket av dem bada) och skrev kontrakt med dem om hur manga doser de skulle leverera.
Moderna ar tillverkat i USA och Switzerland och foljer WHO's distributionskedja sa vitt jag kan se.
Jag har ingen aning om vem som faktiskt gor J&J's vaccin, men jag vet att den inte var godkand har i US forran sista dagarna i February eller forsta dagarna i Mars och de forsta doserna inte kommer forran i slutet pa Mars.

Lat mig lagga till att vi har en helt fantastisk distributions kedja har i USA och nar den (FEMA) fick gora det de ar bast pa, organisera hjalp, vacciner, whatever, sa har distributionen fungerat helt fantastiskt.
 
Om USA har brutit mot WHO's distribution kedja vore det bra att fa veta det.
pfizer-BioNTech tog emot pengar av US och EU nar jakten pa vaccin borjade (ungefar lika mycket av dem bada) och skrev kontrakt med dem om hur manga doser de skulle leverera.
Moderna ar tillverkat i USA och Switzerland och foljer WHO's distributionskedja sa vitt jag kan se.
Jag har ingen aning om vem som faktiskt gor J&J's vaccin, men jag vet att den inte var godkand har i US forran sista dagarna i February eller forsta dagarna i Mars och de forsta doserna inte kommer forran i slutet pa Mars.

Lat mig lagga till att vi har en helt fantastisk distributions kedja har i USA och nar den (FEMA) fick gora det de ar bast pa, organisera hjalp, vacciner, whatever, sa har distributionen fungerat helt fantastiskt.
https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-eu-astrazeneca-idUSL8N2L9384 vet inte om det är att bryta supplykedjan
 
(med reservation för att jag inte håller stenkoll på läget i Sverige då jag inte bor där, så jag kan ha missat något)

Men är det inte ett EU-brett problem det här med försenade vaccin? Det är väl ingenting som drabbat Sverige specifikt? Då känns det lite konstigt att dra det till att klaga på Sverige, tycker jag. Det är ju inte direkt så att Sverige erbjudits en massa vaccin utan att sedan kunna hantera det korrekt. hade det funnits befog för kritik, tycker jag.

Sen kan man vara kritisk gentemot EU och allt det där om man vill, men det har ju i sammanhanget inte särskilt mycket med de svenska myndigheterna att göra, och framförallt är det en helt annan (och större) fråga.
Tyskland har ju i alla fall upphandlat vid sidan av. Kan tänka mig att de kommer få det tidigare än eu. It’s a sellers market osv. Hallengren har sagt att det inte fanns på tapeten att försöka köpa in från annat än via eu. Lite som att lägga alla ägg i en korg. Antar att EU pressat priset lite för mycket
 
Vad är vaccindebaclet? Att tillverkarna har svårt med produktionen? Att godkännanden har snabbats på? Att EU tagit beslut om att köpa in mängder av vaccin supersnabbt? Att vi delar med oss av vaccin till andra länder?

Använder vi inte doserna i den takt de kommer?

Vilka myndigheter avser du främst?

(med reservation för att jag inte håller stenkoll på läget i Sverige då jag inte bor där, så jag kan ha missat något)

Men är det inte ett EU-brett problem det här med försenade vaccin? Det är väl ingenting som drabbat Sverige specifikt? Då känns det lite konstigt att dra det till att klaga på Sverige, tycker jag. Det är ju inte direkt så att Sverige erbjudits en massa vaccin utan att sedan kunna hantera det korrekt. hade det funnits befog för kritik, tycker jag.

Sen kan man vara kritisk gentemot EU och allt det där om man vill, men det har ju i sammanhanget inte särskilt mycket med de svenska myndigheterna att göra, och framförallt är det en helt annan (och större) fråga.

Om USA har brutit mot WHO's distribution kedja vore det bra att fa veta det.
pfizer-BioNTech tog emot pengar av US och EU nar jakten pa vaccin borjade (ungefar lika mycket av dem bada) och skrev kontrakt med dem om hur manga doser de skulle leverera.
Moderna ar tillverkat i USA och Switzerland och foljer WHO's distributionskedja sa vitt jag kan se.
Jag har ingen aning om vem som faktiskt gor J&J's vaccin, men jag vet att den inte var godkand har i US forran sista dagarna i February eller forsta dagarna i Mars och de forsta doserna inte kommer forran i slutet pa Mars.

Lat mig lagga till att vi har en helt fantastisk distributions kedja har i USA och nar den (FEMA) fick gora det de ar bast pa, organisera hjalp, vacciner, whatever, sa har distributionen fungerat helt fantastiskt.
Detta gällande bristen på vaccin och minskningen i vaccin leveranser så har man ju dock på nyheterna hänvisat till att leveranser har stoppas pga exportförbud. Tex i denna artikel https://www.svd.se/eu-skruvar-upp-kraven-pa-astra-zeneca
anges följande: "Orsaken är att de planerade leveranserna av vaccin från USA, Storbritannien och Indien stoppas av exportförbud."

Dock anges inget mer om detta i artikel tyvärr. Jag hörde också om exportförbud på nyheterna på Svt igår.

För att klargöra, exportförbud infört av länder utanför EU, som då orsakar leveransförseningar, är inget som kan lastas EU för. Dock väldigt osolidariskt av USA, Storbritannien och Indien om de har stoppat leveranser av vaccin avsedda för EU, alltså om detta är sant.
Någon som har mer uppgifter om detta? Artikeln jag länkade till anger tyvärr inget mer om detta än den citerade meningen ovan.
 
Bor numera mitt i stan och gick en promenad idag efter jobbet. Blev besviken när jag ser att det på barer och pubar och liknande ställen med matservering har folk som sitter jättetätt i barer och vid små bord. Det är alltså olika sällskap som sitter med några centimeter emellan på barer t.ex. och restauranger som har klämt in bord med ca 20 cm mellanrum.

Jo jag förstår att barer och restauranger har det extremt tufft och gör allt för att få in pengar men folk beter sig som om pandrmin inte fanns. Vad är det folk inte fattar? Vart anmäler man ställen som inte sköter sig? Miljö och hälsoskydd?
 
Bor numera mitt i stan och gick en promenad idag efter jobbet. Blev besviken när jag ser att det på barer och pubar och liknande ställen med matservering har folk som sitter jättetätt i barer och vid små bord. Det är alltså olika sällskap som sitter med några centimeter emellan på barer t.ex. och restauranger som har klämt in bord med ca 20 cm mellanrum.

Jo jag förstår att barer och restauranger har det extremt tufft och gör allt för att få in pengar men folk beter sig som om pandrmin inte fanns. Vad är det folk inte fattar? Vart anmäler man ställen som inte sköter sig? Miljö och hälsoskydd?
Kommunen när det gäller restauranger! På butiker, gym, handelsplatser, museum, är det länsstyrelsen.
 
Idag har vi officiellt varit hemma i ett år. Känner mig rätt less på det här!


Själv älskar jag att sitta hemma och jobba och får jag inte göra det även efter pandemin så tänker jag byta jobb. Jag kan ju givetvis förstår att det är till fördel att vara inne på möten och så men förövrigt ser jag ingen poäng med att sitta på ett kontor. Gillade det mer när vi hade egna kontor men sen vi gick över till aktivitetsbaserat kontor så avskyr jag det som pesten. Hade förmodligen redan bytt arbete om inte pandemin varit med hemmajobbet på grund av det.

Tycker det är skönt, tyst och lugnt hemma, jag får mer gjort och har lättare att koncentrera mig . Får mina sociala kontakter på andra ställen än jobbet och har egentligen inget behov av sociala kontakter utöver jobbsaker på mitt arbete har jag insett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 657
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp