Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå första gruppen som vaccinerades här i Sverige, jag tror att vårdpersonalen och boende på äldreboenden var de allra första.
Det var olika i olika regioner. FoHM hade prioriterat 'de äldre allra först'.
Det var ett herrans liv på en del journalister på presskonferenserna att Stockholm hade fått för få doser jämfört med andra regioner, men det som hänt var att alla regioner fått ett lika antal doser baserat på hur många äldre de hade - och sedan hade region Stockholm tagit ett eget beslut om att stoppa in personal som jobbade med äldre i den högsta prioritetsgruppen.

Så det var anledningen till att Stockholm var sist in i fas 2.
 
Det var olika i olika regioner.
Det var ett herrans liv på en del journalister på presskonferenserna att Stockholm hade fått för få doser jämfört med andra regioner, men det som hänt var att alla regioner fått ett lika antal doser baserat på hur många äldre de hade - och sedan hade region Stockholm tagit ett eget beslut om att stoppa in personal som jobbade med äldre i den högsta prioritetsgruppen.

Så det var anledningen till att Stockholm var sist in i fas 2.
Ah! Kan självklart kommit ihåg fel :up:
 
Nu publicerades precis följande på sydsvenskan.se, och jag tycker det är för tidigt att skicka tillbaka elever till skola etc. Avvakta 14 dagar efter påskledighet och ta nytt beslut kanske är en bättre idé?

"Redan hårda belastningen på vården ökar
Just nu är 1 700 personer som är så allvarligt sjuka i covid-19 att de behöver sjukhusvård och enligt Iréne Nilsson Carlsson, folkhälsoråd vid Socialstyrelsen, är belastningen på vården fortsatt hög.

– Antalet inlagda ökar både på iva och övriga vårdavdelningar och det vi känner en oro inför nu är att det kommer att bli ytterligare försämringar innan det blir bättre igen, säger hon.
Av de tillgängliga iva-platserna i Sverige är 558 platser belagda, varav 294 av personer med covid-19.

– - Det betyder att det är drygt hälften, 53 procent, av platserna behövs för covid-19, säger Iréne Nilsson Carlsson.
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell fortsätter smittspridningen att öka, både i Sverige och i andra länder.
– På global nivå ser vi tyvärr en uppgång igen efter ett par veckors nedgång. Det är Europa som står för volymen i ökningen. Tyvärr är det inte bara Sverige, många av länderna i Europa har en ökning, säger Tegnell.
– Vi är definitivt på väg mot ytterligare en ökning den här veckan. Riktigt hur stor vet vi inte än, men det är helt klart en ökning.

... (bortklippt info om hur många vaccinerade bl a)

Ända sedan den 9 mars har antalet patienter som vårdas på en intensivvårdsavdelning (iva) på grund av covid-19 ökat, enligt intensivvårdsregistret.

De senaste dagarna har antalet ökat med ytterligare ett tiotal patienter och är nu uppe i 292. Så många har det inte varit sedan den 22 januari. Då var dock trenden nedåtgående, till skillnad mot nu, då den är uppåtgående.

Den senaste tiden har smittspridningen ökat med cirka 18 procent, enligt Anders Tegnell. Eftersom smittspridningen ökar och det faktum att det finns en tidsfördröjning på drygt tio dagar från det att man insjuknar tills dess att man hamnar på iva, är risken alltså överhängande att antalet som vårdas på iva kommer att öka ytterligare och därmed pressa regionerna och sjukvårdspersonalen ännu mer.
Orsaken till den ökande smittspridningen, enligt Anders Tegnell, är dålig följsamhet till de råd och rekommendationer som finns.

De regioner som har högst beläggning på iva just nu på grund av covid-19, i förhållande till invånarantalet är: Uppsala, Dalarna, Gävleborg och Östergötland."
 
Det var olika i olika regioner. FoHM hade prioriterat 'de äldre allra först'.
Det var ett herrans liv på en del journalister på presskonferenserna att Stockholm hade fått för få doser jämfört med andra regioner, men det som hänt var att alla regioner fått ett lika antal doser baserat på hur många äldre de hade - och sedan hade region Stockholm tagit ett eget beslut om att stoppa in personal som jobbade med äldre i den högsta prioritetsgruppen.

Så det var anledningen till att Stockholm var sist in i fas 2.
Omsorgspersonal har delvis varit prioriterad - i anslutning till att de sårbara i SÄBO och hemtjänst som de sköter om vaccinerats.

Men sedan fick regionerna någon vag tillåtelse att själva ge viss vårdpersonal prioritet "utöver". Som utnyttjades rejält i Sthlm. Med variationer mellan inte alls och lite mindre (?) på andra ställen. Är det inte det som de sagt ifrån om senare att nationella ordningen ska hållas? (förmodat pga. det inte var bara lite personal på covid-IVA o.dyl. som fick, vilket väl var tanken)
 
Den här lilla texten hittade jag på aftonbladet och kände bara, men vad i helvete! Jag hoppas att detta inte är sant och att det bara är spekulationer!
1616688095456.png
 
Har bara relaterat vad vetenskapen säger beträffande vaccinationsstrategier, och det finns mer modern forskning på veterinärsidan. Där djurbesättningarna är stora och avstånden mellan dem är små vaccinerar man först. Stora besättningar nära varandra tycker jag motsvaras ganska väl av storstäderna med förorter. Naturligtvis handlar dokumenten om lantbruksdjur med ekonomisk betydelse. Men jag kan tänka mig att kampanjer för att vaccinera vilda djur mot rabies följer samma mönster. Finns det någon annan åkomma som vilt vaccineras mot?

Jag tycker att jämförelsen mellan djur och människor blir ganska märklig, speciellt när det gäller storstad och stor besättning av djur. Jag är helt säker på att FHM:s rekommendationer följs mycket bättre av människor än av djur. Rekommendationer till grisarna är nog inte det första man sätter in för att begränsa smittspridningen.
 
Igår fick lärarna på barnens skola reda på att dom alla ska vaccineras idag. Så det kan gå fort.

Barnen får påsklov en dag tidigare eftersom dom räknar med att flera lärare kommer att vara hemma imorgon.

(här I Österrike ligger lärare högre upp i prioriteringslistan än i Sverige)
I Sverige finns inte lärare som någon slags prioriterad grupp. Vi vaccineras när det blir vår tur enligt ålder och ev riskgrupp.
 
Den här lilla texten hittade jag på aftonbladet och kände bara, men vad i helvete! Jag hoppas att detta inte är sant och att det bara är spekulationer!
Visa bifogad fil 66784

Jag kollade CNN och de sager att det ar tidigt man upptackt dubbel mutanten och att man darfor inte alls vet hur farlig den ar eller om den kommer att smitta mer ... MEN den ar sa ny att den inte har nagot att gora med Indien's "spike" i smittospridning.
 
Har bara relaterat vad vetenskapen säger beträffande vaccinationsstrategier, och det finns mer modern forskning på veterinärsidan. Där djurbesättningarna är stora och avstånden mellan dem är små vaccinerar man först. Stora besättningar nära varandra tycker jag motsvaras ganska väl av storstäderna med förorter. Naturligtvis handlar dokumenten om lantbruksdjur med ekonomisk betydelse. Men jag kan tänka mig att kampanjer för att vaccinera vilda djur mot rabies följer samma mönster. Finns det någon annan åkomma som vilt vaccineras mot?
Då gäller det ju att folk i storstäder håller sig i sina storstäder och inte reser på skidsemester eller något annat, och folk som inte bor i storstäder håller sig borta. Där sprack den idén.
 
Den här lilla texten hittade jag på aftonbladet och kände bara, men vad i helvete! Jag hoppas att detta inte är sant och att det bara är spekulationer!
Visa bifogad fil 66784
Det är sant, men den verkar (som det ser ut nu) inte farligare än andra mutationer.
Att den kallas 'dubbelmutation' beror på att den lyckats tillskansa sig två tidigare kända enkelmutationer i ett och samma virus.

Förmodligen anledningen till att Indien tillfälligt (?) haltat sin export av vaccin.
 
Det är sant, men den verkar (som det ser ut nu) inte farligare än andra mutationer.
Att den kallas 'dubbelmutation' beror på att den lyckats tillskansa sig två tidigare kända enkelmutationer i ett och samma virus.

Förmodligen anledningen till att Indien tillfälligt (?) haltat sin export av vaccin.
Jag tänkte på delen där den kan gömma sig bättre för immunförsvaret. Just det är ju inte jättebra eftersom det försenar hur pass snabbt man känner sig sjuk = man kan smitta fler personer innan man börjar stanna hemma.


Hoppas att vaccinet fortfarande funkar på den. Jag är så trött på detta att jag kräks. Jag vill träffa någon annan än min sambo. Jag vill umgås med folk och ha kul.
 
Jag tänkte på delen där den kan gömma sig bättre för immunförsvaret. Just det är ju inte jättebra eftersom det försenar hur pass snabbt man känner sig sjuk = man kan smitta fler personer innan man börjar stanna hemma.


Hoppas att vaccinet fortfarande funkar på den. Jag är så trött på detta att jag kräks. Jag vill träffa någon annan än min sambo. Jag vill umgås med folk och ha kul.

Har ar vi alla vaccinerade pa jobbet och bland familj och bekanta ... men umgas gor vi inte utanfor familjen. :cautious: Ingen vagar riktigt annu och ALLA lar inte vara vaccinerade forran i Maj, Juni nagon gang ... Hoppas vi kan umgas i sommar i alla fall.
 
Nu publicerades precis följande på sydsvenskan.se, och jag tycker det är för tidigt att skicka tillbaka elever till skola etc. Avvakta 14 dagar efter påskledighet och ta nytt beslut kanske är en bättre idé?

"Redan hårda belastningen på vården ökar
Just nu är 1 700 personer som är så allvarligt sjuka i covid-19 att de behöver sjukhusvård och enligt Iréne Nilsson Carlsson, folkhälsoråd vid Socialstyrelsen, är belastningen på vården fortsatt hög.

– Antalet inlagda ökar både på iva och övriga vårdavdelningar och det vi känner en oro inför nu är att det kommer att bli ytterligare försämringar innan det blir bättre igen, säger hon.
Av de tillgängliga iva-platserna i Sverige är 558 platser belagda, varav 294 av personer med covid-19.

– - Det betyder att det är drygt hälften, 53 procent, av platserna behövs för covid-19, säger Iréne Nilsson Carlsson.
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell fortsätter smittspridningen att öka, både i Sverige och i andra länder.
– På global nivå ser vi tyvärr en uppgång igen efter ett par veckors nedgång. Det är Europa som står för volymen i ökningen. Tyvärr är det inte bara Sverige, många av länderna i Europa har en ökning, säger Tegnell.
– Vi är definitivt på väg mot ytterligare en ökning den här veckan. Riktigt hur stor vet vi inte än, men det är helt klart en ökning.

... (bortklippt info om hur många vaccinerade bl a)

Ända sedan den 9 mars har antalet patienter som vårdas på en intensivvårdsavdelning (iva) på grund av covid-19 ökat, enligt intensivvårdsregistret.

De senaste dagarna har antalet ökat med ytterligare ett tiotal patienter och är nu uppe i 292. Så många har det inte varit sedan den 22 januari. Då var dock trenden nedåtgående, till skillnad mot nu, då den är uppåtgående.

Den senaste tiden har smittspridningen ökat med cirka 18 procent, enligt Anders Tegnell. Eftersom smittspridningen ökar och det faktum att det finns en tidsfördröjning på drygt tio dagar från det att man insjuknar tills dess att man hamnar på iva, är risken alltså överhängande att antalet som vårdas på iva kommer att öka ytterligare och därmed pressa regionerna och sjukvårdspersonalen ännu mer.
Orsaken till den ökande smittspridningen, enligt Anders Tegnell, är dålig följsamhet till de råd och rekommendationer som finns.

De regioner som har högst beläggning på iva just nu på grund av covid-19, i förhållande till invånarantalet är: Uppsala, Dalarna, Gävleborg och Östergötland."
Det är dock inte ett tvång att ta tillbaka eleverna till skolan, utan om det regionala smittläget kräver det så kan huvudmännen fortfarande fatta beslut om distansundervisning.
I min region börjar påsklovet på långfredagen, den 2 april. Kan inte tänka mig att någon skola som har distansundervisning nu kallar tillbaka sina elever för den enda dagen före påsklovet. Särskilt inte som smittan ökar här just nu och det igår var högsta antalet positivt testade hittills.
 
Har ar vi alla vaccinerade pa jobbet och bland familj och bekanta ... men umgas gor vi inte utanfor familjen. :cautious: Ingen vagar riktigt annu och ALLA lar inte vara vaccinerade forran i Maj, Juni nagon gang ... Hoppas vi kan umgas i sommar i alla fall.
Jag är väl lite extra bitter då jag vet folk som umgås med flera av sina vänner, medans jag sitter här och har sedan augusti träffat EN vän EN gång.

Jag vill också kunna gå ut o äta. Gå på bio. Åka till släkten och grilla. Ha lite trevligt liksom. Men nej. För jag är en lydig medborgare. Och så finns det dem som tillomed åker tåg från Uppsala till släkten lååångt söderut för att umgås med dem över påsk. Jag är SÅ avis.
 
Jag tänkte på delen där den kan gömma sig bättre för immunförsvaret. Just det är ju inte jättebra eftersom det försenar hur pass snabbt man känner sig sjuk = man kan smitta fler personer innan man börjar stanna hemma.


Hoppas att vaccinet fortfarande funkar på den. Jag är så trött på detta att jag kräks. Jag vill träffa någon annan än min sambo. Jag vill umgås med folk och ha kul.
Googling ger att de båda mutationerna är kallade E484Q och L452R, där den senare härstammar från Los Angeles County, USA. Och är förmodligen inte så märkvärdigt, baserat på att detta inlägg är första gången i denna trådserie nån nånsin hört talas om en mutation därifrån.
Den andra har jag inte ens lyckats googla fram.

Förutom då i BBC's artikel från imorse;
Dr Jeremy Kamil, a virologist at Louisiana State University Health Sciences Center Shreveport, says the E484Q is similar to E484K - a mutation seen in the B.1.351 (South Africa) and P.1 (Brazil) variants, which have emerged independently several times.


De här 'variants of concern', t.ex den brittiska (E484K, F888L), den sydafrikanska (N501Y, K417N, E484K) eller den brasilianska (N501Y, E484K, K417T) har också flera mutationer i sig, så det är inte nånting skräckinjagande i sig självt.
 
Utan att kolla vågar jag gissa på Jönköping, som märkte ut sig genom att testa hysteriskt under första halvan på sommarn.
Intressant! Då kan man undra om det var något specifikt för Jönköping eller om det var ungefär så det egentligen såg ut rent allmänt i landet.
 
Det var detta jag tolkade som att du förtydligade dig till att den delen var din egen slutsats.

Jag var intresserad av att få reda på hur slutsatsen att en storstadsprioritering skulle vara den bästa för covidvaccineringen hade förankrats. T.ex. om det fanns dolda hypotetiska antaganden bakom och hur mycket giltigheten i de paralleller som drogs hade beaktats.
Eftersom den avviker rejält från FHMs prioritering och vägval så tänker jag det också är intressant hur "det bästa" definieras i sammanhanget. Hela skillnaden kanske kommer av att man inte satt samma mål?
Om du är intresserad på allvar kan du som jag redan har informerat dig om, gå in i PubMed. Jag har förstås inte längre samma tillit som du har till FHM eftersom jag tycker de har för mycket otur när de gissar. Visa att du är genuint intresserad, sätt dig in i frågan via PubMed, så kan vi diskutera efter påskdagarna, då jag kommer att ha haft tid att leta fram dokumenten, och hitta dem i fulltext.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 585
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp