Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så där känner jag också, i våras var dom flesta väldigt försiktiga och noggranna och det kändes som att "vi gjorde det ihop". Nu på slutet känner jag mig istället ganska ensam i ensamheten och en smula idiotförklarad. Och den känslan upplever jag som jobbigare än restriktionerna i sig.

Skulle jag till exempel berätta för vänner eller arbetskamrater att mitt barn inte fått följa med in på en affär sedan i höstas och att vi alltid delar upp det så att det bara är en vuxen i familjen som far och handlar så skulle det med dom flesta bara lägra sig en obekväm tystnad. Så jag har slutat prata med folk om hur vi lever just nu.
Så känner jag också ibland. Samtidigt gjorde jag själv en grej förra veckan som jag tänkte på i efterhand. Fick skjuts till affär av en vän (som skulle handla till sin familj) och min son frågade om han fick följa med. Vännen sa att det var ok och jag reflekterade inte mer över det och vi gick alla in i affären. Väl där insåg jag att det är så här vi INTE brukar göra och att sonen borde ha stannat ute.... Min son är 17 år och träffar min syster regelbundet, hon tar hela sin familj in i affären utan att bry sig, och min son tycker att jag är löjlig som varenda gång säger att han får vänta utanför, så självklart sa han själv inget om det när jag inte tänkte på det. Blev så arg på mig själv för att jag glömde mig där!

Men annars är det faktiskt så att vi går in en och en i affärer här. Det finns ju ingen anledning att gå fler, behöver vi bärhjälp så funkar det att ta vid utomhus också. Barnen får inte heller umgås med kompisar något nämnvärt. Träffar de någon kompis så är det utomhus, tex på hundpromenad, inte hemma hos någon. Min dotter sa att nu när jag ska bli vaccinerad så kan hon efter det sova över hos en av kompisarna igen. Nej, var svaret, inte förrän tidigast efter sommaren eller så, då kan vi prata om det igen, men som det ser ut nu blir det inte att träffas hemma hos vänner.

Min man ska vaccineras idag. Med AZ's vaccin. Jag som hela tiden varit för vaccinering har de senaste dagarna läst om lite för många som fått biverkningar efter det vaccinet och några som dött och har blivit nervös och nästan önskar att han inte skulle vaccinera sig just nu. Är det någon här som vaccinerat sig med AZ's vaccin och inte fått jobbiga biverkningar? Lite ont i armen och trött är ju inga problem.

Min man ska vaccineras idag. Med AZ's vaccin. Jag som hela tiden varit för vaccinering har de senaste dagarna läst om lite för många som fått biverkningar efter det vaccinet och några som dött och har blivit nervös och nästan önskar att han inte skulle vaccinera sig just nu. Är det någon här som vaccinerat sig med AZ's vaccin och inte fått jobbiga biverkningar? Lite ont i armen och trött är ju inga problem.
Jag vet flera som antingen inte fått biverkningar alls eller bara fått feber osv som inte alls är farligt eller oväntat.

Jag har för mig att Astra-Zeneca har gjort något uttalande också kring att det var väldigt få som hade fått allvarliga biverkningar av deras vaccin, sett till mängden doser som har getts?

Vårt jobb tillät oss inte att jobba hemma med motiveringen att verksamheten inte fungerar då innan pandemin. Det är ju iallafall inget argument de kan komma dragandes med efter pandemin. Det finns inget i själva verksamheten som vi gör som inte kan göras på distans och allt har fungerat utmärkt och enligt alla mätningar de har gjort så har produktiviteten varit mycket högre det senaste året och mötena effektivare i tid.
Så var det här också.
Hemarbete kunde godkännas för ngn enstaka gång och behövde typ chefens skriftliga godkännande.

Det blir oerhört intressant att se hur det blir efter corona.

Incidensen för denna typ av blodproppar innan covid-19 var minst 300 per 100.000 och år. Så av de 17 miljoner vaccinationspersonerna som genomförts med AZ-vaccin kan man räkna med att 51000 sådana fanns på ett år. Nu vet jag inte hur länge man mäter in något som biverkning, men det låter inte som något alarmerande. Antar man två veckor så ska antalet fall i en sådan befolkning vara sådär 2000 stycken - utan vaccin.

Men det är bra att det utreds, mindre bra att vaccinationerna saktas ned med tanke på att incidensen för dödsfall i covid-19 är hög i vissa grupper. Och risken för svårbehandlade blodproppar från covid-19.

Jag hoppas jag räknar rätt och inte misstolkat /slarvat med någon tiopotens ovan....

Det man ska ha med sig är att incidensen givetvis ofta har samband med andra sjukdomstillstånd (exempelvis cancersjukdom) men ser man på en större grupp är även sådana tillstånd bra representerade.

Min kompis fick det o blev jättedålig, ( vårdpersonal) hög feber, kräkningar helt däckad, frossa, hon får inte ta 2:an

Vi är en hel hög på jobbet som fått första dosen Astra. Ingen har fått någon allvarlig biverkning. Flera har fått lindriga reaktioner med feber, muskelvärk osv. Det kommer med allra största sannolikhet gå bra för din man!

Man måste skilja på biverkningar och REAKTIONER på vaccinet. Och att inte skrämma upp varandra i onödan❤️

Alla jag vet som tagit Astras vaccin (inklusive jag själv) har fått kraftiga, men inte farliga, reaktioner på första sprutan. Vet ingen som tagit andra sprutan än. Men att ha hög feber/frossa/ont i kroppen ett par dagar kan det ju vara värt, även om det inte är roligt just då.

Alla jag vet som tagit Astras vaccin (inklusive jag själv) har fått kraftiga, men inte farliga, reaktioner på första sprutan. Vet ingen som tagit andra sprutan än. Men att ha hög feber/frossa/ont i kroppen ett par dagar kan det ju vara värt, även om det inte är roligt just då.

För mig som haft corona och knappt märkte av det (och jobbade hela dagen de små symptomen varade) låter det inte riktigt värt det. Jag känner ingen som blivit allvarligt sjuk av corona (då känner jag folk från 25-70 års åldern som haft det). Någon har haft feber, någon har hostat alla har varit trötta ett tag men ingen har blivit allvarligt sjuk eller har nåt bestående men av det. Dina beskrivningar av biverkningarna låter väl ungefär som mina bekantas erfarenhet av corona. Då undantar jag min egen erfarenhet då jag knappt kan säga att jag kände av den.

För mig som haft corona och knappt märkte av det (och jobbade hela dagen de små symptomen varade) låter det inte riktigt värt det. Jag känner ingen som blivit allvarligt sjuk av corona (då känner jag folk från 25-70 års åldern som haft det). Någon har haft feber, någon har hostat alla har varit trötta ett tag men ingen har blivit allvarligt sjuk eller har nåt bestående men av det. Dina beskrivningar av biverkningarna låter väl ungefär som mina bekantas erfarenhet av corona. Då undantar jag min egen erfarenhet då jag knappt kan säga att jag kände av den.

Jag var sjuk 7 veckor i covid förra våren och det vill jag inte gärna göra om.. :crazy: Vet flera som varit sjuka många veckor, och vet flera som knappt haft några symtom. Vet också ett par stycken som fått det en andra gång och då fått det mycket värre än första gången. Det är sådan lurig sjukdom som slår så olika, finns inget facit eller garantier med denna sjukdom! :(

Det känns allvarligt att basera sina "kunskaper" på den omedelbara omgivningen istället för riktig fakta.

Det känns allvarligt att basera sina "kunskaper" på den omedelbara omgivningen istället för riktig fakta.

Jag tror att det som gör mig orolig är att vaccinet är under utredning men fortfarande används. Om utredningen sen kommer framtill att det var vaccinet så har man ju hunnit utsätta en massa mer människor för det under tiden? Jag tror att det kokar ner till att jag den senaste tiden tappat förtroendet för FHM och Regeringens förmåga att hantera pandemin. Jag kände stort förtroende i början men att man nu ett år senare tillåter att det är fullsmockat på köpcentrum är för mig en gåta. Bland andra saker som jag tycker att de gjort för lite för sent. Det känns som om de ligger ett steg efter och bara agerar efter vad som är bästa scenariot hela tiden. Flera länder har ju pausat vaccineringen med just AZ's vaccin.

Så var det här också.
Hemarbete kunde godkännas för ngn enstaka gång och behövde typ chefens skriftliga godkännande.

Det blir oerhört intressant att se hur det blir efter corona.
Minns när jag för några år sedan skulle ägna juldagarna åt att läsa in ett material. vi hade inga elever och där fanns endast den personal som inte tagit semester.

Jag ville läsa in boken hemma men fick nobben av chefen. Då var det helt normalt. Nu hade det varit konstigt.

Jag tror att det som gör mig orolig är att vaccinet är under utredning men fortfarande används. Om utredningen sen kommer framtill att det var vaccinet så har man ju hunnit utsätta en massa mer människor för det under tiden? Jag tror att det kokar ner till att jag den senaste tiden tappat förtroendet för FHM och Regeringens förmåga att hantera pandemin. Jag kände stort förtroende i början men att man nu ett år senare tillåter att det är fullsmockat på köpcentrum är för mig en gåta. Bland andra saker som jag tycker att de gjort för lite för sent. Det känns som om de ligger ett steg efter och bara agerar efter vad som är bästa scenariot hela tiden. Flera länder har ju pausat vaccineringen med just AZ's vaccin.
AZ vaccinet är pausat nu. https://sverigesradio.se/artikel/astra-zenecas-vaccin-pausas-i-sverige

Det är inte FHM som tillåter trängsel i köpcentren. Det är den enskilda individen som tillåter sig att trängas trots rekommendationer och regeringens ansvar att sätta bestämmelser, inte FHM.
För många har svårt att hålla isär begreppen.

För många hakar även upp sig på om det är rekommendationer eller bestämmelser. BÅDA ska efterföljas och man ska skita i vilket som är vilket.

Risken för extrema symptom på grund av sjukdomen är trots allt större än risken för allvarliga koncekvenser på grund av vaccinet. Man måste ställa siffrorna mot varandra.

Risken för extrema symptom på grund av sjukdomen är trots allt större än risken för allvarliga koncekvenser på grund av vaccinet. Man måste ställa siffrorna mot varandra.
Ja för de som är utsatta för smittan, som vårdpersonal o vårdtagare bl a, nej för de som utan vidare anser sig kunna leva sitt liv utan att få Corona då blir såklart ett vaccin sett ur helt annat perspektiv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?