Bukefalos 28 år!

Crash course tygblöjor någon?

Oj så många frågor:p. Det blir väl tjockt med formsydd, ullbyxa och sen ett par jeans över det. Vet att vissa gör så, men det blir i mina ögon otroligt otympligt. Vill man ha en ullbyxa under vanliga byxor skulle jag nog rekommendera en tunnare variant typ sloomb underwoolies. De läcker dock lättare än disanas som är mycket tjockare.
Har man ett större barn tror jag det är bättre med ett par hela ullbyxor istället för vanliga byxor, och sen bara ha det och formsydd. Dessa tex http://www.babyrino.se/manymonths-wool-longies-1
Det har även kommit en variant från poops där man knäpper i ett ilägg. Det verkar himla smidigt för att få en nättare blöja, men har inte provat dem. http://www.babyrino.se/poopsullblojbyxa-1

@Bluefish Jag tro inte jag tvättade mina hampa separat i början. Dock tror jag mest man behöver vara extra försiktig om man har typ pockets med syntetmaterial. Naturblöjorna verkar tåla mycket innan de blir igensatta.

@leia Jag fick med precis hem fyra blueberry basix. De var himla fina och vi har kört på dem igår och idag (vi ec-ar mycket;) så det kan räcka med en två blöjor på en dag om man har tur). Har sen tidigare en swaddlebee som är föregångaren till blueberry och de är väldigt nätta. Nu är dessa något stora till min tjej på längden, var dock rädd att M skulle bli för små, men hon har iaf att växa i. Lätta att boosta med extra ilägg om man skulle behöva.

@turbofling jag har en bumgenious pocket. Hade fler innan men sålde dem för jag aldrig gillade dem helt. De passade bra först när största storleken passade, annars blev de så vansinnigt bylsiga. Jag avskyr microfeber.. De läckte alltid för mig, eller hade jag inte tvättat dem tillräckligt många gånger... Sålde av alla utom en, den packar jag med ett microfiber och ett hampa så funkar den till natten. Tycker dock de är himla breda i grenen.

De blöjor som fines här, eller passerat huset är:
Pockets: Charlie banana, muksut, bumgenious, alvehamn
AIO: muksut, swaddlebee, blueberry basix, imse vimse, grovia one, totsbots, bambooty easydry
AI2: g-diaper, grovia hybrid
Formsydda: sloomb obf, alvehamn hampa dag, alvehamn bambu dag, totsbots bamboozle
Skal: totsbots stretchywrap
Ullbyxor: babyidea/manymonths, disana, sloomb underwoolies, muksut

Har provat en del:o kanske glömt någon

Ok, jo jag misstänkte att det skulle bli bylsigt med ullbyxorna och vanliga kläder. De långa ullbyxorna såg mysiga ut, nu när det blir kallt använder vi liknande byxor i vilket fall eftersom man oftast har överdragsbyxor ute. Tack för tipset!
 
Jag köpte två för att testa.. Nu är det 5 till påväg :D:o:love:
Dom är underbara! Dottern tål bara naturmaterial och får lätt skavsår på framsida lår av vanlig framåtknäppning.
Jag har testat typ en miljon blöjor känns det som och jag tycker blueberry är snudd på perfekta.
Eventuellt att man kan behöva stoppa i en booster om dom ska användas på tex förskolan men hemma och när vi varit iväg så håller dom 3 timmar lätt!
Det låter bra! Blir sugen på såna jag med :)
 
Jag bor i Österrike och att skicka fran Tyskland verkar vara väldigt olika, ibland billig frakt och ibland dyr, jag har inte riktigt förstatt hur det gar till. Jag har försökt hitta facebookgrupper men inte hittat ngr (är inte sa aktiv pa fb sa har inte riktigt koll pa hur saker fungerar). Jag har mailat om ett rätt billigt paket nu, det är visst en före mig men om hon/han inte köper kan jag köpa det. Det är popolino men jag kan ju alltid sälja vidare om jag inte gillar det.
Angående facebookgrupper så finns det en stor som heter Stoffwindelflohmarkt D/Ö/CH (ansökte igår men inte antagen ännu, så kan inte säga så mycket om innehållet). Såg nu att det finns en som heter Stoffwindel Österreich också, men den har bara 22 medlemmar.
 
Nu har jag köpt ett paket med Blümchen, ett med Popolini och fragat om Imse Vimse (det var ett större paket men jag har fragat om jag bara kan köpa Imse fran det). Alla begagnade. I popolini paktet var det bara en skalblöja i storlek S med sa jag ska se om jag kan hitta en i storlek L ocksa.

Sa förhoppningsvis har jag snart lite att prova och se vad jag och Mira tycker om, sen säljer jag vidare om det inte fungerar.
@leia , jag har ocksa ansökt om den gruppen nu och hittade ocksa en för bara österrike med runt 300 medlemmar.

Nu är jag pa gang :)
 
Nu har jag köpt ett paket med Blümchen, ett med Popolini och fragat om Imse Vimse (det var ett större paket men jag har fragat om jag bara kan köpa Imse fran det). Alla begagnade. I popolini paktet var det bara en skalblöja i storlek S med sa jag ska se om jag kan hitta en i storlek L ocksa.

Sa förhoppningsvis har jag snart lite att prova och se vad jag och Mira tycker om, sen säljer jag vidare om det inte fungerar.
@leia , jag har ocksa ansökt om den gruppen nu och hittade ocksa en för bara österrike med runt 300 medlemmar.

Nu är jag pa gang :)

Vill du prova en aio från Popolini? Mina är för stora för R så om du vill testa kan jag posta en till dig. Din tjej är ju lite större antar jag.
 
Vill du prova en aio från Popolini? Mina är för stora för R så om du vill testa kan jag posta en till dig. Din tjej är ju lite större antar jag.
Tack för erbjudandet, men jag tror jag provar dom jag har köpt nu först för att inte blanda ihop allt för mycket. Men jag hör av mig om jag vill prova senare.
 
Idag har jag provat min nya bamboozle för första gången. Det verkar väldigt mjuk och mysig. Torkar dock ganska långsamt efter tvätt.

Ullbyxorna ligger fortfarande på tork efter tvätt och inkurning. Det verkar väldigt bekväma dock. Fast det känns lite surrealistiskt att det ska funka. Alltså bara en bamboozle och byxan utanpå? och så bara lufta emellan? Hur många ullbyxor har ni i omlopp, ni som kör mest med det?
 
Idag har jag provat min nya bamboozle för första gången. Det verkar väldigt mjuk och mysig. Torkar dock ganska långsamt efter tvätt.

Ullbyxorna ligger fortfarande på tork efter tvätt och inkurning. Det verkar väldigt bekväma dock. Fast det känns lite surrealistiskt att det ska funka. Alltså bara en bamboozle och byxan utanpå? och så bara lufta emellan? Hur många ullbyxor har ni i omlopp, ni som kör mest med det?

Jag har nog 6-7 par, men hade klarat mig med färre! Vi har flera långbyxor som vi använder som enda byxor.
Gillar bamboozle, en av våra favoriter!
 
Jag har nog 6-7 par, men hade klarat mig med färre! Vi har flera långbyxor som vi använder som enda byxor.
Gillar bamboozle, en av våra favoriter!

Hur funkar det för er? MIna barn smutsar der sig så horribelt, jag skulle behöva tvätta byxorna hela tiden.
 
Du kan ju sälja vidare om du inte diggar det. Ull är suveränt, stickar egna byxor.
Sticka egna byxor låter intressant. Min mamma stickar gärna i perioder och skulle säkert tycka det vore roligt. Såg att det finns lite olika gratismönster, vill du tipsa om vilket som du tycker funkar bäst?
 
Sticka egna byxor låter intressant. Min mamma stickar gärna i perioder och skulle säkert tycka det vore roligt. Såg att det finns lite olika gratismönster, vill du tipsa om vilket som du tycker funkar bäst?
Jag köpte Minimundus mönster, men det är enkelt att göra på känn. För 1 åring = 128 maskor, resår ca 8 cm, rät eller slätstickning 15 cm, ben så långa man vill ha dem. Gör en lapp 5 maskor i fyrkant, sy in som "diamant" i grenen. Stickor 3,5.
 
Har köpt några Blueberry med Sidesnap och Bamboozle för att testa. Fick med några inlägg också. Ska bli spännande!

Spännande! Hoppas du blir lika förtjust som jag är :)
Matte dock varna för dom som har mörka prints/mörka resårer i sidan. Dom färgar av sig märkte jag igår.. Har ett gäng grisrosa blöjor här hemma :devil:

Idag har jag provat min nya bamboozle för första gången. Det verkar väldigt mjuk och mysig. Torkar dock ganska långsamt efter tvätt.

Ullbyxorna ligger fortfarande på tork efter tvätt och inkurning. Det verkar väldigt bekväma dock. Fast det känns lite surrealistiskt att det ska funka. Alltså bara en bamboozle och byxan utanpå? och så bara lufta emellan? Hur många ullbyxor har ni i omlopp, ni som kör mest med det?

Dom torkar sjuuuukt långsamt, men är väntan värd ;)
Jag har 3 st som jag använder till natten. Tvättar var 3:e dag, det går bara ihop om min mamma nattar Edith en av dagarna för hon sätter på plastblöjor ;)
 
Spännande! Hoppas du blir lika förtjust som jag är :)
Matte dock varna för dom som har mörka prints/mörka resårer i sidan. Dom färgar av sig märkte jag igår.. Har ett gäng grisrosa blöjor här hemma :devil:



Dom torkar sjuuuukt långsamt, men är väntan värd ;)
Jag har 3 st som jag använder till natten. Tvättar var 3:e dag, det går bara ihop om min mamma nattar Edith en av dagarna för hon sätter på plastblöjor ;)
En vanlig bordsfläkt kortar torktiden massor.
 
Ngr fragor
Om man använder vikblöjor, gar det da att använda vilken skalbyxa som helst som man trivs med?
En pocketblöja, är det ungefär samma sak som en skalbyxa bara att man har ett inlägg i eller är ytterdelen tjockare en ett rent skal?

Jag känner att jag börjar fa koll pa olika typer av blöjor men nu nästa grej, inläggen i massor olika material. Ju mer jag läser ju mer förvirrad känner jag mig (läser ju pa tva sprak ocksa det förvirrar lite extra). Kan ngn samanfatta hur man använder de olika inläggen sa skulle jag bli väldigt glad. Läste ngt om torrskikt ocksa inför natten, vad är det?
 
Ngr fragor
Om man använder vikblöjor, gar det da att använda vilken skalbyxa som helst som man trivs med?
En pocketblöja, är det ungefär samma sak som en skalbyxa bara att man har ett inlägg i eller är ytterdelen tjockare en ett rent skal?

Jag känner att jag börjar fa koll pa olika typer av blöjor men nu nästa grej, inläggen i massor olika material. Ju mer jag läser ju mer förvirrad känner jag mig (läser ju pa tva sprak ocksa det förvirrar lite extra). Kan ngn samanfatta hur man använder de olika inläggen sa skulle jag bli väldigt glad. Läste ngt om torrskikt ocksa inför natten, vad är det?

Ja!
En pocketblöja är ett skal med fastsytt tyg på insidan som bildar en tunnel där man stoppar ett inlägg i.
Pockets är ju väldigt poppis, men jag personligen använder hellre Aio's.
Pockets måste man tvätta hela efter användning (samma med Aio's), men de är generellt sett dyrare än Aio's då man behöver köpa inlägg till.
Dock finns det mönster av märken och modeller så finns nått för alla skulle jag tro.

Inlägg används antingen i pockets, pulskal eller som boosters i tex Aio's. Olika inlägg har olika funktioner beroende på material men naturmaterial känns blöta mot barnet, konstmaterial känns torra,
Torrskikt använd för att minska den blöta känslan och läggs alltså närmast barnets hud. Jag använder torrskikt på natten, dom är i coolpass. Men det finns i silke, ull och olika konstmaterial också.
Min unge tål bara naturmaterial så har dålig koll på vad alla konstmaterial heter och deras funktioner, bortsett från coolpass då.
Bambu och hampa suger större mångder än bomull.
 
Spännande! Hoppas du blir lika förtjust som jag är :)
Matte dock varna för dom som har mörka prints/mörka resårer i sidan. Dom färgar av sig märkte jag igår.. Har ett gäng grisrosa blöjor här hemma :devil:



Dom torkar sjuuuukt långsamt, men är väntan värd ;)
Jag har 3 st som jag använder till natten. Tvättar var 3:e dag, det går bara ihop om min mamma nattar Edith en av dagarna för hon sätter på plastblöjor ;)

Menar du ullbyxorna? Tvättar du dem efter varje användning? Jag läste på flera ställen att man bara skulle lufta och torka dem och tvätta typ varannan/var tredje vecka? *förvirrad*

F.ö. läste jag precis på Disanas hemsida att byxorna inte håller torrt om de har för mycket lanolin på sig och att man därför inte ska kura dem när de är nya... Fast nu har jag ju inte Disanas byxor och jag vet inte om jag har kurat för mycket, för när jag testade dem igår blev gossebarnet precis magsjukt och då tog jag av dem. Ville inte att han skulle spy ner de sprillans nya byxorna...

Edit, tillägg: de sitter inte riktigt tätt runt benen heller, trots att storleken borde passa (74-92, han har ca 80-86 på kläder). Rackarns. Och det blir ävl kortsiktigt inte bättre nu när han är magsjuk.
 
Menar du ullbyxorna? Tvättar du dem efter varje användning? Jag läste på flera ställen att man bara skulle lufta och torka dem och tvätta typ varannan/var tredje vecka? *förvirrad*

F.ö. läste jag precis på Disanas hemsida att byxorna inte håller torrt om de har för mycket lanolin på sig och att man därför inte ska kura dem när de är nya... Fast nu har jag ju inte Disanas byxor och jag vet inte om jag har kurat för mycket, för när jag testade dem igår blev gossebarnet precis magsjukt och då tog jag av dem. Ville inte att han skulle spy ner de sprillans nya byxorna...

Edit, tillägg: de sitter inte riktigt tätt runt benen heller, trots att storleken borde passa (74-92, han har ca 80-86 på kläder). Rackarns. Och det blir ävl kortsiktigt inte bättre nu när han är magsjuk.

Oj råkade nog svara på fel inlägg :angel: nån som har beställt blueberry inlägget va riktat till den :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp