Bukefalos 28 år!

Crash course tygblöjor någon?

Visserligen newbie i startgroparna men jag kommer garanterat okynnesköpa även om det inte "behövs". De har ju ett andrahandsvärde så konsumtionen känns fortfarande väldigt långt ifrån engångsvarianterna. Återanvändning väger tungt för mig. Det gjorde även den ekonomiska aspekten när vi beslöt att prova men frågan är hur billigt det blir när det finns så många olika fina :D

Visst, jag tänker också på andrahandsvärdet, men ändå. En kartong med ca 80 blöjor kostar runt 15 €. Så om jag köper t ex en överbyxa och ett inlägg till för säg 30 € så amortiserar den sig efter typ 150 användningar. Och jag räknar med att blöjtiden är förbi om ca ett år (eftersom barnet är 16 månader och storasyskonen blev blöjfria vid 2 resp 2,5 års ålder). Alltså måste blöjan på varannan dag för att "löna sig".

Men det finns ju andra aspekter också. Funderar f.n. skarpt på ett par olika skal faktiskt... Fast då kan man ju också hävda att de verkligen behövs eftersom vi har sådana problem med läckage.

Är det någon som har provat Hu-da förresten? Tillägg: Eller Storchenkinder?
 
Det du också skall räkna in är ju att du kommer att få tillbaka en slant när du säljer det när blöjtiden är över.
Jag har både hu-da och Storchenkinder och gillar båda bra!
Använder mest formsytt med ull dygnet runt, blir det pockets så är det Bumgenius eller Blueberrys med extra
boostficka. Dottern på ett år har haft en enda plastblöja på sig i sitt liv. Sonen på 3,5 år hade lite fler pga. vi inte fick allt att funka riktigt på en gång då han var en storkissare av rang och vi oerfarna.
Vi har haft 100 % tyg på förskolan.
 
En samvetsfråga nu: Ni tygfantaster/-fanatiker :angel:... är det så att ni på rent ofog kan slå till och köpa en ny blöja för 200-300 kronor bara på kul??

Googlar efter ullbyxor nu men 20-30 Euro bara för att testa... :crazy:
Du kan ju sälja vidare om du inte diggar det. Ull är suveränt, stickar egna byxor.
 
Varje gang jag ser den här traden tänker jag att vi borde ha tygblöjor men varje gang jag läser blir jag ocksa mer och mer förvirrad pa vad vi skulle behöva för att starta. Dottern är 19 manader sa det känns lite som att det är försent ocksa.
 
Varje gang jag ser den här traden tänker jag att vi borde ha tygblöjor men varje gang jag läser blir jag ocksa mer och mer förvirrad pa vad vi skulle behöva för att starta. Dottern är 19 manader sa det känns lite som att det är försent ocksa.

Det är aldrig försent! Perfekt att börja när barnet är lite äldre, det blir ju en blötare känsla med tygblöjor vilket kan underlätta pott träning :)

Om du vill köra billigast möjligt så köp vikblöjor och PUL skal!
För heltid behövs ca 24 vikblöjor och 4-5 skal. Kostar en dryg tusenlapp om du köper nytt. Tex imse vimses skal och Ikeas vikblöjor (heter "vandring")
 
En samvetsfråga nu: Ni tygfantaster/-fanatiker :angel:... är det så att ni på rent ofog kan slå till och köpa en ny blöja för 200-300 kronor bara på kul??

Googlar efter ullbyxor nu men 20-30 Euro bara för att testa... :crazy:

Japp :D:o
Ibland hittar jag nått jag inte kan motstå! Oftast handlar det om när det är rea eller om nån ny typ av print släpps. Beställde två Milovia skal från England bara för att dom släpptes där några dagar innan de såldes av de svenska sidorna :o
Det tragiska i historien är att jag efter nån vecka insåg att jag inte ens gillar det ena printet :crazy:
Det andra är dock en storfavorit, har köpt en PULpåse i samma tyg :love:
 
Varje gang jag ser den här traden tänker jag att vi borde ha tygblöjor men varje gang jag läser blir jag ocksa mer och mer förvirrad pa vad vi skulle behöva för att starta. Dottern är 19 manader sa det känns lite som att det är försent ocksa.
Jag känner likadant! Jag har velat skaffa tygblöjor länge men har också känt mig förvirrad. Dottern är två år så det har minst sagt dragit ut på tiden.

Men nu hittade jag den här sidan där de går igenom alla olika sorter: http://www.tygblojan.se/om-tygblojor.html. Jag ska läsa den under dagtid vid tillfälle och visa sambon så kanske vi förhoppningsvis kan komma igång snart. Om jag inte hinner potträna dottern torr närmaste tiden.
 
Jag känner likadant! Jag har velat skaffa tygblöjor länge men har också känt mig förvirrad. Dottern är två år så det har minst sagt dragit ut på tiden.

Men nu hittade jag den här sidan där de går igenom alla olika sorter: http://www.tygblojan.se/om-tygblojor.html. Jag ska läsa den under dagtid vid tillfälle och visa sambon så kanske vi förhoppningsvis kan komma igång snart. Om jag inte hinner potträna dottern torr närmaste tiden.
Potträningsbyxor finns ju, som fodrade trosor som skyddar mot olyckor medan man tränar.
 
Det är aldrig försent! Perfekt att börja när barnet är lite äldre, det blir ju en blötare känsla med tygblöjor vilket kan underlätta pott träning :)

Om du vill köra billigast möjligt så köp vikblöjor och PUL skal!
För heltid behövs ca 24 vikblöjor och 4-5 skal. Kostar en dryg tusenlapp om du köper nytt. Tex imse vimses skal och Ikeas vikblöjor (heter "vandring")

Tack för tipsen. Jag tror inte att vi kommer köra full tid, hennes pappa tycker det mest verkar krangligt (men han kanske angrar sig) och jag vet inte hur förskolan ställer sig till tygblöjor. Jag bor inte i Sverige sa imsevimse kan bli svart, tror jag men jag hittade tex den här, fungerar det som skal? (http://www.baby-walz.at/POPOLINI-UEberhose-VentoBravo-659851.html?group=125162569311). Och vikblöjorna, @majola , fungear det som kallas Moltontuch, Mullwindeln eller bara Stoffwindeln bäst?
 
Tack för infon! :up: Hade jag ingen aning om. Har googlat lite nu. Det skulle ju vara jättebra för oss! :)
Vi har haft en san till mina äldsta när det var pottträningsdags. Perfekt när man lämnar huset och barnet är i fasen "jag maste kissa NU" och toalett kanske inte är precis i närheten.
 
Tittat lite pa videos nu pa youtube. En fraga har jag. Om jag använder "vandring" fran Ikea och viker den som den "ska" vara. Räcker det sen da med en skalbyxa för att halla pa plats? I flera videos har dom använt ngt över med snören för att binda fast tyget innan skalbyxan kommer pa. Dom sa även att ett lite större barn kan behöva ett inlägg ocksa för de större kissmängderna, vad är er erfarenhet, behövs det?
 
Jag känner likadant! Jag har velat skaffa tygblöjor länge men har också känt mig förvirrad. Dottern är två år så det har minst sagt dragit ut på tiden.

Men nu hittade jag den här sidan där de går igenom alla olika sorter: http://www.tygblojan.se/om-tygblojor.html. Jag ska läsa den under dagtid vid tillfälle och visa sambon så kanske vi förhoppningsvis kan komma igång snart. Om jag inte hinner potträna dottern torr närmaste tiden.

Samma här och tackar för länken, men jag vet ändå inte vad jag ska skaffa :laugh: Lutar väl kanske åt Ai2. Förstod mig inte alls på prefolds eller vikblöjor, tyckte förklaringarna för dessa var för fattiga för mig.:angel:
 
Tack för tipsen. Jag tror inte att vi kommer köra full tid, hennes pappa tycker det mest verkar krangligt (men han kanske angrar sig) och jag vet inte hur förskolan ställer sig till tygblöjor. Jag bor inte i Sverige sa imsevimse kan bli svart, tror jag men jag hittade tex den här, fungerar det som skal? (http://www.baby-walz.at/POPOLINI-UEberhose-VentoBravo-659851.html?group=125162569311). Och vikblöjorna, @majola , fungear det som kallas Moltontuch, Mullwindeln eller bara Stoffwindeln bäst?


Jag har Mullwindeln, men tänker mig att Stoffwindeln är ungefär samma sak, kanske lite tätare bara? jag har ju pocketblöjor och det har räckt med en sådan i fickan då. Nu på senare tiden har jag ibland kompletterat med ett färdigt inlägg (levererades med några av mina pocketar men räcker inte som enda inlägg för oss.).

Popolini är ett välkänt märke, men jag gillar inte deras saker jättemycket. Tycker de är lite hårda och klumpiga (inte deras formsydda frottéblöja dock, den är jättemjuk och gosig). Har en överbyxa, ett par aio och ett par formsydda i bomull. Det är säkert en smakfråga dock. Imse Vimse finns på eBay har jag sett...

Tittat lite pa videos nu pa youtube. En fraga har jag. Om jag använder "vandring" fran Ikea och viker den som den "ska" vara. Räcker det sen da med en skalbyxa för att halla pa plats? I flera videos har dom använt ngt över med snören för att binda fast tyget innan skalbyxan kommer pa. Dom sa även att ett lite större barn kan behöva ett inlägg ocksa för de större kissmängderna, vad är er erfarenhet, behövs det?

Det finns sådana där "Snappis" men det har jag aldrig provat. Jag har dock en Babyidea-blöja som nog är just det där med snören som du beskriver. Ska testa den någon dag, men spontant känns det svårt med ett löst inlägg, en knythistoria och sedan en skalbyxa över det på en sprattlig unge...

Nu ska jag beställa min bamboozle, ullbyxa och tillhörande kur!
 
Senast ändrad:
@Cocos Jag hade sån himla tur att jag vann muksutlongisarna nu när Lilla Eko hade jubileum! Perfekta vinderbyxor även om man inte har blöja under

@majola Nej jag okynnesköper inte om jag inte känner att jag behöver något nytt. Däremot om jag tycker att något av det jag har inte funkar så försöker jag sälja det och köpa något som passar bättre för stunden.
Jag har både kört färdig och gjort egen. Har använt mig av purelan (lanolin) som jag blandat med varmt vatten och mild tvål bara precis så fettet löser sig, sen låtit det ligga i några timmar. Den färdiga kuren skulle de bara doppas i (köpte disanas). Den kändes mindre kladdig, men vete sjutton om den är lika bra. Har bara använt den en gång än så länge.
 
Senast ändrad:
@Cocos Jag hade sån himla tur att jag vann muksutlongisarna nu när Lilla Eko hade jubileum! Perfekta vinderbyxor även om man inte har blöja under

@majola Nej jag okynnesköper inte om jag inte känner att jag behöver något nytt. Däremot om jag tycker att något av det jag har inte funkar så försöker jag sälja det och köpa något som passar bättre för stunden.
Jag har både kört färdig och gjort egen. Har använt mig av purelan (lanolin) som jag blandat med varmt vatten och mild tvål bara precis så fettet löser sig, sen låtit det ligga i några timmar. Den färdiga kuren skulle de bara doppas i (köpte disanas). Den kändes mindre kladdig, men vete sjutton om den är lika bra. Har bara använt den en gång än så länge.

Jag köpte Disanas nu, och Purelan har jag också hemma, så jag får väl prova mig fram. Är väldigt nyfiken på hur det ska funka. Har mest kört tyg idag (pocket med vikblöjor) och inte haft något läckage, så han kanske har vuxit i nästa läge nu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Shop to you drop, del 4
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp