Bukefalos 28 år!

Crash course tygblöjor någon?

Idag har jag provat min nya bamboozle för första gången. Det verkar väldigt mjuk och mysig. Torkar dock ganska långsamt efter tvätt.

Ullbyxorna ligger fortfarande på tork efter tvätt och inkurning. Det verkar väldigt bekväma dock. Fast det känns lite surrealistiskt att det ska funka. Alltså bara en bamboozle och byxan utanpå? och så bara lufta emellan? Hur många ullbyxor har ni i omlopp, ni som kör mest med det?

Vi har bara på natten, har 2 par och kan i nödfall (aldrig behövts än) dra över ett PUL-skal som vi använder dagtid.

Tvättar ullbyxorna typ var tredje månad...
 
Tummen ner får däremot RetroPi och Imse vimse (gamla modellen)
Båda pga lite sämre passform och RetroPi läcker som såll efter 1 timme :cautious:

Vad intressant hur olika det är :)
Här började vi med RetroPi som första steget in i tygblöjevärlden och tycker att de fungerar så bra att vi inte haft något behov av att leta efter någon annan typ av märke eller blöja. Nattblöjan har läckt enstaka gånger när dottern sovit på mage, aldrig om hon sover på sidan eller ryggen. Vet inte om uppfattningen varit annorlunda om vi inte kört ec?
 
Hade ullbyxorna på idag igen. Blev lite tager-vad-man-haver inuti, då det mesta var i tvätten: en popolini formsydd (bomull/hampa tror jag - gillar dem inte så mkt för de är hårda) med en vikblöja som extra ilägg. Helt fascinerande hur bra det funkar: Bytte efter ca 2 timmar, kanske lite mer, och blöjan + ilägg var blöta rakt igenom, men byxan bara lite fuktig inuti. Luktar ingenting. Ropade precis hem en beg. Babyidea ullbyxa och det ska bli spännande att testa den.

Kanske blir det ett par longies i julklapp till gossebarnet?

Min svärmor är sömmerska och jag visade henne min Storchenkinder-byxa och frågade om det var svårt (för henne alltså) att sy en sån. Och det skulle det itne vara, hon måste "bara" aktivera ngn sorts specialsymaskin som hon har i garderoben. Dessutom trodde hon att hon har ett 100% merinoulltyg (sånt där tunnstickat tyg alltså) i gömmorna... Så det kan hända att gossebarnet får ett par julröda hemmasydda ullbyxor... Måste bara organisera muddar i 100% ull, det hade hon inte. :up:

Funderar på att sälja av mina pocketar, men jag vill ju vara säker på att de är intakta, jag kan ju inte sälja trasiga grejor. En vikblöja med extra färdigilägg håller oftast torrt 1,5-2 timmar. Bara vikis räcker inte alls. Men det kanske är normalt när de blir äldre? Förr räckte det utmärkt och vi hade nästan aldrig läckage. Men de kissar ju större mängder i taget och blir rörligare ju äldre de blir tänker jag...
 
Vad intressant hur olika det är :)
Här började vi med RetroPi som första steget in i tygblöjevärlden och tycker att de fungerar så bra att vi inte haft något behov av att leta efter någon annan typ av märke eller blöja. Nattblöjan har läckt enstaka gånger när dottern sovit på mage, aldrig om hon sover på sidan eller ryggen. Vet inte om uppfattningen varit annorlunda om vi inte kört ec?

Härligt att ni är nöjda :up:
Har läst om många som älskar RetroPi så det är väl egentligen inget fel på blöjan!
Jag gillade den i typ 2 månader, höll ca 2-3 timmar och satt hyffsat på min något märkligt formade unge.
Sen började de läcka rätt ofta, jag strippade dom för att va säker på att de inte va igensatta men blev inget bättre.
Har en liten lös teori att de helt enkelt inte är av superkvalitet och därför blir slitna fort, har man då ett större antal så slits de ju långsammare. Jag hade inte så många.
Nästan alla som lovordar dom har typ 24 st :)
 
@majola , Mira hade en pocket (blümchen) med bara ett microfiberinlägg i fickan pa sig idag i tre timmar utan läckage.

Jag är ocksa imponerad av ullbyxor, Mira sover med en fran disansa, under en popolini med "nattinlägg", innerblöjan är rejält blött och även insidan av ullbyxan men bara lätt fuktig pa utsidan och torkar pa en timme.

Idag provade jag ocksa vikblöja för första gangen, gick väl sadär. Mira sov med den pa dagen (+ett inlägg, kommer inte ihop om det var microfiber eller bambu) med ullbyxa (storchenkinder) när hon vaknade kissade hon ordentlig och hela vikblöjan var plaskblött. Men ullbyxan höll tät.

Annars tror jag vikblöja passar henne bra, hon far sa röda tryckmärken av bade popolinis formsydda och Blümchen pocket. Har inte hunnit prova Popolini skalet än men ullbyxor fungerar bra och sa köpte jag även skalbyxor fran Huda, dom verkar inte trycka pa samma sätt.

Har köpt ngr aios ocksa för att testa till förskolan annars är jag nog inne pa formsytt här hemma om vi inte far vikblöjorna att fungera. Har köpt ngr formsydda fran Bamboozle, far se om dom fungerar bättre än popolinis.
 
Vad roligt att läsa att ni som köpt ullbyxor blev så nöjda! Det är verkligen smidigt om man har ungar som kissar mycket.
Gällande passform är det verkligen superindividuellt. Här passar grovia hybrid och blueberry bäst för tillfället. Har grovia one till natten, men de får jag verkligen spänna jättelöst på yttersta annars får hon röda tryckmärken i ryggen som tar hela dagen innan de försvinner. Dock håller de mycket kiss, om hon skulle kissa. Oftast är hon torr på nätterna.

Jag fyndade lite nya blueberry och en bambooty på rean. Hoppas de kommer imorgon.
 
Jag är sa imponerad över ullbyxorna att jag köpt bade vantar och mössa till dottern i ull. Hon hatar sina tjocka vintervantar men jag hoppas hon accepterar att ha pa sig ullvantarna. Är det ngn som vet om man ska kura vantar/mössa ocksa?
 
Jag är sa imponerad över ullbyxorna att jag köpt bade vantar och mössa till dottern i ull. Hon hatar sina tjocka vintervantar men jag hoppas hon accepterar att ha pa sig ullvantarna. Är det ngn som vet om man ska kura vantar/mössa ocksa?

Jag kurar alla våra yllekläder! Dock inte ofta och inte heller med samma mängd fett som blöjbyxorna :)
Har några balaklava till dottern i ull, dom vill jag ha vattentåliga så dom kuras med nästan samma mängd fett som blöjbyxorna.
Kan kanske va en bra idé att kura vantarna då dom blir mer vattenavvisande då :)
 
Mössan later jag nog vara som den är, den behöver inte vara sa vattentät. Vantarna far nog kuras, visst ska man tvätta först och sen lägga i kurbad? (ullbyxorna vi har köpte jag begagnade och nykurade men fick med en flaska "kurmedel").
 
Jag vagar nästan inte skriva det, men dom billiga "kinablöjorna" (pocket) kom idag, köpte dom ju mest för att prova modellen men jag (och Mira) gillar dom. Dom är tunna, smidiga och mjuka. Nackdelen är att det är nät pa insidan istället för tyg men jag slaktade en fleecfilt och la i och Mira älskade bilmotivet pa :) Höll ngr timmar torrt och inte minsta antydan till röda märken som hon fick av Blümchen och delvis far av popolini. Dom far helt klart bli förskoleblöjor.

Jag försöker annars fa till vikningen pa vikblöjorna men det gar inte sa bra, blir mest bara trassel när jag försöker fa pa. Mira ligger relativt still vid blöjbyte men även hon tappar talamodet när jag försöker fa ihop det.
 
Mössan later jag nog vara som den är, den behöver inte vara sa vattentät. Vantarna far nog kuras, visst ska man tvätta först och sen lägga i kurbad? (ullbyxorna vi har köpte jag begagnade och nykurade men fick med en flaska "kurmedel").

Jag tvättar alltid först :)
 
Är det någon som har testat ImseVimses formsydda? Hur är de? Har precis fått ett erbjudande om att köpa ett par begagnade...
 
Är det någon som har testat ImseVimses formsydda? Hur är de? Har precis fått ett erbjudande om att köpa ett par begagnade...

Inte testat formsydda men deras andra blöjor har varit lite klena för min smak.
Dock är väl de formsydda i frotté och inte i samma blandningar som deras Aio och ai2..
Vad jag läst om dom så krävs ofta extra inlägg utöver det man får med.
 
Inte testat formsydda men deras andra blöjor har varit lite klena för min smak.
Dock är väl de formsydda i frotté och inte i samma blandningar som deras Aio och ai2..
Vad jag läst om dom så krävs ofta extra inlägg utöver det man får med.

Tack, antagligen inget för min storkissare då...
 
Tack, antagligen inget för min storkissare då...

Känns inte som det.. Men jag kan såklart ha fel. Men har som sagt läst att folk använder dom med extrainlägg och sånt.
Jag använder bamboozle formsydda, supermjuka och suger mängder, nackdelen är att de är rätt stora/klumpiga dock inget som verkar påverka annat än utseendet.
 
Blueberry Aio's har en lång flärp som man stoppar i en tunnel (som på en pocket) ligge garanterat still!
Hade nämligen problem med att barnvakten blev ilsk på flärpar som fladdrade runt :laugh:
En annan fördel med blueberry är att dom går att använda som up n go!

Har en sådan men nej den är inte för oss så ska försöka sälja den igen.
Sambon är allergisk mot sidoknäppning, insidan i bomull blir jättestel efter tvätt med hängtorkning (har ingen torktumlare) och blir även väldigt blöt mot huden. Behöver dessutom lägga i extra inlägg för att den ska hålla en stund då den är jättetunn. Gillar annars stretchen i midjan och de fina mönstren men det är det enda som är bra med den blöjan.
 
Har en sådan men nej den är inte för oss så ska försöka sälja den igen.
Sambon är allergisk mot sidoknäppning, insidan i bomull blir jättestel efter tvätt med hängtorkning (har ingen torktumlare) och blir även väldigt blöt mot huden. Behöver dessutom lägga i extra inlägg för att den ska hålla en stund då den är jättetunn. Gillar annars stretchen i midjan och de fina mönstren men det är det enda som är bra med den blöjan.

Vad olika det kan va, jag hängtorkar nästan alltid och upplevde inte dom som stela.
Håller dock med om att dom behöver nån typ av booster.
Här hemma funkar bara sidoknäppning pga dotterns rejäla lår, hon får skavsår av allt annat:cautious:
Jag gillade bara två av deras prints.. Är van vid Milovia som enligt mig är typ för snygga :D
 
Jag tror vi har hittat vara favoriter, Totsbots. Sitter välidgt bra pa dottern och är mjuka och sköna. Har tva olika, en med bomullsinsida och en med bambu. Bomullen är mysigast med den andra suger nog lite bättre. "Kinablöjorna" är opalitliga, ibland haller dom i flera timmar och ibland läcker dom direkt.

Köpte ngr Gdiapers pa utförsälning, nyfiken pa att testa den modellen ocksa.

Vi gör ocksa med Bambozzle formsydda pa natten. Men vi behöver ngt mer inlägg än det som följer med.
 
Har en sådan men nej den är inte för oss så ska försöka sälja den igen.
Sambon är allergisk mot sidoknäppning, insidan i bomull blir jättestel efter tvätt med hängtorkning (har ingen torktumlare) och blir även väldigt blöt mot huden. Behöver dessutom lägga i extra inlägg för att den ska hålla en stund då den är jättetunn. Gillar annars stretchen i midjan och de fina mönstren men det är det enda som är bra med den blöjan.
Vi har också sådana, men tycker inte att de blir stela efter tvätt. Gillar sidoknäppningen och tycker de verkar ha litet pocket-egenskaper även fast det är en aio. Är nog helt enkelt olika vad som funkar! Vi har inte behövt några extra inlägg så långt, men har inte provat så himla länge ännu. Angående mönstren så gillar dottern dem skarpt, men hon är nog inte så petig så länge det är söta djur på...

Jag är ganska sugen på att prova formsydda med ullbyxor på dagen, men har bara bamboozles (som jag tycker verkar väl klumpiga för dagen?) och inga långa ullbyxor så långt. Tycker Alvehamns Bambu Dag låter intressanta. Är det någon som använt båda och kan säga ngt om skillnaden? Lite meckigt att få tag på Alvehamns för mig, men värt besväret om det är stor chans att de funkar för oss.
 
Vad olika det kan va, jag hängtorkar nästan alltid och upplevde inte dom som stela.
Håller dock med om att dom behöver nån typ av booster.
Här hemma funkar bara sidoknäppning pga dotterns rejäla lår, hon får skavsår av allt annat:cautious:
Jag gillade bara två av deras prints.. Är van vid Milovia som enligt mig är typ för snygga :D

Ja verkligen olika :p. Milovia finns det bara en jag tycker är fin men de blöjorna sitter verkligen superbra på sonen så jag får stå ut med deras hemska, röriga mönster. Det är dessutom ett av få märken med coolmax på insidan som jag anser är absolut bäst.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp