Bukefalos 28 år!

Crash course tygblöjor någon?

Spännande! Hoppas du blir lika förtjust som jag är :)
Matte dock varna för dom som har mörka prints/mörka resårer i sidan. Dom färgar av sig märkte jag igår.. Har ett gäng grisrosa blöjor här hemma :devil:



Dom torkar sjuuuukt långsamt, men är väntan värd ;)
Jag har 3 st som jag använder till natten. Tvättar var 3:e dag, det går bara ihop om min mamma nattar Edith en av dagarna för hon sätter på plastblöjor ;)
Tack för varningen! Men grisrosa är ju också fint :D
 
Menar du ullbyxorna? Tvättar du dem efter varje användning? Jag läste på flera ställen att man bara skulle lufta och torka dem och tvätta typ varannan/var tredje vecka? *förvirrad*

F.ö. läste jag precis på Disanas hemsida att byxorna inte håller torrt om de har för mycket lanolin på sig och att man därför inte ska kura dem när de är nya... Fast nu har jag ju inte Disanas byxor och jag vet inte om jag har kurat för mycket, för när jag testade dem igår blev gossebarnet precis magsjukt och då tog jag av dem. Ville inte att han skulle spy ner de sprillans nya byxorna...

Edit, tillägg: de sitter inte riktigt tätt runt benen heller, trots att storleken borde passa (74-92, han har ca 80-86 på kläder). Rackarns. Och det blir ävl kortsiktigt inte bättre nu när han är magsjuk.
Det där med tvättandet tror jag gällde bamboozlarna...
 
Tack för ditt svar @Cocos . Jag har fatt med ganska manga inlägg till blöjorna jag köpt men är lite osäker pa vilket material det är. Far titta och prova sen när dom kommit.

Sa pocket (utan inlägg) gar att använda som skal pa vikblöja ocksa? Perfekt isf för jag har nog rakat köpa lite manga pockets och hade mest tänkt använda vikblöjor hemma (fast pocket och aio´s pa förskolan och när vi är iväg).

Fick ett erbjudande fran en jag köpt av om en ullbyxa till ett bra pris ocksa. Är av märket Storchenkinder, värt att prova?

Idag köpte jag tvättmedel utan sant där som man inte ska tvätta tygblöjor i sa nu är det bara att vänta pa posten.
 
Jag som kört på samma samma länge nu fick lite tomt i blöjhögen (eller nja, egentligen inte) när bruden skulle sova. Hittade ett skal som i stort sett aldrig använts och så tog jag en flanellvikis mått gigantus som jag klippt till och fållat själv och så ett bambuinlägg. Blev ju lysande :-)
 
@Bluefish

AIO: imse vimse-Har en äldre modell och tycker den är ganska klumpig. Dock tror jag den går boosta en del om man skulle vilja ha den till natten. Här blir den dock sällan eller aldrig använd.
AI2: grovia hybrid- Har varit absoluta favoriter här. Har både stay-dry och bomullsinlägg. Bomullen suger massor. Dock nu när hon är lite större så tycker jag att skalen börjar lukta kiss mycket snabbare, så ofta kan jag kanske bara byta ilägg en gång innan skalet känns ofräsht. Nätta och smidiga. Går att knäppa på ett stående barn.
Formsydda: alvehamn hampa dag, alvehamn bambu dag- Bambun är mycket mjukare än hampan. De är tunna och måste boostas en del när barnet blivit lite större. Bara blöjan skulle aldrig räcka för en kiss här. Hampan har en smidig ficka som bättre håller boostern på plats.
 
@Cocos jag tvättade mina med bruna flärpar separat första tvätten. Nu andra tyckte jag faktiskt inte de färgat av sig något spec på de andra blöjorna
 
Idag kom mina popolini, nu maste jag bara vänta in större skalbyxor (ska skickas idag) sen ska vi prova men det känns som popolini blir mest klumpigt och krangligt med tva byxor +ev inlägg (är det det systemet som kallas ai2?)
 
Men vad roligt med en tygblöjetråd :)

Har använt tygblöjor till sonen sedan han var ca 7 månader och nu är han drygt 2,5 år och ännu inte i närheten av blöjfri så räknar med att de behövs ett tag till. På förskolan och när vi är iväg en längre stund används dock engångs.
Har testat mängde av olika sorter då det dels är roligt och dels varit svårt att hitta något som passat spinkiga ben.

Vi är alla ullfrälsta och han sover alltid med formsydd med disanabyxor över samt ulltröja. Det är det enda som håller tätt hela natten. Mycket säkrare än engångs som vi hade på natten första året.

Ett problem jag har nu är att de flesta formsydda börjar bli för små i midjan. Vi växlar mella totsbots, muksut och mannamaa och det är den sistnämnda som sitter bäst men det tillverkas såklart inte längre :meh:

På dagen är pockets favoriten men vissa aio och någon ai2 är också med. Gillar dock inte flärparna i aio som bara flyttar på sig, de är också svårare att få på vid stående blöjbyte.
 
Mira fick prova popolini igar, bara en kort stund eftersom vi inte har ngn skalbyxa än. Hon gillade dom och ville inte ta av sig. Jag trodde att det skulle bli klumpigt men inte alls. Tom hennes pappa var intresserad (han har annars mest tyckt att tygblöjor verkar jobbigt). Trodde skalbyxan skulle komma idag sa vi kunde prova ordentligt. Det gjorde den inmen däremot kom blümchen pocket sa dom far bli först ut.
 
Och jag har hittat användning för mina Popolini AIO. Dottern (som bara har nattblöja) hittade dem och sa att hon ville låna dem av lillebror. Vi har kört engångs på nätterna hittills, men hon är nästan torr även nattetid så de räcker gott till henne.

Perfekt, jag tänkte precis sälja dem eftersom de är för stora till lillebror!

Har f.ö. inte experimenterat vidare med ullbyxor osv. Alla tre barnen drabbades av magsjuka och jag är så mesig att jag inte vill ha tygblöjor vid diarré. Speciellt inte när man har bekanta problem med läckage. Tar nya tag under helgen tror jag.
 
Och jag har hittat användning för mina Popolini AIO. Dottern (som bara har nattblöja) hittade dem och sa att hon ville låna dem av lillebror. Vi har kört engångs på nätterna hittills, men hon är nästan torr även nattetid så de räcker gott till henne.

Perfekt, jag tänkte precis sälja dem eftersom de är för stora till lillebror!

Har f.ö. inte experimenterat vidare med ullbyxor osv. Alla tre barnen drabbades av magsjuka och jag är så mesig att jag inte vill ha tygblöjor vid diarré. Speciellt inte när man har bekanta problem med läckage. Tar nya tag under helgen tror jag.
Kul att storasyster också ville prova. Vi provade Bamboozle + ullbyxa i natt. Precis som du var jag lite skeptisk, men inga problem! (Trots att L är långt ifrån torr varken dag eller natt.) Hade inget extra inlägg, men det hade inte blött igenom innerblöjan alls.

Testade även Blueberry sidesnaps idag, funkade också ganska bra. Blev lite läckage på IKEA, men det var pga nybörjarfel av mig (en del av sugmaterialet tittade fram i grenen märkte jag när vi bytte). Tycker dock att de blöjorna känns lite täta, men det kanske bara är inbillning? L klagade inte när det blev blött och jag märker aldrig när hon kissar, så det är ganska stor risk att hon går runt ett tag med blöt blöja även om man byter ofta. Hur kollar ni om de har kissat i blöjan? Känner inte riktigt för att stoppa in fingret och känna efter... Med engångsblöjorna tycker jag man kan känna det på konsistensen utifrån, typ. (Enligt L själv är de alltid torra/hon har inte kissat.)
 
Så. Någon som har gjort något fynd under black friday?
Jag har köpt 3 olika sloomb formsydda, muksuts formsydda och diverse prefolds och boosters. Våra formsydda börjar bli rejält slitna, de köptes begagnade till storebror. Till honom använde vi dessutom mest pockets men har fastnat för formsytt med ull till dottern.
 
Vilka AIO gillar du bäst @Cocos ?
Blueberry och Grovia! Är så nätta och smidiga. Grovia suger kanske snäppet bättre än blueberry, men blueberry går å andra sidan att boosta iom att det finns en pocketficka i blöjan :up:
Sen gillar jag att blueberry inte är one size tycker generellt att storleksbaserade blöjor sitter bättre.
Tummen ner får däremot RetroPi och Imse vimse (gamla modellen)
Båda pga lite sämre passform och RetroPi läcker som såll efter 1 timme :cautious:

Värt att veta är att min unge med få undantag bara kan ha blöjor med sidoknäppning. Hon får skav av framåtknäppning..

@Cocos jag tvättade mina med bruna flärpar separat första tvätten. Nu andra tyckte jag faktiskt inte de färgat av sig något spec på de andra blöjorna


Ja jag läste att folk tvättade dom separat första 3-4 tvättarna.. Grejen är att jag orkar inte med sånt! Sålde dom till vrakpris och köpte 5 nya :o

Men vad roligt med en tygblöjetråd :)

Har använt tygblöjor till sonen sedan han var ca 7 månader och nu är han drygt 2,5 år och ännu inte i närheten av blöjfri så räknar med att de behövs ett tag till. På förskolan och när vi är iväg en längre stund används dock engångs.
Har testat mängde av olika sorter då det dels är roligt och dels varit svårt att hitta något som passat spinkiga ben.

Vi är alla ullfrälsta och han sover alltid med formsydd med disanabyxor över samt ulltröja. Det är det enda som håller tätt hela natten. Mycket säkrare än engångs som vi hade på natten första året.

Ett problem jag har nu är att de flesta formsydda börjar bli för små i midjan. Vi växlar mella totsbots, muksut och mannamaa och det är den sistnämnda som sitter bäst men det tillverkas såklart inte längre :meh:

På dagen är pockets favoriten men vissa aio och någon ai2 är också med. Gillar dock inte flärparna i aio som bara flyttar på sig, de är också svårare att få på vid stående blöjbyte.

Blueberry Aio's har en lång flärp som man stoppar i en tunnel (som på en pocket) ligge garanterat still!
Hade nämligen problem med att barnvakten blev ilsk på flärpar som fladdrade runt :laugh:
En annan fördel med blueberry är att dom går att använda som up n go!

Kul att storasyster också ville prova. Vi provade Bamboozle + ullbyxa i natt. Precis som du var jag lite skeptisk, men inga problem! (Trots att L är långt ifrån torr varken dag eller natt.) Hade inget extra inlägg, men det hade inte blött igenom innerblöjan alls.

Testade även Blueberry sidesnaps idag, funkade också ganska bra. Blev lite läckage på IKEA, men det var pga nybörjarfel av mig (en del av sugmaterialet tittade fram i grenen märkte jag när vi bytte). Tycker dock att de blöjorna känns lite täta, men det kanske bara är inbillning? L klagade inte när det blev blött och jag märker aldrig när hon kissar, så det är ganska stor risk att hon går runt ett tag med blöt blöja även om man byter ofta. Hur kollar ni om de har kissat i blöjan? Känner inte riktigt för att stoppa in fingret och känna efter... Med engångsblöjorna tycker jag man kan känna det på konsistensen utifrån, typ. (Enligt L själv är de alltid torra/hon har inte kissat.)

Jag stoppar ner ett finger :o
Annars brukar jag glänta på blöjan och lukta. Tygblöjor luktar ju faktiskt lite kiss till skillnad från Pampers som luktar kattlåda :wtf:

Så. Någon som har gjort något fynd under black friday?
Jag har köpt 3 olika sloomb formsydda, muksuts formsydda och diverse prefolds och boosters. Våra formsydda börjar bli rejält slitna, de köptes begagnade till storebror. Till honom använde vi dessutom mest pockets men har fastnat för formsytt med ull till dottern.

Jag har typ handlat ihjäl mig :o
Nej men det va dags att köpa en hel del så jag har sparat pengar och väntat på denna dag länge :D
Blev olika inlägg, pulskal, liten PULpåse, ullkur, ullbyxor, Aio's, en alvehamn pocket, snappis och sånt smått och gott :D
 
Kan mina pocket vara förstörda? Satte på en i morse och på mindre än en timme var allt plaskblött. Hade visserligen bara en vikblöja, tänkte ju byta tätt. Ilägget var förstås blött men att det går rakt igenom skalet? Har tvättat dem i 60 grader, kan det beroende på det? Aldrig tumlat eller haft mjukmedel.
 
Kan mina pocket vara förstörda? Satte på en i morse och på mindre än en timme var allt plaskblött. Hade visserligen bara en vikblöja, tänkte ju byta tätt. Ilägget var förstås blött men att det går rakt igenom skalet? Har tvättat dem i 60 grader, kan det beroende på det? Aldrig tumlat eller haft mjukmedel.

Låter som att pulen kan va gammal?
Det kan funka att torktumla dom då så pulen smälter ihop igen!
 
I förrgar hade Mira Blümchen pocket pa sig, höll tätt bra med hon var röd och dom verkade ha gett henne skav i ljumskarna. Igar var vi iväg hela eftermiddagen sa da provade vi inget.
Inatt sov hon med popolinis formsydda natt med extra inlägg och en disansa ullbyxa över. Pa morgonen var popolini genomblött och ullbyxan var blött pa insidan men bara lätt fuktig pa utsidan (den är nästan ny, tvättad och ullkurad tva ganger sa det känns helt ok).

Tog pa Blümchen igen pa morgonen men Mira verkade inte alls nöjd och tog av sig den. Sag sen att hon var väldigt irriterad i ljumskarna. Sa Blümchen far nog flytta vidare.

Tror jag kommer köra mest pa vikblöja/formsydd med ullbyxa över. det känns mjukast. Sag även att det finns skal (pul) fran HuDa som är mer som en ullbyxa i utformningen. Den ska jag nog ocksa prova, ngn som känner till den?

Men ngt smidigt till förskolan behöver vi ocksa. Aio eller pocket. Väntar pa ngr pocket fran ett "noname" märke (misstänker kinablöjor) men en tjej salde dom sa billigt sa jag kände att det var värt för att prova och ev ha som förskoleblöjor.

En sak som bade jag och mannen reagerade pa var hur starkt av kiss det luktade när vi bytte blöjan, tanken som slog mig da var vilka kemikalier det är i engangsblöjor som verkligen tar bort all kisslukt
 
I förrgar hade Mira Blümchen pocket pa sig, höll tätt bra med hon var röd och dom verkade ha gett henne skav i ljumskarna. Igar var vi iväg hela eftermiddagen sa da provade vi inget.
Inatt sov hon med popolinis formsydda natt med extra inlägg och en disansa ullbyxa över. Pa morgonen var popolini genomblött och ullbyxan var blött pa insidan men bara lätt fuktig pa utsidan (den är nästan ny, tvättad och ullkurad tva ganger sa det känns helt ok).

Tog pa Blümchen igen pa morgonen men Mira verkade inte alls nöjd och tog av sig den. Sag sen att hon var väldigt irriterad i ljumskarna. Sa Blümchen far nog flytta vidare.

Tror jag kommer köra mest pa vikblöja/formsydd med ullbyxa över. det känns mjukast. Sag även att det finns skal (pul) fran HuDa som är mer som en ullbyxa i utformningen. Den ska jag nog ocksa prova, ngn som känner till den?

Men ngt smidigt till förskolan behöver vi ocksa. Aio eller pocket. Väntar pa ngr pocket fran ett "noname" märke (misstänker kinablöjor) men en tjej salde dom sa billigt sa jag kände att det var värt för att prova och ev ha som förskoleblöjor.

En sak som bade jag och mannen reagerade pa var hur starkt av kiss det luktade när vi bytte blöjan, tanken som slog mig da var vilka kemikalier det är i engangsblöjor som verkligen tar bort all kisslukt

Här hemma har vi haft problem med att nattblöjan stinker ammoniak. Har testat det mesta och det döm funkar bäst här är att lägga den i en hink med iskallt vatten. Då slipper man lukten i badrummet/från pulpåsen och dom luktar inget när dom är tvättade :up:
 
Här hemma har vi haft problem med att nattblöjan stinker ammoniak. Har testat det mesta och det döm funkar bäst här är att lägga den i en hink med iskallt vatten. Då slipper man lukten i badrummet/från pulpåsen och dom luktar inget när dom är tvättade :up:

Jag förvarar blöjorna i en tvättpåse på balkongen. Det borde väl inte göra ngt om blöjorna fryser eller kan det skada på ngt sätt?

En annan sak som jag inte tyckte om med blumcenblöjorna var att inlägget knöglade ihop sig. Är det så på alla pockets?
 
Jag har aldrig haft problem med att inläggen knölar i pocketblöjor, så det är nog modellen som inte passar ditt barn gissar jag
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp