Bukefalos 28 år!

Crash course tygblöjor någon?

Vi har också sådana, men tycker inte att de blir stela efter tvätt. Gillar sidoknäppningen och tycker de verkar ha litet pocket-egenskaper även fast det är en aio. Är nog helt enkelt olika vad som funkar! Vi har inte behövt några extra inlägg så långt, men har inte provat så himla länge ännu. Angående mönstren så gillar dottern dem skarpt, men hon är nog inte så petig så länge det är söta djur på...

Jag är ganska sugen på att prova formsydda med ullbyxor på dagen, men har bara bamboozles (som jag tycker verkar väl klumpiga för dagen?) och inga långa ullbyxor så långt. Tycker Alvehamns Bambu Dag låter intressanta. Är det någon som använt båda och kan säga ngt om skillnaden? Lite meckigt att få tag på Alvehamns för mig, men värt besväret om det är stor chans att de funkar för oss.

Vi har jättehårt vatten så det är därför de blir stela här. All bomull blir så. Även hampa och bambu men inte riktigt lika illa. Våra handdukar är tillex som att torka sig med sandpapper :angel:.

Bamboozle utan inlägget borde väl vara okej som dagblöja. Blir ju hyfsat nätt då.
Bambu dag är riktigt nätta och härliga men Tor kissar rakt igenom dem. Alltså en stråle rakt igenom både blöjan och ullbyxan. Men med extra inlägg i fungerar de bra. Väldigt mjuka ven i vårt hårda vatten. Små i storlek. Har M (7-14 kg) , han väger drygt 11 kg och de är nu för små..
Gillar deras hampa dag bättre i passformen men de blir stelare
 
Ja verkligen olika :p. Milovia finns det bara en jag tycker är fin men de blöjorna sitter verkligen superbra på sonen så jag får stå ut med deras hemska, röriga mönster. Det är dessutom ett av få märken med coolmax på insidan som jag anser är absolut bäst.

Haha! Skönt att vi är helt tvärt om :D
Jag älskar också coolmax/pass det enda syntetmaterial som funkar på dottern :up:

Vi har jättehårt vatten så det är därför de blir stela här. All bomull blir så. Även hampa och bambu men inte riktigt lika illa. Våra handdukar är tillex som att torka sig med sandpapper :angel:.

Bamboozle utan inlägget borde väl vara okej som dagblöja. Blir ju hyfsat nätt då.
Bambu dag är riktigt nätta och härliga men Tor kissar rakt igenom dem. Alltså en stråle rakt igenom både blöjan och ullbyxan. Men med extra inlägg i fungerar de bra. Väldigt mjuka ven i vårt hårda vatten. Små i storlek. Har M (7-14 kg) , han väger drygt 11 kg och de är nu för små..
Gillar deras hampa dag bättre i passformen men de blir stelare

Bra att du skrev detta! Jag köpte precis hem alvehamn bambu dag stl M till min 10,6 kilos unge. Tycker dom känns små i själva blöjan men jag knäpper den näst längst in :confused:
Håller inte för nånting, dock funkar den med ett thirsties inlägg men måste byta typ lika ofta som med vikis..
Trodde jag blivit knäpp för alla verkar gilla dom.
 
Alltså, om jag går i personlig konkurs är det ert fel! :mad: Blev så förälskad i bamboozlen att jag har råkat ropa hem 15 (!!!) begagnade sådana för totalt runt 120 € den här veckan. Behöver en eller ett par ullbyxor till, men sedan är vi välutrustade. Ska väl sälja av pockets förstås, men ändå.

Gullungen hällde äppeljuice över sina nya (beg.) Babyidea-byxor efter fjärde användningen, så jag åkte på att tvätta dem igen. Det tar ca fyra dagar för dem att torka... :crazy:

Tusen tack ändå för de råd jag har fått!
 
Majola, vad har du för Pockets att sälja? Jag gillar nog pockets bäst (förutom pa natten, da kör vi formsytt Bamboozle med ullbyxa), Aios har jag inte rikitgt förstatt syftet med än, jag maste iaf lägga i extra inlägg och da kan jag ju lika gärna göra det i en Pocket och direkt anpassa inlägget efter behovet just da.

Gdiapers kom igar men jag känner redan att det nog inte är ngt för oss, ger dom en chans till men jag stannar nog med pockets och dom aio vi har.

Pulskal har jag av ngn anledning samlat pa mig massor som vi inte använder alls sa dom ska säljas.

Jag vill inte räkna ut hur mkt pengar jag lagt ut pa blöjor senaste manaden men nu ska jag börja sälja av sa det kommer in lite igen. Fast ngr pockets till behöver jag köpa.

Fast nu kom jag pa att vi inte provat formsytt med ulbyxa pa dagen, provade med pulskal men det fick dottern skav av.

En annan sak jag kommit fram till är jag inte tycker om knappar, känns som det gar att ställa in storleken mycket bättre med kardborre
 
Senast ändrad:
... Bamboozle utan inlägget borde väl vara okej som dagblöja. Blir ju hyfsat nätt då.
Bambu dag är riktigt nätta och härliga men Tor kissar rakt igenom dem. Alltså en stråle rakt igenom både blöjan och ullbyxan. Men med extra inlägg i fungerar de bra. Väldigt mjuka ven i vårt hårda vatten. Små i storlek. Har M (7-14 kg) , han väger drygt 11 kg och de är nu för små..
Gillar deras hampa dag bättre i passformen men de blir stelare

Tack för tipset om Bamboozle utan inlägget, det borde jag ju kunnat tänka ut själv :p Provade iaf och det funkade ganska bra tycker jag. Men ibland får blir hon lite röd av kardborren även fast man sätter den bra från början - blöjkanterna viker sig på ngt sätt så att kardborrekanten ligger mot huden. Utan inlägget och med ett par ullbyxor tycker jag inte att det blev klumpigare (större) än Blueberry-aion.

Hmm, blir intressant att prova Alvehamns bambu dag då. Hann beställa hem två till mamma som tar med när hon kommer hit över jul innan jag såg ditt svar. Får se om de passar öht, L är ganska stor (beställde L).
 
... Fast nu kom jag pa att vi inte provat formsytt med ulbyxa pa dagen, provade med pulskal men det fick dottern skav av.

En annan sak jag kommit fram till är jag inte tycker om knappar, känns som det gar att ställa in storleken mycket bättre med kardborre

Men då måste du ju prova formsytt och ullbyxor också :p Tycker det verkar ganska bra, men har inte provat så mkt ännu eftersom vår tvättmaskin varit konstig + att vår brunn var helt tom en morgon pga den torra sommaren och hösten. Inte bästa tillfället att ställa om till tygblöjor kanske...
 
Tack för tipset om Bamboozle utan inlägget, det borde jag ju kunnat tänka ut själv :p Provade iaf och det funkade ganska bra tycker jag.

Det här låter helt utopiskt för mig. Min son kissar igenom en bamboozle med inlägg på ca två timmar. Alltså så att blöjan är plaskblöt och ullbyxan fuktig. Vilket då kanske förklarar varför jag har haft problem...
 
Bamboozle utan inlägg skulle aldrig fungera för oss heller. Det tillhörande inlägget+ett till, minst för att det ska halla för mer än en kiss. Fast jag märker ett annorlunda kissmönster nu, Mira kissar mer sällan med desta mer vid det tillfället ist.
 
Det här låter helt utopiskt för mig. Min son kissar igenom en bamboozle med inlägg på ca två timmar. Alltså så att blöjan är plaskblöt och ullbyxan fuktig. Vilket då kanske förklarar varför jag har haft problem...

Bamboozle utan inlägg skulle aldrig fungera för oss heller. Det tillhörande inlägget+ett till, minst för att det ska halla för mer än en kiss. Fast jag märker ett annorlunda kissmönster nu, Mira kissar mer sällan med desta mer vid det tillfället ist.

Jag tror att L kissar ofta men lite, så om vi byter i tid klarar det sig. Mer än en liten kiss funkar nog inte utan inlägg. Har som sagt inte kunnat testa så ihärdigt pga tvättproblem - kanske bara haft tur hittills? Har fått Alvehamns nu, de hänger på tork för att provas.

På natten måste vi också ha dubbla inlägg och vara snabba att byta på morgonen. Tyvärr vill hon oftast inte kissa på toaletten :(
 
Jag är jättenöjd med systemet med bamboozle + ullbyxa dagtid. Har fått hem mina beställningar på formsydda blöjor men har inte hunnit skaffa fler ullbyxor ännu (det är lite knappt med två).

Skulle gärna använda tygblöjor även nattetid, men vet itne ritkigt vad jag ska satsa på. Lämpliga extrainlägg för bamboozle? Kan det funka att bara lägga i ett random nonameinlägg (man får väl riskera en blöt säng helt enkelt - dottern är blöjfri nattetid sedan en dryg vecka tillbaka så risken är liksom överhängande ändå...).

Coolt är att Raphael har börjat visa att han vill på toa/ha ny blöja. Och han gör precis som sin storasyster gjorde - drar i t-shirten. Hur gulligt som helst. Sedan tar han oss i handen och går till badrummet. Han vill dessutom helst gå på toa och inte på pottan, för det gör ju alla andra i familjen. Tyvärr kissar han varken på potta eller på toan trots att han har fattat hela proceduren runt omkring (ta toapapper, torka, kasta i toan osv) utan oftast är det för sent eller så kissar han på golvet. men mor och far städar ju så gärna...

Är det förresten någon som vet om det bara är ren ull som självrenar sig? Eller funkar det med ull-siden tex. Jag funderar ju lite på att sy egna ullbyxor av gamla tröjor och då är det ju rätt bra att veta... Den första ullbyxan som jag köpte i mitten av november har jag inte behövt tvätta ännu och den luktar fortfarande jättefräscht! Helt crazy.
 
Jag har köpt ett par blöjor från Oscha nu! Visserligen gamla modellen som är som en formsydd, dvs hela måste tvättas, men fröken är nästan torr så kanske de inte behöver tvättas så ofta utan mest vara "omifallatt"-skydd.
 
Bara för att jag skrev så där så kissade han på toaletten imorse. :up: (Tyvärr strax efter fem på morgonen. Annars har han sovit ganska länge på mornarna under jullovet så jag hade hoppats att han lagt om sin rytm lite.)

Några fler ullbyxefrgor:
1. Hur är Disana i storlekarna? Är det en bra nattbyxa? Gossebarnet är lite för stor för 74/80 och lite för liten för 86/92 när det gäller vanliga kläder. Babyideabyxan i L (80-98) är lite för stor för honom. Storchenkinder strl 2 (74-92) sitter lite löst, men jag tror att en storlek mindre skulle vara för litet. Borde jag satsa på 74/80 hos Disana eller gå på 86/92?

2. Hur är Myllymuksuts longies? Tror det var någon med erfarenhet av dem? (Ska gå tillbaka i tråden och kolla...)
 
Vi har storlek 2 i storkenkinder, dom fungerar men en storlek större skulle ocksa ga
Storlek L i Babyidea, dom är perfekta men välanvända sa dom har kanske krymp ihop lite.
I Disana har vi 86/92 och dom är stora men efersom det är sovbyxor sa gör det inget, da far det plats en stor blöja under.

Mira använder 86/92 i kläder om det är dubbel storlek, annars 86 i överdelar ocg 92 i byxor.
 
Vi har storlek 2 i storkenkinder, dom fungerar men en storlek större skulle ocksa ga
Storlek L i Babyidea, dom är perfekta men välanvända sa dom har kanske krymp ihop lite.
I Disana har vi 86/92 och dom är stora men efersom det är sovbyxor sa gör det inget, da far det plats en stor blöja under.

Mira använder 86/92 i kläder om det är dubbel storlek, annars 86 i överdelar ocg 92 i byxor.

Tack!
Följer en auktion på Ebay med två Disana nu (en i 74/80 och en i 86/92) så om jag får dem billigt kan jag ju testa vilket som blir bäst.
 
Skulle gärna använda tygblöjor även nattetid, men vet itne ritkigt vad jag ska satsa på. Lämpliga extrainlägg för bamboozle? Kan det funka att bara lägga i ett random nonameinlägg (man får väl riskera en blöt säng helt enkelt - dottern är blöjfri nattetid sedan en dryg vecka tillbaka så risken är liksom överhängande ändå...).

.

Vi kör med Bamboozle med diansa byxa pa natten. Har provat med olika inlägg men jag tror att Mira kissar för mkt för allt. Det har aldrig blivit blött genom ullbyxan, högst lite fuktigt men redan när vi gar och lägger oss kl 22 är Bamboozle genomblött. Har provat med ett tunnt microfiber överst (+torrskikt närmast huden), sen bambu och hampa men inget suger tillräkligt. Funderar pa om vi ska ge upp tyg pa natten, en engangsblöja/dag är ju iaf inte sa mkt.

Annars har vi hittat vara favoriter. Känns lite trakigt för nu "far" jag egentligen inte köpa mer.
Är vi mest hemma kör vi pa vikblöja (drakvikning) med Storchenkind ull eller babyidea longies
Pa förskolan eller om vi ska iväg längre stund pocket (Totsbots eller Little Bloom). Har även ett skal med "ficka" pa insidan fran Bambi Roxy, den är varan säkraste fran läckage men ger Mira lite röda märken.
Sen har jag ngr Alva, Bambooty och Responsible Mother, dom fungerar ocksa bra men RM är jobbig att stoppa och alla har knappar sa dom ska jag nog sälja (föredrar kardborre).

Exprementerar fortfarande med iläggen för att hitta den perfekta kombinationen.

Jo, en sak vill jag köpa om det finns. En smidig ullbyxa för dagen som är som en trosa i modellen. Har beställt en fran Disna som är den modell jag söker men med kardborre. (http://www.amazon.de/Disana-13301XX-Wollwalkhose-natur/dp/B003CZYJAW)
 
Jag rakade visst sälja mina Bamboozle, upptäckte att dom är i stl 3, säkert därför dom känns lite klumpiga. Istället har jag köpt tva nästan nya i storlek 2, far se om dom fungerar bättre.
 
Jag rakade visst sälja mina Bamboozle, upptäckte att dom är i stl 3, säkert därför dom känns lite klumpiga. Istället har jag köpt tva nästan nya i storlek 2, far se om dom fungerar bättre.

Och jag köpte ju 10 st begagnade bamboozle som skulle vara storlek 2/onesize. Men när de kom så såg de helt annorlunda ut än mina andra tvåor. Inte inställbara och betydligt mindre. Jag blev lite sur faktiskt, men de har trots allt blivit vårt förstahandsval dagtid! Ger ett ganska nätt blöjpaket men man måste byta ofta. Vilket vi ju ändå gör eftersom Raphael säger till när han har blöt blöja. Perfekt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp