Crosstrainer för hemmabruk

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag funderar på att köpa en crosstrainer att ha hemma. Jag behöver komma i form efter en olycka och även om jag har kort på gym kan jag vilja träna hemma också. Det är det redskap som passar mina skador och tidigare problem bäst.

Någon som rekommenderar någon, eller för finns det någon som jag ska undvika? Budget max 5 000.

Jag köpte en Casall XT600 begagnad för ett par år sedan, minns inte pris exakt men lite över 1000 har jag för mig. Max 1500. Jag tränar i perioder ganska mycket med den och jag är nöjd. Jag behöver inga avancerade inställningar eller program, men vill kunna variera motståndet i åtminstone sju åtta steg på en display och så att tid och distans är tydligt. Men sedan grejar jag med intervalltider och sånt själv.

Ibland är den lite gnisslig/knirkig i ljudet men det brukar gå över så inget jag störs av.

Jag har en Fitnord hiker 200R sedan ca 5 år tillbaka. Använder inte så mycket. Positivt är att den är stadig och står still. Hade en billigare tidigare som kändes ostadig.
Negativt att den börjat gnissla

Min erfarenhet av crosstrainer för hemmabruk är att det skiljer sig en del från de som generellt finns på gym. De dyra gym-maskinerna har ofta längre "steglängd" än de billigare varianterna. Och en sak till som skiljer är att pedalerna (eller vad man nu ska kalla grejerna man ställer fötterna på) på hemmavarianterna är bredare isär än på gymmaskinerna, beroende på att hemmamaskinerna har mekansmen mellan pedalerna medan gymmaskinerna har mekanismen framför eller bakom, så att det inte finns nåt mellanrum.

Jag har haft en superbillig hemmavariant och bortsett från det jag nämnt ovan, så gjorde den sitt jobb. Mitt bästa tips är att du ska prova den på plats och känna efter så den känns stadig att stå på och att det känns okej med steglängd och avstånd mellan pedalerna. För dig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?