CSN och återbetalning

Men hur kan alla betala så lite? Jag kommer ha extremt låg inkomst 2018 och landar ändå på drygt 600 i månaden. Har 68,000 kvar. :confused:
Längesen du tog lånen? CSN beräknar ju löneutveckling så du betalar tillbaka mer och mer för varje år på lånen. Kollar jag på vad jag betalat tillbaka sedan jag slutade plugga så höjs det med minst 500kr/år.

Nu är det 4,5 år sedan jag slutade plugga och jag har drygt 160' kvar. Jag betalar strax under 600kr/mån.

Längesen du tog lånen? CSN beräknar ju löneutveckling så du betalar tillbaka mer och mer för varje år på lånen. Kollar jag på vad jag betalat tillbaka sedan jag slutade plugga så höjs det med minst 500kr/år.

Nu är det 4,5 år sedan jag slutade plugga och jag har drygt 160' kvar. Jag betalar strax under 600kr/mån.

Jag har enbart gamla lånen 1989-2001, vet inte om det gör att det är någon skillnad?

Jag har enbart gamla lånen 1989-2001, vet inte om det gör att det är någon skillnad?
Jag vet inte om det är någon skillnad på återbetalningstakt för att lånen är gamla. Däremot har det att göra med att de räknat upp återbetalningstakten i ganska många år så du betalar procentuellt mer per år än ex mig.

Jag vet inte om det är någon skillnad på återbetalningstakt för att lånen är gamla. Däremot har det att göra med att de räknat upp återbetalningstakten i ganska många år så du betalar procentuellt mer per år än ex mig.
Nej nej. Återbetalningen är 4% av taxerad inkomst förrförra året. Som Warg också skriver.

Intressant tråd som fick mig att börja kolla å mina lån. Har lyckats ta lån under de tre senaste systemen, men den mittersta sorten (1989-2001) hade jag bara en termin av så det har jag betalat av. Har drygt 5000 kvar på det gamla lånet (före 89) (lånade 3,5 år i det riktigt gamla systemet och 2 år i det nya (08-09), det gamla kommer jag att betala klart i år. Har de senaste åren betalat ungefär 1300 i månaden totalt, ungefär lika mycket på båda. Från och med nästa år kommer jag att betala 7-800 fram till 2026 då jag kommer att ha betalt klart. Då är jag 60 år. Glad överraskning att gå in och kolla, hade glömt att det riktigt gamla närmade sig sitt slut och trodde att det nya var beräknat att var klart vid pension dvs 5 år senare.

Men hur kan alla betala så lite? Jag kommer ha extremt låg inkomst 2018 och landar ändå på drygt 600 i månaden. Har 68,000 kvar. :confused:
Det beror på en rad faktorer. Jag betalar ca 2100 per månad.
Det är mkt pga jag är drygt 40 och har färre år att betala tillbaka än någon yngre. Jag tog lån i olika perioder och sista lånet runt 35 årsåldern. Innan det hade jag många år med dålig inkomst.
Sen är lån i gamla systemet baserade på vilken inkomst man har.

Delvis en spinoff på ett dagboksinlägg här inne, men mest jag som går runt och funderar. Är antagen till ett kandidatprogram men kan plocka ut en högskoleexamen efter två år och ändå få ett okej jobb med den. Är därför i valet och kvalet om jag ska läsa mina tre år och ta en kandidatexamen eller nöja mig med två år och ta steget in på en ny schysst arbetsmarknad. Det som hindrar mig mest är CSN. Det blir så himlans mycket i lån! Jag har dessutom tilläggslån, så det blir mer än "vanligt". Är lite fundersam på om det blir lite väl mastigt att betala tillbaka, därför undrar jag: hur mycket har ni i lån och hur mycket betalar ni tillbaka?

470 000 kr. Börjar betala tillbaka nu. Ska vara betalt på 21 år. Betalar knappt 1600 kr/mån nu. Nytt lån med nya reglerna dvs de kollar ej på inkomst utan år det ska vara betalt på. Kommer betala drygt 2000' per mån som mest.

Jag har lika mycket kvar som dig och betalar ungefär samma i vanliga fall (resten av lånen ligger med Brittiska student loans, den vill jag verkligen betala av så snabbt som möjligt).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och... 2
Svar
37
· Visningar
6 185
Senast: Masse
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 236
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 621
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur