CSN och återbetalning

314 lax i lån :angel: Värt varje krona och har ett bra jobb idag som jag aldrig fått annars.

När allt är betalt har jag nog lagt närmare 450, 000 :o Har runt 315 000 kvar så har lyckats betala av rätt ok sen 2011 (med tanke på min låga lön som doktorand de senaste fyra åren). Har tydligen lagt i medel 20 000 per år i avbetalningar :nailbiting:

(det är helt omöjligt att få det jobb jag vill ha utan utbildningar dock, men jag kunde väl lagt en 100 000 mindre i alla fall. Eller varit superbra och fått något stipendie på lägre nivå).

När allt är betalt har jag nog lagt närmare 450, 000 :o Har runt 315 000 kvar så har lyckats betala av rätt ok sen 2011 (med tanke på min låga lön som doktorand de senaste fyra åren). Har tydligen lagt i medel 20 000 per år i avbetalningar :nailbiting:

(det är helt omöjligt att få det jobba jag vill ha utan utbildningar dock, men jag kunde väl lagt en 100 000 mindre i alla fall. Eller varit superbra och fått något stipendie på lägre nivå).

Ja, samma här. Har betalat tillbaka 2010-2014 och sen pluggade jag 1,5 år igen och betalat sen 2016 igen. Kommer inte ihåg vad jag hade från början :nailbiting: Var iaf 5,5 års studier med 1,5 som hade tilläggslån.

Ja, samma här. Har betalat tillbaka 2010-2014 och sen pluggade jag 1,5 år igen och betalat sen 2016 igen. Kommer inte ihåg vad jag hade från början :nailbiting: Var iaf 5,5 års studier med 1,5 som hade tilläggslån.

Jag har 3 + 1 + 1.5 = 5.5

Så jädra skönt att jag hade turen att få ett scholarship till doktoranden (termins avgiften ligger annars på runt 135 000 SEK här :nailbiting:).

Tycker att nästan alla här betalar lite. Eller är det jag som lånat massor:p
Jag har lite över 380 000 kvar att betala av, betalar drygt 3300 var tredje månad. Funderar på om det var värt det var tredje månad;)

Men ska leta nytt jobb snart och skaffa åtminstone lite högre lön.

Tycker att nästan alla här betalar lite. Eller är det jag som lånat massor:p
Jag har lite över 380 000 kvar att betala av, betalar drygt 3300 var tredje månad. Funderar på om det var värt det var tredje månad;)

Men ska leta nytt jobb snart och skaffa åtminstone lite högre lön.

Jag återkommer med om det var värt det om några månader :rofl: Känns väl inte så värt det om jag enbart får jobb som kassörska på en mataffär :crazy: (för det hade jag ju innan).

Det är ju bara tio år med betalningar kvar till CSN, resten går ju till det Engelska studielånet och det betalar jag helst av så snabbt som möjligt när jag väl får ett jobb (förhoppningsvis med tillräckligt med lön så jag kan bli av med det på väldigt snabb tid. Får jag det ena jobbet jag sökt (låg chans, hög konkurrens) skulle jag kunna betala av det på mindre än tre år).

Jag har idag 209 000 kvar att betala, betalar ca 750 kr/månad. Tycker det är värt varenda krona.

var dessutom inne och tittade och i år ligger räntan på 0,13 så är ett väldigt förmånligt lån :)

Jag återkommer med om det var värt det om några månader :rofl: Känns väl inte så värt det om jag enbart får jobb som kassörska på en mataffär :crazy: (för det hade jag ju innan).

Det är ju bara tio år med betalningar kvar till CSN, resten går ju till det Engelska studielånet och det betalar jag helst av så snabbt som möjligt när jag väl får ett jobb (förhoppningsvis med tillräckligt med lön så jag kan bli av med det på väldigt snabb tid. Får jag det ena jobbet jag sökt (låg chans, hög konkurrens) skulle jag kunna betala av det på mindre än tre år).

Som heltidsarbetande inom handel med lite kvälls och helgjobb så är risken stor att kassörskan tjänar mer än mig på mitt heltidsjobb ;)

Jag kommer inte ihåg vad för summa jag har men har tagit fullt lån + tilläggslån i 3 år och en sommar har jag för mig. Betalar strax under 3000/kvartal.

Jag ser inte ens CSN som ett lån eller en skuld. Det är någonting jag betalar tillbaka för att jag fick möjligheten att plugga i så många år som jag gjort. Jag tänker inte på det som någonting betungande, utan snarare tvärtom någonting som gav mig chansen att utvecklas och komma dit jag är idag.

Skulle aldrig tveka att gör samma sak igen. Min utbildning och universitetserfarenheten har gjort massor för mig. Värt varenda krona.

Och vill man kan man ju jobba lite extra och dra ner på lånet så man slipper så mycket skulder om man nu är rädd för det.

Jag ser inte ens CSN som ett lån eller en skuld. Det är någonting jag betalar tillbaka för att jag fick möjligheten att plugga i så många år som jag gjort. Jag tänker inte på det som någonting betungande, utan snarare tvärtom någonting som gav mig chansen att utvecklas och komma dit jag är idag.

Skulle aldrig tveka att gör samma sak igen. Min utbildning och universitetserfarenheten har gjort massor för mig. Värt varenda krona.

Och vill man kan man ju jobba lite extra och dra ner på lånet så man slipper så mycket skulder om man nu är rädd för det.

Jag har alltid jobbat på sidan om. Annars hade jag inte haft några pengar till mat :)

Jag tycker jag betalar mycket i jämförelse, har tagit en paus från studielånet då jag jobbat mycket.
Har strax under 90 k och betalar 6 k om året.
Då har jag cirka 35 år kvar innan det borde vara återbetalat?

När jag är klar med studier kommer jag ha en skuld på 380’ och få betala 1000-1500kr i månaden i 25 år enligt vad sidan räknade ut.
Jag kommer att läsa 3,5 år och låna max, pga att vi inte vill leva på gränsen med villa och barn.
Känns skönt nu men kommer säkert svida lite senare i livet..

Jag har ju pluggat mycket, men inte tagit så mycket lån tycker jag, landade på strax under 200 000 när jag tagit alla terminer jag kunde få.

Har i gamla och nya systemet, i det gamla har jag ca 10 000 kvar och i det nya 95 000. I år blir det dyrt, 2300+2700 i kvartalet. Men sen är det gamla borta!

Kändes lite häftigt nu när jag tittar på det och ser att nästan häften är betalt och jag att blir klar med ett av dem under året. Plötsligt kändes det roligt att betala av på dem :D

Jag har 39000:- kvar på mitt lån, 7 års högskolestudier. Jobbat i princip heltid alla åren samtidigt som pluggat heltid så tog inte så mycket lån. Betalar 7000:- per år och beräknas vara återbetalt om knappt sex år enligt csn.

Men hur kan alla betala så lite? Jag kommer ha extremt låg inkomst 2018 och landar ändå på drygt 600 i månaden. Har 68,000 kvar. :confused:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag fick ett återkrav från CSN om att betala in 67 000kr (inom en månad!). Detta för att jag för två år sedan sålde min bostadsrätt och... 2
Svar
37
· Visningar
6 183
Senast: Masse
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 236
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 618
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka