Medicinera mot Cushings

@spaderÄss jag började direkt när jag fick konstaterad EMS diagnos vintern 2013-2104. Hände inte mycket alls förrän juni-juli 2014, efter att jag börjat med prascenden i april 2014. Hon har alltid varit som en robot, likgiltig och inte brytt sig om något. Sen under sommaren så vaknade hon till, och hon är ett Riktigt sto.
Vad tror du? Att hon borde medicineras mot EMS istället? Ta bort prascenden och medicinera mot EMS?

Just när hon fick senaste fångkänningen så hade hon börjat tappa vikt. Men det var första värmeböljan då.

Borde hon ligga bra på blodprover då som tas var 6:e månad om hon äter medicin mot en sjukdom hon kanske inte har?
 
Hur ska jag tänka kring min häst med konstaterad PPID då? Hon har aldrig haft minsta fångkänning vad vi vet. Jag har uteslutit all stärkelse i foderstaten och hon får ytterst lite socker. Jag frågade vet om IR test senast när vi tog nytt ACTH men hon tyckte att det var bortkastade pengar eftersom hästen inte alls är överviktig eller 'ser ut' som en IR-häst.

Jag har en helt annan uppfattning än din veterinär. Alla hästar som är insulinresistenta (IR) är inte övervikltiga. Du kan inte se på en häst om den är IR. Att ta ett enkelt blodprov och kolla glukos och insulinhalten kostar dessutom väldigt lite särskilt som man kan göra det samtidigt som man drar blod för ACTH-test.

Det finns hästar som är enbart PPID och det finns hästar som är både PPID och IR. En häst som är endast PPID och där man kontrollerar sjukdomen med prascend behöver inte ha en foderstat med låg socker- och stärkelsehalt. Nu är det ändå lämpligt att hålla socker- och stärkelsehalten låg eftersom det inte är helt lätt att ständigt ha ACTH-nivån under kontroll.

Många hästägare med PPID-hästar tar blodprov och kollar ACTH i augusti för att se om ACTH-värdet har stigit. Ofta leder detta till att man ökar dosen prascend under hösten. I början på året kollar man ACTH-värdet igen och ofta kan man då sänka dosen prascend igen.
 
@spaderÄss jag började direkt när jag fick konstaterad EMS diagnos vintern 2013-2104. Hände inte mycket alls förrän juni-juli 2014, efter att jag börjat med prascenden i april 2014.

Det tar en viss tid innan man ser förbättringar när man ändrar foderstaten. Om man inte sätter en överviktig häst på svältkost (vilket man inte ska göra) tar det tid innan kilona försvinner.


Beteendeförändringar är ganska vanliga både hos hästar med PPID och hos IR-hästar.

[QUOTE="Korall, post: 16896245, member: 123354"][USER=70994]
Vad tror du? Att hon borde medicineras mot EMS istället? Ta bort prascenden och medicinera mot EMS?
[/QUOTE]
Nej, jag tycker inte att du ska börja ge metformin om det är detta du menar med “medicineras mot EMS”. Jag måste veta både glukos- och insulinvärden samt ACTH-värden för att kunna uttala mig. Jag skulle inte i detta läge ta bort prascend utan att först ha tagit nytt ACTH-prov.

[QUOTE="Korall, post: 16896245, member: 123354"][USER=70994]
Borde hon ligga bra på blodprover då som tas var 6:e månad om hon äter medicin mot en sjukdom hon kanske inte har?
[/QUOTE]
Vilka blodvärden? Glukos och insulin? Om hon är IR (EMS) och inte har PPID så är det foderstaten och inte prascend som kontrollerar IR.
[/user][/user]
 
Jag har en helt annan uppfattning än din veterinär. Alla hästar som är insulinresistenta (IR) är inte övervikltiga. Du kan inte se på en häst om den är IR. Att ta ett enkelt blodprov och kolla glukos och insulinhalten kostar dessutom väldigt lite särskilt som man kan göra det samtidigt som man drar blod för ACTH-test.

Det finns hästar som är enbart PPID och det finns hästar som är både PPID och IR. En häst som är endast PPID och där man kontrollerar sjukdomen med prascend behöver inte ha en foderstat med låg socker- och stärkelsehalt. Nu är det ändå lämpligt att hålla socker- och stärkelsehalten låg eftersom det inte är helt lätt att ständigt ha ACTH-nivån under kontroll.

Många hästägare med PPID-hästar tar blodprov och kollar ACTH i augusti för att se om ACTH-värdet har stigit. Ofta leder detta till att man ökar dosen prascend under hösten. I början på året kollar man ACTH-värdet igen och ofta kan man då sänka dosen prascend igen.

Ok då får jag väl helt enkelt insistera. Fortfarande osäker kring detta med fång dock?
 
@spaderÄss jag har varit i kontakt med min klinikvet nu via mail. Om du har något sätt jag kan maila kopia på mailet på? Bollar gärna tankar med dig.
Jag skickar även kopian till @TinyWiny så får hon kika på det. Kram på er båda!
 
@spaderÄss jag har varit i kontakt med min klinikvet nu via mail. Om du har något sätt jag kan maila kopia på mailet på? Bollar gärna tankar med dig.
Jag skickar även kopian till @TinyWiny så får hon kika på det. Kram på er båda!

Hej,

Jag fick en kopia av ett mejl från din veterinär angående din häst via “TinyWiny”.

Jag tycker du ska följa din veterinärs råd, dvs. “sluta med prascend först och kom in efter 4-6 veckor så tar vi ett nytt ACTH”.

Du kan fortsätta att ge de tabletter du har kvar eftersom de har begränsad hållbarhet och det är inte farligt att ge medicinen även om din häst inte har PPID. När tabletterna är slut så avbryter du medicineringen och tar ett nytt ACTH-prov efter 4-6 veckor.

Beträffande “ödem över ögonen” så är detta en vanlig symtom för IR/EMS-hästar och är inte specifikt för hästar med PPID.
 
@spaderÄss och @TinyWiny. Har nu i samråd med min hemmavet bestämt att från idag ingen mer prascend. Så kommer hemmavet ut om 6 veckor och tar nytt acth-prov.
Klinikhovis är inbokad mitt i också och har då koll om någon förändring sker i lamellränderna eller något. Spännande der här! Tack för all hjälp att våga pröva ❤️. Jag återkommer under resans gång.
 
@spaderÄss och @TinyWiny. Har nu i samråd med min hemmavet bestämt att från idag ingen mer prascend. Så kommer hemmavet ut om 6 veckor och tar nytt acth-prov.
Klinikhovis är inbokad mitt i också och har då koll om någon förändring sker i lamellränderna eller något. Spännande der här! Tack för all hjälp att våga pröva ❤️. Jag återkommer under resans gång.

Jag önskar er stort lycka till och håller verkligen tummarna för att det går vägen. Jag hoppas också att din häst blir lite gladare när hon inte får prascend längre.
 
Har mediciner hemma tills april 2016. Bäst före juni 2016. Så prascend har jag i massor... Bästa Agria som tar det på vetvårdens självrisk...
Planen är att så småningom få ut henne på foder, jag vill plugga. Men jag vill ha koll på vad jag lånar ut! Hovis var i stallet igår, han såg lite stressad ut över att medicinen skulle bort. Men han kommer ju ut och skor om tre veckor, och då lär det synas på fötter och häst om det inte funkar. Eller om det faktiskt funkar!

Hon har fått byta hage också. Gräsfri den med. Men lite omväxling ändå. Annan utsikt från den.
 
Och har en fodervärd på G. Som har helt gigantiska skogshagar. Jag har varit där och kikat. Så jag kan börja plugga. Men det är såpass nära att jag kan susa dit vid behov, men för långt för att jag ska snoka för ofta.
 
Och har en fodervärd på G. Som har helt gigantiska skogshagar. Jag har varit där och kikat. Så jag kan börja plugga. Men det är såpass nära att jag kan susa dit vid behov, men för långt för att jag ska snoka för ofta.

Jag blir verkligen glad för din skull :) Det känns som att det ordnar upp sig med allting nu :)
 
Några bra förslag, att få i hästen Prascend? Har blandat med Betfiber mix, gömt i äpple, morot, i mjukt bröd. Och sprutat direkt i munnen (mycket stökigt ). Måste tabletten lösas upp, eller kan man ge den hel?
 
Några bra förslag, att få i hästen Prascend? Har blandat med Betfiber mix, gömt i äpple, morot, i mjukt bröd. Och sprutat direkt i munnen (mycket stökigt ). Måste tabletten lösas upp, eller kan man ge den hel?

Jag la tabletten i handen ihop med 2-3 pellets och gav direkt ur handen. Våran åt snällt upp alltihopa. Du kan ge tabletten hel. Den behöver absolut inte lösas upp.
 
Några bra förslag, att få i hästen Prascend? Har blandat med Betfiber mix, gömt i äpple, morot, i mjukt bröd. Och sprutat direkt i munnen (mycket stökigt ). Måste tabletten lösas upp, eller kan man ge den hel?
Jag skär ett jack i en morotsbit och stoppar in den där. Hästen har aldrig reagerat men hon pillar ut den om hon får den i torr blandning. Blöt blandning funkar inte heller eftersom hon alltid lämnar kvar oavsett mängd. Med moroten vet jag att hon har ätit upp den. :)
 
Jag skär ett jack i en morotsbit och stoppar in den där. Hästen har aldrig reagerat men hon pillar ut den om hon får den i torr blandning. Blöt blandning funkar inte heller eftersom hon alltid lämnar kvar oavsett mängd. Med moroten vet jag att hon har ätit upp den. :)
Moroten var mitt sista alternativ innan jag tog bort min. En morotsbit tar ju bara nån sekund att tugga i sig.
 
Nu har det hänt grejer! Min prinsessa har åkt till en fodervärd med mer EMS-kunskap än vad jag har! Hennes nya box är på nästan 20 kvm. Hagen är 8 hektar skogsbete som hon delar med en kompis till. Hon har givetvis munkorg på betet ändå, hennes kompis med. Men hon har efter 4 år fått lämna sin sjukhage och flyttat till gigantiskt skogsbete och gigantisk box!

AQKAAAACUdZodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDYyNDU1My85LTMvaW1hZ2VfNTU2ODlhYzI5NjA2ZWUzYWU3ZTM2MTliLmpwZw


image_55689b212a6b2267d27781e2.jpg


image_55689b2addf2b374c31732f8.jpg


image_55689b35e087c34ed0c13d06.jpg


image_55689b38ddf2b374a7f5c2d8.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 866
Senast: pews1972
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 110
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 952
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp