Bukefalos 28 år!

Sv: Cykel

storleksskillnaden mellan 24 och 26 tum är 2 tum, det är skillnaden, 2tum, ungefär 51mm det gör mer skillnad än man tror.. jag skulle nog rekommendera en 26" iaf då du ska köra på vintern och så... svårt att hitta vettiga grejjer för 24".

dubbdäck har inget med mountainbike att göra, det har med hjulstorleken att göra... 26" och 28" finns det gott om däck för, desto mindre för 24".. ända anledningen till en mountainbike på vintern är att kunna köra nokians värstingdubbisar eller schwalbes motsvarighet som är 2,1" breda med över 300dubb, kostar över tusenlappen styck.. vilket inte är ett vettigt alternativ till annat än skogscykling på vintern, det är trögrullade som tusan och inget jag önskar någon att dras med annars.. ett par hyffsat smala dubbade däck med ca 150dubb från välkänt märke typ nokian, schwalbe är bra saker och går på ungefär en femhundrig däcket och håller i flera vintrar. dessutom med de fetare hjulen så blir det väääldigt svårt med stänkskärmar som är bra.. praktiskt tagit omöjligt...

skall du dessutom cykla på vintern så är navväxel att rekommendera ALLA gånger.. det är ofta som de utanpåliggande växlarna slammar igen med snöslask och annat, att byta drivlina 2gånger på en vinter är heller ingen ovanlighet..fälgarna var dessutom nedbromsade på vårkanten och det var ketym att man skaffade nya fälgar vinterhjul till hösten igen då de är så slut av allt vägsalt, sand och annat som sliter ner fälgarna vid bromsande, och inte är det mycket bättre med ceramicfälgar heller..

navväxel är klart trevligast och minst underhåll om du skall ha det till pendling.. eller vad är syftet?



Syftet är att köra på asfalt, skogsstigar. Någon mil. Inte varje dag...men, får väl räkna med några gånger i veckan.

Kan jag inte köra på vintern (vid däckbyte)...så kommer jag inte att köpa cykel.

Kortfattad beskrivning...





KL

Tack för alla svar!

Mycket facktermer förstår jag inte alls...men, jag har mer att forska i.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 178
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 751
Senast: MML
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 254
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp