Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
Jag läser recensioner på ungefär 50/50, Jag föreställer mig mest en somrig cykeltur i 25grader i en tanktop och så den där enkilosklumpen runt nacken. :D Men huvudsaken är ju att man hittar något som är hyfsat säkert och som funkar!
Ja, alltså det är ju inte som att ha inget, men tycker definitivt Hövding är skönare än vanlig cykelhjälm, mycket jobbigare att bli svettig om huvudet med klistrigt hår, än lite småsvettig på axlarna.
 
Ja, alltså det är ju inte som att ha inget, men tycker definitivt Hövding är skönare än vanlig cykelhjälm, mycket jobbigare att bli svettig om huvudet med klistrigt hår, än lite småsvettig på axlarna.
Fast hjälmen har ju vädring och väger absolut noll och ingenting. :) Jag svettas inte under den. Vi har nog helt enkelt olika preferenser bara.
 
Var för snabb skulle stå frigolit hjälm.
Jag förstår fortfarande inte. :p Många hjälmar är ju fortfarande till viss del tillverkade av EPS (frigolit), men det är inte det material man har närmast huvudet. Jag skulle absolut svettas under enbart frigolit.
 
Jag förstår fortfarande inte. :p Många hjälmar är ju fortfarande till viss del tillverkade av EPS (frigolit), men det är inte det material man har närmast huvudet. Jag skulle absolut svettas under enbart frigolit.
Nä det är kuddar närmast skallen iaf de vi har i familjen. Jag blir inte svettig ihjälmen iaf. Iofs undviker jag att cykla de varmaste dagarna... :eek::eek::eek:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nä det är kuddar närmast skallen iaf de vi har i familjen. Jag blir inte svettig ihjälmen iaf. Iofs undviker jag att cykla de varmaste dagarna... :eek::eek::eek:
Då tror jag vi tycker lika. Jag var bara inte säker på om du var ironisk i ditt första inlägg, då de där tidiga frigolithjälmarna vi provade som barn typ var det värsta i världen! 😅
Jag blir inte heller svettig i min hjälm. :) I och för sig transportcyklar jag bara, men det gör jag oavsett väder och uppför alla jävla skottska backar!
 
Jag läser recensioner på ungefär 50/50, Jag föreställer mig mest en somrig cykeltur i 25grader i en tanktop och så den där enkilosklumpen runt nacken. :D Men huvudsaken är ju att man hittar något som är hyfsat säkert och som funkar!

Jag tycker den blir för varm på varma sommardagar. Min cykelhjälm är en väldigt luftig och lätt mips-hjälm, och blir inte svettig. Dock får jag märken i pannan av den (som med precis alla hjälmar, hur bra de än sitter) så till jobbet har jag hellre hövding.
 
Fast hjälmen har ju vädring och väger absolut noll och ingenting. :) Jag svettas inte under den. Vi har nog helt enkelt olika preferenser bara.
Fast de som sitter på huvudet måste ju sitta hårt, för hårt för mig i alla fall. Blir väldigt kladdigt under alla remmar tycker jag, och de skaver, drar i håret... Ryser bara jag tänker på det. Visst är det olika :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast de som sitter på huvudet måste ju sitta hårt, för hårt för mig i alla fall. Blir väldigt kladdigt under alla remmar tycker jag, och de skaver, drar i håret... Ryser bara jag tänker på det. Visst är det olika :)
Min sitter inte särskilt hårt, bara fast och har bara den där enda remmen under hakan som känns överhuvudtaget, och den är tunn och nätt... men för mig spelar det inte heller någon roll alls om den plattar håret, jag ska ju bara till jobbet. :)
Däremot var det flera som beskrev tryck över strupen och axlarna med hövdingen, och det tillsammans med tyngden tyckte jag lät hemskt obehagligt. 😅 Huvudsaken att vi alla försöker vara så säkra vi kan.
 
Jag menar, mest bekvämt vore förstås helt utan skydd, jag erkänner mig skyldig till att rida och köra mina egna hästar utan hjälm rätt ofta bara för att jag inte stod ut på sommaren. :o Så vad man än känner att man kan leva med är bättre än inget...
 
Använder aldrig hjälm. Cyklar bara sommar och mest på cykelbanor. Har väldigt tunt hår. Blir håret platt/ rör sig åt sidan syns skalpen. Kan inte använda mössa heller. Har funderat på hövding men de är dyra och ser varma ut.
 
När jag växte upp fanns inte cykelhjälmar så det är inte någon vana jag haft från ungdomen.

För 20-30 år sedan när jag bodde i Stockholms innerstad cyklade jag överallt utan hjälm. Jag tror inte att en enda av mina kompisar använde det. Jag råkade ut för två olyckor, ena gången var det en racercyklist som körde på mig, andra gången en fyllskalle som vinglade ut från en buske och in i min cykel. Båda gångerna slog jag i händer eller ben, aldrig huvudet. Likaså när jag körde omkull som 16-åring och skrapade upp ena knäet.

För 20 år sedan råkade jag ut för en ridolycka som hade blivit allvarlig om jag inte använt hjälm. Det fick mig att tänka att jag givetvis borde ha hjälm när jag cyklar också. Men jag har så oerhört svårt för att ha saker på huvudet, inklusive mössor. Är klaustrofobisk och fixar inte känslan. Jag står ut med ridhjälmar även fast jag i grunden avskyr det också. Så jag slutade att cykla istället. Har flera gånger varit inne på att skaffa en cykel men så tänker jag på det där med hjälm, och så lägger jag planen åt sidan.
 
När jag växte upp fanns inte cykelhjälmar så det är inte någon vana jag haft från ungdomen.

För 20-30 år sedan när jag bodde i Stockholms innerstad cyklade jag överallt utan hjälm. Jag tror inte att en enda av mina kompisar använde det. Jag råkade ut för två olyckor, ena gången var det en racercyklist som körde på mig, andra gången en fyllskalle som vinglade ut från en buske och in i min cykel. Båda gångerna slog jag i händer eller ben, aldrig huvudet. Likaså när jag körde omkull som 16-åring och skrapade upp ena knäet.

För 20 år sedan råkade jag ut för en ridolycka som hade blivit allvarlig om jag inte använt hjälm. Det fick mig att tänka att jag givetvis borde ha hjälm när jag cyklar också. Men jag har så oerhört svårt för att ha saker på huvudet, inklusive mössor. Är klaustrofobisk och fixar inte känslan. Jag står ut med ridhjälmar även fast jag i grunden avskyr det också. Så jag slutade att cykla istället. Har flera gånger varit inne på att skaffa en cykel men så tänker jag på det där med hjälm, och så lägger jag planen åt sidan.
Cykelhjälmar är så otroligt mycket lättare att bära än ridhjälmar (som jag också verkligen avskyr.). :heart
 
Cykelhjälmar är så otroligt mycket lättare att bära än ridhjälmar (som jag också verkligen avskyr.). :heart
Fast det har inte med vikt att göra, det har med känslan att vara instängd. Mössor väger ju inte heller så mycket.
 
Fast det har inte med vikt att göra, det har med känslan att vara instängd. Mössor väger ju inte heller så mycket.
Nej det förstod jag. Jag menade att hela den instängda känslan inte alls är densamma som under en ridhjälm - men det är förstås min upplevelse. :)
Jag är inte hellet tokförtjust i mössa men kan leva med pannband/hårband vintertid.
 
Men du måste väl ändå på ett logiskt plan fatta att det finns massvis av cykelhjälmar som gör massor av nytta? Det är ju inget att diskutera liksom.. sen väljer ju var och en hur man gör. Jag skulle aldrig cykla utan hjälm och då cyklar jag typ bara i Sthlm innerstad. Försöker hålla mig till cykelbanor, men nästan lika rädd för att bli på påkörs av en annan cykel som av en bil 🚴‍♀️

Jag bor i en småstad. Det går lugnt till här. Och jag behöver inte försöka hålla mig till cykelbanor. Det finns överallt här. Behöver ALDRIG cykla på bilväg.
 
Cykelhjälmar är så otroligt mycket lättare att bära än ridhjälmar (som jag också verkligen avskyr.). :heart

Jag tror att jag har svårt för cykelhjälmar pga att ridhjälmar känns så rejäla. I jämförelse känns alla cykelhjälmar jag provat som korthus med dålig passform. En ridhjälm känns som om den faktiskt gör nytta. I jämförelse. Ridhjälm tycker jag är rätt bekvämt och den har jag vid all hästhantering. Cykelhjälmar känns flimsiga i jämförelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp