Cykelhjälm som ridhjälm?

psychogrrl

Trådstartare
Det finns ju många olika varianter av ridhjälmar och tex Troxel och JOFA har ju ridhjälmar som ser ut och går att använda även som cykelhjälmar.

Hur är det då att använda rena cykelhjälmar som ridhjälm?

Jag tänker tex på http://www.yakkay.com som har en grundhjälm som är lik en jockeyhjälm och sedan har ett överdrag. Skulle vara häftigt att rida i den här tex :D

Hur är det med andra, mer vädrade/öppna cykelhjälmar? om man väljer något som funkar i formen då. Tex den här eller den här.

Jag gissar att det är olika EN/CE-märkning på hjälmarna, men vad är egentligen skillnaden? De borde ju behöva klara lika stora krafter.

(Jag är inte intresserad av vad som går att tävla med, då jag inte sysslar med sådant).

Sv: Cykelhjälm som ridhjälm?

Först tänkte jag inte ens titta : hatar cykelhjälmar, men vad snygg den var med
de andra keps- överdragen :)

Jag tror inte att det ger lika bra skydd att rida i en cykelhjälm.
Om man ser till hur fallen ser ut inom ridning vs. cykling så är det ju ganska stor skillnad. Visst finns hastigheten till viss del inom cykling, tex. sån där cross-cykling, men där har de ju mer crossliknande hjälmar som jag gissar är lite mer avancerade. Och inom "snabbcykling" (eller vad man ska kalla det:angel:) men där har de ju också andra hjälmar. Det finns nog en anledning till varför man inte tävlar med vanliga cykelhjälmar inom de lite hårdare cykelsporterna.

På samma sätt som att man inte rider fälttävlan i hatt och frack, vilket jag för övrigt anser är idiotiskt i dressyren med. Inte fracken då så klart, utan hatt. Jag tycker gott att de hade kunnat föregå med gott exempel inom dressyren med och sätta en liten kruka på skallen.

När jag letar efter vad som skiljer EN 1078 (cykelhjälm, skate etc) och EN 1384 (ridhjälm) är det rätt svårt att hitta vad EN 1384 ska uppfylla, men vad jag kan hitta är det i stort sett samma sak. Samma "impact velocity", samma "impact energy criteria" etc. Det har kommit en högre standard på ridhjälmar det senaste, men det finns i stort sett inga ridhjälmar på marknaden som uppfyller detta kriterium.

På ridhjälmar får inte vädringshålen vara för stora, då man ansett det finnas risk för penetration av vassa föremål (detta diskuteras dock att tas bort). För mig är inte det något orosmoment, och är bara säkerheten tillräcklig har jag gärna stora vädringshål.

Jag tycker traditionella ridhjälmar är superfula, obekväma och är inte alls säker på att de är så säkra alltid. Tex skärmen på ridhjälmar är ju egentligen inte särskilt säker alls, men finns ändå kvar där av tradition. I nuläget har jag en Troxel Spirit (den som visat sig vara bland de säkraste hjälmarna, förutom tex BoT), men skulle gärna ha något som funkar att använda vid uppvisningar och liknande. De "hatthjälmar" som finns inom western känns snarare som en fara än en säkerhet, men dessa Yakkay verkar ju skydda rätt bra, ha bra passform (som ju nästan är det viktigaste i skyddandet) och dessutom vara snygga.

LAS Hitek Anvil ridhjälmar kankse är nåt för dig då?
Dom används inom distans, är väldigt lika cykelhjälmar men är ändå ridhjälmar som jag fattat det.
Har rejält med ventilation och ser ut att täcka bra.
Den är godkänd enligt CE-EN 1383 vad nu det är.

Den från Yakkay var ju cool!

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 506
Senast: JennyLz
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 356
Senast: Cam
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
41 689
Senast: Intejag
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka