Cykelsitsar för äldre barn?

Bukefalos 30 år!

@Lingon @vilde Menar ni helt själv? Hon känns för liten för det än. Skolan har dessutom regler om att de inte får cykla själva förrän mellanstadiet tror jag. Annars brukar vi ofta cykla till förskolan 2 km bort tillsammans med henne (både dit och hem), dvs att hon cyklar själv - men vi behöver fler alternativ för att lösa hämtning ibland när vi av olika anledningar inte kan cykla tillsammans på morgonen.

För det första så är det inte skolan som bestämmer vad ert barn får och inte får göra utanför skoltid/tiden på fritids. Det är ni föräldrar. Det är helt bisarrt att skolor anser att de har nån som helst rätt att bestämma över barnen utanför skoltid! Det är föräldrarna bäst lämpade att göra då de känner sina barn bäst samt kan bedöma om just deras skolväg är lämplig. Min dotter gick själv hem från fritids redan i första klass. Men då gick hon för hon har alltid föredragit det. Hon hade fått cykla om hon hade velat och gjorde det i perioder på lågstadiet. Även nu som tonåring går hon hellre 40 min enkel väg till skolan istället för att ta cykel 10 min.

För det andra menade jag att ni cyklar med henne. Förälder på sin cykel och dottern på sin. Om vägen till och från skolan är lämplig dvs cykelbanor el. liknande. Du kan cykla med henne dit på morgonen (eller ta hennes cykel i bilen) och din man cyklar dit och sen cyklar de hem tillsammans på vars en cykel.

Jag hade inte velat slita så mycket på min cykel som man hade gjort med ett så stort barn. Dessutom anser jag att det är bra att lära barnet att cykla i samhället. Små barn lär sig att hålla sig på cykelbanor alt trottoarer (ja barn upp till 8 år får cykla på trottoarer om cykelbana saknas). De får lära sig att hoppa av cykeln och leda den över övergångsställen och att ta hänsyn till andra. Det är bra att vänja barnet vid att använda cykeln som transportmedel och hur man gör det på ett säkert sätt.

@Lingon Jag tror jag missade att skriva att dottern kan cykla själv och ofta gör det med oss bredvid. Det har hon gjort sen minst två år tillbaka, vi har nämligen lika lång väg till förskolan som hon snart kommer ha till skolan! Hon föredrar att cykla själv av alla transportsätt ☺️

Nu sökte vi efter andra tips än att hon cyklar själv, då vi inte alltid har möjlighet att få med oss hennes cykel på morgonen - men där fick vi bra tips från någon att sätta på cykelhållare på bilens dragkrok så vi kan frakta cykeln på bilen när vi lämnar henne på morgonen, så det tar vi med oss ☺️

Angående vad skolan får bestämma och inte håller jag med i sakfrågan, men ser också fler nyanser av frågan och tycker inte det är så svartvitt. Tror de också försöker följa vad t.ex. NTF säger om att cykla helt själv till skolan, även om det såklart också är generella riktlinjer och inte är tillämpbart på varje enskilt barn.

@Lingon Jag tror jag missade att skriva att dottern kan cykla själv och ofta gör det med oss bredvid. Det har hon gjort sen minst två år tillbaka, vi har nämligen lika lång väg till förskolan som hon snart kommer ha till skolan! Hon föredrar att cykla själv av alla transportsätt ☺️

Nu sökte vi efter andra tips än att hon cyklar själv, då vi inte alltid har möjlighet att få med oss hennes cykel på morgonen - men där fick vi bra tips från någon att sätta på cykelhållare på bilens dragkrok så vi kan frakta cykeln på bilen när vi lämnar henne på morgonen, så det tar vi med oss ☺️

Angående vad skolan får bestämma och inte håller jag med i sakfrågan, men ser också fler nyanser av frågan och tycker inte det är så svartvitt. Tror de också försöker följa vad t.ex. NTF säger om att cykla helt själv till skolan, även om det såklart också är generella riktlinjer och inte är tillämpbart på varje enskilt barn.

Om det är lämpligt för ett barn att cykla själv till en viss plats beror ju på hur vägen dit ser ut och hur lång den är. Därför ifrågasätter jag generella regler från skolor. För några barn kan det vara mycket lämpligt och för andra barn mycket olämpligt.

Skolan ska självklart följa NTFs riktlinjer på skoltid! Utanför skoltid är det upp till föräldrarna.

Det tar kanske lite längre tid men det är en mycket givande sak att själv (och i sällskap med förälder när man är liten) transportera sig till skola och fritids om det är möjligt. Vi hade också två km till förskola och låg-mellanstadie och det upplevdes aldrig som lång väg, kommer själv ihåg första gången till förskolan, jag hade listat ut vägen på egen hand så jag sa att någon förälder behövde inte följa med. Man får tid för sig själv och kanske även med kamrater på någon del.

Här har regeln varit att man får cykla själv först från tredje klass men har man längre till skolan än en km får man "dispens" och får cykla även som yngre.

Vi har haft mycket användning och nytta av vår cykelsits, men nu har vår dotter vuxit ur den. Vi skulle gärna vilja hitta et alternativ även fortsatt - vi kommer t.ex. ha 2 km till skolan och ibland är det smidigt att min man som jobbar hemifrån kan hämta upp dottern med cykeln på eftermiddagen om jag t.ex. släppt av henne på skolan med bilen på morgonen.

Det finns ju cykelsitsar för äldre barn. Det ser ju inte alls ut att sitta lika skyddade och har bara ett spänne runt magen. Ser inte heller ut som de direkt kan hålla sig i något? Så jag undrar lite kring hur säkra dessa cykelsitsar är och hur det funkar i praktiken?

Eller om någon har andra förslag på alternativa färdsätt? Lådcykel känns som en stor investering 😅

Någon med erfarenhet?
Alltså spontant nej känner jag. Dottern har en kompis som fortfarande sitter på barnsits på cykeln ( de fyller 7) vi slutade för över 2 år sedan pga veka pakethållare/elcyklar. Det känns jättekonstigt när vi varit på utflykter och mitt barn cyklat 3-4 km medan det andra barnet suttit bakpå. Barnet kan cykla och har varit med mig och min dotter och sprungit 7 km i skog flera gånger på cykel med fika och lekpauser utan problem. Ren transport istället för bil hade jag absolut kunnat tänka mig en lådcykel eller en longbike, men bara för 2 km hade jag löst det på annat sätt. Tex lämnat cykeln ena dagen och hämtat den andra (investerat i ett bra lås) om ni lämnar/hämtar varannan dag. Gå hem kan man ju också göra, och ha med cykelhjälm så kan barnet sitta på pappans sadel om hon inte orkar/vill gå.

Alltså spontant nej känner jag. Dottern har en kompis som fortfarande sitter på barnsits på cykeln ( de fyller 7) vi slutade för över 2 år sedan pga veka pakethållare/elcyklar. Det känns jättekonstigt när vi varit på utflykter och mitt barn cyklat 3-4 km medan det andra barnet suttit bakpå. Barnet kan cykla och har varit med mig och min dotter och sprungit 7 km i skog flera gånger på cykel med fika och lekpauser utan problem. Ren transport istället för bil hade jag absolut kunnat tänka mig en lådcykel eller en longbike, men bara för 2 km hade jag löst det på annat sätt. Tex lämnat cykeln ena dagen och hämtat den andra (investerat i ett bra lås) om ni lämnar/hämtar varannan dag. Gå hem kan man ju också göra, och ha med cykelhjälm så kan barnet sitta på pappans sadel om hon inte orkar/vill gå.

Ja, det där med pakethållaren och vilken vikt de tog var nåt jag inte tänkt på och det satte stopp för våra tankar om en cykelsits för äldre barn - eller först måste vi isf byta pakethållare/cykel.

Dock förstår jag inte motsättningen i att använda cykelsits som enkel transport i vardagen vid behov och att samtidigt vid andra tillfällen låta barnet cykla själv? Det ena utesluter väl inte det andra. Vår dotter har cyklat fram och tillbaka till stan (enkel väg 5 km) sedan hon var 4,5-5 år. Och i perioder dagligen till förskolan på 2 km enkel väg. Jag är inte inte orolig för att en cykelsits hindrar hennes motoriska utveckling eller fysiska aktivitet i vardagen, och det var inte heller frågan :-) Vi undrade helt enkelt över ett alternativ till smidig transport när vi ej har tillgång till cykel för henne. Har vi tillgång till cykel så cyklar hon alltid, och föredrar alltid det. Så nu är det utrett ☺️

Däremot bra tips om att hon kan sitta på pappans sadel med cykelhjälm medan han leder cykeln, när hon inte orkar gå (monotona, tråkiga, långsamma aktiviteter som att gå flera km utsätter vi oss helst inte för med henne för det är plågsamt för alla i familjen).

Vi kom också på efter tips från tråden att en sparkcykel är ju ganska enkel att få plats och slänga in i bilen, så det kan man också göra de mornar som vi tar bilen och pappan hämtar gåendes!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Känslan av att inte räcka till som förälder.
  • Skolbarn med kissproblem dagtid
  • Samsovning - hur länge?
  • Montessori - Hiss eller diss?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn

Hund

Katt, Andra Djur