@Lingon @vilde Menar ni helt själv? Hon känns för liten för det än. Skolan har dessutom regler om att de inte får cykla själva förrän mellanstadiet tror jag. Annars brukar vi ofta cykla till förskolan 2 km bort tillsammans med henne (både dit och hem), dvs att hon cyklar själv - men vi behöver fler alternativ för att lösa hämtning ibland när vi av olika anledningar inte kan cykla tillsammans på morgonen.
För det första så är det inte skolan som bestämmer vad ert barn får och inte får göra utanför skoltid/tiden på fritids. Det är ni föräldrar. Det är helt bisarrt att skolor anser att de har nån som helst rätt att bestämma över barnen utanför skoltid! Det är föräldrarna bäst lämpade att göra då de känner sina barn bäst samt kan bedöma om just deras skolväg är lämplig. Min dotter gick själv hem från fritids redan i första klass. Men då gick hon för hon har alltid föredragit det. Hon hade fått cykla om hon hade velat och gjorde det i perioder på lågstadiet. Även nu som tonåring går hon hellre 40 min enkel väg till skolan istället för att ta cykel 10 min.
För det andra menade jag att ni cyklar med henne. Förälder på sin cykel och dottern på sin. Om vägen till och från skolan är lämplig dvs cykelbanor el. liknande. Du kan cykla med henne dit på morgonen (eller ta hennes cykel i bilen) och din man cyklar dit och sen cyklar de hem tillsammans på vars en cykel.
Jag hade inte velat slita så mycket på min cykel som man hade gjort med ett så stort barn. Dessutom anser jag att det är bra att lära barnet att cykla i samhället. Små barn lär sig att hålla sig på cykelbanor alt trottoarer (ja barn upp till 8 år får cykla på trottoarer om cykelbana saknas). De får lära sig att hoppa av cykeln och leda den över övergångsställen och att ta hänsyn till andra. Det är bra att vänja barnet vid att använda cykeln som transportmedel och hur man gör det på ett säkert sätt.