Cykeltråden

Du kan byta pedaler till ett par i plast med mera jämn ovansida, kostar några tior och att byta tar kanske fem minuter.
Sedär, vad gör det för skillnad? Jag har så tjock sula på mina skor så det känns inte som att pedalerna har så stor betydelse? :)
 
Sedär, vad gör det för skillnad? Jag har så tjock sula på mina skor så det känns inte som att pedalerna har så stor betydelse? :)
Jag trodde det var skarpa kanter på pedalen som tryckte in i skon och gjorde ont på undersidan av foten. På vilket sätt får du ont i fötterna?
 
Hörrni cyklister, är det någon av er som har lite koll på fötter månne? Jag får så jäkla ont i fötterna när jag cyklar ibland. Har förstått det som att riktiga cykelskor brukar hjälpa, och iom att de skor jag har på mig jämt är promenadskor så säger det kanske sig självt att mina skor inte direkt hjälper ;)

Jag funtar iaf på att skaffa andra skor till cyklingen men iom att jag jobbar på vikten och även fötterna krymper så vill jag inte lägga en massa pengar på rejäla cykelskor som jag inte kommer kunna ha speciellt länge ändå. Så frågan är väl kort och gott, finns det måhända andra skor som kan tänkas passa för ändamålet tillsvidare? Det här må låta dumt men jag funderar på om inte vanliga sketna basketkängor kan passa? Sulan är ju en bra bit hårdare än den är i promenadskor menar jag, även om den säkerligen inte är ens i samma universum som en cykelsko i hårdhet. Finns det kanske någon innersula eller inlägg som kan hjälpa också? Bara en fundering, tips/tankar är hjärtligt välkomna :)

Cykelskor med hård sula är det enda som kommer ta bort punkttrycket under fötterna och således få det att sluta göra ont. Med vanliga skor kan du råka ut för både ömma trampdynor, domningar och kramp i hela foten. Vill du inte clipsa finns det trail-skor. Jag har både vanliga spd-skor och trailskor beroende på vilken terräng jag ska köra i. Trailskorna använder jag även när jag vardagscyklar längre sträckor.
 
Jag trodde det var skarpa kanter på pedalen som tryckte in i skon och gjorde ont på undersidan av foten. På vilket sätt får du ont i fötterna?
Ah nej inget sånt, känner inte av pedalerna alls. Nu när jag tänker efter är jag osäker på vad det är för smärta :o Men vill minnas att det är främst fotvalvet som brukar göra ont, därtill har det domnat vid längre turer.

Cykelskor med hård sula är det enda som kommer ta bort punkttrycket under fötterna och således få det att sluta göra ont. Med vanliga skor kan du råka ut för både ömma trampdynor, domningar och kramp i hela foten. Vill du inte clipsa finns det trail-skor. Jag har både vanliga spd-skor och trailskor beroende på vilken terräng jag ska köra i. Trailskorna använder jag även när jag vardagscyklar längre sträckor.
Skit också, var rädd för det :( Det går inte att få tag på cykelskor hyfsat billigt nånstans? Ska kika i lite sportbutiker imorrn men tom outlets är ju skitdyra. Orka lägga en smärre förmögenhet på skor som hinner bli för stora under sommaren liksom :down:
 
Trail-skor alltså. Det ska jag spana in. Jag är ärligt talat skiträdd för clips. Ett par vurpor verkar ju inte vara ovanligt innan man vant sig och jag är skiträdd för att ramla. *fegis*
 
Jag har precis lovat att lära en tjej hur man cyklar, sitter ni på några tips för det?
Hon är vuxen, ska tilläggas. Så några stödhjul lär det inte bli ;)
Fick höra att det är hennes stora dröm, att kunna cykla. Så självklart ska jag och min reservcykel göra en insats för att uppfylla det :love:
Jag lyckades uppdatera i fel tråd, så här kommer en text i den rätta:
Det gick strålande! Inga fall inträffade. Det var lite vingligt i början, men när hon blev lite modigare och vågade trampa på mer så såg det väldigt stadigt och fint ut :) . Ca 100 meter av assistans tog det innan hon cyklade helt själv, och lyckan hon kände gick inte att missa för den strålade igenom både ansiktsuttryck och kroppsspråk :D . Hon tog sig igenom både svängar och lätta backar utan problem, det hade hon inte trott innan så det måste varit en stor självförtroendeboost.
Allt som allt tog det ungefär en halvtimme, måste säga att det var en himla lättlärd elev :up:. Planen är att vi ska öva igen i veckan som kommer, och sen efter påsk. Att det kommer gå vägen finns det inga tvivel om!
 
Hörrni cyklister, är det någon av er som har lite koll på fötter månne? Jag får så jäkla ont i fötterna när jag cyklar ibland. Har förstått det som att riktiga cykelskor brukar hjälpa, och iom att de skor jag har på mig jämt är promenadskor så säger det kanske sig självt att mina skor inte direkt hjälper ;)

Jag funtar iaf på att skaffa andra skor till cyklingen men iom att jag jobbar på vikten och även fötterna krymper så vill jag inte lägga en massa pengar på rejäla cykelskor som jag inte kommer kunna ha speciellt länge ändå. Så frågan är väl kort och gott, finns det måhända andra skor som kan tänkas passa för ändamålet tillsvidare? Det här må låta dumt men jag funderar på om inte vanliga sketna basketkängor kan passa? Sulan är ju en bra bit hårdare än den är i promenadskor menar jag, även om den säkerligen inte är ens i samma universum som en cykelsko i hårdhet. Finns det kanske någon innersula eller inlägg som kan hjälpa också? Bara en fundering, tips/tankar är hjärtligt välkomna :)
Att cykla i platta, hårda skor är bättre än att göra det i löpardojor, men för att motionscykla med god teknik är cykelskor och pedaler du klickar i ovärderligt. När du sitter fast i pedalen kan du trampa hela varvet: trycka på vägen ner och framförallt - dra på vägen upp! Mer skonsamt för knäna är det också.
 
Jag cyklar med mina hundar, den ena kommer jag träna inför dragtävling med cykel då hon är en grymt bra draghund :up: !

Nu har snön äntligen börjat försvinna nästan överallt, så till påskhelgen kommer jag nog kunna inviga min nya hybridcykel :love:
img_8304.jpeg
 
Att cykla i platta, hårda skor är bättre än att göra det i löpardojor, men för att motionscykla med god teknik är cykelskor och pedaler du klickar i ovärderligt. När du sitter fast i pedalen kan du trampa hela varvet: trycka på vägen ner och framförallt - dra på vägen upp! Mer skonsamt för knäna är det också.
Jo, det säger sig självt att skor anpassade för ändamålet är bättre. Vore de billigare (eller mina fötter en konstant storlek) så vore det ingen tvekan kring ett inköp, det känns som en vettig investering. Men att lägga såna summor för skor jag inte kommer kunna ha speciellt länge, kanske bara under sommaren, och det som en fattig förtidspensionär... Det tar emot något enormt.
Men samtidigt... Igår cyklade jag till farsgubbens jobb för att byta till sommardäck. Det är kring 1,5 km dit och började göra ont efter halva vägen. Nånting måste jag göra åt saken således.
 
Jo, det säger sig självt att skor anpassade för ändamålet är bättre. Vore de billigare (eller mina fötter en konstant storlek) så vore det ingen tvekan kring ett inköp, det känns som en vettig investering. Men att lägga såna summor för skor jag inte kommer kunna ha speciellt länge, kanske bara under sommaren, och det som en fattig förtidspensionär... Det tar emot något enormt.
Men samtidigt... Igår cyklade jag till farsgubbens jobb för att byta till sommardäck. Det är kring 1,5 km dit och började göra ont efter halva vägen. Nånting måste jag göra åt saken således.
Det förstår jag. Vad jobbigt att du får ont redan efter så kort stund när du hittat ett sätt att motionera som du i övrigt gillar!

Har du kikat på blocket och tradera? Det är inte helt ovanligt att sportutrustning säljs helt oanvänd. Skulle det kanske funka med ett par aningen för stora cykelskor och en sula(jag funderar bara, det kanske är en dålig idé)?
 
Kan man inte ha såna skor med clips fast utan clipsen? :idea:

Man kan, men de blir hala. Sulan slinter lätt på vanliga pedaler.

Vad gäller billiga skor så rekommenderar jag att du lägger minst tusenlappen och det är i mina ögon rätt billigt. Billigare skor har inte tillräckligt styv sula och passformen brukar vara sisådär.
 
Det förstår jag. Vad jobbigt att du får ont redan efter så kort stund när du hittat ett sätt att motionera som du i övrigt gillar!
Indeed! Hittat och hittat, jag har cyklat hela mitt liv ;) Däremot är smärtan ny, dök upp först i somras. Nytt förutom smärtan är just cykeln och skorna. Cykeln hoppas jag inte är boven. Skorna är på alla vis raka motsatsen till cykelskor så jag antar att det är där felet ligger.
 
Det förstår jag. Vad jobbigt att du får ont redan efter så kort stund när du hittat ett sätt att motionera som du i övrigt gillar!

Har du kikat på blocket och tradera? Det är inte helt ovanligt att sportutrustning säljs helt oanvänd. Skulle det kanske funka med ett par aningen för stora cykelskor och en sula(jag funderar bara, det kanske är en dålig idé)?

Det fungerar dåligt. Cykelslor ska sitta tight annars är skavsårsrisken överhängande.
 
Vad för cykel tycker ni som cyklar kan passa landet mig:
-Bor lite på landet, det är ungefär en mil enkel resa till stan, bad, affär. Cykling på grusväg kan förekomma.
-Vill ha en lättcyklad och bekväm cykel.
-Pakethållare och cykelkorg behövs att packa i.

Har kikat på hybridcyklar, men känner mig osäker, känner ingen som har en sådan jag kan prova.
 
Jo, det säger sig självt att skor anpassade för ändamålet är bättre. Vore de billigare (eller mina fötter en konstant storlek) så vore det ingen tvekan kring ett inköp, det känns som en vettig investering. Men att lägga såna summor för skor jag inte kommer kunna ha speciellt länge, kanske bara under sommaren, och det som en fattig förtidspensionär... Det tar emot något enormt.
Men samtidigt... Igår cyklade jag till farsgubbens jobb för att byta till sommardäck. Det är kring 1,5 km dit och började göra ont efter halva vägen. Nånting måste jag göra åt saken således.
Jag tror det vore bra att försöka hitta vad som är orsaken först innan du investerar i cykelskor.
 
Åh vilken härlig tråd!
Jag hade tänkt fixa fram min cykel som tyvärr står i en snödriva hos pappa, borde nog byta däck på dom oxå, gummit har liksom spruckit och troor det är lite pyspunka.

Har oxå en Scott Sportster, kallas Scotty och går, kanske inte som ett Skott med mig på ;)
Köpte den för att kunna cykla året runt till och från jobbet, hade 6 km dit och sen har jag mest använt den för kortare sträckor och för att cykla med ena hunden så vi båda längtar nog efter att komma igång, däremot om den yngre får springa vid cykeln återstår är rädd att han är lite för liten och långsam!
 
Det förstår jag. Vad jobbigt att du får ont redan efter så kort stund när du hittat ett sätt att motionera som du i övrigt gillar!

Har du kikat på blocket och tradera? Det är inte helt ovanligt att sportutrustning säljs helt oanvänd. Skulle det kanske funka med ett par aningen för stora cykelskor och en sula(jag funderar bara, det kanske är en dålig idé)?
Ah, missade tillägget.
Varför skulle jag vilja köpa för stora skor in the first place? Fötterna växer inte, de krymper så skorna kommer bli för stora ganska snart alldeles oavsett :p

Man kan, men de blir hala. Sulan slinter lätt på vanliga pedaler.

Vad gäller billiga skor så rekommenderar jag att du lägger minst tusenlappen och det är i mina ögon rätt billigt. Billigare skor har inte tillräckligt styv sula och passformen brukar vara sisådär.
Ah, I see! Attans, själva konceptet att sitta fast verkar så jäkla obehagligt. Därmed inte sagt att jag inte gärna vänjer mig vid det :)

Jag tror det vore bra att försöka hitta vad som är orsaken först innan du investerar i cykelskor.
Jo, det har du rätt i. Men hur? Vad finns det för möjliga orsaker bakom smärta i hålfoten och efter längre sträckor domningar mer än kassa skor?
 

Liknande trådar

Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 033
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp