Cykeltråden

Jo, det har du rätt i. Men hur? Vad finns det för möjliga orsaker bakom smärta i hålfoten och efter längre sträckor domningar mer än kassa skor?
Hur trampar du, har du pedalen under hålfoten eller under främre delen av foten? Prova med andra skor, vanliga promenadskor brukar funka bra att cykla med bara inte sulan är för sladdrig.
 
Jo, det säger sig självt att skor anpassade för ändamålet är bättre. Vore de billigare (eller mina fötter en konstant storlek) så vore det ingen tvekan kring ett inköp, det känns som en vettig investering. Men att lägga såna summor för skor jag inte kommer kunna ha speciellt länge, kanske bara under sommaren, och det som en fattig förtidspensionär... Det tar emot något enormt.
Men samtidigt... Igår cyklade jag till farsgubbens jobb för att byta till sommardäck. Det är kring 1,5 km dit och började göra ont efter halva vägen. Nånting måste jag göra åt saken således.
Vad för cykel tycker ni som cyklar kan passa landet mig:
-Bor lite på landet, det är ungefär en mil enkel resa till stan, bad, affär. Cykling på grusväg kan förekomma.
-Vill ha en lättcyklad och bekväm cykel.
-Pakethållare och cykelkorg behövs att packa i.

Har kikat på hybridcyklar, men känner mig osäker, känner ingen som har en sådan jag kan prova.

Är cykelkorg fram ett krav har du inte så mycket att välja på. Damcykel av tant- eller citytyp. Navväxlad.

Mtb-hybrider går bort helt då de har dämpad gaffel och a-headset. Vanlig korg kan inte monteras på a-headset och korgen riskerar dessutom att slå i hjulet där dämparen jobbar. Racerhybrider har också a-headset. Det finns förvisdo klick fix korgar, men de tål inte att lastas med mer än några kg samt både mtb- och racerhybrider har reglage som inte är kompatibla med korgen. Vajrar och höljen kläms och kommer ta skada.

Kan du tänka dig att bara lasta bak i korgar eller cykelväskor får du fler valmöjligheter.
 
Jag tror det vore bra att försöka hitta vad som är orsaken först innan du investerar i cykelskor.

Orsaken är för mjuka skor som inte är anpassade för ändamålet. Svårare än så är det inte. I en vanlig sko ger pedalen punkttryck under foten vilket i sin tur försämrar cirkulationen och leder till domningar. Många har även en tendens att "krama" pedalen med foten och det ger kramp/smärta i musklerna runt hålfoten. Cykelskons hårda sula fördelar tryck och viker sig inte runt pedalen.

Vill man kan man cykla i riktigt stabila kängor också. Det gör jag när jag kör snö-race på vintern.
 
Ah, missade tillägget.
Varför skulle jag vilja köpa för stora skor in the first place? Fötterna växer inte, de krymper så skorna kommer bli för stora ganska snart alldeles oavsett :p
För att jag har ett hål i huvudet?:D:p

(Jag blandade dessutom ihop dig med en annan användare och var därför ute och cyklade(!) beträffande ny träningsform - ursäkta!)
 
Hur trampar du, har du pedalen under hålfoten eller under främre delen av foten? Prova med andra skor, vanliga promenadskor brukar funka bra att cykla med bara inte sulan är för sladdrig.
Under främre delen, precis som vid ridning. Allt annat är helt otänkbart i min värld, det är som om jag skulle hänga upp en tavla snett, det är nästan så jag får lite ångestkänslor när foten råkat hamna lite för långt fram :p

Jo funderingen från början var om jag skulle testa tex basketkängor eller nåt. Funkar det så jamen skitbra, då kan jag cykla i de och så vet jag sen när fötterna krympt att det är läge att investera i ordentliga cykelskor (nu antar jag förvisso att basketkängor har för mjuk sula, men...). Samtidigt kan jag inte gå utan att få ont i såna skitskor utan måste ha promenadskor, så jag vill ju inte köpa normaldyra skor bara för att testa heller, därav just basketkängorna som exempel.
Annars har jag ett par skor med en förhållandevis tjock men hård sula jag kan testa. Kruxet med de är att det är lite för kallt för tofflor nu :D

För att jag har ett hål i huvudet?:D:p

(Jag blandade dessutom ihop dig med en annan användare och var därför ute och cyklade(!) beträffande ny träningsform - ursäkta!)
Det är inte lätt när det är svårt! No problemo :D
 
Är cykelkorg fram ett krav har du inte så mycket att välja på. Damcykel av tant- eller citytyp. Navväxlad.

Mtb-hybrider går bort helt då de har dämpad gaffel och a-headset. Vanlig korg kan inte monteras på a-headset och korgen riskerar dessutom att slå i hjulet där dämparen jobbar. Racerhybrider har också a-headset. Det finns förvisdo klick fix korgar, men de tål inte att lastas med mer än några kg samt både mtb- och racerhybrider har reglage som inte är kompatibla med korgen. Vajrar och höljen kläms och kommer ta skada.

Kan du tänka dig att bara lasta bak i korgar eller cykelväskor får du fler valmöjligheter.
Vilket bra svar! Skulle ju kunna använda en ryggsäck också, pakethållare verkar inte finnas på många nya cyklar?

Vill susa fram utan att dö av ansträngning :)
 
Under främre delen, precis som vid ridning. Allt annat är helt otänkbart i min värld, det är som om jag skulle hänga upp en tavla snett, det är nästan så jag får lite ångestkänslor när foten råkat hamna lite för långt fram :p

Jo funderingen från början var om jag skulle testa tex basketkängor eller nåt. Funkar det så jamen skitbra, då kan jag cykla i de och så vet jag sen när fötterna krympt att det är läge att investera i ordentliga cykelskor (nu antar jag förvisso att basketkängor har för mjuk sula, men...). Samtidigt kan jag inte gå utan att få ont i såna skitskor utan måste ha promenadskor, så jag vill ju inte köpa normaldyra skor bara för att testa heller, därav just basketkängorna som exempel.
Annars har jag ett par skor med en förhållandevis tjock men hård sula jag kan testa. Kruxet med de är att det är lite för kallt för tofflor nu :D

Finns det plats i skon skulle du kunna testa med en styv innersula, jag har inte provat själv men det kanske kan funka.
 
Finns det plats i skon skulle du kunna testa med en styv innersula, jag har inte provat själv men det kanske kan funka.
Ja jag tror jag funtade över det i första skoposten, är det inte helt dödsdömt så testar jag gärna det. Om än kanske inte med en plywoodskiva, jag är inte så bra på att såga... :D
 
Vilket bra svar! Skulle ju kunna använda en ryggsäck också, pakethållare verkar inte finnas på många nya cyklar?

Vill susa fram utan att dö av ansträngning :)

De flesta hybrider är förberedda för pakethållare så det går att köpa till och eftermontera.
 
@Monkie Personligen har jag trekking och i ditt läge skulle jag inte ändra på det, det är allsidigt och bekvämt. Har pakethållare på min och kör korgar baktill vid behov. De kärringhondor jag cyklat på har mest varit tröga klumpar som varit en pain in the ass att ta sig fram på, och de gånger jag cyklat upp på ett berg via grusväg och stigar har jag inte varit ett dugg avis de gånger jag fått stanna och vänta på sällskapet som släpar sig upp med en kärringhonda - eller för den delen fått bromsa in på vägen ner igen för att sällskapet på kärringhonda inte hänger med på åbäket. Hell jag brukar bli smått mobbad av mina kärringhondesällskap för att jag lämnar asfalten för att dra upp på kullen bredvid eller så and I ain't even mad, det är såååååå roligt - speciellt när det går fort utför :D

Med det sagt känner jag en som ville skaffa trekking men avråddes av kiropraktor pga en rygg som tydligen klarade en kärringhonda bättre. Hur det gick ihop vet jag inte, men i alla fall. Tydligen finns den varianten också.

Och, in case you didn't notice, så är jag sjukt partisk. Go trekking :D
 
Ingen aning, allt från 42-45 typ, om än oftast 43. Beror mycket på modell, jag får ofta köpa för långa skor för att få plats i de. Jag är inte bara tjock, jag ärvde farsans ankfötter också :p

Ah, jag har ett par cykelskor över som du hade kunnat få men de är nog för små tyvärr.
 
Kan man inte ha såna skor med clips fast utan clipsen? :idea:
Du kan ha clips som du spänner väldigt löst, det gjorde jag i början. Så löst att foten lossnar vid väldigt lätt vridning. Man behöver absolut inte spänna dem stenhårt. Jag cyklar på en landsvägsracer eftersom jag tränar.
Å andra sidan kan du ju inte gå längre sträckor med cykelskor, då får du ta med dig vanliga skor som du byter till när du kliver av.
 
Ingen aning, allt från 42-45 typ, om än oftast 43. Beror mycket på modell, jag får ofta köpa för långa skor för att få plats i de. Jag är inte bara tjock, jag ärvde farsans ankfötter också :p
Inte helt lätt att hitta cykelskor med bred läst tyvärr, åtminstone inte förr nu kanske det finns? Sen behöver du skor med bra sula som passar vanliga pedaler om du inte vill gå över till skor som sitter fast i pedalen.
 
Sååå... Ett par basketkängor med plywoodskiva i? :angel:
Om du nu inte råkar gilla plywood så kan jag tipsa om arbetsskor med spiktrampskydd i :idea: finns i massor av märken och modeller.
Jag använder sådana skor som alltiallo-skor hemma, gärna med tåhätta också. Man får ett grymt stöd för foten när man skor hästar t.ex och även när man cyklar :up:.

Jag är också en som gillar att cykla, så nu måste jag bara hoppa med i denna tråd ;). Jag cyklar mest grusväg, men mer och mer är det in i skogen som gäller. För några år sedan investerade jag i en bra allround mtb och det är en suverän cykel. Köpte till en pakethållare för att få med lite fika och svampkorg vid behov :up:.
 
Ah, jag har ett par cykelskor över som du hade kunnat få men de är nog för små tyvärr.
Åh men vad snällt, tack i alla fall! :)

Inte helt lätt att hitta cykelskor med bred läst tyvärr, åtminstone inte förr nu kanske det finns? Sen behöver du skor med bra sula som passar vanliga pedaler om du inte vill gå över till skor som sitter fast i pedalen.
Ja breda skor är svårt jämt så att det blir svårt med cykelskor förvånar mig inte. Standard är att jag brukar ha för långa skor just för att tillräckligt breda är helt omöjligt att hitta.

Om du nu inte råkar gilla plywood så kan jag tipsa om arbetsskor med spiktrampskydd i :idea: finns i massor av märken och modeller.
Jag använder sådana skor som alltiallo-skor hemma, gärna med tåhätta också. Man får ett grymt stöd för foten när man skor hästar t.ex och även när man cyklar :up:.

Jag är också en som gillar att cykla, så nu måste jag bara hoppa med i denna tråd ;). Jag cyklar mest grusväg, men mer och mer är det in i skogen som gäller. För några år sedan investerade jag i en bra allround mtb och det är en suverän cykel. Köpte till en pakethållare för att få med lite fika och svampkorg vid behov :up:.
Haha fasen! Jag hade ett par arbetsskor jag haft i en sisådär 15 år men de blev så slitna så jag slängde de när jag flyttade för några månader sen :D

Blir nog att kika efter ett par billiga skitskor och någon stadig sula i veckan, så får vi se hur det går helt enkelt. Hoppas komma ut på en tur i påsk om inte vädret blir skitkasst :)
 
Åh men vad snällt, tack i alla fall! :)


Ja breda skor är svårt jämt så att det blir svårt med cykelskor förvånar mig inte. Standard är att jag brukar ha för långa skor just för att tillräckligt breda är helt omöjligt att hitta.


Haha fasen! Jag hade ett par arbetsskor jag haft i en sisådär 15 år men de blev så slitna så jag slängde de när jag flyttade för några månader sen :D

Blir nog att kika efter ett par billiga skitskor och någon stadig sula i veckan, så får vi se hur det går helt enkelt. Hoppas komma ut på en tur i påsk om inte vädret blir skitkasst :)
Jag såg cykelskor på Netto för under 200kr idag. Upp till storlek 45. Kanske skit, kanske värt att kolla?
 
Jag såg cykelskor på Netto för under 200kr idag. Upp till storlek 45. Kanske skit, kanske värt att kolla?
Åh! Hade ju varit perfekt för att testa iaf, men Netto finns inte här i norr :down: Ska dock in på lite butiker imorrn och kika på skor och sulor och whatnot, får se vad som kan tänkas hittas!
 

Liknande trådar

Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp