Cykla/drag med hund, utrustning?

Bukefalos 30 år!

Bulldoozer

Trådstartare
Nu börjat ju säsongen för att kunna motionera hundar på cykel vara här. Jag har hittills bara slängt på selar och hållt i koppel manuellt för att kunna släppa om nåt händer.

Nu funderar jag på att köpa en trehjulig cykel för stabilitet, de finns ju både med och utan el och två hjul fram eller två hjul bak. Fördelen är att om corgin hänger på kan man kanske slänga upp henne om man har korg/bur/låda när hon är trött eller om man vill att border colliesarna ska få gå i högre tempo. Då skulle jag föredra att ha henne fram så man ser henne men det känns som om det blir stabilare med två hjul bak?
Sen el eller inte el? Vet inte hur det fungerar när man har hundar som drar men i uppförsbackar skulle det vara trevligt. Sen är det inte mycket alls jag behöver trampa ändå, brukar mer vara att man får bromsa 😅.

Jag har mellan varven rätt ont i mina knän, därför brukar längre promenader med hundar ersättas av att rulla lugnt efter dem på cykel. Det är också i regel inte så att jag kan trampa mig uppför längre och brantare backat så vissa roligare turer undviks på grund av det. Har jag ont i knäna blir de inte heller glada över att gå uppför sagda backar..
Har funderat på sparkcykel eller liknande också men tänker att det kan också bli jobbigt med mina dåliga knän?

Jag är inte hundägare, men cyklar en hel del ☺️ I din situation skulle jag absolut ha satsat på eldrift, för att skona knäna om du kommer i uppförsbackar med två pigga hundar som springer och en corgi som vill åka. Kolla lite på olika lådcyklar och provcykla om du har möjlighet! Jag upplever de trehjuliga lådcyklarna med två hjul fram (typ Evobike/Babboe/Christiania bike) som hyfsat stabila och lättare att ha koll på hunden som du säger. De trehjuliga elcyklar jag sett med två hjul bak har oftast haft en liten "gallerkorg" baktill bara.

Något som har betydelse för känslan av stabilitet är var motorn sitter (fram/mitt/bak) men här är jag inte så insatt. Provcykla olika för att känna skillnaden är bra om möjligheten finns som sagt. Det finns folk här på forumet som är superinsatta och kan tipsa bättre, men jag är kass på att minnas namn och kan alltså inte tagga :sorry:

Jag köpte en elcykel för 1-2 år sedan - inte för att cykla med hundarna, utan för att cykla till och från tåget enklare (backar). Men, jag använder den även när jag har cykelmotionerat djuren - och jag tycker att det gör det hela väldigt mycket enklare. Med elcykeln kan jag låta hunden springa i det tempot den vill, och dra så mycket den vill, utan att det blir för segt i backarna. Det känns som mjukare/mer kontrollerat än när jag cyklade med djuren utan el. Jag kan också på ett annat sätt cykla en runda med alla djuren - varsin runda med varje hund, och sedan varsin runda med hästarna.

Men det är ju utifrån min situation - där jag har en hund som är pensionär och inte orkar särskilt långt men som älskar att gasa i början, en annan hund som också börjar bli äldre (pensionär hon också nu) som inte har så mycket explosivitet men som gillar att springa på utan att dra i ett mer chill tempo, och en tredje hund som är yngre och gärna kör flera kilometer i högre tempo. (Och sen två shettisar, där den ena hänger med snällt i ett bra travtempo och den andra bara precis testat följa med någon gång). Hade jag haft en mer utpräglad draghund, där hunden också hjälpt till mer i backarna, hade det kanske känts annorlunda.

Okej, spanar fortfarande på olika cyklar och ska iväg i helgen om jag hinner och kolla.

Spontan köpte en kick-bike eftersom den var billig när jag egentligen var iväg för att titta på reservdelar till cykel (alla våra har punktering)..
Maken fick hjärtklappning av tanken på att jag skulle åka kickbike efter hundarna 😆. Idag har jag testat och det gick över förväntan även om vi då får hålla oss till asfalterad väg. Allt över trav-tempo för hundarna känns dock helt livsfarligt om man ska lyckas bromsa också.

Detta är dock en nödlösning tills jag hinner laga cyklarna och jag är fortfarande inne på att köpa en trehjulig cykel.

20260312_152824.webp

Jag har noll balans så jag har en trehjulig kickbike. Men mina hundar springer mer brevid än drar, så det blir lite för jobbigt för mig att kicka hela tiden 🤣 men du som får draghjälp kanske en sån funkar bra för! 😊

Okej, spanar fortfarande på olika cyklar och ska iväg i helgen om jag hinner och kolla.

Spontan köpte en kick-bike eftersom den var billig när jag egentligen var iväg för att titta på reservdelar till cykel (alla våra har punktering)..
Maken fick hjärtklappning av tanken på att jag skulle åka kickbike efter hundarna 😆. Idag har jag testat och det gick över förväntan även om vi då får hålla oss till asfalterad väg. Allt över trav-tempo för hundarna känns dock helt livsfarligt om man ska lyckas bromsa också.

Detta är dock en nödlösning tills jag hinner laga cyklarna och jag är fortfarande inne på att köpa en trehjulig cykel.

Visa bifogad fil 182445
Ska hundarna dra så tror jag att kickbike är säkrare än en vanlig cykel.
Trillat ett bar gånger och den stången mellan benen är inte alls kul. 😅

Men med två hundar, kommer du verkligen behöva hjälpa dem så mycket uppför backarna?

Eftersom du har delvis en dålig kropp så tror jag förvisso att en trehjuling är bättre. Men de kan nog också välta?

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Att skaffa hund nr2
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat