Cyklar i trafiken

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Neko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 214
  • Visningar Visningar 17 582
Sv: Cyklar i trafiken

Jag drog igång en BMW-tråd en gång.
Och vi har haft uppe hantverkarbilar.
Du har nog bara missat dem.
Inte så intresserad kanske?

Hm, dem har jag missat, och ja, jag är kanske inte så intresserad. Men hade absolut läst och skrivit i trådar om hänsynslösa bilister/unga killar med nya körkort. Som i mina ögon slår cyklisterna med hästlängder i faro-hänseende.

Hantverkarbilar, vad är det? Typ EPA-traktorer?

Ändå så tror jag att här behövs en diskussion därbåda sidor ger och tar, för cykelsporten växer lavinartat och det är en absolut underbar sport som dessutom lyft många överviktiga soffpotatisar till ett nytt liv. Att önska död på cyklister bara för att dom är cyklister eller preja dem halvvägs ner i diket eller signalera helt hysteriskt på dem, är liksom ingen lösning på ett problem som dessutom tycks vara begränsat till vissa områden. För ja, det hävdar jag fortfarande - jag KAN bara inte ha haft "turen" att totalt missa dessa galna cyklister under 56 års tid!

De allra flesta cyklister är dessutom bilister själva så de har betalat vägskatt etc.

Jag önskar bara cyklisterna in på cykelbanan.
Och att de följer trafikreglerna-

Vildarna finns nog mest i Stockholms norra närförorter.

Jag skulle säga firmabilar överlag.

Jag försöker banka vett i min egen hantverkare men han brukar uppföra sig i stan iaf.

*kl

Ävenom cykelbanan tar slut i vägen har man väjningsplikt ut på vägen...

Tur för mig att jag kör defensivt, även om jag svär tyst för mig själv när jag kör omkring på landsvägarna i min vita Caddy;)

Kul term förövrigt, kände inte till den!:D

Visst är det.
Vita hantverkarbilar runt kl 6 på morgonen är ett oändligt mycket värre problem än cyklister.

Exakt! Vad är det med folk. Det pratas som om cyklister var ett sämre släkte än alla andra. Ett släkte som inte har rätt att existera. Fotgängare och bilister är "riktiga" människor med rättigheter i trafiken. Men cyklister är ngt slags parior som inte får existera.

Jag ser framför mig hur hatet går till. Jag kör i en rondell i Stockholm, en med mycket bilar, dubbelfiliga "ingångar" från fyra håll. Fem bilister smiter oförsiktigt in i rondellen framför mig (som är i rondellen) och en cyklist i samma tempo. (lätt förvånande för inga cykelvägar ansluter och jag har aldrig sett en där tidigare). Jaha tänker jag och bromsar in för den också.

Det är inget större problem för mig att reagera på cyklisten än på bilisterna och jag vill inte köra in i honom mer än jag vill köra in i de tidigare fem bilarna. Men jag kan föreställa mig att vissa här skulle vråla av ilska, åt bara honom...

I trafiken kan jag råka ut för buffliga bilar, tvekande gångare -eller gångare som bara tvärar över en väg och cyklister som gör både och (lite mer sällan faktiskt). Det gör mig ingen skillnad om det är apostlahästar, hjul eller plåtskal som irriterar.

Jag är cyklist och jag är tyvärr numera mest bilist, i Uppsala och Stockholm. Jag tycker ni som "hatar" cyklister reagerar ganska otäckt mot medmänniskor som tänker på miljön, sin hälsa och sin ekonomi och som dessutom inte tar upp stor plats på vare sig tunnelbanan, bussen eller vägen.

Alla i trafiken är människor! Det är inte så att cyklisterna är en annan sorts varelser. Bilisterna tar dessutom upp löjligt mycket plats i förhållande till hur många de är i sitt fordon.

Ska vi säga så här, trafikanter bedöms efter hur de beter sig, Cyklister skiter notoriskt i alla regler som inte passar dem, alltså det är därför de flesta betraktar dem som icke fullvärdiga trafikanter, helt i klass med småbarn.

Du får gärna svara på min fråga :) Har du problem med män i tajts?

på den tiden bilarna var försedda med en lång rostfri radioantenn som var fäst i en stålfjäder hade jag starka funderingar på att vinkla ner antennen i nittio grader (den satt på bilens högra bakskärm) Då hade man kunnat ge förtjänta cyklister ett redigt rapp där bak då man körde om dem....för det fanns då och finns nu många av dem som förtjänar det...

:bow::rofl::bow:

Dum idé.
Cyklisten kan råka vingla till och bli överkörd.

Man får inte framkalla fara för annan.

:p Nä givetvis inte, men jag förstår absolut tankegången där! :DJag avskyr cyklister och jag kör inte ens bil!! :eek:

Man hör inte dem! Eller JAG hör inte dem. De plingar inte i sina ringklockor, men det är kanske som med nya bilar och blinkers- de har inga! De cyklar fort och tänker inte på gående folk lite här och där utan "gasar" bara på med attityden att de ska fram först och fortast.

Jag har inte blivit påkörd i vuxen ålder av en cyklist, men som 15 åring var det en dum jäkel som vände sig om och glodde åt andra hållet och vinglade till rakt på mig där jag oskyldigt gick på trottoaren bredvid. Det gjorde ont- på mig.

Barn i ett bostadsområde är gräsliga, de cyklar ju överallt, ser inte sig för och har inte koll på nåååågot mer än sig själv! Hoppas mitt Småfolk inte blir sånna!
Det fanns speciellt en sådan tös som mobbade min hund och cyklade tätt intill så ofta hon kunde för min Enya var rädd för cyklister då. En dag slog hennes styre i mig hårt så hon vinglade till mot Enya och hon tog det som ett hot och hoppade upp med framtassarna på henne och rev henne. Det gör ont att bete sig dumt ibland.

Jag i min tur anser nog att du resonerar tokigt. Hur kan ditt exempel ovan vara jämförbart med mina? Jag har aldrig påstått att cyklister beter sig illa som någon slags hämnd, utan för att, efter man gett upp hoppet om att kunna cykla laglydigt (för det går inte), bryter mot fler regler än som egentligen inte behövs.

Exempel; Som cyklist måste man ofta trycka på en knapp för att få grönt. Bilisterna som kör parallellt med cykelbanan har grönt. Cyklisten susar fram, måste bromsa, trycka på knapp, och vänta på grönt. SEN får hen åka. Vissa cyklister (inte jag faktiskt, men många av mina cyklande vänner) skiter i att trycka, och kör mot rött. Fel? Ja! Förståeligt? Ja, enligt mig.

Sen, eftersom man börjat köra mot rött, kanske det blir lättare att strunta i nästa trafikregel. INTE som någon slags hämnd, utan för att man insett att man ändå inte kan cykla lagligt till 100%, så 90 eller 80 eller 70%, tja, nu har man ju ändå blivit en brottsling.

(Har för mig att detta har en juridisk term, jämför med att om det vore brottsligt att gå mot grön gubbe skulle man göra så många människor brottslingar, och då skulle det leda till ännu värre beteenden. samma argument har används mot att göra fildelning olagligt. Någon som vet vad det kallas?)

Alltså, jag förespråkar inte detta. Jag förstår beteendet. STOR skillnad.

Jag kan bara svära till nästan 100%, men det är brottsligt att gå mot röd gubbe. Det finns bara inget straff för det.

För att du påpekade vad de hade för kläder. Om det inte stör dig, varför behövde du nämna deras kläder? Är det extra höhölustigt om de har sådana kläder (var det ett försök att förlöjliga dem "medelålders män klädda i..."), och om inte - vad var då den faktiska poängen?

En ärlig undran som du aldrig svarade på :)

Man hör inte dem! Eller JAG hör inte dem. De plingar inte i sina ringklockor, men det är kanske som med nya bilar och blinkers- de har inga! De cyklar fort och tänker inte på gående folk lite här och där utan "gasar" bara på med attityden att de ska fram först och fortast.

Som cyklist känns det allt som oftast omöjligt att göra rätt. Plingar man blänger de gående surt på en eller visar tydligt att man skrämmer dom, gärna genom att hoppa till och utbrista: "Åherregud!!". Plingar man inte bli det sura för det också. I båda fallen sker det inte sällan på rena cykelbanor....(d.v.s inte GC-väg)

Som cyklist känns det allt som oftast omöjligt att göra rätt. Plingar man blänger de gående surt på en eller visar tydligt att man skrämmer dom, gärna genom att hoppa till och utbrista: "Åherregud!!". Plingar man inte bli det sura för det också. I båda fallen sker det inte sällan på rena cykelbanor....(d.v.s inte GC-väg)

I mitt fall bör man plinga, hellre att jag hoppar till än råkar missa dem och vingla ut framför dem.

Jag går inte så ofta på cykelvägar....

Idag gick jag på en gåväg och var en hårsmån att få en cykel i röven :banghead:, turligt var det efter lunch och jag var på bra humör. :D

Kanske skulle söka jobb i Norrland, jag tänker att det ofta är för långa avstånd för att cykla!

Idag gick jag på en gåväg och var en hårsmån att få en cykel i röven :banghead:, turligt var det efter lunch och jag var på bra humör. :D

Kanske skulle söka jobb i Norrland, jag tänker att det ofta är för långa avstånd för att cykla!

Ja jag har flera gånger fått flytta mig snabbt åt sidan för en tvåhjulings räkning på en gångbana och inte på en cykelväg! Två ben och två hjul är kanske samma sak :D

Det är ju stor skillnad på att transportcykla och promenera. Cykling kan vara ett bra altenativ till bil som färdmedel ur tidsmässig synpunkt medan gå inte är det om vi inte pratar om extremt korta sträckor. Du förlorar heller inte lika mycket tid (relativ) vid rödljus när du går som när du cyklar pga den enorma skillnaden i hastighet.

Fast nu gör du samma sak som några andra i tråden. Nämligen förutsätter att man bara "promenerar" när man går. Vad är det som säger att en gående inte kan ha bråttom? Den gående kan ha lika bråttom som cyklisten men saknar cykel eller annat färdsätt. Hur som haver så är det inget skäl att bryta mot trafikregler bara för att man har bråttom. Starta tidigare eller gilla läget och kom sent!

När det gäller förlorad tid relativt färdsätt så tänk vilken massa tid man då förlorar i sin bil när man måste stanna både här och där vid trafikljus. Bilar rör sig fortare än cyklar. Då borde det, med ditt och någon annans resonemang, vara helt OK att bara köra när man inte tycker sig ha tid att vänta på grönt?

Jag har hittills inte sett en enda vettig anledning i tråden till att skapa egna regler som cyklist.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 556
Senast: Bee
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 873
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 940
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka