Cyklar i trafiken

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Neko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 214
  • Visningar Visningar 17 582
Sv: Cyklar i trafiken

Mängden cyklister som inte följer trafikregler är inte jämförbar. Och de är oskyddade och fattar inte hur farligt det kan bli och det snabbt. Bilister håller sig generellt på vägbanan medan cyklister är påbåde cykelbanor, vägar och trottoarer och växlar mellan de utan hänsyn till sikt eller väjningsplikt. De kan också förflytta sig i sidled på ett helt annat sätt än bilister.

Jag önskar att de visade sig själva lite större omtanke så det blir lättare för mig att undvika att köra på de!

Bilister brukar heller inte komma farande över övergångsställen och tro att man
a, ska hinna se de i tid och
b, stanna, när det är cyklisten som har väjningsplikt.

Jag spenderar mina arbetsdagar i trafiken och är bra på att läsa den men cyklister är fruktansvärt oförutsägbara.

KL

Vill bara tillägga att en grupp cyklister är ett fordonståg ....

Nej du det är de inte.
Möjligtvis en kolonn.

6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818).
Källa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Trafikförordningen.

Och det kan du inte få en grupp cyklister till att bli.

Så jag kan ge upp och köra på cykelbanan istället, den är ju tom? Det blisr svårt att navigera i trafiken om alla grupper som tycker det är besvärligt bara skiter i reglerna.

Dum idé.
Cyklisten kan råka vingla till och bli överkörd.

Man får inte framkalla fara för annan.

Vadå??det var ju på den tiden "stingpinnen" kom till.
Dom hade en pinne som stack ut en 1/2 meter, då är det väl rättvist att jag fick ha en som stack tillbaka ...ja..jo det skulle ha blivit närmare en meter.
Men fortfarande idag, när det ligger en klunga på 6 eller sju tokstollar på racercyklar mitt i vägen så önskar man...nu får man nöja sig med att dra igång högtrycket till billyktorna när man passerar,,,men "t dojja" blandat med vatten smakar ju illa så lite paybak får de ju...:yuck:

Traktorer har oftast inget val. De är stora och tar stor plats och färdas dessutom oftast inga längre sträckor. Klungor med 20-30 cyklister som inte är en ovanlighet utmed "min" väg är längre än en traktor och ännu svårare att komma om, de fördas dessutom ofta betydligt längre sträckor. Jag kan visst förstå tjusningen att vara ute ett stort gäng för att träna men för att underlätta för övriga trafikanter kanske man ska dela upp sig i mindre grupper så att det finns större möjligheter för bilister att ta sig förbi på ett säkert sätt. Det bästa sättet att få det att fungera i trafiken är ju att samarbete så att det fungerar för alla.

Mängden cyklister som inte följer trafikregler är inte jämförbar. Och de är oskyddade och fattar inte hur farligt det kan bli och det snabbt. Bilister håller sig generellt på vägbanan medan cyklister är påbåde cykelbanor, vägar och trottoarer och växlar mellan de utan hänsyn till sikt eller väjningsplikt. De kan också förflytta sig i sidled på ett helt annat sätt än bilister.

Jag önskar att de visade sig själva lite större omtanke så det blir lättare för mig att undvika att köra på de!

Bilister brukar heller inte komma farande över övergångsställen och tro att man
a, ska hinna se de i tid och
b, stanna, när det är cyklisten som har väjningsplikt.

Jag spenderar mina arbetsdagar i trafiken och är bra på att läsa den men cyklister är fruktansvärt oförutsägbara.

om cyklister kan man nog skriva samma runa som man skrev över en ensamseglare som hävdade sin rätt till väg gentemot en oljetanker...längst ner på gravstenen står det:-he was dead right, from the bottom of the sea,,

Så jag kan ge upp och köra på cykelbanan istället, den är ju tom? Det blisr svårt att navigera i trafiken om alla grupper som tycker det är besvärligt bara skiter i reglerna.

Hur menar du nu?

Den dagen din bilväg bara tar slut med hänvisning "Bilväg stängd, välj annan väg", och trottoaren är den enda vägen du kan välja, tja, då förstår jag dig.

Jag tycker inte det är en bra idé att folk skiter i reglerna, men jag förstår varför de gör det. Jag gör det INTE.

Men ibland går det bara inte att följa reglerna, eftersom de som bygger inte alltid räknar med cyklister.

Och ni som menar att racercyklister utgör ett hinder i trafiken, anser ni att traktorer bör förbjudas på vägarna?
Nej det tycker vi inte.
Vi vill faktiskt ha mat till både oss och hästarna och för det så måste traktorer få åka på vägarna.
Dessutom finns inga "traktorbanor" att hänvisa dem till.

Kör om en cyklist på samma sätt som du kör om en traktor!

Det går inte.
En traktor uppför sig mycket förutsägbart i trafiken och är lätt att hantera.
Cyklister är som ett stim med fisk, de far runt hit och dit och är omöjliga att hålla reda på.

Så då är det inga problem att bryta en grupp med ryttare på häst heller då?

Det finns inget förbud mot det nej.
Det kan dock vara olämpligt då hästar har flockbeteende och vill hålla ihop.
Nog borde cyklar klara sig även på egen hand?
Eller är det svårt att "cykla ut" på vissa cyklar för de behöver trygghet av andra cyklar?

Nej det tycker vi inte.
Vi vill faktiskt ha mat till både oss och hästarna och för det så måste traktorer få åka på vägarna.
Dessutom finns inga "traktorbanor" att hänvisa dem till.

Det går inte.
En traktor uppför sig mycket förutsägbart i trafiken och är lätt att hantera.
Cyklister är som ett stim med fisk, de far runt hit och dit och är omöjliga att hålla reda på.

Jag vet inte var du bor men där jag bor finns inga cykelvägar heller..... Traktorerna här är värre att hålla koll på än de cyklister jag sett på samma väg. Traktorer med något bakom utan blinkers som helt plötsligt svänger. De cyklister jag sett och cyklat med gör tecken och håller så rak linje som möjligt utan att vingla....

Eller är det svårt att "cykla ut" på vissa cyklar för de behöver trygghet av andra cyklar?
men som bilist ska man vara medveten om att om man tränger sig emellan och en häst råkar kicka in ens bakdörr så får man själv ta den ekonomiska smällen, inte ryttaren...

Jo, visst är det underligt att de vågar sätta livet till sådär. Men jag tycker det är lika illa att våga riskera andras liv.

Alltså; det är lika illa i mina ögon att bete sig illa i trafiken vare sig man är bilist eller cyklist. Dock har jag mer förståelse (att det förkommer alltså) cyklister som beter sig illa, se mina punkter ovan.

Fast jag tycker du resonerar lite tokigt. Hos oss susar många föräldrar förbi i 70-80 km/h i sina bilar med barnen i framsätet, trots att vägen är begränsad till 40 km/h. Enligt ovanstående resonemang skulle jag då kunna strunta i trafikreglerna och susa omkring i deras villaområde i full fräs? Bara för att signalera att jag tycker de är idioter i trafiken.
En del långtradarförare beter sig riktigt illa. Ska man då köra rätt ut framför första bästa tradare, eller köra om och tvärnita mm mm, bara för att några beter sig illa?

Hur kan det vara rätt att skita i trafikregler bara för att en annan grupp delvis består av nötter? Om man dessutom är helt oskyddad.

Trycker du dig in bland ett koppel av bilar bara för att de kör långsammare än vad hastigheten på vägen är och du inte hinner om alla vid omkörningen?

Så då är det inga problem att bryta en grupp med ryttare på häst heller då?

Det måste vara ytterst sällan så stora grupper hästekipage befinner sig på vägen samtidigt. Jag har haft körkort i drygt 20 år och har aldrig träffat på en sådan grupp.

*Många bilister ser inte cyklister som fullvärdiga medtrafikanter. Jag tror det har att göra med en allmän attityd i trafiken; störst går först.

Exakt! Vad är det med folk. Det pratas som om cyklister var ett sämre släkte än alla andra. Ett släkte som inte har rätt att existera. Fotgängare och bilister är "riktiga" människor med rättigheter i trafiken. Men cyklister är ngt slags parior som inte får existera.

Jag ser framför mig hur hatet går till. Jag kör i en rondell i Stockholm, en med mycket bilar, dubbelfiliga "ingångar" från fyra håll. Fem bilister smiter oförsiktigt in i rondellen framför mig (som är i rondellen) och en cyklist i samma tempo. (lätt förvånande för inga cykelvägar ansluter och jag har aldrig sett en där tidigare). Jaha tänker jag och bromsar in för den också.

Det är inget större problem för mig att reagera på cyklisten än på bilisterna och jag vill inte köra in i honom mer än jag vill köra in i de tidigare fem bilarna. Men jag kan föreställa mig att vissa här skulle vråla av ilska, åt bara honom...

I trafiken kan jag råka ut för buffliga bilar, tvekande gångare -eller gångare som bara tvärar över en väg och cyklister som gör både och (lite mer sällan faktiskt). Det gör mig ingen skillnad om det är apostlahästar, hjul eller plåtskal som irriterar.

Jag är cyklist och jag är tyvärr numera mest bilist, i Uppsala och Stockholm. Jag tycker ni som "hatar" cyklister reagerar ganska otäckt mot medmänniskor som tänker på miljön, sin hälsa och sin ekonomi och som dessutom inte tar upp stor plats på vare sig tunnelbanan, bussen eller vägen.

Alla i trafiken är människor! Det är inte så att cyklisterna är en annan sorts varelser. Bilisterna tar dessutom upp löjligt mycket plats i förhållande till hur många de är i sitt fordon.

Senast ändrad:

Det måste vara ytterst sällan så stora grupper hästekipage befinner sig på vägen samtidigt. Jag har haft körkort i drygt 20 år och har aldrig träffat på en sådan grupp.

Har själv ridit i grupper om 5-6 st. Ridskolor är ibland ute med en hel ridgrupp.

Trycker du dig in bland ett koppel av bilar bara för att de kör långsammare än vad hastigheten på vägen är och du inte hinner om alla vid omkörningen?

Nej jag undviker helst att köra om.
Bilar åker lika fort och där så håller jag mig i kön och väntar på min tur.
Oftast så kommer det långsamma där framme undan efter ett tag.

Cyklar däremot de åker inte lika fort som bilar utan räknas som långsamma fordon.
Långsamtgående fordon skall släppa fram annan trafik.
Det gäller även traktorer, mopeder och Epor.
Och det brukar vara duktiga på det.

Cyklister däremot de vägrar ofta styvnackat att flytta på sig för någon någonsin.

Självklart kör man om framförvarande bilar pö om pö, när det finns plats. Anta att du har 7 bilar framför dig. Inte väntar du väl tills du kan köra om alla 7 i ett svep? Varför skulle det vara konstigt att köra om t.ex. 1, 2 eller 3 i taget?

Jag ser framför mig hur hatet går till. Jag kör i en rondell i Stockholm, en med mycket bilar, dubbelfiliga "ingångar" från fyra håll. Fem bilister smiter oförsiktigt in i rondellen framför mig (som är i rondellen) och en cyklist i samma tempo. (lätt förvånande för inga cykelvägar ansluter och jag har aldrig sett en där tidigare). Jaha tänker jag och bromsar in för den också.

Det är inget större problem för mig att reagera på cyklisten än på bilisterna och jag vill inte köra in i honom mer än jag vill köra in i de tidigare fem bilarna. Men jag kan föreställa mig att vissa här skulle vråla av ilska, åt bara honom...

Jag hade svurit åt bilisterna ifråga och undrat om cyklisten ville ta livet av sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 556
Senast: Bee
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 873
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 940
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka