Cyklar i trafiken

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Neko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 214
  • Visningar Visningar 17 583
Sv: Cyklar i trafiken

Kl.
Visar cyklister samma hänsyn när jag kör bil som jag förväntar mig av bilister när jag kör/rider/vistas med häst på vägen.

KL

Det jag tycker är intressant är, att det varierar så starkt mellan olika nationer hur man ser på cyklister (i lycra ;) ) i trafiken. I t.ex. Italien och Frankrike - där vägarna ofta saknar vägren, är smala och slingriga och utan plats på sidorna, och där det finns MÄNGDER av cyklister i lycra överallt, berättar mina cyklande vänner att man känner sig både säkrare och inte alls lika hatad som i Sverige. Tvärtom. Där har man en (tävlings/tränings-)cykelkultur som gett en helt annan attityd hos bilisterna - och ändå räknas ju italienare och fransmän ofta som galnare i trafiken och mer hetlevrade. Men där ser man med helt andra ögon på cyklisterna.

Medan vi svenskar tycks ha utvecklat ett cyklisthat som jag tycker är både obehagligt och skrämmande.

Jag håller självklart med om att det finns knäppa cyklister/rullskidåkare you name it, som ställer till det. Men lika lite som jag ser rött varje gång jag möter en hundägare, pga att jag trampat för ofta i hundskit eller mött för många lösa hundar utan hyfs, lika lite får jag blodtryckshöjning varje gång jag ser en cyklist i trafiken. Eller blir hatisk av någon i lycra (= praktiska träningskläder, på samma sätt som ryttare har ridbyxor och stövlar).

Idag, min sambo, tränar på sin TT-hoj (kör minst 40) - nästan tom rak fin väg på landet. Finns ingen cykelbana. Obefintlig vägren. Bakom honom kommer 3 husvagnsekipage, tätt ihop, den första signalerar som en galning och är upprörd. Jag begriper det inte.

Håller helt och hållet med dig :bow::bow::bow:
Det är helt otroligt hur bilister verkligen tror de ÄGER vägarna och ingen annan har där att göra...
I europa t.ex frankrike visas en helt annan respekt för cyklister.

Klassikern är när bilarna parkerar rakt på cykelbanan när de bara "stannar lite snabbt" :banghead:. Händer dagligen när jag cyklar i Göteborg. Undra vad reaktionen skulle bli om man skulle parkera cykeln i vägbanan...

Fast just många cyklister tenderar att göra dåliga val hur bra förutsättningarna än är.

På många ställen är det säkerligen svårt att ta sig fram på ett säkert sätt på cykel, men väldigt många problem skulle lösa sig av sig självt om bara cyklister generellt kunde följa samma trafikregler som alla andra.

Precis! Väldigt många olyckor skulle kunna undvikas om cyklister bara följde trafikreglerna. Att satsa pengar på det och att bötfälla de som inte gör det tycker jag är rätt väg eftersom det talar om att samhället inte längre tolererar sånt beteende.

Det är helt otroligt hur bilister verkligen tror de ÄGER vägarna och ingen annan har där att göra.....

Nu så ligger det ju en hel del i det.
Bilister betalar vägskatt till den där vägen, det gör inte cyklister.
Och om där finns en cykelbana invid vägen så är vägbanan till för bilarna för cyklisterna skall vara på sin cykelbana.

Om alla kunde se till att följa trafikreglerna, cyklisterna också, så skulle det bli så mycket bättre.
Naturligtvis så skall bilarna hålla sig undan från cykelbanorna.
Bilister som släpper sina bilar överallt och ofta på just cykelbana eller trottoar är ett otyg.

Om inte tiden ägnats åt fotografering skulle omkörningen varit klar. Verkar det som i alla fall.

Vissa av oss vill inte göra farliga omkörningar.
Så att planera trafiken efter att man skall köra om på alla möjliga vis på alla möjliga ställen är en mycket riskabel metod.
Den ger risker som man inte vill ha.

KL
Efter att ha cykelpendlat till jobbet två dagar så måste jag säga att bussarna är farligast. Har redan varit ute för en potentiellt farlig situation. Jag låg i cykelfilen och skulle köra rakt fram. Bussen till vänster om mig blinkade inte så man kunde tro att han skulle rakt fram. Lik förbannat så svänger bussen höger rakt framför mig. Det var tur att jag insåg att detta kunde hända och att jag vet hur bussturerna i centrala lund går.

Sen är vissa busshållplatser så belägna att folk tvingas kliva rätt ut på cyklebanan när de stiger av - idioti!

Men man måste ju blinka ju!
Hur skall andra annars veta vad man tänker ta sig för?

De där hållplatserna som är kombinerade med cykelbana är fullständigt galna (värsta är Handelshögskolan).
Om inte bussen förr eller senare klämmer en cyklist så mejar någon cyklist ner passagerare som i regnet skyndar sig från busskuren till bussen.
Så farligt planerat så det finns inte.

på den tiden bilarna var försedda med en lång rostfri radioantenn som var fäst i en stålfjäder hade jag starka funderingar på att vinkla ner antennen i nittio grader (den satt på bilens högra bakskärm) Då hade man kunnat ge förtjänta cyklister ett redigt rapp där bak då man körde om dem....för det fanns då och finns nu många av dem som förtjänar det...

Men blinka måste ju bussen.
I alla lägen.
Eftersom att det finns döda vinklar så måste man ju absolut ge omgivningen information om vad man tänker ta sig för.
Och ge dem tid att flytta på sig.

Nu tänkte jag naturligtvis på cykelbanan i förhållande till hållplatsen.

Idioter kommer ju ialla former och fordon.

Dum idé.
Cyklisten kan råka vingla till och bli överkörd.

Man får inte framkalla fara för annan.

*kl*

Jag bor ju i en studentstad och här är cyklisterna rent livsfarliga för sig själv.. Jag kom körande genom en rondell, och när jag är halvvägs igenom den (skulle rakt fram), så kommer en cyklist rakt ut i rondellen. Självklart på bilkörbanan, jag får tvärnita och tanten blänger lite argt på mig för att jag var nära att köra på henne.. Vad hände med väjningsplikt in i rondeller?!? Eller den kanske inte gäller för cyklister?

*kl

I Uppsala är det cykeltävlingar idag. Både på avstängda vägar (bra!) och inte avstängda vägar (blä!).

Kommer spendera merparten av dagen väntandes på personer i trikåer. Puh!

Ja, och gissa vilka som vann!? Vi vann, vi vann, vi vann!!!:p:p

Gingsj-_Skandis-2013.jpg

Hur bra får det bli? :-)

*kl*

Jag bor ju i en studentstad och här är cyklisterna rent livsfarliga för sig själv.. Jag kom körande genom en rondell, och när jag är halvvägs igenom den (skulle rakt fram), så kommer en cyklist rakt ut i rondellen. Självklart på bilkörbanan, jag får tvärnita och tanten blänger lite argt på mig för att jag var nära att köra på henne.. Vad hände med väjningsplikt in i rondeller?!? Eller den kanske inte gäller för cyklister?

Tänkte först inte ge mig in i diskussionen, för jag blir så upprörd, men jag kan inte låta bli.

Delvis knapplån;

Vet ni vad? ALLA varianter av trafikanter beter sig som idioter då och då. Jag vet inte hur många gånger jag har varit millimeter från döden, när jag åker rakt fram när jag har grönt, och bilister och bussar svänger till höger precis framför mig, men inte ens märker att jag finns.

Jag tror dock inte att alla bilister är idioter (jag är själv bilist ibland), jag tror dock att det finns följande orsaker till att cyklister och bilister upplever problem med varandra;

*Trafiken är anpassad främst för bilister. Som cyklist är det nästan omöjligt att cykla från A till B lagligt, eftersom cykelbanor stängs av utan förvarning, hinder sätts i vägen, bilar parkerar på cykelvägen mm. Det innebär att man som cyklist inser att man inte är prioriterad, man blir sur, ger upp, och skiter sen i de flesta regler.
*Många cyklister har inte körkort. De vet inte alltid hur alla regler funkar. Därför måste cykelvägar och markeringar vara extra tydliga.
*Många bilister ser inte cyklister som fullvärdiga medtrafikanter. Jag tror det har att göra med en allmän attityd i trafiken; störst går först.

Ambitionen måste ju vara att fler människor cyklar, det är ju i stort sett bara fördelar med det. Så; mer pengar till cykelvägar, och bättre planering av trafiken, så cyklister inkluderas!

Åretruntcyklisten
Stinaelin

Det finns gott om döda vinklar som gör att man inte alltid ser, faktiskt. Som cyklist bör man följa trafikreglerna och vara extremt rädd om sig.

Jag har svårt för cyklister som skapar livsfarliga situationer, som damen som tänkte sig att köra rakt fram genom att köra om mig på min höger sida medan jag svänger, hon kommer alltså ikapp bakifrån medan jag är halvvägs i svängen. Hon ska vara glad att det var jag som körde, för just den svängen kollar jag trippelt.

Det finns gott om döda vinklar som gör att man inte alltid ser, faktiskt. Som cyklist bör man följa trafikreglerna och vara extremt rädd om sig.

Jag har svårt för cyklister som skapar livsfarliga situationer, som damen som tänkte sig att köra rakt fram genom att köra om mig på min höger sida medan jag svänger, hon kommer alltså ikapp bakifrån medan jag är halvvägs i svängen. Hon ska vara glad att det var jag som körde, för just den svängen kollar jag trippelt.

Ja, och som bilist bör man också följa trafikreglerna. Vari ligger skillnaden?

Jag har också svårt för trafikanter som skapar livsfarliga situationer; cyklist, bilist som gångtrafikant.

Visst är många förare av motorfordon riktiga nötter också, ingen tvekan.

Men en jättestor skillnad mellan bilisten och cyklisten är att cyklisten är helt oskyddad. Jag cyklar också ibland (har tyvärr inte cykelavstånd till jobbet dock) och jag är otroligt förvånad att så många cyklister är så totalt orädda om sitt eget liv och hälsa. Som t.ex. den medelålders dam som cyklar ut från rastplats rakt ut på stora, myyycket vältrafikerade, riksvägen. Utan att ens vrida på huvudet. Och med en stor skylt om stopplikt framför näsan där hon cyklade ut. Hade vi krockat så hade då inte jag blivit skadad fysiskt. Hon hade kanske rent av dött (och cykelväg finns bara några meter från riksvägen). Även om man inte kan trafikregler så borde man i den åldern förstå vad ordet "stopp" betyder. Jag skulle aldrig våga bete mig så som många cyklister gör, jag vill gärna uppleva pensionärslivet i framtiden.

Man lär inte andra att följa lagarna genom att själv strunta i allt vad lagar och regler heter...

KL

Vill bara tillägga att en grupp cyklister är ett fordonståg vilket innebär att andra trafikanter inte får bryta tåget vid t.ex omkörning, därför underlättar det kraftigt för bilister om cyklistklungor på 4 eller fler cyklar 2 i bredd på två led. Det är betydligt lättare att köra om 5 cykellängder än 10..... Och ni som menar att racercyklister utgör ett hinder i trafiken, anser ni att traktorer bör förbjudas på vägarna?
Kör om en cyklist på samma sätt som du kör om en traktor!

Naturligtvis finns det rötägg både med styre och ratt, dessutom håller jag med om att det borde vara förbjudet att vara ute i trafiken med lurar i öronen.

Jo, visst är det underligt att de vågar sätta livet till sådär. Men jag tycker det är lika illa att våga riskera andras liv.

Alltså; det är lika illa i mina ögon att bete sig illa i trafiken vare sig man är bilist eller cyklist. Dock har jag mer förståelse (att det förkommer alltså) cyklister som beter sig illa, se mina punkter ovan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 556
Senast: Bee
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 873
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 941
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka