Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Det jag tycker är intressant är, att det varierar så starkt mellan olika nationer hur man ser på cyklister (i lycra) i trafiken. I t.ex. Italien och Frankrike - där vägarna ofta saknar vägren, är smala och slingriga och utan plats på sidorna, och där det finns MÄNGDER av cyklister i lycra överallt, berättar mina cyklande vänner att man känner sig både säkrare och inte alls lika hatad som i Sverige. Tvärtom. Där har man en (tävlings/tränings-)cykelkultur som gett en helt annan attityd hos bilisterna - och ändå räknas ju italienare och fransmän ofta som galnare i trafiken och mer hetlevrade. Men där ser man med helt andra ögon på cyklisterna.
Medan vi svenskar tycks ha utvecklat ett cyklisthat som jag tycker är både obehagligt och skrämmande.
Jag håller självklart med om att det finns knäppa cyklister/rullskidåkare you name it, som ställer till det. Men lika lite som jag ser rött varje gång jag möter en hundägare, pga att jag trampat för ofta i hundskit eller mött för många lösa hundar utan hyfs, lika lite får jag blodtryckshöjning varje gång jag ser en cyklist i trafiken. Eller blir hatisk av någon i lycra (= praktiska träningskläder, på samma sätt som ryttare har ridbyxor och stövlar).
Idag, min sambo, tränar på sin TT-hoj (kör minst 40) - nästan tom rak fin väg på landet. Finns ingen cykelbana. Obefintlig vägren. Bakom honom kommer 3 husvagnsekipage, tätt ihop, den första signalerar som en galning och är upprörd. Jag begriper det inte.
Fast just många cyklister tenderar att göra dåliga val hur bra förutsättningarna än är.
På många ställen är det säkerligen svårt att ta sig fram på ett säkert sätt på cykel, men väldigt många problem skulle lösa sig av sig självt om bara cyklister generellt kunde följa samma trafikregler som alla andra.
Det är helt otroligt hur bilister verkligen tror de ÄGER vägarna och ingen annan har där att göra.....
Om inte tiden ägnats åt fotografering skulle omkörningen varit klar. Verkar det som i alla fall.
*kl
I Uppsala är det cykeltävlingar idag. Både på avstängda vägar (bra!) och inte avstängda vägar (blä!).
Kommer spendera merparten av dagen väntandes på personer i trikåer. Puh!
*kl*
Jag bor ju i en studentstad och här är cyklisterna rent livsfarliga för sig själv.. Jag kom körande genom en rondell, och när jag är halvvägs igenom den (skulle rakt fram), så kommer en cyklist rakt ut i rondellen. Självklart på bilkörbanan, jag får tvärnita och tanten blänger lite argt på mig för att jag var nära att köra på henne.. Vad hände med väjningsplikt in i rondeller?!? Eller den kanske inte gäller för cyklister?
Det finns gott om döda vinklar som gör att man inte alltid ser, faktiskt. Som cyklist bör man följa trafikreglerna och vara extremt rädd om sig.
Jag har svårt för cyklister som skapar livsfarliga situationer, som damen som tänkte sig att köra rakt fram genom att köra om mig på min höger sida medan jag svänger, hon kommer alltså ikapp bakifrån medan jag är halvvägs i svängen. Hon ska vara glad att det var jag som körde, för just den svängen kollar jag trippelt.