Cyklar i trafiken

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Neko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 214
  • Visningar Visningar 17 582
Sv: Cyklar i trafiken

Har själv ridit i grupper om 5-6 st. Ridskolor är ibland ute med en hel ridgrupp.

Jag uppfattade att det pratades om 20-30 cyklister och antog att du menade samma antal hästekipage. Missuppfattade, ursäkta :)

Dock ser jag inget problem att sakta och på behörigt avstånd passera 5 hästar i rad. Det är heller inget problem att hänsynsfullt passera 5 cyklister på rad.

Självklart kör man om framförvarande bilar pö om pö, när det finns plats. Anta att du har 7 bilar framför dig. Inte väntar du väl tills du kan köra om alla 7 i ett svep? Varför skulle det vara konstigt att köra om t.ex. 1, 2 eller 3 i taget?

Det beror på hur nära varandra de ligger. Jag orsakar väldig orytm i trafiken om alla 7 bilar ligger 3 sek bakom varandra och jag ska trycka mig mellan. Då måste samtliga bakom mig bromsa för att återigen ha 3 sek fram till mig....

Jag som varit cyklist tycker de är ganska förutsägbara. Det är såklart högrisk att säga det. En vacker dag kommer jag nog att köra över en oförutsägbar (cyklist, ko, gångtrafikant eller bilist).

Men jag kan säga såhär. Hittills har jag bara stött på ett par cyklister som betett sig direkt udda (ngn ovan dam som tvekat mitt i en rondell i någon minut medan man väntar på att hon ska larva iväg). Men det händer varje vecka att gångare tvärsar baklänges över övergångställen när man trodde de var på väg rakt fram eller pratade stillastående.

Bilister som rakt i det blå blinkar en gång, far över tre filer, mosar sig in framför dig när det inte gick, ångrar sig och sedan tvärsar tillbaka igen känns mycket mer oroande än en dam som förvirrat står still i en rondell. (och en cyklist som i god hastighet med koll på trafik dyker upp och försvinner igen med viss marginal räknar jag som förutsägbart. Speciellt på ett övergångsställe med cykelväg på båda sidor...)

Jag uppfattade att det pratades om 20-30 cyklister och antog att du menade samma antal hästekipage. Missuppfattade, ursäkta :)

Dock ser jag inget problem att sakta och på behörigt avstånd passera 5 hästar i rad. Det är heller inget problem att hänsynsfullt passera 5 cyklister på rad.

Misstänkte att så var fallet ;) håller helt med dig på det sista men tyvärr finns det många som anser det svårt eftersom de vill in mellan cyklisterna om de får möte under omkörningen.

Exakt! Vad är det med folk. Det pratas som om cyklister var ett sämre släkte än alla andra.

Det beror på att de inte uppför sig som andra trafikanter.
De följer nämligen inte trafikreglerna.
Om de gjorde det så skulle det inte vara något problem.

Men om det cyklar en flock cyklister på den toksmala vägbanan när det finns en fin cykelbana bredvid, så blir det så.

Jag hade svurit åt bilisterna ifråga och undrat om cyklisten ville ta livet av sig.

Jaha? Jag svor åt ingen och tyckte det såg mysigt ut att cykla en så fin dag.
(Bilar trängs i rondeller jämt, svor jag hela tiden skulle jag bli yr)

Helt ärligt blir jag lite oroad över att folk hela tiden pratar om cyklister och ta livet av sig. Morbida tankar. Som om det var mer ok att köra över en cyklist (för då skulle de äntligen förstå hur fel de har). Som om inte bilisterna kunde skadat sig illa om jag kört in i dem också.

Det är säkert inte menat så, men som cyklist, när jag hör sådana uttryck så hör jag nästan ett -och det vore nära rätt åt honom, då skulle han förstå, där i graven/sjukhuset att hålla sig undan för BILARNA, de som är lite bättre och har egna vägar (som är plogade, hela, grusfria och barnvagnsbefriade och som inte har små hundar med koppel över körbanan).

(Lite som jag har hjälm för jag har något att skydda höhö! läs-och jag bryr mig så himla mycket om vad andra gör att jag nästan hoppas att de hjälmlösa ska råka illa ut så de förstår att jag hade rätt. Istället för att lugnt tänka -jahaja men jag har hjälm och det trivs jag med.;))

Jag vet ju att det inte var ngn större risk att han skulle bli påkörd, inte större för honom än för bilarna som gjorde detsamma. Han cyklade elegant, med kontroll och koll på trafiken. Snyggare än bilisterna körde faktiskt.

Det beror på att de inte uppför sig som andra trafikanter.
De följer nämligen inte trafikreglerna.
Om de gjorde det så skulle det inte vara något problem.

Men om det cyklar en flock cyklister på den toksmala vägbanan när det finns en fin cykelbana bredvid, så blir det så.

Cykelbanan är sannolikt inte fin, för om den vore slät, grusbefriad, fri från små hundar, barnvagnar, snö, is, rötter, hål och inte hade tagit slut, en gång var tjugonde meter med ett tio cm hopp ned till ett övergångsställe. Eller verkade olämplig att köra snabbt på. Så skulle de sannolikt vara på den...

Men som cyklist som cyklar på vägen i stan ibland bredvid cykelvägen så vet jag att jag gjort bedömningen att cykelvägen var de farligare och olämpligare av de två, för min hastighet.

Trafikreglerna följer inte cyklisterna, trafikreglerna följer bilarna och är anpassade för dem.

Det är inte som om jag som cyklist (i litet område utan cykelbana) skulle kunna få en bil att stanna för högerregeln. Det är inte som om jag som cyklist (utan cykelväg) på en vägbana i stan som är huvudled kan cykla på och lita till att bilisterna från påfarter väntar tills jag kört förbi, de blundar och kör rakt över en (och blir förbannade för att cyklisten var oväntad, idioter).

Man ska i trafiken vara uppmärksam på andra trafikanter, även icke bilar, och visa hänsyn. Cyklister finns, räkna dem iskallt som väntade, förutsägbara och existerande.

Vanligen är det nog bilisterna som inte följer trafikregler gentemot cyklisterna, men de märker det inte eftersom cyklisterna är så små och inte kan tuta. Bilisterna räknar dem liksom inte som fordon utan som ohyra, därmed följer de inte reglerna gentemot dem.

Senast ändrad:

Fast jag tycker du resonerar lite tokigt. Hos oss susar många föräldrar förbi i 70-80 km/h i sina bilar med barnen i framsätet, trots att vägen är begränsad till 40 km/h. Enligt ovanstående resonemang skulle jag då kunna strunta i trafikreglerna och susa omkring i deras villaområde i full fräs? Bara för att signalera att jag tycker de är idioter i trafiken.
En del långtradarförare beter sig riktigt illa. Ska man då köra rätt ut framför första bästa tradare, eller köra om och tvärnita mm mm, bara för att några beter sig illa?

Hur kan det vara rätt att skita i trafikregler bara för att en annan grupp delvis består av nötter? Om man dessutom är helt oskyddad.

Jag i min tur anser nog att du resonerar tokigt. Hur kan ditt exempel ovan vara jämförbart med mina? Jag har aldrig påstått att cyklister beter sig illa som någon slags hämnd, utan för att, efter man gett upp hoppet om att kunna cykla laglydigt (för det går inte), bryter mot fler regler än som egentligen inte behövs.

Exempel; Som cyklist måste man ofta trycka på en knapp för att få grönt. Bilisterna som kör parallellt med cykelbanan har grönt. Cyklisten susar fram, måste bromsa, trycka på knapp, och vänta på grönt. SEN får hen åka. Vissa cyklister (inte jag faktiskt, men många av mina cyklande vänner) skiter i att trycka, och kör mot rött. Fel? Ja! Förståeligt? Ja, enligt mig.

Sen, eftersom man börjat köra mot rött, kanske det blir lättare att strunta i nästa trafikregel. INTE som någon slags hämnd, utan för att man insett att man ändå inte kan cykla lagligt till 100%, så 90 eller 80 eller 70%, tja, nu har man ju ändå blivit en brottsling.

(Har för mig att detta har en juridisk term, jämför med att om det vore brottsligt att gå mot grön gubbe skulle man göra så många människor brottslingar, och då skulle det leda till ännu värre beteenden. samma argument har används mot att göra fildelning olagligt. Någon som vet vad det kallas?)

Alltså, jag förespråkar inte detta. Jag förstår beteendet. STOR skillnad.

Men som cyklist som cyklar på vägen i stan ibland bredvid cykelvägen så vet jag att jag gjort bedömningen att cykelvägen var de farligare och olämpligare av de två, för min hastighet.

Men att välja att använda en väg där man inte skall vara för att den som man skall använda inte duger är ju civil olydnad.
Och det är det som är själva grundproblemet med cyklister.

När det inte duger så gör de som de vill oavsett om det är lagligt eller inte.
Om cykelbanan inte går att köra fort nog på så får man ju klaga på den och under tiden anpassa farten.
Man kan inte bara ta några andra trafikanters plats.

Vilka tråkiga erfarenheter du har. Jag är inte så van som du att bli trängd av andra bilister inne i rondeller.

Om du hade läst vad jag tidigare skrivit så hade du sett att jag undrar varför många cyklister inte är rädda om sitt liv och hälsa. Till skillnad från dig så tycker jag det är betydligt värre att krocka med den ev cyklisten, just för att denne är helt oskyddad. Eller tycker du det är normalt förfarande att som cyklist ge sig till att tränga sig före bilar, bussar mm i en rondell? Jag hade faktiskt inte alls tyckt att det hade sett så "mysigt" ut...

Och jag håller med. Och jag har bestämt en annan åsikt än de som skriver att cyklister är farliga för att de inte kan trafikreglerna. Jag har aldrig i mitt liv cyklat så farligt som precis efter att jag fick mitt körkort och cyklade enligt trafikreglerna.

Som om jag kunde cykla på en huvudled och bilar skulle vänta :D som om högerregeln gällde mig :p och en miljon andra misstag jag gjorde, tills jag insåg att regeln som gäller är -störst går först, alltid! Ingen bryr sig eller visar hänsyn så -akta dig. och vill du ta dig fram, slingra dig mellan vägar, cykelbanor, övergångsställen och skogen. För ingetdera fungerar hela vägen fram till jobbet. Resultat, jag cyklar precis på det vis som ni tror är oförutsägbart, men som egentligen är outsägligt förutsägbart

(och som vanliga rimliga körskolor lär ut i tex Uppsala. Där där korsar cykelbanan, kika uppåt i den backen för de har hög hastighet (brant backe) och kan ha svårt att stanna. Här här ska du svänga höger se noga över höger axel så ingen cyklist kör upp bredvid och om på insidan, lägg dig nära trottoaren så de måste vänta bakom.)).

Jag i min tur anser nog att du resonerar tokigt. Hur kan ditt exempel ovan vara jämförbart med mina? Jag har aldrig påstått att cyklister beter sig illa som någon slags hämnd, utan för att, efter man gett upp hoppet om att kunna cykla laglydigt (för det går inte), bryter mot fler regler än som egentligen inte behövs.

Eftersom det inte är förbjudet att cykla på vägbanan så borde det vara fullt möjligt att följa trafikreglerna även som cyklist. Hur skulle det kunna vara omöjligt att vara laglydig? Däremot är det svårt för många cyklister att visa hänsyn. Man kan cykla på vägbanan utan att för den skulle utgöra en fara för både sig själv och andra genom helt oberäkneligt uppträdande, brist på belysning osv osv.

Vilka tråkiga erfarenheter du har. Jag är inte så van som du att bli trängd av andra bilister inne i rondeller.

Om du hade läst vad jag tidigare skrivit så hade du sett att jag undrar varför många cyklister inte är rädda om sitt liv och hälsa. Till skillnad från dig så tycker jag det är betydligt värre att krocka med den ev cyklisten, just för att denne är helt oskyddad. Eller tycker du det är normalt förfarande att som cyklist ge sig till att tränga sig före bilar, bussar mm i en rondell? Jag hade faktiskt inte alls tyckt att det hade sett så "mysigt" ut...

Jo jag tycker det är ganska normalt, eftersom ingen annan väg fanns. De är rädda om liv och hälsa. Jag kör varje dag och har inte stött på någon som betett sig farligt för eget liv och hälsa (så länge bilisterna runt om behandlar dem som medtrafikanter... inte som ohyra som inte har i trafiken att göra.)

Det trängs i rondellerna eftersom det är köer åt alla håll och alla försöker förtvivlat komma in och komma vidare. Solna. De tycker kortare bit än jag ibland trivs med räcker som marginal att köra in framför någon som är i rondellen.

Senast ändrad:

Men att välja att använda en väg där man inte skall vara för att den som man skall använda inte duger är ju civil olydnad.
Och det är det som är själva grundproblemet med cyklister.

När det inte duger så gör de som de vill oavsett om det är lagligt eller inte.
Om cykelbanan inte går att köra fort nog på så får man ju klaga på den och under tiden anpassa farten.
Man kan inte bara ta några andra trafikanters plats.

En cyklist får vara på vägbanan om det är det bästa för hastighet och vägval.

Du är kanske en person som skulle blivit förbannad på den stackars damen i rullator som jag hittade mitt i vägen en vinter. Tyckt hon skulle stannat hemma och ringt vägröjningen och väntat med att handla några veckor. Själv så blev jag så ledsen och orolig för henne, och förbannad på kommunen som vräkt upp snö på hennes trottoar.

Alla vägar är praktiskt taget grusfria nu, farligt rullgrus ligger än på alla cykelbanor. Det är farligare att cykla än att köra på det läskiga gruset. Felprioriterat.

Efter många herrans år av tusentals studenter som i horder* korsade en väg till Ångströmslaboratoriet i Uppsala, 8-9 varje morgon, varje vardag, säkert betydligt fler än bilisterna som passerade på den fina vägen, byggde de till slut en underfart. Det är rimligt att de korsade vägen precis där cykelbanan tog slut och började på andra sidan istället för att ha cyklat 400 meter åt endera hållet för ett övergångsställe. Men flest Människor får inte prioritet eller vägröjning det är öh rikast, biligast, störst? Slår vad om att bilisterna var arga tills dess... på cyklisterna, inte på kommunen.

(*jmf rusningstrafik i Stockholm)

Senast ändrad:

Eftersom det inte är förbjudet att cykla på vägbanan så borde det vara fullt möjligt att följa trafikreglerna även som cyklist. Hur skulle det kunna vara omöjligt att vara laglydig? Däremot är det svårt för många cyklister att visa hänsyn. Man kan cykla på vägbanan utan att för den skulle utgöra en fara för både sig själv och andra genom helt oberäkneligt uppträdande, brist på belysning osv osv.

Det går oftast att vara laglydig. Men här och var stöter man som cyklist på att cykelbana upphör i tomma intet, vägarbeten som inte skyltar med hänvisningar, utan bara en skylt; För din säkerhet, led cykeln", cykelbanor som går mellan bussen och hållplatsen, vilket gör det livsfarligt för alla inblandande mm. Dessutom finns, som jag nämnde ovan, ganska dumma lösningar, som att man måste trycka på en knapp för att få grönt, samt att i vissa svängar måste göra detta upp till tre ggr, för att korsa en väg. Man blir då helt enkelt trött på den bristande anpassningen, och kör istället anarkistiskt.

Jag undrar lite angående ditt citat "Däremot är det svårt för många cyklister att visa hänsyn. ". Tror du att det är fler cyklister som har svårt för att visa hänsyn än bilister?
Cyklar du själv?

Det kanske är bäst att jag förklarar ganska enkelt ;).

Jag går mycket och långt i stan, jag kör mycket och långt i och mellan städer, dagligen.

Jag bodde praktiskt taget på en cykel fram till för några år sedan.

Skillnaden är oändlig. Som bilist behöver man oftast inte lägga två strån i kors, inte tänka en sekund. Vägen går rakt fram dit jag ska, närmsta och bästa vägen, alltid. Ibland är det en liten enkelriktad labyrint men även det leder knappast till större tankemöda. Vägbygge? jodå skyltat bästa vägen förbi. Lätt och ledigt.

Att gå är nästan likadant, bortsett från att man måste tänka på att inte bli överkörd och att bygge på trottoar inte lika beredvilligt visar bästa vägen förbi.

Att cykla ger tio val var hundrade meter. Cykelbanan är slut, är detta en cykelbana, hur korsar jag vägen, vart är det meningen att jag ska vara i denna korsning. Detta är en cykelöverfart men bilisterna bryr sig inte. Den anvisade vägen tar tio minuter längre tid än den kortaste och tåget väntar.

Ingen tror att en cyklist kan ha bråttom, de kan gott åka omvägar hela tiden, de kan gott ha fyra trafikljus att passera i en korsning istället för ett. Bilisterna har bråttom, de får bästa, enklaste, snabbaste, kortaste och mest välmärkta vägen. Oavsett om antalet människor som cyklar (och betalar skatt) samma sträcka är fler. Kommunen räknar iskallt med att man kan plocka upp sin cykel på axeln och klättra upp och ned i ett dike.

Det är rätt att det ska vara enkelt för bilister, de är farliga och stora. Men om en halv miljard cyklister tvingas ta en mer komplicerad väg förbi just din korsning, ring kommunen och klaga på att kommunen inte byggt en säker korsning.

En cyklist får vara på vägbanan om det är det bästa för hastighet och vägval.
Vägval ja.
Hastighet nej.

Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).
Trafikförordningen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Jag kan ju tycka att det vore bra om cyklister lärde sig vilka regler som gäller och sedan följer dessa.

Du är kanske en person som skulle blivit förbannad på den stackars damen i rullator som jag hittade mitt i vägen en vinter.
Nej för hon hade ju inget val.
Cyklisten har valet att anpassa sin hastighet och kommer ändå att komma fram till sitt mål.
Det är ju inte så att cykelbanan är oframkomlig.
Den är bara obekväm.

Jo jag tycker det är ganska normalt, eftersom ingen annan väg fanns. De är rädda om liv och hälsa. Jag kör varje dag och har inte stött på någon som betett sig farligt för eget liv och hälsa (så länge bilisterna runt om behandlar dem som medtrafikanter... inte som ohyra som inte har i trafiken att göra.)

Det trängs i rondellerna eftersom det är köer åt alla håll och alla försöker förtvivlat komma in och komma vidare. Solna. De tycker kortare bit än jag ibland trivs med räcker som marginal att köra in framför någon som är i rondellen.

Aha! Jag bor i världen utanför Stockholm, kanske därför våra erfarenheter skiljer sig. Drullar av alla typer finns här och många gånger känns det farligare och krångligare att köra här än när man närmar sig Stockholmsområdet. T.ex. blinkers, vad är det? Underlätta för andra gör man inte i första taget, titta i speglar - nej.

Men att tränga sig före i t.ex. en rondell som oskyddad cyklist tycker jag är att riskera både liv och hälsa. Men kanske har jag missuppfattat det du skrev.

Det går oftast att vara laglydig. Men här och var stöter man som cyklist på att cykelbana upphör i tomma intet, vägarbeten som inte skyltar med hänvisningar, utan bara en skylt; För din säkerhet, led cykeln", cykelbanor som går mellan bussen och hållplatsen, vilket gör det livsfarligt för alla inblandande mm. Dessutom finns, som jag nämnde ovan, ganska dumma lösningar, som att man måste trycka på en knapp för att få grönt, samt att i vissa svängar måste göra detta upp till tre ggr, för att korsa en väg. Man blir då helt enkelt trött på den bristande anpassningen, och kör istället anarkistiskt.

Jag undrar lite angående ditt citat "Däremot är det svårt för många cyklister att visa hänsyn. ". Tror du att det är fler cyklister som har svårt för att visa hänsyn än bilister?
Cyklar du själv?

Att ha cykelbana mellan buss och hållplats låter onekligen helknasigt och väldigt farligt.
Men att trycka fram grönt ljus och vänta på sin tur får man ju göra som gående. Menar du att det är svårare för en cyklist? Om man måste stanna vid ett antal trafikljus med sin bil, får man bara åka då mot rött för att man tröttnar?

Ja, jag cyklar, vilket framgår av tidigare inlägg. Och jag har faktiskt aldrig haft problem att följa trafikregler vare sig som bilförare, bussförare, gående, ridande eller cyklist.

Vägval ja.
Hastighet nej.

Trafikförordningen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Jag kan ju tycka att det vore bra om cyklister lärde sig vilka regler som gäller och sedan följer dessa.

Nej för hon hade ju inget val.
Cyklisten har valet att anpassa sin hastighet och kommer ändå att komma fram till sitt mål.
Det är ju inte så att cykelbanan är oframkomlig.
Den är bara obekväm.

Farlig och felanpassad skulle jag säga.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 556
Senast: Bee
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 873
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 940
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka