Cyklar i trafiken

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Neko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 214
  • Visningar Visningar 17 584
Sv: Cyklar i trafiken

Hahaha, underbar bild! Borde du kunna sälja för att användas i utbildningssyfte :D

Men ... varför hakar folk upp sig på lycran?? Ska vi inte reta oss lika mycket då på alla ryttare i sina tajta ridbyxor? Sak samma - kläder skapade för sitt ändamål. Och vad då medelålders? (Tänker på MEMIL-uttrycket.) Ska man sätta sig i soffan och dö för att man passerat 30?

Men - fotot är fantastiskt! Du kan sälja den bilden :D

Män skall kanske inte ha tajta kläder?

*kl

På tävlingen igår (den på icke avstängda vägar) låg de i klunga och körde så brett att det inte gick att möta de på vissa ställen. En frontade ju tom med en bil vid Vassunda kyrka.

Nere vid Skarholmen så såg jag ett båtekipage som prompt skulle om en radda cyklister. I en dold kurva. Som tur var för alla inblandade kom det en buss från andra hållet med koll spm hann väja upp på trottoaren.

Båten hade ett par hundra meter ner till där den skulle svänga av :crazy:

Jag tycker cyklister är fruktansvärt läskiga. De följer inga trafikregler och verkar inte inse hur oskyddade de är. Har krockat med en som kom i hög fart ut från en korsande cykelbana där sikten var dold av en lastbil (så jag krypkörde). Han fick några blåmärken och ska vara jävligt glad att det inte blev mer. Folk som såg frågade inte ens hur det gick med honom...

Nej de bör inte ligga i bredd men det är inte samma sak som att de inte får vara på vägbanan överhuvudtaget. Den enkla lösningen som de flesta vettiga trafikanter använder sig av är ju att man lägger på led när det kommer någon och vill köra om. Något som jag hoppas att även de flesta av oss ryttare praktiserar.
I Sthlmsområdet är det tyvärr mer regel än undantag att de cyklar i klunga, blockerar korsningar eller rent av stannar på backkrön och tvingar bilister ut i mötande körfält med dålig sikt pga att det egna körfältet är blockerat. Jag har inga problem med vardagscyklister eller de som har vett att ligga på rad, men de här idioterna som kommer farande som svärmar utan vett eller hänsyn har jag noll med respekt för.

När de passerade mig när jag ledde ena hästen vände jag henne med rumpan ut och stannade för att de inte skulle svischa förbi oss på en small väg där det är svårt att öht mötas två bilar, jag ville riskera att de skulle skrämma henne och en hästrumpa hade de vett att passera en och en i lugnare tempo än när de först kom ångande i klunga. :meh:

KL

Det jag tycker är intressant är, att det varierar så starkt mellan olika nationer hur man ser på cyklister (i lycra ;) ) i trafiken. I t.ex. Italien och Frankrike - där vägarna ofta saknar vägren, är smala och slingriga och utan plats på sidorna, och där det finns MÄNGDER av cyklister i lycra överallt, berättar mina cyklande vänner att man känner sig både säkrare och inte alls lika hatad som i Sverige. Tvärtom. Där har man en (tävlings/tränings-)cykelkultur som gett en helt annan attityd hos bilisterna - och ändå räknas ju italienare och fransmän ofta som galnare i trafiken och mer hetlevrade. Men där ser man med helt andra ögon på cyklisterna.

Medan vi svenskar tycks ha utvecklat ett cyklisthat som jag tycker är både obehagligt och skrämmande.

Kanske uppför sig cyklister i de länderna bättre än i Sverige? Jag har aldrig varit i Italien, men har åkt runt en del i Europa och har inte ens tänkt på att det finns cyklister, de har inte utgjort någon fara alls. Medan det råder total anarki i Sverige.

Det s.k "cykelhatet" har nog många av cyklisterna själva skapat genom att cykla överallt, inte ta hänsyn till andra trafikanter, vara totalt osynliga i mörker, har helt egna trafikregler som ingen annan kan läsa sig till osv osv. Jag har själv med mycket liten marginal undgått att som gående bli påkörd av cyklist - på ett övergångsställe. Och, nej, cyklisten bad inte om ursäkt. Det värsta jag träffar på när jag är ute och rider är - cyklister.

Mycket bra inlägg! Jag kom och tänka på när jag hyrde cykel en helg i Paris, tänkte först att det var ett självmordsuppdrag. Men det var aldrig några problem, höll man sig på den speciella banan för cyklar hade bilarna stenkoll på vad som gällde! Och fransmän kör som blådårar :D Nu när jag tänker efter såg jag knappt några cyklister på "fel" ställe!

Varför jag blir så upprörd är hur farligt det KAN bli. När jag rider min häst försöker jag undvika farliga situationer -inte tro att jag är fullt synlig och okrossbar....

99% tycks vara lite mer än en aning självmordsbenägna.

Cyklisterna då. Bilisterna är mkt lättare att förutse vad de tänker göra och är lite trögare i rörelsen och brukar generellt hålla sig till vägen. Cyklister är överallt.

Trafikplaneringsmässigt så ligger vi i sverige efter med planering för cykeltrafik. I den kommun som jag jobbar i nu har vi otroligt många cykelvägar som bara mynnar ut i en bilväg eller över en parkeringsplats utan hänvisning t ex. Det ger så klart ett tillsynes irrationellt beteende. Cyklister och gångtrafikanter ska vi vara rädda om de är dom som ska rädda oss ur vårt hållbara leverne.

Sverige är väldigt bilplanerat det beror säkert på att vi haft två stora biltillverkare i ett litet land och att det är så långa avstånd. Sen är vi ju väldigt mycket för att "rationallisera" om man er till tempo/epas framfart till exempel.

Men cykelplanering är hett nu så troligtvis kommer detta lösas på olika sätt.

Senast ändrad:

Trafikplaneringsmässigt så ligger vi i sverige efter med planering för cykeltrafik. I den kommun som jag jobbar i nu har vi otroligt många cykelvägar som bara mynnar ut i en bilväg eller över en parkeringsplats utan hänvisning t ex. Det ger så klart ett tillsynes irrationellt beteende. Cyklister och gångtrafikanter ska vi vara rädda om de är dom som ska rädda oss ur vårt hållbara leverne.

Sverige är väldigt bilplanerat det beror säkert på att vi haft två stora biltillverkare i ett litet land och att det är så långa avstånd. Sen är vi ju väldigt mycket för att "rationallisera" om man er till tempo/epas framfart till exempel.

Men cykelplanering är hett nu så troligtvis kommer detta lösas på olika sätt.
Håller med i allt du säger, vi är inte särskilt cykelanpassade trots att antalet cyklister blir fler och fler.
Jag kör cykel på samma sätt som jag kör MC, jag tar mig plats! Visar att här är jag och kör efter samma trafikregler som gäller för övriga trafikanter. Rätt eller fel? Den enda olyckan jag har haft hittills ( eller rättare sagt det är två rejäla olyckor) en är en krasch med vägräcke= uppskuret ben, den andra är en krasch med grävling = bruten käcke. Ingen av olyckorna har varit beroende av andra trafikanter utan ren otur, fel kvinna på fel plats. När det gäller ursprungsfrågan så tror jag cyklisten blev rädd och skällde av den anledningen.

/B

Håller man sig till trafikreglerna så är det ju inte lika svårt att förutse vad som ska ske.

Det är de här som far fram som skållade troll utan hänsyn vare till sig själv eller andra som ger en dagliga små hjärtinfarkter :crazy: Jag sitter i ett sådant tungt fordon med levande last...

Det allra viktigaste att satsa på är att få cyklisterna att följa trafikreglerna. Gör de det så slipper man många olyckor. De borde också vara förbjudet att cykla med lurar i öronen.

Jag cyklade själv i Stockholms innerstad i tio år och den enda olyckan jag råkade ut för var när jag blev påkörd av en annan cykel som inte såg sig för och cyklade rakt ut i cykelbanan från vänster.

Om inte tiden ägnats åt fotografering skulle omkörningen varit klar. Verkar det som i alla fall.

Nej. Det finns inte plats för en säker omkörning. Backen är dryga 50 meter lång och det är 70- väg.

När bilden tas har jag legat bakom motionärerna i dryga 500 meter genom redigt kurvig och backig väg full av utfarter. Cykelbanan löper ett par km längs med den här vägen just eftersom vägen är farlig- dålig sikt. Jag har alltså inte saktat in för att komma åt att fota, utan kom på iden att fota först efter att ha svurit i ett par minuter.

Jo men vi styr ju inte över hur människor beter sig vi kan bara skapa förutsättningar för att de skall göra "bra" val.

Idag, min sambo, tränar på sin TT-hoj (kör minst 40) - nästan tom rak fin väg på landet. Finns ingen cykelbana. Obefintlig vägren. Bakom honom kommer 3 husvagnsekipage, tätt ihop, den första signalerar som en galning och är upprörd. Jag begriper det inte.
Inte jag heller, håller cyklisterna sig till höger så är det ett icke-problem annars stannar jag längre fram, stoppar dom och motar ut dom i terrängen för hand.

(Ja passa er nu för jag är ännu mer miljöskadad efter att en tid ha hanterat kor dagligen, och flyttat runt dom likadant, dvs. för hand.) :devil:

Ang. "ouppfostrade" hundar, dom får gärna krypa upp i knät. :)

Vad spelar det för roll vad de hade på sig? Har du problem med män i tajts?

Jo men vi styr ju inte över hur människor beter sig vi kan bara skapa förutsättningar för att de skall göra "bra" val.

Fast just många cyklister tenderar att göra dåliga val hur bra förutsättningarna än är.

På många ställen är det säkerligen svårt att ta sig fram på ett säkert sätt på cykel, men väldigt många problem skulle lösa sig av sig självt om bara cyklister generellt kunde följa samma trafikregler som alla andra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
3 556
Senast: Bee
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 873
Senast: Heulwen
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 941
Senast: Girasol
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka