Bukefalos 28 år!

Cyklister som tror de har företräde på övergångställe..

Jag förstår inte riktigt problemet.
Jag cyklar nästan alltid över övergångsställen och på trottoarer men är såklart noggran med att se till att inte köra på nån (går nån på höger sida cyklar jag på vänster och vice verse) samma sak på övergångsställen, man får anpassa sig helt enkelt och det är ju inte någon jättegrej precis och det är ju (för mig) självklart att göra samma sak när jag går.
Innan jag går över vägen så väntar jag alltid på att nån ska stanna/sakta in eller åka förbi för att sen gå/cykla över, vad ska man annars göra?
I innerstan kan jag förstå problemet när det är mycket folk men annars?
Och i vad menas med "företräde" man ska väl se till att varken köra på nån eller bli påkörd och då även "visa" att man ska över vägen och inte bara gå rakt ut (går man rakt ut får man ändå skylla sig själv)

Nej, man får inte skylla sig själv. Eftersom jag (oftast) sitter i ett mordredskap från strax över tonnet upp till över två ton är det mitt ansvar att se till att idioten till fots som utan förvarning kliver ut vid övergångsstället överlever, dvs jag måste kunna stanna. Det ska mycket till för att en bilist inte ska bli dömd när man kört på någon vid ett övergångsställe. Vad jag tycker om de som står och har en diskussionsklubb vid ett övergångsställe ska jag inte gå in på...

Vad gäller cyklister är det tyvärr ofta de beter sig väldigt illa (givetvis inte alla). Det absolut värsta jag sett var förra gången jag var i Östersund och bilen framför mig tvärnitar vid ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE för en gubb:devil: på cykel som kom i full kareta! Gubb:devil: ger då fingret till bilisten framför mig! Det var givetvis bra att bilen framför mig lyckades stanna men där kan vi snacka om en cyklist som förtjänade att bli påkörd! Bilen framför mig höll något under tillåten hastighet för just där är det många idiotiska icke-bilister men med tanke på hur fort gubben kom (memil med racercykel) var en sabla tur att bilen hann stanna.
 
Fast på trottoaren får man inte cykla, spelar ingen roll om du inte kör på nån.

Fast ibland är ju cykelbanan och trottoaren delade, det kan vara jäkligt svårt att veta var man får cykla. Helt plötsligt kan cykelbanan/trottoaren bli supersmal, ska jag helt plötsligt ut på vägen då eller får jag cykla där? Hur långt gäller en "cykelskylt"?
 
Nej, man får inte skylla sig själv. Eftersom jag (oftast) sitter i ett mordredskap från strax över tonnet upp till över två ton är det mitt ansvar att se till att idioten till fots som utan förvarning kliver ut vid övergångsstället överlever, dvs jag måste kunna stanna. Det ska mycket till för att en bilist inte ska bli dömd när man kört på någon vid ett övergångsställe. Vad jag tycker om de som står och har en diskussionsklubb vid ett övergångsställe ska jag inte gå in på...

Vad gäller cyklister är det tyvärr ofta de beter sig väldigt illa (givetvis inte alla). Det absolut värsta jag sett var förra gången jag var i Östersund och bilen framför mig tvärnitar vid ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE för en gubb:devil: på cykel som kom i full kareta! Gubb:devil: ger då fingret till bilisten framför mig! Det var givetvis bra att bilen framför mig lyckades stanna men där kan vi snacka om en cyklist som förtjänade att bli påkörd! Bilen framför mig höll något under tillåten hastighet för just där är det många idiotiska icke-bilister men med tanke på hur fort gubben kom (memil med racercykel) var en sabla tur att bilen hann stanna.
Jag såg något mycket talande igår. En gubbe i min ålder kom cyklande, cyklar rakt ut i en rondell så att alla bilar får tvärnita (tätt, tätt trafik - cyklisterna kommer ur ett villaområde och korsar en genomfartsled), varpå han stannar och ger dem fingret. Lite senare (jag går så för mig går det långsamt) kommer en dam i samma ålder cyklande. Hon bromsar ner, kollar att det är fritt, fortsätter trampa och blir nästan påkörd av en bilist. Och inte ger hon fingret till någon!
 
Går du över ett övergångsställe är du fotgängare i lagens mening oavsett vad du håller i händerna.
Fotgängare har alltid företräde vid ett övergångsställe, fel!! Fordonsförare är alltid skyldiga att lämna företräde till dem som passerar ett övergångsställe.

Det är grundregeln

Men sedan kommer bedömningar till

Går någon lungt och stilla fram mot ett övergångsställe så är väl utfallet tämligen klart.
Springer ngn längs vägen och plötsligt vinklar ut på övergångsstället och detta kan bevisas så är det att betrakta som en starkt förmildrande omständighet.
Samma sak om ngn cyklar, hoppar av och direkt går ut på strecken.

Cyklister tjatar alltid om att vi billister ska respektera dem i trafiken.
Trots att cyklister är de som för fram sina fordon mest respektlöst av alla.

Till att börja med så skulle alla cyklar vara registrerade och försäkrade.
En försäkring som skulle ligga minst på tung MC nivå.
Om man ser till skadefrekvensen och rehabkostnaden för dessa pedalryttare.

PS
Låg inne på akuten häromsistens.
På intensiven.
Av 8 platser var 3 belagda med cyklister.
Alla 3 så var orsaken deras egen.
1 blodtrycksfall i samband med uttorkning o överansträngning
1 armbrott i samband med kullkörning
1 stolle/stolla hade kört på en trafikskylt och lindad sig och sin cykel kring stolpen, snacka om stolpskott.
 
Jo det är så man räddar livet på cyklister, genom att anta att de är slarviga, nonchalanta och skiter i trafikregler.
Ngt man lärde sig när man körde MC var att betrakta alla medtrafikanter som lobotomerade idioter, kapabla till allt vansinne man kunde tänka sig.

Idag, i bil betraktar jag allt under 15 år som levande varningstecken som bör passeras med yttersta försiktighet, de lobotomerade idioterna sitter på cyklar med minst 10 växlar.

Inget personligt , men den inställningen har räddat min bil från många bucklor o skrapmärken och förmodligen gjort att en eller annan "lobotomerad" kunnat cykla vidare saligt omedveten om vad som höll på att hända....
 
Fotgängare har alltid företräde vid ett övergångsställe, fel!! Fordonsförare är alltid skyldiga att lämna företräde till dem som passerar ett övergångsställe.

Det är grundregeln

Men sedan kommer bedömningar till

Går någon lungt och stilla fram mot ett övergångsställe så är väl utfallet tämligen klart.
Springer ngn längs vägen och plötsligt vinklar ut på övergångsstället och detta kan bevisas så är det att betrakta som en starkt förmildrande omständighet.
Samma sak om ngn cyklar, hoppar av och direkt går ut på strecken.

Cyklister tjatar alltid om att vi billister ska respektera dem i trafiken.
Trots att cyklister är de som för fram sina fordon mest respektlöst av alla.

Till att börja med så skulle alla cyklar vara registrerade och försäkrade.
En försäkring som skulle ligga minst på tung MC nivå.
Om man ser till skadefrekvensen och rehabkostnaden för dessa pedalryttare.

PS
Låg inne på akuten häromsistens.
På intensiven.
Av 8 platser var 3 belagda med cyklister.
Alla 3 så var orsaken deras egen.
1 blodtrycksfall i samband med uttorkning o överansträngning
1 armbrott i samband med kullkörning
1 stolle/stolla hade kört på en trafikskylt och lindad sig och sin cykel kring stolpen, snacka om stolpskott.

Nu har du inte förstått vad jag har skrivit. Jag har definierat en fotgängare. Jag har inte skrivit något om vem som har föresträde vid övergångsställe.
 
Nu har du inte förstått vad jag har skrivit. Jag har definierat en fotgängare. Jag har inte skrivit något om vem som har föresträde vid övergångsställe.
Ingen har företräde vid ett övergångsställe.
Det är de fordon som kommer på vägen som är skyldiga att lämna företräde.
 
Fast om cyklisten uppenbart kliver av cykeln för att låtsas vara fotgängare som leder sin cykel för att få företräde kör jag ändå. Har man cykel med sig (och cykelhjälm på huvudet) så är man utan tvekan cyklist och bör behandlas som sådan.i trafiken.

Fast leder man cykeln "låtsats" man ju inte, man betraktas som gående enligt lagen. Dvs du har väjningsplikt om du kör bil.

De måste kliva av cykeln och ha båda fötterna på samma sida av cykeln för att klassas som fotgängare och då måste man släppa dom, för ser farbror blå att man kör, kan man riskera onödiga böter.
Personligen ser jag hellre att de kliver av cykeln och leder över den, än att cykla rätt ut (vilket ibland är livsfarligt när de inte ser sig för :eek:).
 
De måste kliva av cykeln och ha båda fötterna på samma sida av cykeln för att klassas som fotgängare och då måste man släppa dom, för ser farbror blå att man kör, kan man riskera onödiga böter.
Personligen ser jag hellre att de kliver av cykeln och leder över den, än att cykla rätt ut (vilket ibland är livsfarligt när de inte ser sig för :eek:).

En vanligt variant i Uppsala är att trampa rejält fram till övergångsstället, sen kasta sig av cykeln och fortsätta. Som om man hinner stanna bättre då.
 
En annan variant.
På vintern, det är glashalt ute och man närmar sig ett övergångsställe i lastbilen.
Då kommer hon, Kamikaze morsan.
med raska steg mot övergångsstället, struntar fullständigt i lastbilen som med ABS systemets hjälp vilt försöker bromsa.
Ut med barnvagnen i körbanan, jag hänger på hornet, kärringen står som paralyserad med barnvagnen mitt ute på gatan.
Visst hittills har jag lyckats stanna , men en dag så.....

och självklart är det jag som häftar, men vad hjälper det när hon ska tala om för mormor o farmor varför knodden inte längre kan komma på besök.....
 
Var ner till centralorten förra veckan och det kom två killar på cykel och tittade sig inte ens för utan åkte rakt ut på övergångsstället .Nära att jag fick dom på huven Strax före det så höll jag även på att ta en familj med barnvagn som gick efter trotaren och helt sonika svängde med barnvagen rakt över vägen utan att ens titta så man såg vad dom hade för avsikter . Verkar som sfi får lära dom lite trafikvett !
Det där är vanligt, cyklister eller gångtrafikanter. De verkar tro att de är odödliga, det är så svårt att förutse om de går/cyklar längs en väg att de plötsligt ska korsa den. Det hade underlättat om alla kunde vända huvudet bakåt ock kolla trafiken så trafikanterna kan få en "aha, den där tänker korsa vägen snart på övergångsstället, bäst jag sänker farten så jag är beredd".
Jag tror det hade kunnat underlätta lite, sen tar det säkert inte bort alla problem ändå (finns trafikanter som inte är så uppmärksamma på sådana där små "detaljer"... :meh:)

Jag förstår inte riktigt problemet.
Jag cyklar nästan alltid över övergångsställen och på trottoarer men är såklart noggran med att se till att inte köra på nån (går nån på höger sida cyklar jag på vänster och vice verse) samma sak på övergångsställen, man får anpassa sig helt enkelt och det är ju inte någon jättegrej precis och det är ju (för mig) självklart att göra samma sak när jag går.
Innan jag går över vägen så väntar jag alltid på att nån ska stanna/sakta in eller åka förbi för att sen gå/cykla över, vad ska man annars göra?
I innerstan kan jag förstå problemet när det är mycket folk men annars?
Och i vad menas med "företräde" man ska väl se till att varken köra på nån eller bli påkörd och då även "visa" att man ska över vägen och inte bara gå rakt ut (går man rakt ut får man ändå skylla sig själv)
Det är inget problem om alla kan visa hänsyn åt alla, i trafiken har man inga rättigheter bara skyldigheter.
Som jag nämnde ovan är det väldigt många som är dåliga på att "signalera" på vad de tänker göra.

Fast på trottoaren får man inte cykla, spelar ingen roll om du inte kör på nån.
Precis, man kan få böter om man cyklar på trottoaren om man har otur.

Nej, man får inte skylla sig själv. Eftersom jag (oftast) sitter i ett mordredskap från strax över tonnet upp till över två ton är det mitt ansvar att se till att idioten till fots som utan förvarning kliver ut vid övergångsstället överlever, dvs jag måste kunna stanna. Det ska mycket till för att en bilist inte ska bli dömd när man kört på någon vid ett övergångsställe. Vad jag tycker om de som står och har en diskussionsklubb vid ett övergångsställe ska jag inte gå in på...

Vad gäller cyklister är det tyvärr ofta de beter sig väldigt illa (givetvis inte alla). Det absolut värsta jag sett var förra gången jag var i Östersund och bilen framför mig tvärnitar vid ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE för en gubb:devil: på cykel som kom i full kareta! Gubb:devil: ger då fingret till bilisten framför mig! Det var givetvis bra att bilen framför mig lyckades stanna men där kan vi snacka om en cyklist som förtjänade att bli påkörd! Bilen framför mig höll något under tillåten hastighet för just där är det många idiotiska icke-bilister men med tanke på hur fort gubben kom (memil med racercykel) var en sabla tur att bilen hann stanna.
Ja, det är nackdelen med oskyddade trafikanter, det är ofta bilen som åker på det (får skulden), men det kommer vara den oskyddade trafikanten som blir drabbad med skador osv även om den får rätt och då är frågan om det är värt det?

Det är alltid andra trafikslag än en själv som är idioter i trafiken. Testa bara att cykla, så ska ni se hur idiotiska bilister och gångtrafikanter är.
Som min körlärare alltid sa "man ska tänka att alla andra i trafiken är idioter och handla där efter".

En vanligt variant i Uppsala är att trampa rejält fram till övergångsstället, sen kasta sig av cykeln och fortsätta. Som om man hinner stanna bättre då.
Sådana kan man bli skogstokig på.

En annan variant.
På vintern, det är glashalt ute och man närmar sig ett övergångsställe i lastbilen.
Då kommer hon, Kamikaze morsan.
med raska steg mot övergångsstället, struntar fullständigt i lastbilen som med ABS systemets hjälp vilt försöker bromsa.
Ut med barnvagnen i körbanan, jag hänger på hornet, kärringen står som paralyserad med barnvagnen mitt ute på gatan.
Visst hittills har jag lyckats stanna , men en dag så.....

och självklart är det jag som häftar, men vad hjälper det när hon ska tala om för mormor o farmor varför knodden inte längre kan komma på besök.....
Det där är störande, speciellt vintertid, spelar knappt någon roll vilken hastighet man har med tung lastbil, det skjuter på bakifrån ändå om det är glashalt.

Själv är jag sådan att jag inte går över en väg förrän jag ser att fordonet som kommer har stannat, mitt liv är mer värt än att jag ska gå över vägen bara för att jag ska korsa ett övergångsställe, men det är jag det.
 
Fast om cyklisten uppenbart kliver av cykeln för att låtsas vara fotgängare som leder sin cykel för att få företräde kör jag ändå. Har man cykel med sig (och cykelhjälm på huvudet) så är man utan tvekan cyklist och bör behandlas som sådan.i trafiken.

Hmm, vilken märklig inställning, så om du kliver ur din bil med nyckeln i handen så ska du betraktas som bilist och då får du inte gå på trottoaren. Hur ska det gå?
 
Lagligt eller inte trottoaren blir det för mig.
Det är ganska så höga böter att cykla på trottoarer, det finns en anledning till att man inte får cykla där. Vet inte hur många gånger jag och hund riskerat att bli påkörda av en cyklist som anser sig stå över lagen. Spelar liksom ingen roll ifall cyklisten kör sakta då min hund kunde snurra runt en hel del mellan höger och vänster, cyklisten hinner inte bromsa när han flänger runt. Jag låter ju honom löpa fritt på trottoaren då det inte finns någon anledning att hålla honom bredvid mig då det ju inte ska komma cyklister där. Även om det kommer cyklister där som jag sett så får dom snällt köra runt mig och hund ut på gräsmattorna om det så behövs för att komma runt oss. Jag gör inte direkt någon ansträngning att hålla mig undan om man säger så.
 
Hmm, vilken märklig inställning, så om du kliver ur din bil med nyckeln i handen så ska du betraktas som bilist och då får du inte gå på trottoaren. Hur ska det gå?
Om jag går bredvid och styr, mina kompisar skjuter på, är då ekipaget att betrakta som bil/ fordon eller är vi bara tre fotgängare?
Självklart är bilen fortfarande ett fordon och jag som styr har samma ansvar som om jag satt bakom ratten.
Samma sak borde naturligtvis gälla för alla 2 hjuliga fordon med!
 
Det är ganska så höga böter att cykla på trottoarer, det finns en anledning till att man inte får cykla där. Vet inte hur många gånger jag och hund riskerat att bli påkörda av en cyklist som anser sig stå över lagen. Spelar liksom ingen roll ifall cyklisten kör sakta då min hund kunde snurra runt en hel del mellan höger och vänster, cyklisten hinner inte bromsa när han flänger runt. Jag låter ju honom löpa fritt på trottoaren då det inte finns någon anledning att hålla honom bredvid mig då det ju inte ska komma cyklister där. Även om det kommer cyklister där som jag sett så får dom snällt köra runt mig och hund ut på gräsmattorna om det så behövs för att komma runt oss. Jag gör inte direkt någon ansträngning att hålla mig undan om man säger så.
Försiktigt..du har ett strikt ansvar som hundförare. Kör cyklisten ikull på gräsmattan med sin 40 000kr cykel kan du bli skadeståndsansvarig ;)
 
Om jag går bredvid och styr, mina kompisar skjuter på, är då ekipaget att betrakta som bil/ fordon eller är vi bara tre fotgängare?
Självklart är bilen fortfarande ett fordon och jag som styr har samma ansvar som om jag satt bakom ratten.
Samma sak borde naturligtvis gälla för alla 2 hjuliga fordon med!
Javisst, med en skillnad. Cyklister får vistas på gångbanan, även med sin cykel om de går. Men det får inte en bil som blir puttad.

Går man runt med en cykelhjälm så ska man betraktas som cyklist utläste jag, således ska man betraktas som bilist om man går runt med en bilnyckel, eller hur.
 
Nej, man får inte skylla sig själv. Eftersom jag (oftast) sitter i ett mordredskap från strax över tonnet upp till över två ton är det mitt ansvar att se till att idioten till fots som utan förvarning kliver ut vid övergångsstället överlever, dvs jag måste kunna stanna. Det ska mycket till för att en bilist inte ska bli dömd när man kört på någon vid ett övergångsställe. Vad jag tycker om de som står och har en diskussionsklubb vid ett övergångsställe ska jag inte gå in på...

Vad gäller cyklister är det tyvärr ofta de beter sig väldigt illa (givetvis inte alla). Det absolut värsta jag sett var förra gången jag var i Östersund och bilen framför mig tvärnitar vid ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE för en gubb:devil: på cykel som kom i full kareta! Gubb:devil: ger då fingret till bilisten framför mig! Det var givetvis bra att bilen framför mig lyckades stanna men där kan vi snacka om en cyklist som förtjänade att bli påkörd! Bilen framför mig höll något under tillåten hastighet för just där är det många idiotiska icke-bilister men med tanke på hur fort gubben kom (memil med racercykel) var en sabla tur att bilen hann stanna.
Lagen säger visserligen inte att man får skylla sig själv och bilisten ska göra allt i sin makt för att stanna men går en person ut i vägen två meter framför en bil så kan man ju undra vad den tänkte med, "jag har lagen på min sida vilket gör mig odödlig" eller? Korkat hursomhelst och den borde inte kunna komma och klaga för den saknar ju omdöme helt, enligt mig, och det är därför jag tydligt visar när jag ska gå över vägen för även om jag har lagen på min sida så kanske jag inte kommer över med livet i behåll vilket alla borde tänka på!
 

Liknande trådar

Äldre Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad. Själv har jag börjat...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
21 793
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp