Cyklister som tror de har företräde på övergångställe..

Det är ganska så höga böter att cykla på trottoarer, det finns en anledning till att man inte får cykla där. Vet inte hur många gånger jag och hund riskerat att bli påkörda av en cyklist som anser sig stå över lagen. Spelar liksom ingen roll ifall cyklisten kör sakta då min hund kunde snurra runt en hel del mellan höger och vänster, cyklisten hinner inte bromsa när han flänger runt. Jag låter ju honom löpa fritt på trottoaren då det inte finns någon anledning att hålla honom bredvid mig då det ju inte ska komma cyklister där. Även om det kommer cyklister där som jag sett så får dom snällt köra runt mig och hund ut på gräsmattorna om det så behövs för att komma runt oss. Jag gör inte direkt någon ansträngning att hålla mig undan om man säger så.
Du skriver det ju själv! Man får köra ut på gräsmattorna eller stanna om det inte finns en/är för dåligt underlag där, det är ju bara rent sunt förnuft!
 
Det är ju sådana som du som gör att folk tycker illa om cyklister. Allvarligt talat, jag säger inte att bilisterna gör rätt (absolut inte) men två fel gör inte ett fel rätt. Ge fan i att cykla på trottoaren :rage:
Vad är det för fel med det? Jag väjer för andra, stannar och visar när jag ska över vägen. Respekt helt enkelt.
I mitt kvarter gör dessutom alla det för risken att bli nästan påkörd av några idioter som gillar att skrämmas är för hög på vägen (och en dag förr eller senare kommer de nog köra på nån och då är det nog inte lika kul längre)
 
Du skriver det ju själv! Man får köra ut på gräsmattorna eller stanna om det inte finns en/är för dåligt underlag där, det är ju bara rent sunt förnuft!
Uppenbart så är det inte alltid så lätt då det faktiskt är en del som åkt av vägen för att dom knappt kan väja alternativt måste tvärnita och riskera mig och hund. Nej, håll dig där du ska hålla dig, så enkelt är det. Lag är lag.

Det sunda förnuftet bör säga dig att hålla dig till vad lagen säger.
 
Lagen säger visserligen inte att man får skylla sig själv och bilisten ska göra allt i sin makt för att stanna men går en person ut i vägen två meter framför en bil så kan man ju undra vad den tänkte med, "jag har lagen på min sida vilket gör mig odödlig" eller? Korkat hursomhelst och den borde inte kunna komma och klaga för den saknar ju omdöme helt, enligt mig, och det är därför jag tydligt visar när jag ska gå över vägen för även om jag har lagen på min sida så kanske jag inte kommer över med livet i behåll vilket alla borde tänka på!
Ja, hur kul är det att ligga på sjukhussängen med skador och tänka "jag hade i alla fall lagen på min sida". Fler borde visa i god tid vad de tänker göra om de ska korsa vägen, jobbigast är dom som har hörlurar i och tittar på mobilen - de varken ser eller hör. Livsfarligt för dom själva rent ut sagt. :eek:
 
Hos mig är det stora skyltar och cykelmärken på gångvägen så man vet att det är tillåtet med cykel på trottoaren. Men - ser jag att det är bilar som är på väg ut vid en korsning brukar jag stanna och låtsas rota lite i cykelkorgen, då vet folk att de kan åka före mig! Inte för att jag behöver, men för att det känns enklare att släppa fram ev. bilar! Jag tror att det hänger lite på vilken sorts människa man är annars, är man sån som hellre lyssnar än pratar släpper man nog fram bilar först också!
 
Uppenbart så är det inte alltid så lätt då det faktiskt är en del som åkt av vägen för att dom knappt kan väja alternativt måste tvärnita och riskera mig och hund. Nej, håll dig där du ska hålla dig, så enkelt är det. Lag är lag.

Det sunda förnuftet bör säga dig att hålla dig till vad lagen säger.
Det kanske är lag på det men jag vill ändå inte bli påkörd för att andra inte visar respekt
 
Bästa jag varit med om var när jag kom med lastbil och släp, det regnade och det står en gammal gubbe och ska gå över på övergångsstället. Jag sänker farten för att visa att han kan gå, han vinkar att jag kan åka, jag stannar ändå och släpper över honom, jag blir inte blöt av att sitta i hytten och vänta. Han tog av sig hatten och tackade mig även om jag följde reglerna. Det gjorde min dag. :up:
 
Om det inte är säkert att cykla där du får cykla så är inte lösningen att cykla där du inte får cykla. Läsningen är att leda cykeln på trottoaren - säkert för alla.
Det är lika säkert för alla om jag cyklar på trottoaren eftersom jag inte cyklar som en dåre utan visar respekt.
 
Javisst, med en skillnad. Cyklister får vistas på gångbanan, även med sin cykel om de går. Men det får inte en bil som blir puttad.

Går man runt med en cykelhjälm så ska man betraktas som cyklist utläste jag, således ska man betraktas som bilist om man går runt med en bilnyckel, eller hur.
Knappast om du går omkring med en cykelhjälm. Men om du har cykelhjälm + leder en cykel så anser i alla fall jag att du ska betraktas som en som framför en cykel.
Bilnyckeln ser du ju knappast så det håller inte...
 
Det är lika säkert för alla om jag cyklar på trottoaren eftersom jag inte cyklar som en dåre utan visar respekt.
Cyklar man på trottoaren där man egentligen inte får cykla, så är det cyklisten som måste vara vaksam på de gående. Det funkar så länge man sköter sig och farbror blå inte ser det och är nitisk. :p
 
Personligen är jag rätt fascinerad över bilister som blir griniga över att man cyklar över ett övergångsställe. Alltså det enbart. Inte bara svänger över som en jävla dåre framför en tvärnitande bil utan helt enkelt på att man cyklar över istället för att leda cykeln över. Typ lika fascinerad som jag är över folk som hoppar av och leder cykeln över när det inte finns en bil i närheten. Det går ju liksom mycket snabbare och smidigare att helt enkelt cykla över om så är lämpligt. Om det då gör att jag får vänta på att komma över är väl inget som rör diverse kränkta bilister, det är mitt problem, bara att vänta eller hoppa av om det inte passar.

Men ja, cyklar man bara över som en jävla dåre kan man gott få bli påkörd också, synd om bilisten bara.
 
Personligen är jag rätt fascinerad över bilister som blir griniga över att man cyklar över ett övergångsställe. Alltså det enbart. Inte bara svänger över som en jävla dåre framför en tvärnitande bil utan helt enkelt på att man cyklar över istället för att leda cykeln över. Typ lika fascinerad som jag är över folk som hoppar av och leder cykeln över när det inte finns en bil i närheten. Det går ju liksom mycket snabbare och smidigare att helt enkelt cykla över om så är lämpligt. Om det då gör att jag får vänta på att komma över är väl inget som rör diverse kränkta bilister, det är mitt problem, bara att vänta eller hoppa av om det inte passar.

Men ja, cyklar man bara över som en jävla dåre kan man gott få bli påkörd också, synd om bilisten bara.
Så länge cyklisterna sköter sig, ser jag heller inget problem med att de cyklar. De värsta är dom som kommer som "dårar" och cyklar rätt ut, det är dom jag själv reagerar på, de som sköter sig märks inte och då reagerar man inte på dom, men sen finns det folk till allt sägs det. Så nån måste väl störa sig på det ändå... :angel:
 
Så länge cyklisterna sköter sig, ser jag heller inget problem med att de cyklar. De värsta är dom som kommer som "dårar" och cyklar rätt ut, det är dom jag själv reagerar på, de som sköter sig märks inte och då reagerar man inte på dom, men sen finns det folk till allt sägs det. Så nån måste väl störa sig på det ändå... :angel:
Dårarna stör sig även iaf en del av oss cyklister också på. Inte nog med att de gärna dundrar in i bilar, de dundrar gärna in i oss också :p Värst är nästan att hamna bakom en långsam vinglig jävel som skiter fullständigt fan i att man plingar, så jävla frustrerande. Allra värst är dock när man sällskapar med en jävla dåre och ska försöka hänga med utan att dö typ.
 
Dårarna stör sig även iaf en del av oss cyklister också på. Inte nog med att de gärna dundrar in i bilar, de dundrar gärna in i oss också :p Värst är nästan att hamna bakom en långsam vinglig jävel som skiter fullständigt fan i att man plingar, så jävla frustrerande. Allra värst är dock när man sällskapar med en jävla dåre och ska försöka hänga med utan att dö typ.
Ja, det finns alla sorter överallt.
 
Vad är det för fel med det? Jag väjer för andra, stannar och visar när jag ska över vägen. Respekt helt enkelt.
I mitt kvarter gör dessutom alla det för risken att bli nästan påkörd av några idioter som gillar att skrämmas är för hög på vägen (och en dag förr eller senare kommer de nog köra på nån och då är det nog inte lika kul längre)

Det är olagligt. Det är felet med det. Och du har ingen respekt mot dina gångtrafikanter om du cyklar på trottoaren så kom inte och påstå att du har det. Respekten för dom gående försvann i samma veva som du ansåg dig stå över lagen och trafikreglerna. Om alla börjar frångå lagen så blir det ett jävla bananland. Eller som i mitt område, där varenda jävel frångår lagen.

Om du inte vågar cykla där du ska cykla så är inte lösningen att cykla där det inte är tillåtet. Lösningen då är att byta transportsätt.

Jag vågar knappt köra bil i vårt område pga alla idioter och drograttfyllerister. Är det okej då att köra bilen på gångbanan eftersom jag lätt kan väja ut på gräsmattan för gående eftersom vi har en xc70?

Vad är det med cyklister och anse att allt är okej bara för att man inte har en motor!? :confused: En cyklist och en mopedist är ju många gånger lika utsatta i trafiken - är det okej att köra moped på trottoaren då?
 
De roligaste cyklisterna är väl ändå de som cyklar i vägbanan ända fram till en korsning, för att där att ge sig upp på trottoaren, kliva av cykeln och låtsas vara fotgängare två gånger för att sedan fortsätta cykla i vägbanan på vägen som vek av åt vänster, istället för att som brukligt är, visa med armen att man svänger vänster, lägga sig vid mittlinjen på vägen, resa armen över huvudet för att visa att man stannar i väntan på att mötande fil skal bli ledig, och därefter cykla iväg in i vägen som går åt vänster...
 

Liknande trådar

Äldre Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad. Själv har jag börjat...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
21 766
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp