Cyklister som tror de har företräde på övergångställe..

Men vänta va, är jag en idiot för att min mamma lärde mig sen barnsben att man SKA cykla på trottoaren? Men alltså åh, så har folk sett mig som en dåre för att jag trott att det var förbjudet att cykla på vägbanan? :(

Nu cyklar jag bara inom vår lilla ort, den kilometern det är till mataffären och tillbaka. Men ändå, denna tråden förändrade hela min syn på det här...
 
Men vänta va, är jag en idiot för att min mamma lärde mig sen barnsben att man SKA cykla på trottoaren? Men alltså åh, så har folk sett mig som en dåre för att jag trott att det var förbjudet att cykla på vägbanan? :(

Nu cyklar jag bara inom vår lilla ort, den kilometern det är till mataffären och tillbaka. Men ändå, denna tråden förändrade hela min syn på det här...

Bara för att "din mamma lärde dig" betyder ju inte att du inte själv är skyldig att ta reda på gällande regler...
 
Det är lika säkert för alla om jag cyklar på trottoaren eftersom jag inte cyklar som en dåre utan visar respekt.
Sådär säger alla. Dock så händer olyckor väldigt fort och om inte du cyklar i gångfart så kan det och kommer hända en olycka förr eller senare. Fotgängare räknar ju inte med att cyklar kommer på trottoarer och går därefter, plötsliga riktningsändringar osv. Och ska du köra såpass långsamt att det inte riskerar att hända något så kan du lika gärna leda cykeln där det inte finns någon cykelbana.
 
De roligaste cyklisterna är väl ändå de som cyklar i vägbanan ända fram till en korsning, för att där att ge sig upp på trottoaren, kliva av cykeln och låtsas vara fotgängare två gånger för att sedan fortsätta cykla i vägbanan på vägen som vek av åt vänster, istället för att som brukligt är, visa med armen att man svänger vänster, lägga sig vid mittlinjen på vägen, resa armen över huvudet för att visa att man stannar i väntan på att mötande fil skal bli ledig, och därefter cykla iväg in i vägen som går åt vänster...

Vad är det för roligt med det?
Det troliga är väl att det känns för otäckt att ge sig in i biltrafiken och göra en vänstersväng. Man är ju trots allt väldigt oskyddad som cyklist, och vänstersvängar är ganska läskiga, mitt bland bilarna.

Och vadå "låtsas vara fotgängare"? Person som leder cykel gående ÄR fotgängare.
 
PS
Låg inne på akuten häromsistens.
På intensiven.
Av 8 platser var 3 belagda med cyklister.
Alla 3 så var orsaken deras egen.
1 blodtrycksfall i samband med uttorkning o överansträngning
1 armbrott i samband med kullkörning
1 stolle/stolla hade kört på en trafikskylt och lindad sig och sin cykel kring stolpen, snacka om stolpskott.

Du vet om att dessa cyklister går att identifiera utifrån vad du skriver? Dessutom kanske det inte är jättekonstigt om det finns några cyklister fler än vanligt på sjukan efter att ett av världens största cykellopp nyligen gått av stapeln.
 
Jag tycker det är säkrare för alla när en cyklist hoppar av cykeln och leder den på ett övergångsställe om det är mycket trafik. Då har båda trafikanterna lättare att tolka varandra och kan visa ömsesidig hänsyn i trafiken. :up:
 
Om jag går bredvid och styr, mina kompisar skjuter på, är då ekipaget att betrakta som bil/ fordon eller är vi bara tre fotgängare?
Självklart är bilen fortfarande ett fordon och jag som styr har samma ansvar som om jag satt bakom ratten.
Samma sak borde naturligtvis gälla för alla 2 hjuliga fordon med!
I veckan avgjordes ett sådant fall i Uppsala Tingsrätt, med den skillnaden att den körkortslöse som höll i ratten satt inne i bilen.
Denne dömdes INTE för olovlig körning.
Den springande punkten var om (den frikopplade) motorn hade varit igång, eller inte. Och det hade man inte kunnat visa att så var fallet.
 
Ingen har företräde vid ett övergångsställe.
Det är de fordon som kommer på vägen som är skyldiga att lämna företräde.
Samma sak kan sägas genom den gamla, bortglömda regeln om sunt förnuft:

Ju farligare du är - ju mer hänsyn bör du visa (bilist - cyklist - gångtrafikant)
Ju ömtåligare du är - ju försiktigare bör du vara (gångtrafikant - cyklist - bilist)
Bara för att "din mamma lärde dig" betyder ju inte att du inte själv är skyldig att ta reda på gällande regler...
Fast när det gäller trafiken så finns det enligt mig en lag som går utanpå alla de lagar som man får böter om man bryter:

Vi ska ta hänsyn och hjälpas åt att hålla varandra säkra.
 
I veckan avgjordes ett sådant fall i Uppsala Tingsrätt, med den skillnaden att den körkortslöse som höll i ratten satt inne i bilen.
Denne dömdes INTE för olovlig körning.
Den springande punkten var om (den frikopplade) motorn hade varit igång, eller inte. Och det hade man inte kunnat visa att så var fallet.
Det stämmer men ansvaret vilar fortfarande på den som håller i kringlan. Hade han kört på ngn så hade det nog blivit ett annat ljud i skällan.
 
Samma sak kan sägas genom den gamla, bortglömda regeln om sunt förnuft:

Ju farligare du är - ju mer hänsyn bör du visa (bilist - cyklist - gångtrafikant)
Ju ömtåligare du är - ju försiktigare bör du vara (gångtrafikant - cyklist - bilist)

Fast när det gäller trafiken så finns det enligt mig en lag som går utanpå alla de lagar som man får böter om man bryter:

Vi ska ta hänsyn och hjälpas åt att hålla varandra säkra.

Självklart ska man visa hänsyn, självklart ska man till i stort sett varje pris undvika personskador.
Men det verkar ju som om att ju mer exponerad personen är för risk ju hänsynslösare och vårdslösare far han fram i trafiken.
 
Du vet om att dessa cyklister går att identifiera utifrån vad du skriver? Dessutom kanske det inte är jättekonstigt om det finns några cyklister fler än vanligt på sjukan efter att ett av världens största cykellopp nyligen gått av stapeln.
Visst två av dem tränade inför vätternrundan.

Men det ger dem inte carte blanche så att de totalt kan skita i trafikreglerna.

Att cykla på en stolpe är ett stolpskott av rang, man måste ju för det första köra av vägen.....

Det går ju inte att komma ifrån, att sett per körda km så är cykeln ett av de mest farlig fordon vi har i trafiken.
 
Visst två av dem tränade inför vätternrundan.

Men det ger dem inte carte blanche så att de totalt kan skita i trafikreglerna.

Att cykla på en stolpe är ett stolpskott av rang, man måste ju för det första köra av vägen.....

Det går ju inte att komma ifrån, att sett per körda km så är cykeln ett av de mest farlig fordon vi har i trafiken.

Men det ger inte dig rätten att exponera dom på det viset.
 
Självklart ska man visa hänsyn, självklart ska man till i stort sett varje pris undvika personskador.
Men det verkar ju som om att ju mer exponerad personen är för risk ju hänsynslösare och vårdslösare far han fram i trafiken.
Visst är det är skitjobbigt för oss med både hjärta och hjärna att befinna sig på vägen?
 
Visst är det är skitjobbigt för oss med både hjärta och hjärna att befinna sig på vägen?

Ja jag vet inte hur en kvinna som kör ut sin barnvagn framför en bil som inte tår still är funtad egentligen

Eller den 40+:are som dundrade tvärs över vägen på sin dyra racercykel vid ett övergångsställe.

Ännu roligare var det för några år sedan, Grannen stannade sin bil framför banken, hans fru öppnade dörren på passagerarsidan, då small det till. En blådåre på cykel skulle köra om dem på insidan..
Facit
Han fick betala en ny dörr
Han bröt båda handlederna och fick en rejäl hjärnskakning
Grannens fru höll väl på att skita på sig men eftersom hon inte höll fast dörren så fick hon bara ett blåmärke på underarmen.
 
Jag avser alltid att stanna vid övergångsställe när jag cyklar. Saktar alltid in i god tid och söker ögonkontakt så att bilisterna ska se att jag är på väg att stanna. Nio gånger av tio (om inte mer) stannar bilisten och vinkar över mig, då vinkar jag alltid tillbaka och tackar.

Vid vissa övergångsställen stannar jag i god tid innan och kliver av cykeln för att sedan gå över. Är försiktig även när jag går över övergångsställen, söker ögonkontakt och förvissar mig om att bilisten tänker stanna innan jag går.

Jag har en brutalt stor respekt för att bilarna är så enormt mycket större och hårdare än vad jag är, jag gillar att leva.
 
I veckan avgjordes ett sådant fall i Uppsala Tingsrätt, med den skillnaden att den körkortslöse som höll i ratten satt inne i bilen.
Denne dömdes INTE för olovlig körning.
Den springande punkten var om (den frikopplade) motorn hade varit igång, eller inte. Och det hade man inte kunnat visa att så var fallet.

Förlåt OT men då låter det som att Uppsala TR möjligen har dömt i strid med praxis. Enligt ett antal avgöranden från Högsta domstolen har man dömt för rattfylleri/olovlig körning även om fordonet förts med avslagen motor, så länge motorn inte varit helt funktionsoduglig. Senast NJA 2011 s 77 om en framfart på moped, kombinerad med tequilaintag. Möjligen kan man ogilla åtalet om föraren inte bedöms ha haft uppsåt, men objektivt är det vanligtvis ett brott.

I sak uppskattar jag inte heller cyklister som från ingenstans svischar ut från ingenstans över ett övergångsställe och förväntar sig att jag som bilist ska hinna uppfatta det. Det är ändå ganska stor skillnad på reaktionstiden och planeringen när man ser en fotgängare komma gående mot eller stå och vänta vid ett övergångsställe, jämfört med att en kamikazecyklist plötsligt bestämmer sig för att "här måste jag korsa vägen" utan att bromsa eller ta ögonkontakt med bilföraren.

(Men det hindrar inte att jag själv blir lite irriterad över att behöva stanna och vänta när jag själv cyklar i stadstrafik.) :grin:
 
Visst två av dem tränade inför vätternrundan.

Men det ger dem inte carte blanche så att de totalt kan skita i trafikreglerna.

Att cykla på en stolpe är ett stolpskott av rang, man måste ju för det första köra av vägen.....

Det går ju inte att komma ifrån, att sett per körda km så är cykeln ett av de mest farlig fordon vi har i trafiken.

Stolpen i det här fallet var utställd mitt i vägen. Det var alltså inte en fast installation.
 
Ja jag vet inte hur en kvinna som kör ut sin barnvagn framför en bil som inte tår still är funtad egentligen

Eller den 40+:are som dundrade tvärs över vägen på sin dyra racercykel vid ett övergångsställe.

Ännu roligare var det för några år sedan, Grannen stannade sin bil framför banken, hans fru öppnade dörren på passagerarsidan, då small det till. En blådåre på cykel skulle köra om dem på insidan..
Facit
Han fick betala en ny dörr
Han bröt båda handlederna och fick en rejäl hjärnskakning
Grannens fru höll väl på att skita på sig men eftersom hon inte höll fast dörren så fick hon bara ett blåmärke på underarmen.

I vissa länder kallas det dooring och är ett brott. För den som öppnar dörren alltså.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad. Själv har jag börjat...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
21 767
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp