D-bett med kopparrullar?

Vica

Trådstartare
Funderar på att byta bett på min Eddi. Iaf när vi ska ut i skogen.. Får han för sej att 'nu är det dags för galopp' så har jag ganska lite att säga till om (jag kan ju hålla honom men hellre att jag bara behöver krama lite om tygeln än att jag måste ta i som jag gör nu..), men jag vill inte betsla upp honom till alltför skarpa bett. Därför funderade jag på att byta upp till ett D-bett med kopparringar, så att han får nått annat att tänka på än att bita sej fast..

Är det ett bra val eller har ni bättre tips? Han rids på vanligt tränsbett just nu i både paddock och i skogen. :smirk:

Sv: D-bett med kopparrullar?

Jag har ett D-bett med kopparrullor och det fungerar utmärkt på min Kali! :) Tidigare bet han fast i bettet och tog kontrollen ute i terrängen, men inte numer :D jag ville inte byta till ett skarpare bett, som tex stångbett så jag bestämde mig för att pröva detta lite mildare tränsbett som ändå ger en liten hävstångseffekt. Skulle jag vara du skulle jag prova det, det är ett jättebra bett, så länge hästen gillar det :)

Jag har ett D-bett med kopparrullor och det fungerar utmärkt på min Kali! :) Tidigare bet han fast i bettet och tog kontrollen ute i terrängen, men inte numer :D jag ville inte byta till ett skarpare bett, som tex stångbett så jag bestämde mig för att pröva detta lite mildare tränsbett som ändå ger en liten hävstångseffekt. Skulle jag vara du skulle jag prova det, det är ett jättebra bett, så länge hästen gillar det :)

D-ringsbett med kopparrullar ger ingen som helst hävstångseffekt. För att få det måste man ha ett "mothåll", som t.ex en kindkedja.

Om vi nu säger att D-bettet inte hjälper (mot förmodan) vad ska jag byta uppåt till då? Pessoa är ju värdelöst..

Är inte det lite väl skarpt om man går från vanligt tränsbett då? Han funkar som sagt jättebra på det bett han har, när vi är inne på banan..

Har du tygeln i den stora ringen blir inte hävstångseffekten särskilt stor. Annars kan du kanske pröva ett tunnare tränsbett?

Ja, du kan ju testa bettet med rullar. Det skulle ju kunna funka eftersom han biter sig fast.
Annars, som Pazuzu skrev, skulle kanske Kimblewick vara ett alternativ.

Ett hävstångsbett ska alltid användas tillsammans med kinnkedja och den ska spännas så mycket att bettets skänklar bildar en vinkel på 45 grader mot munnen.

Ett annat bett som kanske kan vara värt att prova är ett Waterford-bett, som gör det lite svårare för hästen att bita sig fast och de många brytpunkterna gör att bettet blir skarpare.

Waterford kanske är ett alternativ innan jag tar steget upp mot Kimblewick.. Känns som om jag kommer överdriva med ett Kimblewick..

Nu ni, nu har jag varit på Charlies och blev rekommenderad ett tredelat Tom Thumb bett, vilket jag även köpte. Är detta något ni skulle valt?

Hur ser det ut? Det finns flera bett som kallas för Tom Thumb (men ofta brukar det vara ett hävstångsbett med kortare skänklar).

Har kikat lite på det där Kimblewick bettet faktiskt. Min häst blir väldigt stark i skogen på vanligt tredelat tränsbett, och det känns inte roligt att jämt behöva rida på kandar.
Precis som TS får jag stopp på honom med vanligt tränsbett, men jag vill inte heller behöva ta så mycket i honom.
Har kikat på Pelham också. Vad är skillnaden mellan dessa två? Pelham fungerar bäst med två tyglar, eller?
Har man bara en tygler på Kimblewick?

Eftersom pelhamstången har längre skänklar får du en större hävstångseffekt med det än med kimblewickstången, och det blir därmed skarpare. Och ja, du bör rida på pelham med två tyglar för att kunna dra nytta av bettets fördelar. Du behöver bara ta i stångtygeln när du känner att det behövs, har du ett delta på sitter du och rider på stången hela tiden.

På ett kimblewick rider man med enbart en tygel. Vill du ha det så milt som möjligt sätter du tygeln i den stora ringen.

Hur ser det ut? Det finns flera bett som kallas för Tom Thumb (men ofta brukar det vara ett hävstångsbett med kortare skänklar).

På Bö*jes kan man hitta bettet på westernsidorna. Det är exakt ett sånt.
Fast med koppar och kopparringar...

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har en häst som gärna krullar ihop sig och hänger på bettet i hoppningen. När han gör detta så tappar han farten vilket inte...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: X17
·
Dressyr Jag har en häst - promenadkamel, 23 år - som huvudsakligen rids på en rak jaktstång. Skälet till detta är att jag idag är för svag i...
Svar
18
· Visningar
2 846
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10