D7000? Erfarenheter?

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Rockriddaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 113
R

Rockriddaren

Helt ärligt, skulle ju vilja ha en Nikon D700 eller en D3, men nu så är livet som det är och budgeten håller inte. Köper då hellre D7000 och en bättre objektiv.
Skulle vilja kolla om någon här har en D7000 och kan uppbringa lite testbilder.
Det jag främst skulle vilja se är resultat i ridhus, under dressyr och hoppevenemang, gärna där det varit dåligt ljus.

Finns det exempel med 70-200/2.8 eller 80-200/2.8 på höga iso (6400, 12800) så vore det kul att se.

hur blir bruset med dessa isos med D7000.
Vore kul att se jämförelse med jämförelse med D700'n också, om någon har.

Sv: D7000? Erfarenheter?

De har så dåligt med testbilder i den miljö jag vill se ifrån :-)
Jag har sett massa bilder, men hittills inga från de ljussvaga miljöer med rörelse i som jag vill se.
Hockeyrinkar är inte samma sak som mörka ridhus, t.ex.
Inte basketmatcher eller liknande heller.

Är det inga bukefalister som har en D7000... och ett 70-200... hum

Inte för att låta bitter men det är nog inte så många som sitter med ett sådant ≈ 20 000kr objektiv och så ett så pass 'billigt' hus som vi pratar här. Dessutom är det inget vädertätat hus, vilket jag skulle vilja ha om jag ska vara i dessa miljöer.

Jag tycker nog att har du lite erfarenhet och har något att jämföra med, typ om du har en d80 eller något idag) o så jämför du denna med den nya kameran, då ser du ganska tydligt på dppreview hur stor skillnaden är, och därifrån kan värdera, är det värt det? om inte annat kan du ju kika på andras bilder och jämföra deras kamera med d7000.

d7000 är ju bättre än sina föregångare på många sätt och vis, men kan fortfarande inte mäta sig med fullformatare när vi pratar isotålighet. Det är värt de kronorna att gå upp på FX-sensor i min värld, speciellt om man vet med sig att man ska fota under dessa skitförhållanden. Dessutom kommer dina objektiv till sin rätt med en sensor som matchar dem.

Nikon har kontinentgaranti vilket medför att du kan handla en varstans i europa utan att få problem med garantier, dvs du kan köpa en kamera i europa och ha fulla garantier i sverige. Med den låga eurokursen kan du om du letar lite beställa hem ett fabriksnytt d700hus för 15 000 ungefär ifrån tyskland. klart bättre köp än d7000 för svenska marknadspriset om du frågar mig.

begagnat hus är ett annat alternativ, semiproffs/proffskamerorna har avsevärt bättre kvalité och tål betydligt fler fotograferingar, både spegeln och sensorn och serviceintervallen är glesare också.

D700'n och D3'n kan jag mer eller mindre allt om, jag vet skillnaderna mycket väl.
Men det just en fråga OM det fanns någon med den kombon här som har testat.
Tror helt enkelt jag får ta den hårda vägen och åka och låna ihop och testa att skjuta själv. :)
Jag har fotat med D3'n och D700'n så därför ligger önskemålet kring dessa, men jag är nyfiken och skulle helt enkelt vilja höra, finns ändå en hel del fotoentuaster här också....
Jaja, jag droppar det här och dyker det upp något så får väl det fyllas i.

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Mitra
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 529
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025