Bukefalos 28 år!

Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Meibla

Trådstartare
Ja det känns som att vi börjar bli stamkunder hos vet.. , det är alltid något som är fel på någon av hundarna :crazy:

Igår var vi inne med Ixi och hennes talgkörtlar, de kommer opereras bort nästa vecka då de inte läker som de ska.

Ikväll upptäckte vi att Ixi har små grå fläckar på båda ögonen, de sitter inte så djupt vad vi kan se, utan rätt ytliga. De verkar även ha uppkommit väldigt nyligen, för vi har inte sett några fläckar innan.

De sitter nästan vid själva pupillen och följer hennes blick, 2-3 mm långa och ungefär lika höga. Hon har inte skadat ögonen vad vi har sett, men så som hon härjar runt när vi är i skogen så kan vi såklart ha missat det. Hon verkar heller inte ha ont av det.

Någon som kan ha en aning om vad det är? Och kan ett veterinärbesök vänta till på onsdag när vi ändå ska in och plocka bort talgkörtlarna eller bör jag försöka få en tid redan på måndag?
Det känns inte såå jätteakut att vi måste åka in under helgen..
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Svårt att säga vad det kan vara. En ögonskada brukar göra ont och de erfarenheter jag har av ögonskador är att då är det ingen gegga. Men hunden brukar vara irriterad, t ex ta med tassen över ögat eller dra huvudet på sidan över mjuka saker. Vid ögoninflammation blir ögat geggigt och i regel kliar det.

Är hunden ögonlyst någon gång? Vissa raser ögonlyser man med vissa intervall.
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Tack för svaret :)

Hon kliar inte alls (vad jag har sett) och verkar helt oberörd av det och det är inte geggigt eller rinner utan det är just bara grå fläckar.
Hon är inte ögonlyst, men det vore kanske en ide att åka in och göra det.
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Min gamla schäfer hade en sjukdom som heter Pannus. Den ger just som gråa fläckar på ögonen. Då måste hunden få speciella ögondroppar under resten av sitt liv.
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Tack för svaret :)

Jag ska googla lite på det, är det något liknande plasmon? För den diagnosen fick lillvalpen häromveckan. Eller ja, de misstänker att han har det.

Ska nog ringa och försöka få till en veterinärtid i morgon och se vad de säger
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Försökte få en vettig bild på det, men det gick inte sådär överdrivet bra, men man ser lite iaf.

Ixioumlga2_zpsfda99b20.jpg


Det grå är inringat med rött..
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Min förra hund fick i tidig ålder problem med sina ögon. Något som veterinären aldrig blev klok på.
Han fick öppna sår inne i ögat på baksidan av ögonlocket och även utanpå. Det behandlades men gick aldrig bort så sista gången han fick ett återfall så tog jag bort honom.
Det var inte bara små sår utan det var som att huden åt sig själv. Det ökade jättmycket med öppna sår.

Men han hade också såna gråa fläckar i ögonen som din hund har. Han blev ögonlyst varje gång vi åkte in och det var aldrig något med fläckarna. Det var inget att bry sig om.
Men för säkerhetsskull ögonlys hunden.
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Man kan nog se de flesta ögonfel/ögonsjukdomar med hjälp av ögonlysning. Sen är det ju inte säkert att det behövs just i detta fallet. Veterinären kan kanske se vad det är direkt när han/hon tittar i ögat.
 
Sv: Då var det dags igen.. Ögonproblem..

Jag tänkte ringa veterinären så fort de öppnar och försöka få en tid.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 064
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 482
Senast: s957
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 485
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp