Underbart! Låter som ett jättebra upplägg. Hoppas du kommer trivas.
Undrar om du kan berätta lite hur ditt stöd från AF sett ut?
Hur länge du haft handläggare där, hur upplägget där sett ut, vilket stöd har du fått?
Bara om du vill svara förstås, är nyfiken då jag själv varit sjukskriven i många år och förhoppningsvis kan börja närma mig praktik så småningom.
Så klart jag kan berätta hur det gått till
Jag började med att skriva in mig som alla andra och på den tiden var jag inskriven på ätstörningsenheten och det var min behandlare där som tyckte jag skulle sätta fart på hjulet men det fixade jag inte själv.
Så jag gick till arbetsförmedlingen igen och fixade en fullmakt med att dom fick prata med mina behandlare. Annars är det ju sekretess.
Efter det så ringde min behandlare till dom och fixade ett möte dit af kom till äsenheten. Då var även min psykolog med.
Det var afs psykolog som kom och han berättade om vad dom kunde hjälpa till med m.m.
Han och jag bokade in ett möte på af där min handläggare var med och det bestämdes att dom skulle bedöma min arbetsförmåga.
Det började med ett test hos psykologen på af där jag skulle svara på en massa frågor i ett formulär och sen bad han mig rita ett träd på ett blankt papper. Jag vet än idag inte meningen med det
Han bedömde att jag då hade 0% arbetsförmåga.
Jag skrevs in på ett program där jag skulle förberedas inför att komma ut i arbetslivet.
Jag fick först en handläggare där men henne gillade jag inte. Så bad min psykolog ringa och fixa så jag kunde få byta för det vågade jag inte be om själv.
Den nya och jag kom bättre överens. Vi träffades först några gånger där jag fick fylla i massa papper så hon skulle lära känna mig.
Sedan kollade vi på en film som ingick i programmet. Den var typ 3 timmar lång så det tog ett tag innan vi såg klart på den.
Sen började hon ringa runt bland arbetsgivare inom det jag kunde tänka mig att jobba inom. Jag hamnade till slut i en stor matbutik och där arbetstränade jag i 7 månader med blandade resultat. Meningen var att jag skulle upp till 50% men då jag jobbade 18 timmar så gick jag in i väggen igen. Stod ut med det i två veckor, sen var jag tvungen att minska tiden till 12 timmar i veckan. Efter två veckor så gick det inte så slutade en dag bara sådär när jag kände att nu går det inte längre. Så jag lämnade en månad i förtid.
Så jag är lite orolig för jobbet nu när jag ska jobba 50%.
Jag vet inte riktigt hur af kom fram till att jag har 50% arbetsförmåga när jag inte ens kom upp i dom timmarna och det undrade min handläggare på försäkringskassan med. Men vi körde på det ändå.
Så jag är långtidssjukskriven på 50%.
Efter arbetsträningen så skrevs jag in på ett nytt program - SIUS.
Dit kommer man om man är i behov av extra stöd. Jag har en funktionshinderkod på af så jag är kvalificerad att gå programmet.
Jag har en vanlig handläggare på af som sköter allt som gäller mig, och så har jag en annan på programmet som jag träffat typ varenda vecka i ett halvår nu.
Vi söker jobb tillsammans och nu fick vi napp på detta hotellet så han fixade intervjun och på den vägen är det
Nu kommer han vara med på min första arbetsdag och ha mycket kontakt med min chef och checka läget regelbundet.
Om jag får en anställning så har jag honom vid min sida i ett år som stöd.
Blir det inget så börjar vi om från början med att söka jobb.
Sedan har jag kontakt med försäkringskassan som har vissa krav på både mig och af men än så länge är dom uppfyllda. Deras dröm är att jag kan börja jobba 100% och sköta mig själv livet ut. Men det lär aldrig ske.
Men där har jag bra stöd av min läkare som ser vad jag klarar av.
Så nu får jag se hur det här går.