Dagens naturupplevelse

Bukefalos 30 år!

Hörde göken idag. :love: Första gången för mig i år. Efter att i många år ha bott på ställen där man aldrig (eller ytterst sällan) hör göken så blir jag så glad varje gång jag hör den.
Och om jag ska fortsätta på "oj vad jag blev glad av att höra en fågel"-spåret ;) så var dagens stanna upp och känna mig glad i hjärtat-moment när jag hörde rördrommens speciella läte för första gången i år. :love:

Såg en härfågel uppe på mitt änge, den filosoferade runt på vägen en bra stund innan den tyckte jag var jobbig och flög iväg! Fick inga bra bilder men bifogar en på när den flyger iväg.
IMG_0509.webp

Jag satt som vanligt och drack mitt morgonkaffe på baksidan av huset som gränsar mot skogen. Plötsligt hörde jag upprörda småfåglar i ett träd, gick närmare och då skuttar en mård ner på marken och springer iväg. Vad stor den är! Första gången jag sett en. Hermelin och iller har jag sett tidigare, men det här var en överraskning. Visste faktiskt inte att den kan klättra.

Jag och hundarna mötte en ekorre som satt på en soptunna på morgonpromenaden. Helt cool liten korre, som stirrade på oss när vi gick förbi, typ en meter från den.

Påminner om när särbon hittade en ekorre i sin ekorrmatare (han har gjort en speciellt för dem så fåglarna inte ska sno all mat). Den har en tjock gummibit som lock (det tog dem typ två sekunder för att förstå hur de kommer åt maten) och det var bara svansen som syntes. Han gick närmare och närmare - ingen reaktion. Till slut trodde han att den dött för att fick tom ta den på svansen! Han filmade när han gjorde det men stängde av kameran när han öppnade locket för det kändes ju lite makabert att filma en död ekorre.

Det var bara det att den inte var död, den hade somnat medans den frossade och blev skitsur när särbon väckte den! :rofl:

Edit: Jag vet att det är sant för jag var uppe där då och tog själv kort på den "döda" svansen som stack ut (det var innan vi trodde den var död) :D

Jag satt som vanligt och drack mitt morgonkaffe på baksidan av huset som gränsar mot skogen. Plötsligt hörde jag upprörda småfåglar i ett träd, gick närmare och då skuttar en mård ner på marken och springer iväg. Vad stor den är! Första gången jag sett en. Hermelin och iller har jag sett tidigare, men det här var en överraskning. Visste faktiskt inte att den kan klättra.
Mårdar jagar ekorrar i träd och plundrar fågelbon så den är en mycket skicklig klättrare och jägare.

Mårdar jagar ekorrar i träd och plundrar fågelbon så den är en mycket skicklig klättrare och jägare.
Kommer precis ihåg att jag faktiskt skrämde bort en mård ur ett träd tidigare i år, när jag var nere vid huset och hälsade på hos min gamle stallägare. Den mården var nog ute efter ett fågelbo så de ungarna klarade sig iaf lite längre.

20250908_071710~2.webp

Imorse var mården här igen. Syns inte så bra men där är den.

Liknande trådar

• Vilddjuren och jag 2
  • Behöver lite stöd
  • Öron, plötsligt döv?
  • Hårdhänt valp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd