Dagens språkfråga

Bukefalos 30 år!

Jag har ett ex som alltid sa att saker var stöldbenägliga istället för stöldbegärliga. Jag vet inte hur många gånger jag sa att saker kan varken stjäla sig själva eller andra saker, men det gick aldrig in.
Han sa också en släp och ett såg. Jag har aldrig hört någon annan säga så mer än att jag har läst att folk här på bukefalos gör det. Däremot säger jag ett choklad, vilket många här har protesterat mot. Så ja, svenskan verkar väldigt inkonsekvent beroende på vem man pratar med och var man kommer ifrån 😅
(Både jag och exet födda och uppvuxna i västra Blekinge)

Inga mänskliga naturligt uppkomna, nu levande språk är helt logiska (matematiska och programmeringsspråk kan vara annorlunda).

Det är så spännande att språk väcker så starka åsikter. Man kan presentera hur tydliga belägg som helst för att något varit gångbart i hundratals år; folk kommer ändå tycka att just deras variant är det mest korrekta.

Så länge det finns vissa överenskomna normer (som kan ändras) åtminstone i skriftspråket, är det demokratiskt och oundvikligt och tecken på ett levande språk att vi är oense.

I min Norska värld betyder på at man är ovanpå något tex ett tak, eller når man sitter på toaletten/dasset.
I betyder att man är man inuti en specifik plats eller utrymme tex i vardagsrummet, butiken. Killgissar att det samma även gäller i den Svenska grammatiken, men att man har övergett korrekt stavning till fördel för diverse lokala variationer som till slut tagit överhand.

Idag har reporter på SR pratat med det lokala fotbollslaget i Fagersta som tragiskt nog har en allvarligt skadad lagkamrat efter skoldådet. De verkar samla ihop sig och stödja varandra för att laget ”verkar ha en så bra sammanstrålning” enligt reportern. Visst är det en felsägning eller är det ett uttryck under uppsegling? Jag har aldrig hört det förut.

Idag har reporter på SR pratat med det lokala fotbollslaget i Fagersta som tragiskt nog har en allvarligt skadad lagkamrat efter skoldådet. De verkar samla ihop sig och stödja varandra för att laget ”verkar ha en så bra sammanstrålning” enligt reportern. Visst är det en felsägning eller är det ett uttryck under uppsegling? Jag har aldrig hört det förut.
Måste vara en felsägning, sammanstråla gör man ju när man samlas. Det skulle isf betyda att de är duktiga på samlas allihop, typ.
Märkligt sagt iaf.

Jag gissar på autokorrigering.

Edit: skulle då alltså vara sammanhållning

Felsägning rimligen, men i talat språk och i en så spänd situation som i den i Fagersta må det vara hänt. Jag är inte säker på att någon av oss vill veta hur många småfel vi gör när vi pratar varje dag. Sen absolut, en reporter ska vårda sitt språk, men det går inte vara hundra procent korrekt (om man är människa).

Om men analyserar felsägningar (vilket logopeder stundom gör i sitt yrke) så finns olika kategorier av ordutbyten. Vissa är ljudlika, vilket det här kan anses vara strålning/hållning slutar båda på ål(l)ning. Det kan kallas för en fonologisk felsägning. Vissa är lika i betydelse, tex tillhör samma kategori ord, vilket jag ändå kan tycka -strålning och -hållning gör. Båda visar en sorts närhet även om ett är läge och ett riktning. Vissa skapar nya ord (neologismer) vilket detta gör. Vissa neologismer blir så småningom etablerade ord (särskilt om många gör samma nybildning eller om den är spektakulär eller rolig på något vis) andra inte.

Jag tror definitivt det är en felsägning och jag gillar hjärnans kreativitet i felsägningar. Ordmobilisering är en högre kognitiv funktion så det är inte märkligt alls om den delar ibland rent generellt, och i stressade/upprörande situationer i synnerhet.

Liknande trådar

• Vilken är den första stora händelsen ni minns?
  • GVFÖ XL
  • Om det skiter sig, en tråd om planering
  • Dagens kvart

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat