Ännu fler frågor.
Varför lägger man inte brevet I brevlådan? Lägger man det PÅ brevlådan blåser det ju bort
Och varför vill man ha kaffe på maten? Jag vill ha mitt kaffe i en kopp eller
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ännu fler frågor.
Varför lägger man inte brevet I brevlådan? Lägger man det PÅ brevlådan blåser det ju bort
Och varför vill man ha kaffe på maten? Jag vill ha mitt kaffe i en kopp eller
Fast jag säger också att jag är i mitt rum, men skulle mest troligt säga att "x" är på sitt rum om jag pratade om någon annan.Båtar förliser, folk och fä kan förolyckas.
Jag säger att jag är i mitt rum, inte på. Tror att ett mer frekvent användande av "på" är både dialektalt och i vissa fall även något gammeldags? Skulle någon säga det här hade det antagligen varit någon av en högre ålder.
Jag tror att jag hade sagt att någon är i sitt rum. Dock hade jag sagt att samma någon var på sitt kontor om så var fallet. Kan inte förklara varför.Fast jag säger också att jag är i mitt rum, men skulle mest troligt säga att "x" är på sitt rum om jag pratade om någon annan.
Efter att ha läst här (bland annat inlägg från @Tualma) och inte funderat på det förut så känns det lite som att "på" används ofta när "i" inte passar för att det skulle få en annan betydelse.Båtar förliser, folk och fä kan förolyckas.
Jag säger att jag är i mitt rum, inte på. Tror att ett mer frekvent användande av "på" är både dialektalt och i vissa fall även något gammeldags? Skulle någon säga det här hade det antagligen varit någon av en högre ålder.
Men säg då det! Så klagar jag inte.Böjning kan också skifta. Jag säger ”en släp”, inte ”ett”, i min ursprungsdialekt. Söderifrånmänskor protesterar vilt. Men det är ju en släpvagn!!!!
I kyrkan, på affären etc. Det får redan SFI-elever lära sig.Nästa språkfråga: Varför säger man "på mitt rum" ? Man är ju inte på rummet utan i.
Apropå detta hade jag en fd. kollega som brukade använda "förolyckad" på fel sätt. En av våra arbetsuppgifter var att göra drogtest på personer som varit med om olyckor i sitt arbete (typ folk som körde tåg, buss etc.) Minns särskilt en gång när hon sa att vi skulle ut på järnvägen och göra drogtest på någon som förolyckats. Kunde liksom inte hjälpa att haja till ganska så ordentligt då...
Språk är alltid mer konvention än logik.I kyrkan, på affären etc. Det får redan SFI-elever lära sig.
Svenskan är inte helt logisk![]()
Haha, exakt! Det var dessutom första gången hon använde förolyckad fel när hon pratade med mig. (Sen vande jag mig.)Det hade fått mig att haja till också och tänka att är inte det något för obducenten...![]()
I de fallen kan man nästan alltid anta att på är det rätta.(”på” och ”i” för stadsdelar osv. brukar orsaka rejäl osämja)
Nä, det tror jag inte att du hade. En sammantagen bedömning hade sagt dig att jag har svenska som modersmål. (Dessutom är mitt uttal hemskt utslätat efter många år i Sthlm).Mina fördomar hade direkt gått till att du inte har svenska som modersmål
Nja, håller inte riktigt med. Absolut är det bra att rätt sig efter ortsbor, men bruket varierar stort även dem emellan. Prepositionsbruk kan vara hyperlokalt.I de fallen kan man nästan alltid anta att på är det rätta.
Vad gäller ortnamn så är det specifikt för varje namn om de tar prepositionen i (den stora majoriteten) eller på (ett mindre antal).
Eftersom man rutinmässigt använder i när man själv inte har kunskap som säger att det borde vara annorlunda, så indikerar själva förekomsten av ett dubbelt bruk att på är det riktiga i de fallen och i något som kommer av okunskap/missuppfattning hos de som använder det.
Precis som med uttalet av ortnamn så som anses det lokala bruket vara det man ska rikta sig efter. Men i en del fall (typiskt sett vid stor inflyttning/hastig expansion eller om namnet blir 'känt' i stora kretsar utan lokal förankring) kan det gå så långt att man får anse att bruket faktiskt har förändrats.
Fast inte är PÅ affären det enda rätta? Det kan jag aldrig tänka mig.I kyrkan, på affären etc. Det får redan SFI-elever lära sig.
Svenskan är inte helt logisk![]()
Ska du åka till fjällen eller fara till fjälls?Måste ni starta en sån här kul tråd när jag ska åka till fjällen?![]()
Jag far väl oppåt markaSka du åka till fjällen eller fara till fjälls?![]()