Dagis och skiftgång

Druvan

Trådstartare
Hur gör ni som jobbar skift och har barnen på dagis? Vilket är bäst för barnet- att följa förälderns skiftgång eller gå samma tid på dagis varje dag oavsett om föräldren är ledig eller ej? Våran dotter börjar på dagis snart, och vi jobbar väldigt udda tider. Vissa veckor behöver hon inte vara på dagis alls, vissa veckor bara några få timmar, och vissa veckor hela dagar (kan dock be t ex farfar hämta). Hur sjutton gör man? Skulle kännas knasigt att ha henne på dagis t ex när maken har ledig vecka, men det kanske blir hoppigt och oroligt om hon är hemma längre perioder hela tiden? Hur gör ni andra?
 
Sv: Dagis och skiftgång

För det första måste du kolla med kommunen vad de har för regler. Min kollega som jobbar må, ti fre lö sö ena veckan och on tors andra veckan får inte ha barnet på fsk när hon är ledig.

Själv arbetar jag samma schema, men har barnen på fsk 7:45-15:00 de dagar jag är ledig. Det är ok med vår kommun.


Kollegans kommun har dessutom så att jobbar man natt får barnen inte gå på fsk alls... Konstig kommun.
 
Sv: Dagis och skiftgång

Men hur vet kommunen vilka tider man jobbar egentligen :angel:.

Nyfiken fråga, varför har du barnen på dagis när du är ledig? Är det för rutinernas skull? Jag skulle vilja passa på att umgås med min dotter när jag är ledig, men det kanske stör dagisrutinerna för mycket med så litet barn.. :confused:

Konstigt föresten att inte få ha barnet på dagis när man jobbar natt, hur gör man då med barnpassning liksom? I min kommun finns nattdagis.
 
Sv: Dagis och skiftgång

Brukar stå på barnomsorgs-sidan på kommunsidan vilka regler det är. Här i Piteå kommer det nya regler nu, eftersom ingen av oss jobbar skift så lyssnade jag inte så noga :angel: men det var nått med att om en förälder slutar innan 22.00 får denne inte ha på dagis nästa dag om denne är ledig dagen efter.... äh tjorvigt var det i varje fall.... Så kolla hemsidan först, eller kontakta rektorsområdet ni tillhör och be om att få reglerna hemskickade :)
 
Sv: Dagis och skiftgång

Faktiskt så är det för rutinernas skull. De har så pedagogiskt med grupper på förmiddagarna och så sover lilla killen middag och sen
får de mellis mellan 14-14:30. Så jag brukar hämta vid den tiden och ibland har jag stora killen hemma och vi gör någón utflykt.

När jag arbetar går de nämligen 7:45-17:15 Så för att det ska vara lite kontuínuitet.
Sen har det ju blivit lite VAB sen jag började arbeta ochså:)
 
Sv: Dagis och skiftgång

*KL*

En fråga ang att jobba natt. Om man är ensamstående och jobbar natt. Om barnet sover på nattdagiset och man kommer hem ifrån jobbet kl 8. Måste man hämta sitt barn då och ha hemma? Hur ska man annars kunna sova sina timmar..:confused:

mvh
 
Sv: Dagis och skiftgång

Jag tror det är att föredra att få någon viss sorts rutin. Den behöver dock inte innebära förskolevistelse varje dag. Vi har haft barnen på förskola 3 dagar per vecka (8-14 tis, ons, tors) men nu när de är 3 år fick vi lägga om tiderna till 8-16.20. 8-12, 8-16.20 för att få till våra scheman.

På dina lediga veckor kanske förskolevistelse 3-4h 3 dagar per vecka kan vara ett alternativ? Och på jobbarveckor försöker ni få hämtning lite tidigare så att hon slipper heldagar?

Det är bra för barnet att få så pass mycket och regelbunden tid på förskolan att den kommer in i gruppen, däremot vore det skönt (men kanske inte praktiskt genomförbart) att hon inte alltid behöver komma på samma tid som alla 15 h barn, det kan vara skönt för dem i början att vara där när det inte är så många barn.
 
Sv: Dagis och skiftgång

Jag tycker du ska göra det som känns bäst, om du vill ha ditt barn hemma när du är ledig ska du självklart ha det! Ett litet barn har inte samma behov av att umgås med andra barns som tex en 4-5 åring, alternativet är ju att kanske bara ha barnet på förskolan halva dagar när du är ledig dvs hämta efter lunchen och om du är ledig en hel vecka kanske det räcker att ha barnet på förskolan 3 dagar. Men som sagt följ ditt hjärta du vet ju vad som är bäst för ditt barn. Själv skulle jag inte vilja lämna bort mitt barn när jag är ledig men alla är vi olika. Hoppas du kommer fram till en bra lösning!
 
Sv: Dagis och skiftgång

Men hur vet kommunen vilka tider man jobbar egentligen :angel:.

Så här står det på schemablanketten i den kommun där jag jobbar:

* På schemat anges arbets/studietid samt placeringstid som också innefattar restid till och från skolan/arbetet.

* Kontroll av lämnade uppgifter kan komma att ske hos arbetsgivaren.
 
Sv: Dagis och skiftgång

Vi har inte angivit arbetstid i vår kommun utan bara tid sonen ska vara på dagiset. Men vi har på ett privat dagis, men jag tror inte det spelar roll.

Jag hade också valt att ha fasta rutiner för barnet, och försökt anpassa lite efter förskolans aktiviteter. Hos oss får man tex inte lämna efter 915 för då missar barnet förmiddagsaktivitetens start.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 515
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 273
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp