Dagis vill att vi pratar med bup...

Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Tack för det här och många andra jättebra svar! Jag har haft ont om tid och inte hunnit svara, men ingen specialpedagog finns eller har kallats in. Pedagogerna är barnskötare och ganska unga, det kommer en till som är förskolelärare snart. På tisdag har vi möte med barnpsykolog :) vi och personalen tillsammans.
Ursäkta mig, men består personalen enbart av barnskötare? (kallar man barnskötarna för pedagoger också?) Är där inga förskollärare?
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Ja, och det är väl därför förskolan hänvisar till bup för utredning, istället för att göra den själv?
Fast har dom verkligen uttryckt att dottern behöver utredas så har inte jag förstått det? Här i tråden finns ju massa med förslag om vad för åtgärder som kan vidtas, utan utredning.

Och jag undrar om TS dotter verkligen behöver utredas. Hon har inga stora bekymmer i vardagen. Kan hennes lite avvikande beteende accepteras och hanteras om personalen på förskolan ändrar sitt arbetssätt/synsätt? Är det inte det man ska göra i första hand?

Ska alla barn som avviker det minsta lilla utredas? Nej, jag tycker inte det. Barn med uppenbara eller stora avvikande beteenden som påverkar deras förmåga att hantera vardagen och utvecklas, där anpassningar i arbetssätt och omgivning inte fungerar, ska självklart utredas. Men inte alla. Människor måste få vara lite olika.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

En utredning skadar ju inte, har man inget funktionshinder så kommer det ju visa sig i utredningen. Det handlar ju inte om hur man får vara eller inte, utan om man behöver lite extra stöd, och i så fall vad. Det är ju aldrig fel att veta det, som jag ser det.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Ok, då tycker vi olika.

Jag tycker att man ska få extra stöd, inte minst få omgivningen och stödet anpassat efter sina individuella förutsättningar (vilket inte behöver innebära mer) utan att genomgå en utredning först. Jag gillar inte synsättet att alla ska ingå i samma mall och gör man inte det är man annorlunda - ska utredas.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Fast en utredning signalerar i sig någonting. Att utredas betyder något som skiljer sig från att inte utredas. Barnet kommer inte att vara opåverkat av en utredning i så motto att det kommer självklart att undra vad som pågår och varför. Även om man kommer fram till att det inte finns något behov av stöd så har utredningen i sig talat om att något inte är likadant som för andra barn. Så därför håller jag med Rumpnissen om att det är bättre att anpassa verksamheten efter de barn som ingår i den, och man behöver inte ens göra någon skillnad mellan olika barn då alla barn får det de behöver utifrån sina egna förutsättningar. Det behöver alltså inte överhuvudtaget märkas att man ger någon det stöd denne behöver eftersom alla barn mår bra av att få ta del av detta stöd.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Och det är här problemet kommer in. I dagens stora barngrupper och slimmade personalstyrkor så finns det inte plats för dessa individer som behöver anpassat stöd. Ger man extra till det barnet blir resten av gruppen av med motsvarande tid. Det handlar inte om inkompetens eller ointresse. Men är man två personal på 20 barn säger det sig själv att alla barn måste passa in i samma fålla. Jag vet att det finns betydligt mindre barngrupper i landet, men i vår kommun är det mycket vanligt att det ser ut så om någon personal har semester eller är sjuk. Tyvärr. Det betyder också - ingen diagnos ingen extra hjälp.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

om man ser stödet som något man bara kan ge till vissa så är det säkert så, men det finns också saker man kan göra för att underlätta för vissa barn som också är bra för alla barn, och då behöver det inte alltid betyda att några barn får mer och andra mindre.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

KL

Angående utredning eller inte utredning.

Min son utreds nu. Han är 8 år och går i andra klass. Varningsflaggan och starten på utredningen kom för ett år sen, alltså i mitten av förstaklass. När han gick på dagis och förskolan var det "inget problem". I vår vardag har det funkat hela tiden. För man vävs in i situationerna och de blir vardag och man hanterar dom utan en tanke på om det är något konstigt. Jag har bara ett barn så jag hade inget att jämföra med heller.
INGEN i sonens omgivning hade en tanke på att han kunde ha en diagnos el behöva utredas för de egenheter han hade. De ansågs mer som "Charmiga" och de var "han" osv.

Nu är det inte lika "charmigt". I skolan kom verkligheten ikapp. NU fungerar han inte. Hemma funkar det mesta fint. Men jag önskar så att den här utredningen kom tidigare för hans skull. Jag önskar att någon av alla pedagoger på dagis och förskolan anat något tidigare. Det är väldigt frustrerande att invänta alla dessa tester och tider och sammanställningar för att få veta vad han behöver för att fixa skolan. Tiden går och går och han kämpar på under tiden.

Tycker vi har blivit oerhört trevligt bemötta hela vägen och det hela har varit väldigt avdramatiserat. Särskilt på BUP. Sonen är ändå så pass stor så han förstår det här och han tar det med ro. Han är inte generad på något vis. Han förstår att detta ska förhoppningsvis hjälpa honom i skolan som han tycker är jobbig och svår.

Antingen får han tillslut en diagnos och skolan kan då veta vilka resurser de kan sätta in, eller så får vi på papper att det är ett övergående problem. Det värsta som kan hända är att det finns ett problem och hjälpen sätts in för sent.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Du menar alltså att man borde utreda proaktivt? Går det om man inte har mer problem att komma med än några egenheter?

Ibland känns det som om vissa skolor är för dåliga på att ta ansvar, det vore intressant att se hur olika skolor skiljer sig åt i hur de hanterar barn som har mindre problem som är knutna just till skolmiljön. För rimligtvis är det ett mindre problem om det har funkat tidigare och inte är värre än att föräldrarna anpassat sig efter egenheterna utan några större funderingar.

Man kan också undra om det verkligen är mest effektivt och ekonomiskt att gå omvägen via diagnoser. Kommunerna borde kunna se ungefär hur stor procent av barnen som behöver extra hjälp och avsätta resurser där efter. Jag förstår att man som förälder måste vara pragmatisk och anpassa sig till rådande system, men det verkar så dystert att ett barn som inte passar helt i just skolmiljön ska behöva diagnostiseras som funktionsnedsatt.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Ibland känns det som om vissa skolor är för dåliga på att ta ansvar, det vore intressant att se hur olika skolor skiljer sig åt i hur de hanterar barn som har mindre problem som är knutna just till skolmiljön. För rimligtvis är det ett mindre problem om det har funkat tidigare och inte är värre än att föräldrarna anpassat sig efter egenheterna utan några större funderingar.

Man kan också undra om det verkligen är mest effektivt och ekonomiskt att gå omvägen via diagnoser. Kommunerna borde kunna se ungefär hur stor procent av barnen som behöver extra hjälp och avsätta resurser där efter. Jag förstår att man som förälder måste vara pragmatisk och anpassa sig till rådande system, men det verkar så dystert att ett barn som inte passar helt i just skolmiljön ska behöva diagnostiseras som funktionsnedsatt.

Åh, vad du satte ord på mina tankar!
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Ja faktiskt,(bow) att skolan sparade lite resurser som de använde för extra tid till barn -med lite egenheter, skulle kanske spara både tid och pengar för alla.

Efter en utredning på ett år har väl ett år gått som man kunde fått hjälp om hjälpinsatser helt enkelt sattes in när de behövdes inte när en diagnos hittats. Och vad gör man om man inte hittar en lämplig diagnos, konstaterar att jahaja, det här barnet kommer inte att lära sig ngt -ingen diagnos-inte vårt problem.

Har funderat på det när det gäller handikappsanpassningar också, tänk om alla bostadsbolag handikappanpassade trapphuset men inte lägenheterna och lade undan en summa per lägenhet de bygger. I samma ögonblick någon behöver en anpassad lägenhet så voila-det finns pengar och lägenheten anpassas för just den personen. Tror det skulle spara mycket. Nu tror jag alla lägenheter måste handikappanpassas i viss mån.

Så varför inte ngt liknande i skolan, en liten slant läggs undan per elev skolan har och som kan läggas på de elever som någon gång -kanske en termin, kanske alla skolår, kommer att behöva lite extra resurser. Oavsett diagnos. En resurs som sätts in på sekunden-inte när det är ett jätteproblem. Det kanske kan vara så mycket som 50% av eleverna i en klass som skulle kunna dra nytta av en extralektion på ett område och ett par extralektioner kan säkert räcka för många om man upptäcker det i tid.

(Min skolan när jag var liten hade speciallärare, jag trodde alla skolor hade det nu också.) Specialläraren tillhörde främst lågstadiet och hade lektioner för små grupper -de flesta hamnade hos henne vid ngt tillfälle (inte uppskattat då såklart). Tex jaha -fyra elever i varje klass har problem att stava till stjärna då blir det tre lektioner med dem hos specialläraren, jaha - tio elever i varje klass har svårt att skilja på b och d, det blir extralektion med de 20 eleverna och specialläraren (den åkte jag in på -att baxa och dra magen på bokstaven löste det problemet för resten av livet).

Så när man hör om elever som slinker undan utan att kunna läsa (utan att läraren märkt det!?) bara gapar jag - i den klassen slank man inte undan ens om man själv inte visste att man inte kunde skilja på b och d.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Det är precis som en annan sak som forskare kommit fram till, för många oregeliga barn så skulle så lite som tio minuter om dagen ensam med en pedagog -tränandes turtagning, lösa problemet med sociala koder för kanske resten av livet. (fast det kanske man kan se som ett tips till föräldrar också, många föräldrar borde också kunna träna turtagning om bara tekniken lärdes ut. Och var man hittar den framgick inte.)
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Du menar alltså att man borde utreda proaktivt? Går det om man inte har mer problem att komma med än några egenheter?

Ibland känns det som om vissa skolor är för dåliga på att ta ansvar, det vore intressant att se hur olika skolor skiljer sig åt i hur de hanterar barn som har mindre problem som är knutna just till skolmiljön. För rimligtvis är det ett mindre problem om det har funkat tidigare och inte är värre än att föräldrarna anpassat sig efter egenheterna utan några större funderingar.

Man kan också undra om det verkligen är mest effektivt och ekonomiskt att gå omvägen via diagnoser. Kommunerna borde kunna se ungefär hur stor procent av barnen som behöver extra hjälp och avsätta resurser där efter. Jag förstår att man som förälder måste vara pragmatisk och anpassa sig till rådande system, men det verkar så dystert att ett barn som inte passar helt i just skolmiljön ska behöva diagnostiseras som funktionsnedsatt.

....och delvis KL

Jag tycker det är självklart att om man ser något som kan komma att bli ett problem för barnet så bör man gå till botten med det i tid så man är förberedd. Framförallt eftersom utredningarna tar sådan tid. "Egenheter" är ju oftast vad de som inte ser problemet ännu kallar det som kan vara tecken på en diagnos. Som anhöriga tex. I vårat fall saknar sonen motor när han ska göra saker och är väldigt drömmande och frånvarande. Inget större problem innan skolstarten. Men nu...när han kanske gör 2 mattetal på en lektion, aldrig hinner klart och sitter och drömmer på lektionerna så har det givetvis blivit ett jätteproblem. Det är inget mindre problem som vi har. Nu lutar utredningen åt ADHD el ADD. Något som hade varit väldigt bra att ha beredskap för innan han började skolan.

En skola som först provat de vanliga trixen för att hjälpa ett barn som visar tecken på ex koncentrationssvårigheter, och sen vill gå vidare för att kunna hjälpa barnet tycker jag är en ansvarfull skola. Utredda barn kostar skolan pengar i form av tid och resurser så jag tror knappast att det är ekonomiskt för skolan. Ekonomiskt hade det varit att blunda för problemet som man gjorde när jag växte upp och ist klumpa ihop problembarnen i en obsklass.

Hittills har jag inte träffat på någon förälder med ett utrett barn som gjort det för sin skull. Jag har heller inte träffat på ett barn som blivit utrett i onödan. Samtliga jag känner har haft det riktigt kämpigt. Det börjar med små problem och med åren växer dom allt eftersom kraven på barnet ökar .

Jag tycker det är lika självklart att hålla koll på en ev diagnos "i huvudet" som andra diagnoser tex diabetes, epilepsi, allergier mm. Epilepsi exempelvis kan ligga en i fatet i framtiden när man ska söka vissa jobb ex. En diagnos som det fortfarande finns fördommar runt, skämtas om mm. Jag häpnar än idag när vissa ger respons på att jag har EP. Varför är det fortfarande så att det är helt okej att det finns 7 barn med olika allergier i en klass men inte 3 barn med en bokstavsdiagnos?

Jag tycker det är tråkigt att många ännu ger "de nya diagnoserna" sånt motstånd. Kallar det för etiketter, stämplar "Bokstavsbarnen" mm. Att prata om det på det sättet förstärker rädslan, skammen och fördomarna. Av de vuxna jag har runt mig idag och som anar att de har kämpat med en diagnos under uppväxten vet jag ingen som inte önskar att de fick den hjälpen som dagens barn kan få. Så jag tycker absolut att man ska vara uppmärksam på ev "egenheter" och se vad de kan spela för betydelser för barnet längre fram.

När min särbo fick höra att sonen utreddes så blev han först förvånad och tyckte det var väl onödigt. Men sen när han kunde se att skolproblematiken även fanns i vår vardag men på andra sätt sa han "Jag önskar att jag fick den hjälpen. Men jag fick sitta i obsklassen i källaren och kasta suddgummin i 9 år istället och idag kan man inte ens skriva en kommentar på facebook utan att någon ska göra sig lustig över hur kass jag stavar".

Man ska också veta att långt ifrån alla utredningar resulterar i att det behövs specialresurser i ex skolan. Väldigt ofta räcker det med att BUP tar fram en individuell handlingsplan för hur skolarbetet ska gå till för att barnet ska få bästa möjliga hjälp. Bara för att det kommer ner något på papperet så betyder det inte att barnet är "funktionsnedsatt" :)
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Ursäkta mig, men består personalen enbart av barnskötare? (kallar man barnskötarna för pedagoger också?) Är där inga förskollärare?

Barnskötare ÄR pedagoger. De är utbildade för att jobba med barn i pedagogisk verksamhet och utövar pedagogik i sitt arbete hela dagarna. Däremot är barnskötare inte förskollärare- de har en kortare utbildning och meningen är ju att det ska finnas förskollärare på alla förskolor som i huvudsak leder verksamheten.

Det finns många yrkesgrupper som faller under benämningen pedagog;
Alla sorters skollärare, förskollärare, barnskötare, simlärare, ridlärare etc etc.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Jag var inte heller något problembarn, men jag hade gärna gett mig själv en utredning så här i efterhand:p
För att jag har insett att jag är smart, bara lätt omotiverad och har svårt för koncentrationen.

Idag läser jag distans på högskolenivå, vilket är perfekt då jag får en bra miljö för studerandet och kan avbryta/göra annat när jag studerar.
Jag fick någon sorts reaktion när jag var yngre att jag somna när jag koncentrera mig, inte optimalt!
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Nej alla diagnoser är ju långt ifrån utåtaggerande. Tvärt om. Men det är de "vilda" barnen som oftast problematiken är tydligast med. Tyvärr så sitter väldigt många med tysta problem. Dom barnen missas lätt. Min son är ju ett drömbarn för en lärare som inte är observant. Han sitter tyst som en staty i klassrummet. Men precis som en staty så händer ingenting i skolarbetet heller :(

Han funkar kanon socialt så därför har väl ingen reagerat trots att det funnits massor med andra tecken. Så länge allt funkat kör man liksom på. Det var dock en idrottstränare som lite försiktigt frågade om vi hade funderat på ADHD när sonen var ca 5½. Jag blev jättesnopen och undrade var i hela friden han fick det ifrån. Han såg de där andra tecknen som vi då tyckte var en del av sonens personlighet. Idag vet vi att det är en del av det problem som han har och som han delar med många andra barn med samma problematik :)
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Det jag värjer mig emot är att diagnosen krävs för att skolan ser ut som den gör. Hade skolan sett ut på ett annat sätt, med goda resurser i grunden så hade din sons diagnos antagligen inte behövts, med tanke på att hans problem inte verkar vara konstanta i alla miljöer. Jag tycker inte att det är så konstigt att man reagerar på ordet diagnos eftersom det i sin grundläggande betydelse handlar om att fastställa avvikelser och sjukdomstillstånd. Frågan är om det är miljön eller ungen som man ska inrätta världen efter.

Lite OT: har en bekants bekant som forskar om pedagogik och olika sorters koncentrationssvårigheter och har fått mycket fina resultat för barn när de får ha hörlurar med musik i samtidigt som de pluggar, kan vara värt att testa.
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Håller absolut med om att resurserna borde komma innan en diagnos. Ett år har redan gått...och vi har säkert ett halvår kvar innan vi får svar.

Men ett svar på vad som är "fel" behövs nog ändå. För att han ska förstå varför han funkar som han gör för problematiken finns även i vardagen. Som på träningen inom hans sport. Där kan han också bli helt frånvarande och sen blir han jätteledsen för han inte förstått vad de ska göra. Där går nu tränarna in och ger en extra genomgång med honom där de förklarar :)

Självklart undrar man ju om "drömmandet" ska sätta käppar i hjulen för honom i arbetslivet. Då kan en diagnos vara bra för att hitta rätt väg även där :)

Sonen har en otrolig tur som har råkat fått en fröken som är specialutbildad mot just den här problematiken. Hon är väldigt innovativ och trixet med lurar är prövat :) Han jobbar med hörlurar (dock tysta nu) men de gör marginell skillnad. Svårigheten som vi slåss emot är inte att han tappar koncentrationen pga omgivningen, han tappar den pga att hans dagdrömmar stör honom. Och de verkar jäkligt svåra att stänga av :(
 
Sv: Dagis vill att vi pratar med bup...

Ok, nu blir det ännu mer OT, men jobbar de nåt utifrån olika lärstilar på den skolan? Jag vet att en del skolor gör det, den modellen handlar alltså om att individanpassa lärandet efter den stil som passar barnet bäst (tar bäst in kunskap med ögonen, öronen eller känseln/kroppen, för att uttrycka det väldigt kort). Det kanske passar din son väldigt bra i den fasen han är nu med en taktil lärstil, snarare än att ta in information genom att läsa eller lyssna.

Här kan du läsa mer tex http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2006/08/24/ogat-orat-eller-handen
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 822
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 454
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 030
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 995
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp