Dagisdags!

Sv: Dagisdags!

hehehe:p

loke är som en ångvält när det gäller sådant...oj vad de kommer få extra motion:D
 
Sv: Dagisdags!

Skulle ni ha med egna blöjor? Min dotter har gått på dagis 3v nu och de står för blöjorna..

Ja, här får man stå för blöjorna själv.
Det fick vi även göra hos dagmamman med dottern.
Fast både dagmamman & denna förskola vi ska ha nu "står" ju under samma kommun.
 
Sv: Dagisdags!

Jag fick motiveringen till vanliga blöjor att det är lättare att byta när de är ute.
Dottern går hos dagmamma och de är ute väldigt mycket, både på lekplats och ute i skogen.

TS: Vi fick ett inskolningsschema där vi skulle börja med att jag var med de första dagarna under 3 timmar, tror jag, och sedan börja lämna sucesseivt med start i ca. 20 min.
Men det gick så bra med dottern, så vi lämnade ett par timmar redan andra dagen. Hon knallade bara rätt in, med skor och allt och brydde sig inte för fem öre att jag vinkade hej då och gick. Så gör hon fortfarande. :D
Enligt våran dagmamma är det oftast lättare att skola in ett- åringar än 1 ½- åringar.
 
Sv: Dagisdags!

Vi har precis skolat in vår son. Har är ju född i maj -07 så han är 16 månader.

Det tog 5 dagar från att vi började tills att han nu går på dagis "på riktigt". Vi har aldrig varit på öppna förskolan eller nått sådant innan.

Första dagen var det hälsa på i ca 1-1,5 tim
Andra dagen var det 2 timmar tillsammans med pappa.
Tredje dagen var det 4 timmar, en timme med förälder och 3 timmar utan förälder
Fjärde dagen var det 5 timmar, utan förälder, inkl vila
Femte dagen var det 6 timmar, utan förälder, inkl vila.

OBS; Jag vill bara påpeka att inskolningen var bokad till 2 fulla veckor, och att personalen tillsammans med oss som föräldrar bestämde att detta räckte, då vi såg hur bra det gick för sonen att anpassa sig till att vara på dagis.

Viktigt att tänka på har du fått en massa bra tips på. Kläder för alla väder, blöjor, komma ihåg att vara positiv, ställa frågor och lita på personalen.

Lycka till.
 
Sv: Dagisdags!

Vi skolade in pojkarna samtidigt, men under en lång period. Tre veckor.

Jag och min sambo var med båda två. (Vi fick höra efteråt hur impade personalen var att pappan var med så mycket, det trodde jag var vanligt men tydligen inte.)

Barnen var där olika tider hela tiden, men mest mellan nio-tolv. Då hann de med utelek, mellis och lunch. Jag och sambon höll oss i bakgrunden, belv det konflikter så fick personalen lösa det med barnen. Det var inbget vi blev tillsagda att göra, men vi antog att det var det bästa. Sedan rörde vi oss runt dagiset, så vi försvann ibland och sedan dök vi upp igen.

Första veckan lämnade vi dom själva först på fredagen, de hade varit där varje dag då runt tre timmar. Elis (dryga två år) blev kanonledsen när vi skulle gå, han ville följa med. Men personalen avledde med penslar och vattenhinkar och sedan var det glömt. Vi bara förklarade att vi skulle gå en sväng, och att vi snart skulle komma tillbaka, och att han kunde vinka om han ville. Inget ältande eller massa avsked. Sedan märkte han inte att vi kom tillbaka efter en halvtimme. Lilleman (dryga året) brydde sig inte alls om att vi gick.

Andra veckan gjorde vi samma sak, vi gick en kort sväng varje dag. Tors-fredag lämnade vi dom "på riktigt" under den tiden de skulle vara där. Storebror brydde sig inte mer än den där första gången, men lilleman tyckte det var jobbigt. Han hade vid det läget lärt sig att vi skulle gå, men kunde inte förstå att vi skulle komma tillbaka. Store sonen kan man resonera med, han förstod att vi skulle komma igen så han hade slutat bry sig. I början förstod han inte alls varför vi gick ifrån honom.

Tredje veckan började sambon min jobba, och barnen fick vara där halvdagar. Ingen av dom brydde sig då om att jag lämnade dom, det var puss och kram och vi ses efter lunch. Båda killarna älskar sina fröknar, och jag tror desutom att det har ganska stor betydelse att de har varandra. Det är en del av "hemmatryggheten" som stannar kvar på dagis med dom, sitt syskon.

Vi har alltid varit nog med att säga hejdå, och att inte dra ut på lämningen. Men ändå ska man pussas och kramas och hinna påminna om vad som ska hända när vi ses senare på dagen.

Vi står för blöjor själva, och inga byxblöjor av de anledningarna som skrivits ovan. Vi har fått många infolappar om kläder som vi bör ha i killarnas lådor, och saknas något sitter det så fina lappar som informerar om det när man hämtar barnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagisdags!

Han började inskolningen igår!

Gick hur bra som helst, han älskade det. Idag ville han inte gå därifrån ens.

Har skaffat etiketter med hans namn och adress som man klistrar på ytterkläderna och skor.

Håller på att skaffa hem 2 delade ytterkläder, vinterkläder, extra vantar och lite extrakläder.

Nåt mer att tänka på?
 
Sv: Dagisdags!

Han började inskolningen igår!

Gick hur bra som helst, han älskade det. Idag ville han inte gå därifrån ens.

Har skaffat etiketter med hans namn och adress som man klistrar på ytterkläderna och skor.

Håller på att skaffa hem 2 delade ytterkläder, vinterkläder, extra vantar och lite extrakläder.

Nåt mer att tänka på?

Det där låter bra :)
 
Sv: Dagisdags!

Förmodligen börjar ni med 1 timme ett par dagar för att sen vara med på mellis, lunch, lunch och vila, frukost.
De sista två dagarna vecka två är planeringen att barnet ska gå sina tider och föräldrarna ska lämna som om de vore på väg till jobbet, men finnas tillgängliga att ringa in om det är något.
I praktiken brukar det dock bli så här att måndag och tisdag vecka två är barnet sjukt så man får testa av lite om det fungerar att lämna helt både torsdag och fredag eller om man ska ta någon dag till v. 3.
Praktiska kläder som får bli smutsiga är viktigast, galonbyxor och stövlar, extra handskar.
Packa en ryggsäck med två hela inneombyten (om det inte är en smutsgris) lämna den på dagis på måndag och när du tar hem smutstvätten på kvällen fyller du bara på med det som gått åt då slipper du släpa ryggsäcken dagligen. På dagis kan man ha en extra varm tröja om det skulle vara kallt, extra overall (köp en gammal på loppis om du inte har) galonbyxor, några extra handskar och när det är säsong ett par extra skor. Då är det smidigt både för dig och personalen.
Och, MÄRK KLÄDERNA! http://www.markmaster.no/index.php?lang=se deras stryk-på etiketter är suveräna, min dotter är 22 år och lapparna som jag satte på hennes kläder när hon gick på dagis satt kvar hennes och hennes två bröders dagistid.
Jag märkte allt, även yllesockar och skor med dessa lappar, helt suveräna!
Föräldrar känner inte igen sina barns kläder, men tycker att dagispersonalen ska göra det:crazy: hur det ska vara möjligt?
Lycka till med inskolningen det är sällan barnet som har jobbigt med att börja på dagis, det är föräldrarna;)
 
Sv: Dagisdags!

*kl*
Kapar tråden lite, idag börjar min dotter sin inskolning. Kl 09 ska vi vara där.
Får återkomma senare om hur det går. Elivia är 14 mån, hur gammal är Loke?
 
Sv: Dagisdags!

Är det tvådelat vinterställ du tänker på? Varför vill du ha tvådelat istället för overall i så fall?
 
Sv: Dagisdags!

Jag arbetar som förskollärare uppe i Sthlm, och fler förskolor här uppe har börjat med föräldraaktiv inskolning, min förskola också, och det fungerar så väldigt bra för de flesta barnen. Man räknar med en inskolning på 3-5 dagar, vi har 5. Då är man med hela dagen som förälder från kl 9-15, man äter med barnet, man sover med barnet, självklart så bjuder förskolan på lunch.
Som förälder så vet man vad som händer på förskolan efter denna vecka, man får en inblick i hur verksamheten ser ut.
Det är som sagt var föräldern som har huvudansvaret för sitt barn under dagen, och man behöver inte "sätta" av en eller 2 personer som har hand om inskolningen, utan verksamheten kan fortsätta som vanligt och föräldern är då med under tex nu en skogstur(kanske då inte med ettåringarna), men jag tror nog ni förstår hur jag menar.

Om man googlar på "föräldraaktiv inskolning" får man lite träffar.

Vi är nu inne på vår 3:e inskolning på detta sätt, och när vi har utvärderat det tillsammans med föräldrarna så är dom mer än nöjda.
 
Sv: Dagisdags!

Hade en jättebra första start på förskolan idag. Känner mig mycket lugnare och tryggare.

Elivia ska gå på en naturförskola så idag var vi med och hade fruktstund ute på ängen. Sen plockade hon lite ekollon och smakade på alla möjliga sorters löv. Mig sket hon i fullständigt:o, följde så glatt med personalen istället och höll dem i handen när vi gick iväg på utflykt.
 

Liknande trådar

Småbarn Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Badger
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: julgrisen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett tag nu varit lite bortskämd med mer energi än vanligt. Och jag har glatt mig så mycket åt det. Men idag finns inga spår av...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: manda
·
Utrustning Någon som gjort? Med vad? Eller är det kört om de börjat ta in lite vatten? Har hört att dagens täckesmateriall på de flesta täcken inte...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp