Dags att hitta dressyrsadel!

Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Okej synd då zaldi ligger bra i pris på begagnade.
Önskar så att det kunde komma en duktig sadelutprovare med stort lager och utbud av nya och begagnade sadlar hit upp! Som hade en hästshop dit man kan ta hästen och prova alla möjliga sadlar...

Ska prova en Hdr på måndag då jag får låna hem den. Tror inte den passar men provar jag så vet jag ju säkert att jag kan helt utesluta det märket. Hoppas fortfarande på att få prova en Kieffer men svårt att få tag på här uppe i norr.

Kolla jättegärna in här på sidan framöver så lägger jag ut bilder på HdRen och förhoppningsvis en kieffer!

Nu när hästen vuxit bak och är överbyggd (tror och hoppas att hon växer ikapp fram också) så känns det som att rida i nerförsbacke. Nu sist satte jag en front raiser i sladdrigt gummimaterial under sadeln och en tunn teddypadd under (blev för tjockt mer fårskinn och front raiser) då kom sadeln lite i bakvit när jag inte satt i men när jag red hamnade den rakare och det blev inte att rida i nerförsbacke.

Är det negativare att padda upp sadeln för att sitta rakt (den blir ju som smalare framme vid manken) eller sämre att inte padda upp och jag hamnar mer framåt på hästen vilket innebär större vikt framåt och tyngd på bogar och framdel?

Jag tycker klart att det känns bättre att sitta rakt och inte behöva kämpa från framåtlutet...

Sen ang. sadelgjorsläget.. usch säger jag bara!! Sadelgjorden hamnar typ mitt på magen under ridning... och i och med att hon har smal mage och sadelläget längre bak och stora bogrörelser så glider sadel och gjord bakåt. Kan jag använda brösta?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Jag funderar på att köpa den här sadeln då den är det som passat bäst hittills. Den släpper lite bak men kändes ändå ok att rida i. Fick in handen både fram och bak utan att den tryckte. Kunde klämma in handen på sidorna om manken och den tryckte inte mer där än bak fast jag satt i. Kände även i skritt och trav och lättridning. Om jag inte hittar en som sitter perfekt och är nog rak, räcker det inte då med en som inte trycker mer fram pga. för svängd?

Den ligger på 5000 kr men beöver stoppas om. Stoppningen var väldigt mjuk och den skulle behövas fylla på. Ska se om jag kan få priset sänkt motsvarande vad omstoppning kostar.

Kan jag rida med den här?? Tycker den var mycket bättre än Andrews sadeln jag rider i nu. Den lutar som framåt när jag sitter i den (den är byggd så... känns som man faller fram även om den är på andra hästar) Men den får även mer tyngd framme vid manken än vad den här sadeln gav.

Sadlat lite långt fram, men annars kom sadelgjorden typ mitt på magen.. Har en böjd gjord och främre sadelgjordstroppen är ändå fäst i ortspetsen.
När jag ridit hade sadeln glidit bak lite och då såg den snarare för vid ut än i baklut..

DSC00261.jpg

DSC00262.jpg

DSC00263.jpg

DSC00264.jpg

DSC00265.jpg
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

jättetacksam för snabba svar!! Måste betala eller lämna tillbaka...
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

inga svar :/

Men men jag köper nog sadeln och får acceptera att än är inte sadelletandet slut...
Rider i den här tills bättre alternativ dyker upp?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Om sadeln glider bak är den uppenbarligen inte bra. Jag tycker inte heller den ser ut att ligga i bakvikt, snarare tvärtom. Den ser väldigt låg ut i framvalvet och inget jag hade vågat rida i.

Stroppen kanske är fäst i ortspetsen, men om du kollar på sadeln är den ju ändå placerad långt bak. Vissa som har främre stroppen fäst i ortspetsen har stroppen vinklad bak så stroppen kommer ändå inte hamna rätt.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Om sadeln glider bak är den uppenbarligen inte bra. Jag tycker inte heller den ser ut att ligga i bakvikt, snarare tvärtom. Den ser väldigt låg ut i framvalvet och inget jag hade vågat rida i.

Stroppen kanske är fäst i ortspetsen, men om du kollar på sadeln är den ju ändå placerad långt bak. Vissa som har främre stroppen fäst i ortspetsen har stroppen vinklad bak så stroppen kommer ändå inte hamna rätt.

Det är inte bara den här som glider bak. Sadlarna glider bak för att hon har bogblad som går långt bak, stora frambens och bogrörelser, lång rak rygg utan "svank" eller sadelläge som liksom håller sadeln på ett ställe. Hon har smal kropp och mage och man får inte sadelgjorden där den ska vara utan dne har som fritt att glida bakåt med sadeln. Hennes mankmuskler är inte intryckta till en "grop" där sadeln kan lägga sig och fastna lite, de står ut istället. Så det känns ganska logiskt att sadeln glider bakåt en bit?

Tycker du att sadeln ser ut att luta framåt även på bilden med fårskinnspadd? Sen får man tänka på att hon är lite överbyggt också.

Ang. plats för manken under framvalvet så måste jag nog ha tagit en missvisande bild, den blev som lite underifrån kanske? För jag får lätt och rymligt in hela handen emellan och när jag satt i kunde jag lätt få plats med handen utan att trycka in den då jag även hade schabrak och fårskinnspadd. Så trång eller låg blir den inte över manken :)

Det jag mest funderar över är hennes sadelgjordsläge som inte stämmer överens med sadelläget.. det får jag klart för mej mer och mer.

Sedan om sadeln är alldeles för bred och platt över bossorna? Den släpper ju en liten bit från kanten på bossan men klart bäst hittils. De var även så mjuka så när jag satt i låg de jämnt an ändå.

Jag ska stoppa om sadeln. Ska jag efterfråga ngt speciellt som kan få sadeln att ligga lite bättre?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Ja, men du kan få det betydligt bättre genom att ha en sadel där främre stroppen inte bara är fäst i ortspetsen utan som då också löper rakt ner. När hästen har en besvärlig form så finns det en anledning till varför sadeln glider som den gör, men det innebär inte att det är rätt att den gör det...

Så du fick in 4-5 fingrar mellan manke och framvalv när du satt i?

Det är ju svårt för mig att svara på vad som ska ändras på sadeln, för att säkert kunna säga det krävs att jag får känna hur sadeln ligger på hästen.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

nä självklart känns det inte rätt att sadeln ska glida bak... Men när man inte har resurser för att fixa allt perfekt på en gång kanske jag får satsa på bra sadelgjorsmodell och en resårbrösta?

4-5 fingrar på höjden eller sticka in dom liggandes? När jag satt i så kunde jag få in alla fingarna och vicka med dom upp och ner, då med padd på. Provade även ställa mej upp i sadeln och fick fortfarande in handen utan att det blev trångt över manken. Utan padd och utan mej i sadeln kunde jag typ få in handen knuten under framvalvet. Ska kolla igen, men jag uppfattade den inte som låg över manken.

Kommer nog sätta in mer stoppning överallt. Men om den verkar lite vid kan man ju se till att stoppa upp den lite fram? Känns som att då kommer släppet bak på bossorna bli lite mindre också?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Ja fyller du på med stoppning fram kommer sadeln lyftas upp där och därmed inte lätta likamycket bak.

Manken ska gå helt fri, dvs minst 2 fingrar liggandes vid var sida om manken och 2-3 fingrar helst på höjdenhela vägen in.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Jo men jag är nästan säker på att manken går helt fri! Brukar alltid känns på alla sadlar på alla hästar jag rider om det blir trångt att få in handen mellan framvalv och manke. För är de trångt bara man sitter i den... vad händer inte då om man står upp i sadeln eller när man landar i hoppning?!

När jag själv inte är en lättviktare vill jag alltid kolla att sadeln inte trycks ner på manken.

Ska nog be någon att hoppa upp i sadeln så ska jag undersöka längre in under framvalvet men tror som sagt inte att det är några problem. Vill även se så den inte glappar bak under lättridning. När jag red stoppade jag in handen under bossan för att känna om den glappade men tyckte inte att den gjorde det. Självklart blev det mer tyngd på bossan när jag satte mej ner i sadeln jämfört med när jag ställde mej upp. Men den for som inte upp eller glappade när jag stod upp iaf.

Håller du med mej om att den här blir bättre än Andrewssadeln som jag ridit några gånger i nu (allroundsadeln på tidigare bilder)? Stoppar om Hdren, rider i den så länge hästen känns ok med den, och håller utkik efter Kieffer och Jensen sadel att få prova och köpa om rätt dyker upp.

Vad tycker du om resårbrösta för att hindra att sadeln glider bak? Sedan måste jag försöka få tag på bättre eller mer svängd gjord eller H-gjord som du tipsade om.

Kommer självklart sluta rida om jag märker att hästen får spänningar i ryggen eller får ont! :S
Men om sadeln ligger så fritt över manken som jag uppfattade, och jag stoppar om den. Borde de va ok då utifrån hur det ser ut? Med ok menar jag inte perfekt... det ser jag själv att det inte är. I mina ögon ligger den inte uppenbart skadligt på hästen och jag vill ha samma åsikt från annat håll också innan jag litar på mej själv... :)
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

En sadel som glider är enligt mig inte ok.
Jag kan inte med gott samvete rekommendera dig att rida i den sadeln utifrån det jag ser.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

hur är cliff barnsby sadlarna? Är de raka?
Provade en kieffer wien och den låg inte alls bra. Tryckte på sidorna om manken även om den inte var för smal egentligen. Samt låg bara an just intill ryggraden även om bossorna inte var så breda..
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Nej, det är ingen idé att prova Griffin/Thorowgood.
Du kan prova Kieffer Wien och Lech också. Vissa äldre Kieffer är mere svängda så du får nog prova några stycken innan du avfärdar dem helt.

Jag har en häst som liknar TS rygg fast min är lite överbyggd men jag provade en just en Kieffer wien och den låg jätte bra på min.. mina sittben var dock inte lika nöjd med den..
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Min är också överbyggd, men förhoppningsvis kommer framdelen "växa ikapp" hoppas jag :)
Provade en Kieffer Wien som inte alls låg bra. Det var dock en äldre modell så kan hända att någon nyare eller annan modell kan passa bättre men den här funkade inte... :/
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Har köpt en Pfiff amaretto stl 2 nu. Hdrn var för vid. Kändes som att rida i nerförsbacke ( hon är ju redan i nerförsbacke när hon är överbyggd, men med sadel som lutade framåt kändes det som att man skulle ramla över halsen tillslut)
Provade först en amretto stl 3, den var för vid, lutade framåt när man red, och den blev även för bred och platt över bossorna. Tvåan däremot känns mycket bättre. Den ligger still (jaa ganska, kan fara bak liite då jag måste sadla ganska långt fram och bogbladen och sadelgjordsläget kan få bak den lite lite grann när jag ridit. Den är även smalare över bossorna och lite mer takformad. Stor skillnad motför hur stl tre låg på henne.

Men det som får mej att tveka är om den är för smal i bomvidden? Den är ju hög i framvalvet för att ge plats åt hög manke som min häst inte har så jag vet inte om jag blir lurad av att den är hög fram och jag tror att den ligger i bakvikt? Känns rak att sitta i och den ligger stabilt. För platta och breda sadlar känns ostabila och kan glida fram och tillbaka över ryggen men den här ligger där den ligger liksom, även när den inte är åtspänd.

På bilderna ligger den just bakom bogbladet, hade väl önskat att jag kunde dra bak den några cm mer bakåt men då har jag sadelgjorden på mjukdelen av magen typ :S Samt att den nästan lutar framåt om jag drar bak den. Det får mej att fundra av och till om den är bra i vidden eller inte.
hade kanske önskat mej en stl 2,5 med fårskinnspad? 3 var ju för vid...

Synpunkter? Hjälp?

DSC00293.jpg

DSC00290.jpg

DSC00292.jpg

DSC00291.jpg
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Många har tittat på tråden men ingen har skrikit rakt ut... ska man uppfatta det som positivt? :)
Inte lätt att bedöma på stillbilder om sadeln ligger bra, jag vet, men på stillbilder kan det vara lätt att ge en preliminär bedömning om sadeln ligger helt tokigt iallafall.

Är det någon som har åsikt om den ligger i bakvikt= för smal, eller om det är det höga framvalvet som lurar mej att tro att det är så?
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 968
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 633

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp