Dags att hitta dressyrsadel!

Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Har ingen erfarenhet av GM Venice. Men Kieffer, absolut! De flesta av deras modeller är raka. Tänk dock på att kolla bredden på kanalen. De är nämligen ofta väldigt smala i kanalen (och bara för att din häst är smäcker/takformad innebär inte per automatik att kanalen ska vara smal) så kolla det så hästen kan böja sig tillräckligt.
Ta då en Kieffer med kilbossor, ej rundbossor. Stl 18" = Stl 2. (de är rätt små i sätena för de är väldigt djupa)
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Fast behöver du vid bom?`Har du någon mankmall över hästen eller har du mätt gradtalet? Vad hade du för bomvidd på din nuvarande sadel? Kieffer levereras från fabrik med normal bom men kan värmas om hos en aukt ÅF.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Javisst, det är inget fel på syntetsadlar, absolut inte. Däremot är deras passform inget för TS. Givetvis kan man också köpa sadlar från ebay, men det förutsätter att man vet vad som passar. Man ska också vara medveten om att säljarna inte alltid vet vad de säljer, och det kan vara svårt med kommunikationen då många tyskar knappt kan ett ord engelska... (men kan man tyska, så slipper man det problemet) Jag har själv handlat mycket från engelska ebay - ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra...

Sedan så menade inte jag att bara sadeln är dyr så kommer den passa, absolut inte. Alla 25 000 kr sadlar passar inte alla ekipage och det var inte heller det jag ville få fram. Det jag menar är att om man kollar i den prisklassen kan man få något som verkligen är anpassat efter häst och ryttare som ger den där WOW-känslan, där hästen slappnar av, ryttaren kan sitta korrekt utan att behöva spänna sig och "tvinga" ner sig korrekt sitsposition, och där allting känns lite lättare helt plötsligt. Kvalitetssadlar generellt brukar ha fler anpassningsmöjligheter än billiga sadlar vilket kan vara avgörande i TS fall.

Jag förstår inte heller hur du kan rekommendera Griffin och Wintec (vars rakaste sadel är väldigt svängd jämfört med riktigt raka sadlar) men säga att Kieffer är uteslutet.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

jag vet inte om jag behöver vid bom just nu. Men skulle vilja ha en fårskinnspad under. Sen om hon vilar ifrån tävlandet och intervall och snabbjobbsträning så kommer hon nog ganska fort bredda på sig över hela ryggen. Förut låg globus ezperansa stl 34 ganska bra. Men ju mer hon kommit i kondition har ryggen och magen blivit smalare.

Men, jag börjar med att prova normal i kieffer då? Om de är de vanligaste :)

Vad kan jag mäta manken med? Tycker de är svårt att hitta ngt material som jag kan forma rätt och mäta... ?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Ja, jag hade definitivt provat med normal bom i första hand.
Tänk på att när hästen är så smäcker så kan balansen bli helt fel om du provar en sadel i vid bom, även om du lägger en fårskinnspad under är det inte säkert att det blir bra. Det är inte säkert heller att hon breddar sig en hel bomvidd när hon inte ligger i hårdträning. Ta det bekymret då i så fall... Iom att hon är unghäst så är det möjligt att hon om ett år ändrat form lite och inte behöver en så rak sadel längre osv. Så prova normal bom först, är den för mal så prova normal mot vid/vid
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Hej!

Vi hade en wintec isabell på ridskolan jag jobbade. Den låg helt ok på flera av hästarna och vi i personalen slogs mer eller mindre om att få rida i den, trots att den var 18 tum och helt klart alldeles för stor för oss:-)!

Så jag hade nog testat en sån jag med om jag haft TS häst. För min är den alldeles för lång, men det är de flesta sadlar.

Annars gillar ju jag också Jensen, har en classic som är den enda sadeln på länge min fröken accepterat.

/Lavinia, som hade M&N innan, det borde också kunna funka, om du kan ändra första stroppens placering.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

För raka? Var inte problemet att det inte gick att hitta nog raka?:confused:
Har wintec bara syntet sadlar? Hittar du annons eller info om någon sadel så pm:a gärna :)

Finns ju en jättebillig Pfiff charles, är den för böjd? Tänkte Amaretton var för böjd eller?

Jag var trött när jag skrev självklart är de för svängda!
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Jag har inte rekommenderat varken Griffin eller Wintec. Jag sa att hon kunde kolla på Wintec i och med att de nya modellerna är betydligt rakare. Alla de Kieffermodeller jag har sett i verkligheten har haft helt fel passform för hästen.

Så du menar om man köper en sadel i Sverige så passar den? Det är väl ingen skillnad alls på att köpa beg. i Sverige och i Tyskland. Angående att tyskarna inte vet vad de har, det är lika dant bland svenskarna.

Jag har ridit i flera sadlar av dyrare modell och jag kan faktiskt inte säga att jag sitter bättre i dem än i de billigare. Visst det är ett betydligt bättre hantverk men nu börjar det komma fler och fler modeller även bland billigare sadlar där man kan ändra en hel del.

Jag är en hobbyryttare helt utan tävlingsambitioner som ändå är väldigt kräsen i mitt val av sadel och än så länge under mina år har jag aldrig behövt betala mer än 10 000 kr för en bra sadel. Ja det har varit bomsadlar det mesta, jag har endast haft 4 bomlösa modeller.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

En Isabell tror jag blir för stor bossmässigt på den ryggen även om luften kan utjämna svängdheten ngt med smalt järn i.

Tror inte Kieffer kommer räcka till rakmässigt men kanske tillräckigt så värt att prova då bossornas form kan passa hästen.

Amaretto passar inte så bra på en sån rygg (har en i stallet med den ryggen och Amaretton)

Bäst men också svårast att få tag i då den måste beställas utomlands från tror jag en Kent & Masters sadel skulle ligga. Har haft ponny dressyren hemma och de är stora i str och den är SPIKRAK...
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Det e nog du som mailat mig ang Wintec New 18" dressyr? Om din häst är så rak så komemr dne inte att passa :( Så rak är inte Wintecen precis. Jag har nyligen köpt Diabolical_Kittens Jensen Brillant sadel och den är 18" men har en kortare anläggningsyta och är rakare. Så hål lutkik efter begagnade Jensen sadlar då den kan rekomenderas. Är oootroligt skön och jag gillar inte den andra sadlen jag har längre :D
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

okej jag kan nog ha mailat dej :P har mailat många.. :) Kollade på en wintec cair idag på hästshopen och den verkade alldeles för svängd. Lånade hem en Santa Cruz dressyr, modellen hette ngt på m. Den såg rak ut men blev för svängd på. ska visa bilder. Den hade vid bom men såg ändå ut att ligga i bakvikt?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

kommer inte våga beställa eller köpa utomlands känns för avancerat.. just nu verkar jensen och kieffer som de bästa alternativen. Hoppas på att kunna prova dessa.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

M&N tror jag blir alldeles för breda och platta över bossorna, men de kanske finns lite olika?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

ja kan nog prova normal bom. Ska lägga ut en bild på en vid bom i santa cruz som inte alls passade. Du kan väl titta och bedömma om vidden är fel eller om de är resten av passformen som gör att den ser för smal ut i stl. vid.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Kent & Masters är allt annat än spikrak. Det är samma tillverkare som gör Griffin. De är lätt svängda (vissa modeller mer än andra) och kommer definitivt glida fram på en så rak rygg.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Här kommer nya bilder på hur hästens rygg ser ut nu.

DSC00219.jpg

DSC00221.jpg

DSC00222.jpg
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Det här är en santa cruz, helt ny. Den passade inte, men det är vid bom och den ser ju för smal ut?? Den ligger jättehögt över och i bakvikt, beror de på för smal bomvidd eller att den är för svängd och inte passar i övrigt?

DSC00218.jpg

DSC00217.jpg
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Har du sett Kent&Master live? För det jag har sett utav dem så är det bland det rakaste man kan få tag på. Ja det är samma tillverkare och ja det finns några modeller som är rakare än de andra men de flesta är åt det väldigt raka hållet. Jämför till exempel Wintec 500 Dressage och Wintec Isabell samma märke men två helt olika sadlar.

Det är svårt att avgöra på Santa Cruzen eftersom det är helt fel modell för hästen men jag tror inte den är så mycket för vid. Och man kan inte gå efter att vid är samma vidd i alla märken, det kan variera kraftigt. Jag burkar mäta måttet mellan ortspetsarna alternativ vinkeln mellan dem bara för att få ett hum om sadeln kan passa viddmässigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
906
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 682
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 991
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp