Dags att hitta dressyrsadel!

Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Sa aldrig att TS skulle köpa det till sin häst. Tänkte bara att allt är inte guld som glimmar ;)

För övrigt har jag ridit flera travare i bomlösa soffkuddemodeller och det har funkat väldigt bra (även en som var i full kondis).
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Ja, jag förstår ditt syfte, problemet är att det är betydligt enklare att hitta soffkuddebomlösa i en låg prisklass än vad det är att hitta en vettig bomsadel i en låg prisklass. Soffkuddebomlösa som är t.ex. i syntet/dåligt läder kostar inte så mycket och man kan "rädda det" genom att investera i en bra pad, om man kan leva med att som ryttare inte få något direkt stöd. Med bomsadlar fungerar det tyvärr inte så, billiga bomsadlar brukar bestå av dålig kvalitet rakt igenom vilket kan vara direkt skadligt för hästen. Ska man spara in pengar tycker jag absolut man ska köpa en begagnad kvalitetssadel istället för ett budgetmärke (dvs under ca 10 000) men problemet är ju att i TS fall är utbudet, framförallt på beg marknaden, väldigt begränsat.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

jag ska mäta sadelläget, men jag tycker inte det är så jättekort? Jag har utgått från 3fingar-upp till handflata bakom bogbladet och haft en 17,5 sadel, och den har rymts. Jag har då kollat vid sista revbenet och följt det upp. Så 17,5 sadel borde funka, men har aldrig provat en 18 på henne.

Det funkar med en 17,5 för mej, men en 18 hade nog varit bra.

Tog nya bilder på hennes rygg idag och hade hoppats att den inte är lika rak som i somras haha... men hittar inte strömkabeln till kameran :/

Tror att det kommer bli så att jag får rikta in mej på billig dressyrsadel som passar relativt... Hon ska ju inte ridas så ofta.. sen när jag får igång kameran ska jag visa hur allroundsadeln ligger, om den bara är skrot eller om den duger tillsvidare...

Får hoppas hästen springer in nå mer pengar så får jag måttbeställa! Fast det kanske är bäst att göra om ngt år när hon format ryggen lite mer bestående?

Hur som, hon har iaf inga problem med smärta eller spänningar i ryggen. Känner igenom henne och kollad av ET och veterinär och fått beröm över hur mjuk och fin hon är i muskulaturen för att vara travhäst. Dock är hon som sagt inte så mkt riden än, men de lär ju märkas fort på en mjuk och fin rygg när de blir minsta spänning. Blir de det med en "hyfsad" sadel så äre väl bara att bita i det sura äpplet och inse att ska hästen ridas måste de fixas fram pengar till en optimal sadel på alla sätt och vis...
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

det skulle nog gå att rida henne i en bomlös sadel.. men jag vill ha en dressyrsadel när de börjar vara dags för att sitta ner i traven och utbilda lite. Jag blir så otroligt mycket stabilare i en dressyr än hoppsadel och på en lite vinglig ung häst vill jag vara väldigt stabil och kunna rama in henne och inte störa genom att hamna snett eller framåt.

Nu har de gått bra med hoppsadel och allrounden för jag har bara ridit lätt mestadels samt att de är de enda som suttit bättre på henne.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

om vi ska sjunka en nivå (skäms).
Och tänka på billiga dressyrsadlar som kanskee kan sitta någorlunda, finns de andra tips då? Något som jag kan tänkas kunna rida i som inte är optimalt men som kanske inte dödar min häst för att den rids en max några gånger i veckan tills jag hittar annat eller får råd med specialbeställd eller får tag på en kunnig sadelutprovare med stort utbud? ( just nu finns de nog ingen alls här där jag bor?? :()
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

fick nästan ett infall nu och tänkte att jag beställer en syntetsadel från hööks och ger fan i det här! Passa om de passa vill hästen får väl anpassa sig efter sadeln :devil: men bara nästan ;)

Hann dock kolla på en dressyr T4 Thorowgood.. den ser svängd ut!:mad:

Jag som trodde de skulle va lätt att hitta sadel till lilla hästen! :angel:
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Men! Finns en sadel i hööks som ser rak ut och har främre stroppen i ortspetsen?? Den ser takformad ut bakifrån. Gold Medal venice. Är det bara att glömma?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

hur är kieffer i bommarna? Hittade en kieffer master som var billig och på bilden såg hyfsat rak ut.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Du missuppfattade hela mitt syfte med kommentaren men det kvittar ju.

Det finns billiga fina bomsadlar också. Säger bara Thorowgood, Wintec och Knights. Det finns bra lädersadlar som är billiga också speciellt om man vill köpa begagnat. Tittar man på tyska e-bay till exempel finns det väldigt fina engelska sadlar till salu för en bråkdel av vad de kostar nya.

Jag har en 25000 kr sadel hemma som tyvärr inte passar hästen men Griffinen jag köpte för 1500 kr ligger super. Så priset är inte viktigast!
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Gold Medal och Kieffer är nog tyvärr för raka.

Jag funderar på hur Wintecs nya modeller är. Tyvärr har jag ju inte sett någon live men de är betydligt rakare än de gamla modellerna och de ligger även inom budget.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Gold Medal och Kieffer är nog tyvärr för raka.

Jag funderar på hur Wintecs nya modeller är. Tyvärr har jag ju inte sett någon live men de är betydligt rakare än de gamla modellerna och de ligger även inom budget.

För raka? Var inte problemet att det inte gick att hitta nog raka?:confused:
Har wintec bara syntet sadlar? Hittar du annons eller info om någon sadel så pm:a gärna :)

Finns ju en jättebillig Pfiff charles, är den för böjd? Tänkte Amaretton var för böjd eller?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Gold Medal och Kieffer är nog tyvärr för raka.

Jag funderar på hur Wintecs nya modeller är. Tyvärr har jag ju inte sett någon live men de är betydligt rakare än de gamla modellerna och de ligger även inom budget.

Men förrakt blir nog inget problem? Hästen är ju precis spikrak på longerbilderna.

Jag tror nog att TS kan prova både Kieffer Master och Wintec Isabell.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

tack tack för att du inger lite hopp :) har suttit i typ 8 timmar och funderat och frågat och sökt på internet och haft ångest.

Kieffer och wintec har ok priser! Känns ju bra att kunna börja prova iallafall! Att inte alla sadlar går bort redan utan att ha provat :)
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Gold Medal och Kieffer är nog tyvärr för raka.

Jag funderar på hur Wintecs nya modeller är. Tyvärr har jag ju inte sett någon live men de är betydligt rakare än de gamla modellerna och de ligger även inom budget.

Kollat på lite fler kieffer master sadlar, de är kanske lite böjda ändå? Funderar på om du menade för böjd ist för för rak? Men Gold medal ser ju väldigt rak ut på produktbilden iaf?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

ser nu hur fula wintecsadlarna är som jag kollade på.. de ser så konstiga ut? Kan de va skäna att sitta i? jaja.. ibland kan man väl inte få allt..
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Vad det gäller Wintec ska du enbart kolla på Isabelen-det är en riktigt bra och prisvärd sadel. Många tycker att den är riktigt skön också:). Kieffer Mastern är i mitt tycke en riktigt rak sadel, även om den kanske inte är spikrak. Men om du hittar en för riktigt bra pris hade jag chansat;).
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

har hittat en kieffer master för bra pris men långt bort. Så lär väl i såf köpa och få sälja vidare om den inte passar. Den var dock bom normal eller M, vet du hur de är i storlekarna? Vill egentligen ha vid tror jag. Så jag kan ha fårskinnspadd under.

Vart finns återförsäljare för wintec? Och finns isabellen bara i syntet? kan inte låta bli att tycka att den är ful... eller iaf ful jämfört med lädersadel...

Den ser iofs skönare ut än de andra wintec sadlarna jag fick fram. Wintec cair har ju inga knästöd alls typ?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Hittade en Mster på Hästnet där man erbjuds öppet köp:). Isabellen finns i läder, men heter då Bates Isabell och är rätt mycket dyrare.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

det kan va den jag tittat på? Har kollat och mailat på så många sadlar ikväll så nu kommer jag drömma om sadlar... nya tag i morgon! Du kan ju skicka länken till mej så ser jag om de är någon jag missat? Godnatt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
919
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 714
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 006
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp