Dags att hitta dressyrsadel!

Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Nu vill jag visa sadlarna jag har. Red in henne i globus Ezperansan 17,5" och 34 i vidd. Nu tycker jag den inte passar på hennes smalare och mer takformade rygg, samt att den släpper lite bak då hon blivit så himla rak. Den är något vid så har haft fårskinnspadd under. Nu känns den dock i framvikt och som den inte alls passar längre.
Vad tycks? Spara till senare eller sälja?

Globus Ezperansa 34
DSC00234.jpg

DSC00235.jpg

DSC00236.jpg
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Nu till sadeln jag själv tycker funkar bäst av de jag har. Ligger inte bra det är jag medveten om! Släpper bak men inte under där man sitter utan lite längre bak. Hamnar även lite i framvikt utan padd eller uppaddning fram.

Min fråga är om det är helt galet att använda denna tills jag hittar något som passar och jag borde skippa ridning tills dess eller om det kan funka att rida i då och då tills bättre lösning finns?

Andrews allround 17,5" Använda eller sälja bort?
DSC00223.jpg

DSC00224.jpg

DSC00227.jpg

Med padd och tunnt bandageunderlägg vikt under framvalvet. Efter ridning.
DSC00233.jpg


FÅR jag rida i den ett tag? Eller är det väldigt dumt...
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Jag tycker att du kan rida i den utan dåligt samvete. Att den släpper tidigt behöver inte vara en nackdel så länge den inte glappar på henne.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Esperanzan ser absolut för platt och för bred ut.
Andrews kan du ju använda under tiden du letar ny sadel, men annars är det inte att rekommendera för tryckfördelningen att rida med bandageunderlägg under sadeln. Men då menar jag att det är en tillfällig och du bör hitta en sadel asap, inte rida i denna månad efter månad enligt mig.

Ang Jacson: De är väldigt små i bomvidderna. Vid bom är som en normal i alla andxra märken. Så prova Kieffer i normal bom du.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Jag känner inte att den glappar när jag rider. Men den far i framåtvikt om jag inte paddar upp den. Det är nog pga att den är för svängd och hon lite överbyggd.

Men sadeln blir bara tillfällig då jag inte tycker den är skön samt att jag vill ha en dressyr (samt en som passar bättre!) ;)
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Esperanzan ser absolut för platt och för bred ut.
Andrews kan du ju använda under tiden du letar ny sadel, men annars är det inte att rekommendera för tryckfördelningen att rida med bandageunderlägg under sadeln. Men då menar jag att det är en tillfällig och du bör hitta en sadel asap, inte rida i denna månad efter månad enligt mig.

Ang Jacson: De är väldigt små i bomvidderna. Vid bom är som en normal i alla andxra märken. Så prova Kieffer i normal bom du.

Ska bara använda andrewsen tills jag hittar bättre. Trivs inte själv i den sadeln heller. Bandageunderlägget ligger mellan fårskinn och sadel men förstår att det inte är så bra att ha det så. Men utan så tippar sadeln framåt när jag sitter i. Hade en mattes correction pad på g men skippade den då jag ändå måste köpa en passande sadel.

De jag har fått svar på från annonser är en thorowgood t4. Är den någon idé att prova? Ska även få prova en henri de rivel, tänkte kan ju inte skada att de hur den ligger.

Annars hoppas jag mest på kieffer just nu. Jensen är en önskan men har inte hittat rätt storlekar och i rätt priser ute på annons.

Vilka kieffer modeller kan jag kolla på ? Är det bara mastern som gäller?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

En modell alltså?

Den jag såg som var rakast går definitivt att jämföra med Jensen, WOW vet jag ej eftersom jag inte sett dessa sadlar live.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Jag skulle köpa en bättre pad att ha under sadeln, den du har är inte bra, då kanske du kan rida i den sadeln tills du hittar nått annat.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Vad tycker du jag ska ha för padd? Funderade som sagt på en mattes correction, men då jag ska köpa ny sadel så fort som möjligt kändes det drygt att lägga ut 1450 kr på det. Jag har väldigt begränsad ekonomi... Ny sulky ska också köpas in för 12000.. :/

Hade en front raiser i gelematerial men som är försvunnen! De är dock billigare att köpa än en helt ny fårskinn med inlägg. Kan det vara något?
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Om du ska ha en padd så ska det vara en jämntjock padd i fårskinn. Den du har nu är för tunn/sliten. Jag köpte en christ för 300 kr beg. på nätet för inte alls länge sen, så det kan man gott investera i.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

det är en fårskinnspadd jag har och den är väldigt tjock och jämn under. Inte alls sladdrig, ihoptryckt eller sliten när man känner på den. Ser bara lite tufsig ut på kanterna men har aldrig "fluffat" upp dom. Den är i väldigt fint skick och är fast och fin.

Väldigt bra kvalité på den måste jag säga och kanal undertill. Inte i närheten av andra sämre som blir ihoptryckta och liksom sladdriga efter ett tag :)
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Det är dressyrmodellen jag har testat. Och som sagt, föga förvånande att jag inte upplevde den som rak eftersom det är exakt samma sadel som Griffin.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Nej, det är ingen idé att prova Griffin/Thorowgood.
Du kan prova Kieffer Wien och Lech också. Vissa äldre Kieffer är mere svängda så du får nog prova några stycken innan du avfärdar dem helt.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Kolla lite mer på Kent&Master så ser du nog att det finns betydligt rakare alternativ hos dem. Den som fanns på Hööks är en cob-modell som inte är lika rak som de andra.
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Provade en Morris & Nolan idag bara för att.

kommentarer om bilderna? Ser den ut att kunna ha passat om bossorna inte var så platta och breda? Är den för smal dessutom?

DSC00237.jpg

DSC00238.jpg

DSC00239.jpg
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Hur är zaldi sadlarna? Vissa dressyrbilder ser några raka ut, på andra bilder verkar en del svängda. Någon som vet?? :)
 
Sv: Dags att hitta dressyrsadel!

Finns flera dressyrmodeller både något mer svängda och några lite rakare.

TS: Sadeln är något smal, för svängd och bossorna är för breda. Zaldi tror jag tyvärr är för svängda.
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 968
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp