Bukefalos 28 år!

Dags att packa väskan

amalia

Trådstartare
Ja, nu är det inte så långt kvar till bf...

Väskan väntar på att packas, men vet inte riktigt med vad.

Vad "får" man på bb? Blöjor till bebis? Eller tar man med egna?

Kläder? Många säger att man ska ta med egna för att känna sig lite
fräschare, mamma som legat inne till och från senaste tiden säger att
de har väldigt bra och mysiga kläder...

Kläder till bebis? Tar med med egna helt och hållet? Eller får man låna där? Svårt att veta exakt storlek.

Bindorna har jag hört är väldigt tjocka och otäcka, är det lämpligt att köpa med största always-sorten?

Har lånat en vetepåse av pappa så den ska med iaf...

Har hört att mp3 med musik eller ljudbok är bra att ha med, något annat tips?
 
Sv: Dags att packa väskan

För mig var det bara bindorna på sjukhuset som funkade första veckan, jag blödde som en gris.

Det brukar stå på hemsidan för BB om man behöver egna blöjor, och i infoblad man brukar få av barnmorskan?
Hur som jag hade med blöjor och lite plagg till bebben (vi låg kvar 4½ dygn).

Ta med sköna kläder åt dig själv, schampoo, duschtvål, hårborste, tandborste, tandkräm, hudkräm.
Amningstopp kan vara bra att ha :idea:

Ta med KAMERAN!

Montera babyskydd i bilen.

Ta med mobil + laddare.

Min sambo fixade lite tidningar och godis efter några dagar, man blir lätt rastlös om man ligger kvar länge.

Men framför allt, sov, försök vara utvilad innan för första dygnen är det lätt att man inte sover alls.
 
Sv: Dags att packa väskan

Blöjjor till bebisen kommer du att få, man får en bag från både Libero & Pampers med blöjjor och annat smått & gott. :) Iaf får vi det här, men jag antar att det är lika i hela landet?

Kläder till bebisen har vi tagit med egan, tycker dom är så fula dom som finns på BB. :o Dom flesta bebisar kan ju ha strl 50/56 i början om det inte inte skulle vara en extremt liten el stor bebis. Köp även en tunn mössa & ta med, man brukar sätta på dom mössa direkt så dom inte ska bli kalla om huvudet. Finns mössor på BB, men samma där - så fula. ;)

Egna kläder vill iaf jag ha med mig, man känner sig inte så fräsch i deras rockar direkt. Jag har bara haft på mig deras rockar direkt efter förlossningen samt första natten (båda mina föddes på em/kväll). Sedan har jag bytt om till egna kläder dagen efter, man känner sig så mkt fräschare då.

Jag har använt deras megabindor hela tiden på BB och även snott med mig ett gäng hem. :angel: Dom må vara stora & klumpiga,men man rör sig ju ändå inte så mkt på BB och dom behövs verkligen, för man blöder massor första dygnen. Iaf har jag gjort det.

Jag har inte nån av gångerna packat med mig musik, böcker, tidningar el dyl och det har inte behövts heller. Förlossningarna har gått så fort och efteråt har jag inte haft tid med sådant. Då vill man bara snusa bebis. ;) Men drar förlossingen ut på tiden så är det ju bra att ha med sig tidsfördriv...kan ju bli lite lätt långtråkigt annars. ;)

Kom ihåg det viktigaste...kameran. Den glömde vi första gången. :(

Lycka till & hoppas att du har din bebbe hos dig snart. :love:
 
Sv: Dags att packa väskan

Verkar som om man får låna bebiskläder... står bara att man ska ha med sig en babymössa (redan inhandlad) och kläder för hemgång!

Både kamera och videokamera ska med. Dock ska förlossningen inte filmas, men kan ju vara roligt att filma bebis efteråt!
 
Sv: Dags att packa väskan

Tack för tips! Packar med lite kläder, dock har de ju sköna mjukisbyxor där som inte är allt för fula.
 
Sv: Dags att packa väskan

Haha jag är lätt skum men jag hade kunnat tänka mej att filma min nästa förlossning. Jag såg ju inte ett skit! :D Bara för min egen skull alltså, inget jag skulle visa på barnets födelsedagar eller så ;)

En mjukiskofta (alltså en hoodie med dragkedja) var toppen när jag hade såriga bröstvårtor och skulle amma, slapp sitta näck men ändå inget som låg emot.

Här på Irland får man ingenting så jag hade två jätteväskor med mig. Men det är inget direkt jag kan komma på som man behöver sådär direkt som man inte kan be sambon komma in med senare. Många kommer ju hem samma dag eller dagarna efter.
 
Sv: Dags att packa väskan

Möjligen har sjukhusen mysiga kläder för "vanliga" sjuka, men på BB fanns bara långa vita särkar medtvå dm mellan varje knapp, vilket gjorde att den glappade överallt. Sedan en stor, oformlig och oskön, lila morgonrock... Aldrig på min tid att jag skulle visa mig utanför rummet i dem. Blä... Den vita särkentogs bara på när det skulle sovas eller ammas.

Blöjor till bebisen fick vi ha med själva, bindor fanns och var OK att ha. Hos oss fanns en musikspelare på förlossningsrummet där man kunde koppla in sin MP3-spelare. Praktiskt att kunna ladda med hur mycket musik som helst!
 
Sv: Dags att packa väskan

Mamman får låna sjukhusets kläder och sängkläder, "trosor" och bindor. Fanns kläder till bebisen också och blöjor.

Resten fick man ta med själv. Även sängkläder till pappan om man inte ville betala en saftig summa för lån av sängkläder åt honom.

Dock ska förlossningen inte filmas, men kan ju vara roligt att filma bebis efteråt!

Jag ångrar massor att min förlossning inte filmades, vi hann inte med att ta ett enda kort och nu efteråt önskar ajg att vi bara slängt upp en videokamera på ett bord/stol vid sidan av.
Tänk att få första skriket på film :love: :cry:
 
Sv: Dags att packa väskan

Östergötlands landsting erbjuder en typ rock som är jättebra att ha när man ammar men som man inte får ha i övriga utrymmen förutom sitt rum, ta med kläder till dig är mitt tips! Trosorna som finns är i nät, skitsexigt =) Nejvars, men de är praktiska första dygnet när man blöder mycket men sen kommer jag ihåg att det var helt underbart att få på sig sina egna! Deras jättebindor är kanon, jag använde dem hela första veckan, tog oxå med hem! Dessutom är dem mjuka, skönt att sitta på ibörjan=) Sen funkade always jättebra!

Det är mysigt att få ha sina egna kläder till bebisen tyckte jag, vi hade köpt som vi tyckte var fina. En mysig filt att ha är oxå kanon!

Jag ångrar massor att min förlossning inte filmades, vi hann inte med att ta ett enda kort och nu efteråt önskar ajg att vi bara slängt upp en videokamera på ett bord/stol vid sidan av.
Tänk att få första skriket på film
Nej fy för hela världen, jag skulle aldrig vilja återuppleva det på film! Dessutom kom min bebis första skrik långt ute i korridoren eftersom hennes hjärtljud sjönk och de sprang iväg med henne direkt, inte så kul att ha på film. Barnmorskor som ser sterssade ut och jag som är dyngfull =)
 
Sv: Dags att packa väskan

Så länge de inte filmar underifrån så vill jag ha det på film. Vill inte se hur det ser ut när det känns som att klitoris flyttar sig upp till naveln ;)
 
Sv: Dags att packa väskan

Nä en lite halvtrevlig vinkel får de nog hitta. Fast tänk så intressant att se sin egen muff tänjas ut till storlekar man aldrig trodde den kunde! :D Barnmorskan tyckte jag var konstig som ville ha kort på moderkakan, men nu efteråt är jag jätteglad! Annars hade man säkert glömt hur den såg ut!
 
Sv: Dags att packa väskan

*ryser*
Jag kommer ihåg att dom frågade om jag ville ha en spegel när huvudet var på väg ut eller om jag ville känna. Jag tror jag skrek nått i stil med att "är du inte klok, ta ut den istället!!!"
 
Sv: Dags att packa väskan

jag hade med mig
lite myskläder
amningsbh
tofflor
2 ombyten till bebisen
bebisfilt
duschgrejer och hudcreme i miniflaskor
mp 3 spelare och en tidning
sen fick jag massa frukt och godis
kamera

jag öppnade inte ens tidningen...
sonen föddes på tisdagskvällen och vi åkte hem mitt på dagen på torsdagen. skönt som bara den att få åka hem!

det jag ska komma ihåg att ta med mig till nästa gång är egen dricka!! saft är blä efter ca 7 l.. :grin:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 364
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 617
Senast: QueenLilith
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 006
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp