Dags att sälja sin kompis?

Oxxx

Trådstartare
Köpte min nuvarande häst för ca 1 år sedan. Det blev ett köp antagligen pga att jag var trött på att leta häst, hade redan kollat på hästar i ca ½ år.
Vid första provridningen skenade hon, jag kom tillbaka dagen efter och testade på igen, denna gång gick det bättre. Bestämde att jag skulle köpa henne.
Någon vecka senare åkte vi in till kliniken där konstaterades hälta vid böjprov. Valde att besiktiga henne igen några veckor senare, hästen gick igenom.
Fick hem hästen, tog det lugnt med ridningen i några veckor, mest skritt i skogen. Efter några månade provade jag på att galoppera i ridhuset, detta gick ju bra, dock blev det bara 3-4 galoppsprång åt gången. Fick tillbaka självförtroendet igen, eftersom jag varit väldigt rädd för att galoppera på denna häst, då hon skenade på provridningen.
Blev säkrare och säkrare, dock blev det inte mer än ett varv galopp på volt, kände redan då hur hon efter några språng var beredd att sätta fart.
Mycket riktigt började hon tillslut skena väldigt ofta, vilken sänkte mitt självförtroende till 0 igen.
Flyttade till nytt stall och tog det lugnt i 2-3 veckor tills stallansvarige tyckte att hon gick orent. Åkte in och kollade på kliniken och där konstaterades hälta på 3 ben. Hon behandlades hela sommaren och blev tillslut friskförklarad. Tömkörde i skritt i ca 3-4 veckor, 4-5 ggr/vecka, provade sen att sitta upp. Gick bra, dock var hästen väldigt spänd.
Fortsatte motionera henne mer och mer, mest tömkörning, dock lite ridning men då i skritt på långa tyglar.
La sedan in lite trav, red fortfarande på långa tyglar. Efter ett tag började jag korta upp tyglarna, det gick bra i början, tänkte väl att det var en ny start för oss och nu skulle jag tänkta mig för så hon inte började skena igen.
Lättare sagt än gjort, hon började så klart skena tillslut.
Nu står jag här, med en häst som jag inte kan kontrollera vid ridning.
Vid hantering och tömkörning är hon underbar :love: , verkligen inte samma häst.
Men jag vill ha en häst som jag kan rida på undan att ha en iskall känsla i magen, och utan att få panikångest och gråtattacker när tanken kommer upp.
Ridningen har verkligen blivit jobbig, vågar inte ens rida andra hästar längre.
Åker för tillfället bara till stallet för att mocka och borsta, och det märks att hästen inte mår bra av detta, hon ser rent utav olycklig ut.
Har nu gått och funderat på hur jag ska göra.
Medryttare vore iofs ett alternativ, men jag känner att jag inte vill betala stallhyra, försäkring, mm, för att någon annan ska få rida min häst.
Fodervärd vågar jag verkligen inte, är rädd att få tillbaka en skadad häst som måste behandlas i flera månader.
Därefter kommer att sälja henne, det är det enda alternativet som jag gillar, och ogillar.
Jag gillar det eftersom hon antagligen kommer komma till någon som vet hur hon fungerar och kan rida tillräckligt så hon får röra på sig och må bra.
Jag ogillar det eftersom hon är så himla bra att hantera och hålla på med från marken, har verkligen fastnat för henne och kemin stämmer till 100 %.
Jag vet att det bara finns ett rätt beslut, men jag vill inte samtidigt som jag vet att jag måste. :cry: :cry: :(

Vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, antagligen bara skriva av mig. Ni får gärna berätta om ni har varit med om något liknande eller vad ni skulle ha gjort.

Ursäkta att det blev lite svamligt, hoppas att ni förstår iaf.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Hmm.. det du kan göra, förutom det uppenbara och sälja henne till någon mer erfaren är ju att försöka hitta en erfaren medryttare (eller kanske snarare hjälpryttare) som kan hjälpa dig att "rida till" hästen lite... alternativt skicka iväg henne på tillridning hos ett proffs. Vart i landet bor du?
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Okej du älskar hästen, men du verkar ju uppenbarligen inte må bra av att ha henne? :confused:
Hästar är en dyr sport, och du betalar tusentals kronor för att må dåligt? :crazy:

Antingen letar du upp en klok människa som handskats med liknande problem, eller så försöker du sälja hästen, något som i sig kan bli väldigt svårt med tanke på hennes bakgrund.

Förlåt om jag låter brysk, det är inte meningen, men i sånna här situationer krävs en radikal förbättring, INNAN en olycka sker.

Lycka till!
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Lämna iväg henne till någon som har GOD erfarenhet av problemhästar och som du litar till fullo på. Låt hästen stå där tills den är igångsatt och stadig i ridningen. Se till att du själv ridit hästen en hel del och känner dig helt säker i ridningen på tillridningstället. Du måste känna i magen att ni kommer att klara er på egen hand innan du tar hem henne!

Jag förutsätter att du har kollat upp så att det inte är av smärta hon beter sig som hon gör...

Tycker synd om dig, det är ingen rolig situation du hamnat i. Men man måste ta ansvar för sina handlingar (tyvärr även de ibland mindre smarta :crazy: ). I det här fallet är det som Mariika säger att du måste lösa problemet innan det händer en olycka. Vi hästtjejer måste vara rädda om oss och inte tro att vi är odödliga!

Till sist, lycka til!!!
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Okej du älskar hästen, men du verkar ju uppenbarligen inte må bra av att ha henne? :confused:
Hästar är en dyr sport, och du betalar tusentals kronor för att må dåligt? :crazy:

Antingen letar du upp en klok människa som handskats med liknande problem, eller så försöker du sälja hästen, något som i sig kan bli väldigt svårt med tanke på hennes bakgrund.

Förlåt om jag låter brysk, det är inte meningen, men i sånna här situationer krävs en radikal förbättring, INNAN en olycka sker.

Lycka till!

Jag håller med, det är för dyrt att hålla på med hästar för att man skall betala för att inte må bra. Man skall gå till stallet och tycka att det är roligt.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Hur funkar det om du börjar med att tömköra o longera på ridpasset. Så kusen är lite trött sen när du väl hoppar upp?
Sen tycker jag att du ska endats rida där ni känner er trygga tills ni återfått förtroendet för varandra. Är det i paddocken/ridhuset så håll dig där då tills era problem är lösta!

Lycka till med pållen!
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Detta är ett typiskt exempel på någon som förhastade sig när de köpte häst. Skenar hästskrället när man provrider och inte går igenom besiktningen första gången så borde man ju förstå att detta mest troligt inte kommer att fungera.

När jag köpte min första häst så visste jag att det fick ta den tiden det tog för att hitta rätt häst för tanken var att vi skulle vara tillsammans resten av livet. Jag letade i flera månader och tittade på över 20 hästar, 2 vet besiktigades men de gick inte igenom, till slut hittade jag hästen som bara hade "DET" och det har varit perfekt och jag trivs så bra med denna hästen. Visst var man trött på att leta häst när 4 månader hade gått men jag visste att jag var tvungen för att göra allt för att det skulle bli bra.

När jag skulle köpa andra hästen (för jag behövde sällskap till min första eftersom vi hade köpt eget stall) tog jag inte den tiden som behövdes för att hitta rätt. Provred en häst som var så nervös att den darrade när jag provred. Tyckte synd om hästen och köpte den. Visade sig efter ett år av otaliga vet besök att den hade Kissing Spines och fick skjutas. Så jag har själv varit så dum men det lär aldrig hända igen.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Håller till viss del med om att det kanske är ett förhastat köp.
Men jag kan även tillägga att alla 3 hästar som jag köpt har jag haft på prov en tid före jag bestämt mig. Ändå så har alla dessa hästar (iofs tuffa unghästar allihopa) haft sina test perioder. Jag tror det är få förunnat att hitta rätt häst på endast en provridning och sen att allt bara ska funka. Man måste helt enkelt ta itu med vissa problem längts resans gång. Visst är det mycket beroende vad man har hästen till osv men sällan är det helt problemfritt.
Om man känner att problemen är så pass stora att man inte klarar av då så måste man ju självklart tänka om. Men i detta fallet så funkar ju faktiskt hantering o övrigt bra vad jag kan förstå och då tror jag faktikst att det finns hopp. Kanske behövs det en duktig och tuff ryttare en period för att sätta hästen på plats?! Vad vet jag? Men jag tycker mycket är vunnet när andra bitar klaffar så pass bra. Sen är hon ju uppenbart väldigt glad för hästen och kommer troligtvis att ångra sig om hon inte försökt hitta lösningen på problemet utan att bara sälja hästen. (Talar av egen erfarenhet kan jag säga....)
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Har du provat att sätta på pullargrimma eller ett starkare bett? Tandläkaren jag har till min häst sa att det är bättre att ha ett starkare bett än att dra hästen i munnen, för drar man så förstör man till slut lanerna och de går inte att laga. Jag fick det rådet när min hade kommit på att det var roligt att galoppera i skogen och började sticka med mej. Nu går hon med pullargrimma alltid och när det behövs så har hon på mittersta ringen av 3 på ett 3-delat pessoabett
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

jobbigt.. Nu låter jag som alla andra (i andra trådar), men när hästen vet. besiktigades innan köp, röntgades den? Min dam betedde sig dumt vid ridning, stegrade backade o hade sig. För att vara 100% säker röntgade jag hals och rygg, men inget visades.. Kanske har du redn uteslutit smärta som en orsak? Om inte,kan det vara en ide. Min försäkring betlade röntgen av hästen så det vra bara självrisk kostnden..
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Tack för alla svar! Ska försöka svara på det mesta.

Vid longering skenar hon inte, men jag vill ju helst inte enbart rida henne på böjt spår, risken är för stor att hältan kommer tillbaka igen (blev friskförklarad för endast ca 2-3 månader sedan). Möjligtvis om jag bara rid-longerar max 1 gång i veckan, så kanske det går.
Skulle även kunna släppa henne i paddocken innan jag sitter upp, men du kutar hon bara runt hela tiden och vill inte stanna = risk för att hältan kommer tillbaka.
Har provat att tömköra innan men det verkar inte fungera. Hon blir bara mer pigg när man sitter upp.

Tänderna är kollade, sadeln är utprovad för både henne och mig. Masseras av utb. massör regelbundet och har inga större spänningar.
Röntgad ua. Ryggen är kollad, dock inte röntgad (risk för reservation på försäkringen om hon nu skulle ha KS, utan att ha ont känns onödigt att få. Rådgjorde med vet om detta. Har själv haft KS-häst förut.).
Har provat med starkare bett men då bli hon bara mer spänd. Hon är väldigt känslig i munnen och det går inte rycka tag i henne när hon skenar iväg, då börjar hon bocka och studsa (och jag flyger av som en vante).
Funderrar möjligtvis på att ta ut en kiropraktor (eller likn.) som kan kolla igenom henne. Dock ska jag nog låta vet. kolla igenom henne en gång till för att se om hon verkligen är fri från hältan.

Ett förhastat köp kan jag verkligen hålla med om till 100%. Dock är det "bara" ridningen som är åt h-vete. Hantering och allt sånt funkar ju kanon.

Tack än en gång för alla svar.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Ja det är ju svårt såhär på distans att ge råd o stöd. Men om jag har förstått det hela rätt så har du egentligen inte ridit hästen mycket alls? Isf skulle jag nog forsätta ett tag o jobba hästen ifrån marken och göra sådant som funkar för er. Sen kanske en dag i veckan ta ut en duktig tränare som rider hästen och sen kanske en dag i veckan själv rida för samma tränare.
Om du verkligen tycker så mycket om hästen så tror jag att du kan komma tillrätta med dethär problemet på lite längre sikt. Mycket jobbande ifrån marken ett tag till o sen lite i taget sitter du upp o fortsätter arbetet ifrån ryggen. Ge henne inte en chans att sticka utan gör bara sånt som du är helt säker själv på. Vänta med galoppen tills ni har fullt förtroende för varandra och galoppera då endast mycket korta sträckor. Kanske 10 meter och sen avbrott, 10 meter trav och ny galopp.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Tack för dina ord :bow:
Tar åt mig av det du säger, kommer nog att gå tillväga så. :)
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Hade jag varit du hade jag, som någon redan föreslagit, tagit hjälp av en beridare som antingen har hästen på heltid eller som kommer till dig regelbundet. Det känns som det vettigaste att göra - eftersom du gillar hästen tycker jag att du ska ge er en chans till tillsammans, och om du inte får rätsida på problemen står du åtminstone med en mer välriden häst till försäljning om det skulle komma dit.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Hej
Jag har grubblat över ditt inlägg hela dan idag och har kommit fram till att jag tycker att det finns 2 st aspekter i det du skriver och hur du ska gå vidare.

Den ena aspekten är hästen.
Den andra är du själv.

Det som jag återkommer till är detta med det tappade förtroendet. Det kanske går andra förbi - tycker att Buke verkar vara fullt med skärpta o tuffa hästmänniskor som tål det mesta! - men jag har nämligen "been there done that" med förtroendet, och jag känner igen mig precis i det du skriver. Man tappar helt; och det är inte bara hästen som har orsakat det som man inte vill rida, man vill inte rida alls, för att det handlar om tappad tillit till hästar och till sin egen förmåga att handskas med dom. Och om ridningen har varit viktig för en så hamnar man in en sorts psykologisk kris, så är det bara - se bara på det du beskriver om hur du får en "iskall känsla", gråter vid blotta tanken på att rida din häst, åker till stallet bara för att mocka och åker hem, och mår dåligt av att se din ledsna häst. Det var väl inte meningen?

Jag vet av egen erfarenhet att det som man måste göra är bygga upp förtroendet från grunden igen och det kan man bara göra på hästar typ, värsta felet är att dom vill stanna och äta gräs hela tiden. Så att det känns helt ofarligt. När man väl har kommit över värsta olustkänslorna kan man börja rida på någonting piggare osv. Men grejen är - och det här är pudelns kärna - du kommer aldrig, ALDRIG att kunna bygga upp ditt förtroende igen på en häst som du är rädd för, och absolut inte den häst som har gjort dig rädd från början. Du måste ta en funderare och förstå det tycker jag - din egen häst är inte den som kommer att ge dig förtroendet tillbaka, hon är inte den sortens häst helt enkelt. Hon har inte det att ge.

Jag håller med andra här som har sagt att hästen bör lämnas till en inridare, kanske separationen får dig att se lite klarare på situationen och så får du, som redan har sagts, i alla fall en häst som går att rida om du nu kommer fram till att du ska sälja.

Ärligt talat tycker jag att du ska sälja när jag ser vad du skriver. Visst är hon trevlig och snäll i stallet osv, det tror jag absolut, men det finns gott om hästar som är trevliga och snälla i stallet OCH snälla att rida, hitta en sån i stället som kommer att ge dig ridglädjen tillbaka.

Det är inte bara hästar som är värda ett bra liv vet du, människor är också värda det...
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

För många många år sedan var jag med om ungefär samma sak med en häst jag motionsred åt en tjej som gick gipsad och inte heller kunde kontrollera hästen annat än i skritt. Det var en fd. galloppör som kom direkt från banan, (jättebra nybörjarhäst:smirk: ) och som inte hade annat än löp i huvudet, för att slå över i sken titt som tätt och ta kommandot. (Därför försvann hon från galoppvärlden.) En dag flög fan i mig, jag tränsade aldrig utan på med ett grimskaft till bara och sen iväg. Döm om min förvåning när hästen helt plötsligt var kontaktbar och till och med gick att sakta ner och stanna från galopp. Jag kunde inte låta bli att testa om hon gick att stanna från "rejsväxeln" så vi satte fart på en skogsraka och, jodå, det gick alldeles utmärkt att bestämma tempot. Från den dagen existerar inte träns i min värld och nu äger jag inget längre för jag skänkte bort dom jag hade för flera år sedan.:D
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Det du säger stämmer himla bra, när jag väl tänker efter.
Som du säger finns det ingen chans att jag kommer få förtroende för denna häst.
Har tänk på hur jag skall göra (igen). Kommmer antagligen att sätta igång henne igen så hon får bättre kondition, efter det (om hon fortfarande är frisk) lämna jag över henne till en beridare som kan rida till henne och försöka ha henne där till försäljning.
Tack för din åsikt :bow: :bow:
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Jag tycker att du gör rätt. Och lycka till med att "komma tillbaka", ta det lugnt, ha inga krav på dig själv och bygg förtroendet och tilliten från grunden med "lätta" hästar så fixar det sig.
Stor kram och lycka till! :love:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 035
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 855
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp