Dags att sälja sin kompis?

Sv: Dags att sälja sin kompis?

förlåt. nu kollade jag fel på datum. är ju inte så länge sen du skrev. Vad är det för häst du har?
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Kan inte riktigt hålla med dig... Jag har varit med om att fullkomligt tappa förtroende för en häst (som jag haft i mååånga år och aldrig varit rädd för innan), MEN jag fick det tillbaka igen..... Så det är inte alls omöjligt!!! Man måste bara hitta felet, orsaken till varför hästen beter sig som den gör, och åtgärda detta....

Det kan ju vara överskottsenergi - låt någon riktigt duktig ta hästen i träning och se hur det går.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

För många många år sedan var jag med om ungefär samma sak med en häst jag motionsred åt en tjej som gick gipsad och inte heller kunde kontrollera hästen annat än i skritt. Det var en fd. galloppör som kom direkt från banan, (jättebra nybörjarhäst:smirk: ) och som inte hade annat än löp i huvudet, för att slå över i sken titt som tätt och ta kommandot. (Därför försvann hon från galoppvärlden.) En dag flög fan i mig, jag tränsade aldrig utan på med ett grimskaft till bara och sen iväg. Döm om min förvåning när hästen helt plötsligt var kontaktbar och till och med gick att sakta ner och stanna från galopp. Jag kunde inte låta bli att testa om hon gick att stanna från "rejsväxeln" så vi satte fart på en skogsraka och, jodå, det gick alldeles utmärkt att bestämma tempot. Från den dagen existerar inte träns i min värld och nu äger jag inget längre för jag skänkte bort dom jag hade för flera år sedan.:D


Ja det var ju inte så märkligt faktiskt det största fel många gör som rider fd galopphästar är att använda för hård hand och sitta och hålla istället för att våga vara lätt och t o m lätta i handen. Och rida med sätet och benen, inte handen. Ju mer man håller, ju mer tror hästen att den ska springa.:crazy: Dessutom kan de bli tokiga av dragande i munnen. Så allldeles rätt gjorde du då!:idea:
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Såg att det var ett bra tag sedan det senaste inlägget i denna tråd skrevs men jag svarar ändå.
Jag har hittat en tjej som kan hjälpa mig att rida hästen senare, men först ska vi in till kliniken och kolla igenom hästen, vilket blir på onsdag. Har en känsla av att hon är knasig i benen igen.
Hästen är importerad från Irland, irish sport horse heter rasen, typ gatukorsning med mkt fullblod i.

Appropå det där med bettlöst, jag har faktiskt provat det, både sidepull och hackamore. Vissa dagar går det bra, andra inte, är ungefär som att rida på vanligt bett.

Uppdaterar efter att vi har varit på kliniken.

Tack för alla svar :bow:
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Uppdatering

Var inne på kliniken idag. Hon var inte ett dugg halt, ingen reaktion på böjprov. Vet. tyckte dessutom att hon såg väldigt fräsch ut vid longering.
Dock så konstaterades det att hästen hade ganska kraftig puls i bakbenen. Så vi tog med oss butta som hon ska få i tio dagar.
Ska nu börja skritta henne igen i några veckor, sen ska vi in o kolla igen.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Jag har varit med om samma sak med min första häst. När jag var och provred den första gången så hade jag inte mer än suttit upp innan han kastade av mig och sedan sprang hem till stallet. Var ute och provred igen en månade sedan då jag inte hade hittat nån annan häst ännu, och bestämde mig att ta denna häst i alla fall.

Världens snällaste häst att hålla på med, men att överhuvudtaget galoppera på den, så stack den direkt. Första året jag hade den så hade jag ont i magen varje gång jag skulle rida den.
Och den fick ju bara mer och mer överskottsenergi pga att jag inte vågade galoppera med den. Dock blev jag tvungen att longera den innan jag skulle rida för att det överhuvudtaget skulle gå att sitta upp på den.
Med hjälp av en bra tränare så lyckades jag så småningom lära mig att klara av hästen och få upp mitt självförtroende.

För att rida ute med hästen så skaffade jag mig ett pessoabett och trots att många har mycket emot pessoabett så kan jag säga att det var den bästa investeringen jag kunde ha gjort, för helt plötsligt kunde jag galoppera ute på den OCH få stopp på honom när JAG ville det. I och med att han kunde få sig sina galopper lite då och då så blev han av med lite av all överskottsenergi han hade och så småningom blev han lite lugnare även i galopperna.

Nu, 12 år senare så är den hästen 19 år och jag har honom kvar fortfarande och det är världens underbaraste häst och trots att jag nu inte längre behöver pessoabett när jag rider ut, förutom om vi ska ner och träna lite nere på travbanan, för då går det undan :), så är han fortfarande pigg och framåt. Och jag har lärt mig så mycket från denna häst.

Trots att jag nu även har 5 hästar till förutom denna häst, så finns det ingen av mina andra hästar som jag håller av lika mycket som denna häst. Och jag kommer nog aldrig att träffa en häst som betyder så mycket för mig. Jag är jätteglad att jag inte gav upp där för 12 år sedan utan kämpade vidare.

Men självklart ska du göra det som känns bra för dig, jag vill inte påverka dig på det ena eller andra sättet, utan ville bara dela med mig av min berättelse så att du inte ska behöva känna att det är helt hopplöst och att det aldrig kommer att funka.

Hur du än gör så Lycka till och hoppas att det ordnar sig.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Förresten. Fodrar du med havre. Ifall du gör det så ett tips att prova kan vara att byta ut havren, så kan det hända att en del energi försvinner. Det funkar på många hästar.
 
Sv: Dags att sälja sin kompis?

Låter bra att du hittat en tjej som ska hjälpa dig med henne, om du verkligen är väldigt fäst vid henne tycker jag du ska ge henne en ny chans. Ta hjälp av tjejen som ska hjälpa dig att rida henne, låt henne hålla lektion när du rider och gå sakta framåt kanske att hon rider hästen före dig i början. Du kan börja med att skritta av hästen efter ridpasset och sen gå framåt sakta och med tjejens hjälp ta över ridpasset mer och mer. Bygg upp dig eget självförtroende först, om du har någon du kan låna häst av och rida kanske en, två gånger i veckan, och efter du fått bättre självförtroende bygg upp förtroendet mellan dig och hästen. Är du inte så fruktansvärt förtjust i henne är det kanske lika bra att sälja henne efter hon blivit tillriden av hon som ska hjälpa dig med henne.
Skriv och berätta om hur det går med hästen.
Att bygga upp och få tillbaka förtroende för en häst som man en gång tappat brukar gå bra, har själv i yngre dagar blivit så pass rädd för en häst att jag inte vågade rida henne på ett tag det var jobbigt att sluta vara rädd för henne men det var det värt hon var helt underbar.:love:

Det blev rörigt men jag hoppas du förstår vad jag menar.:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 036
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 881
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp