Bukefalos 28 år!

dags för klippning!

P

PowerFairy

Jag är i klippnings funderingar..och jag har inte riktigt kommit fram till HUR jag vill klippa honom i år:confused:

hur ska ni klippa era hästar? varför? För- nackdelar?
Gärna bilder..:bow:

mvh madde
 
Sv: dags för klippning!

Jag ska klippa allt utom en fyrkant vid sadeln, benen och halva huvudet. Alltså klipper fram till sidostyckenas placering. Han blir mycket piggare utan massa vinterpäls, han får TÄT päls modell chinchilla annars. Lättare att hålla ren, fäller mindre, svettas mindre, torkar fort. Mycket bekvämlighet ;) Vi har kallstall och det känns bättre att ställa in en klippt, täckt häst som är lite svettig, än att ställa in en långhårig BLÖT häst efter ridning.
Har inga bilder, klippte täckesklippning i fjol men den bilden besparar jag er :angel:
 
Sv: dags för klippning!

Såhär klipptes hon förra året och året innan och så kommer hon klippas i år igen :) Anledningen? Hon svettas mkt när man rider, men jag vill behålla värme över ryggen eftersom hästar är känsliga för kyla över kors och länd. Ser heller ingen anledning till att klippa huvud och ben.
blabaa.jpg
 
Sv: dags för klippning!

Det är beroende på hur mkt hästen svettas o var plus hur mkt man vill täcka den.

S.k. täckesklippning är bara nödvändigt om man inte vill täcka den nämnvärt.
Klipper hela hästen, även huvudet då den svettas väldigt mkt- även där.
 
Sv: dags för klippning!

Klipper bara minstingen (Shettis) för att han svettas efter ridning/körning och det tar evigheter:crazy: innan han torkar upp. Har inte helt bestämmt mig ännu men det blir definitivt bakom öron ner/hals och sidorna. Över rygg/kors får han behålla likaså benen.
 
Sv: dags för klippning!

dom senaste åren har jag kört på täckes klippning. Funderar på att göra liknande typ: hals och halva magen snett neråt från manken...om ni förstår vad jag menar:confused:
 
Sv: dags för klippning!

Ska klippa min lurviga gubbe snart. Det blir någon variant av spårklippning ála fartrand. ;) Klipper halva halsen, bogen, magen fram till skapet, en rand ovanför haserna oxå.
Det brukar bli lagom för min pålle som enbart är skrittpensionär. Är täckad både inne och ute.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 317
Senast: hundtant
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
730
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp