Dags för skroten, eller??

lizzie

Trådstartare
Förra söndagen behagade kamremmen hoppa av på min Volvo 945:a av 1991 årsmodell.

Motorn är av typ B230 (tror jag) och enligt uppgift från en bilkunnig bekant så ska detta betyda att det INTE blivit ventilmos i motorn.

I höstas så satte vi på ett nytt avgassystem. För 3 år sedan så byttes nämnda kamremm (men uppenbarligen inte spännrullen). Dessutom sattes det dit ett nytt drag, ny lambdasond, ny katalysator, nya bromsok runtom, nya bromskivor och bromsklossar runtom, ett elfel lokaliserades och lagades (en lödning hade lossnat bakom instrumentpanelen. Har kört 2000 mil sedan denna renovering. Kopplingen byttes för 3000 mil sedan.

Frågan är nu om det är någon idé att laga kamremmen, få igenom bilen genom besiktningen och sedan sälja den för några tusenlappar. Eller är det dags för min gamle trotjänare att fara till Bilhilmen??

Jag har svårt att dra gränsen då jag egentligen tycker bilen - fram tills nu - går för bra för att skrotas. Bilen har körts (inkl motorn) drygt 25000 mil.

Men finns det någon marknad för gamla 945:or och vad skulle vara lämpligt pris för bilen i dagens skick.

Fräscha sommardäck, men dåliga vinterdäck skickas med...

/Lizzie
 

Tycker nog ni ska reparera den. 945:or är heta på beg.marknaden bara för att det är så gott om utrymme.
Så fullt fungerande så lär du få rätt bra betalt, funkar den inte så får du väl räkna med mindre men det finns
alltid nån hemmafixare som kan göra det själv :). Jag skulle ju bara försäkra mig om att ventiler/säten och toppen fungerar.
 
Fixa till och sälj, eller sälj i skicket den är i. 25 000 mil är lite för en volvo och rullar lätt det dubbla. Ofta är det karossen som går sönder först.
 
Förra söndagen behagade kamremmen hoppa av på min Volvo 945:a av 1991 årsmodell.

Motorn är av typ B230 (tror jag) och enligt uppgift från en bilkunnig bekant så ska detta betyda att det INTE blivit ventilmos i motorn.

I höstas så satte vi på ett nytt avgassystem. För 3 år sedan så byttes nämnda kamremm (men uppenbarligen inte spännrullen). Dessutom sattes det dit ett nytt drag, ny lambdasond, ny katalysator, nya bromsok runtom, nya bromskivor och bromsklossar runtom, ett elfel lokaliserades och lagades (en lödning hade lossnat bakom instrumentpanelen. Har kört 2000 mil sedan denna renovering. Kopplingen byttes för 3000 mil sedan.

Frågan är nu om det är någon idé att laga kamremmen, få igenom bilen genom besiktningen och sedan sälja den för några tusenlappar. Eller är det dags för min gamle trotjänare att fara till Bilhilmen??

Jag har svårt att dra gränsen då jag egentligen tycker bilen - fram tills nu - går för bra för att skrotas. Bilen har körts (inkl motorn) drygt 25000 mil.

Men finns det någon marknad för gamla 945:or och vad skulle vara lämpligt pris för bilen i dagens skick.

Fräscha sommardäck, men dåliga vinterdäck skickas med...

/Lizzie

Beroende på skick i övrigt kan det vara klokt med ett hjärtbyte. Reparera inte motorn utan byt den mot en annan begagnad.
 
Förra söndagen behagade kamremmen hoppa av på min Volvo 945:a av 1991 årsmodell.

Motorn är av typ B230 (tror jag) och enligt uppgift från en bilkunnig bekant så ska detta betyda att det INTE blivit ventilmos i motorn.

I höstas så satte vi på ett nytt avgassystem. För 3 år sedan så byttes nämnda kamremm (men uppenbarligen inte spännrullen). Dessutom sattes det dit ett nytt drag, ny lambdasond, ny katalysator, nya bromsok runtom, nya bromskivor och bromsklossar runtom, ett elfel lokaliserades och lagades (en lödning hade lossnat bakom instrumentpanelen. Har kört 2000 mil sedan denna renovering. Kopplingen byttes för 3000 mil sedan.

Frågan är nu om det är någon idé att laga kamremmen, få igenom bilen genom besiktningen och sedan sälja den för några tusenlappar. Eller är det dags för min gamle trotjänare att fara till Bilhilmen??

Jag har svårt att dra gränsen då jag egentligen tycker bilen - fram tills nu - går för bra för att skrotas. Bilen har körts (inkl motorn) drygt 25000 mil.

Men finns det någon marknad för gamla 945:or och vad skulle vara lämpligt pris för bilen i dagens skick.

Fräscha sommardäck, men dåliga vinterdäck skickas med...

/Lizzie

För en van mekare tar det inte mycket mer än ca 1 timme att fixa kamremmen, kruxet är att ventilerna kan vara skadade och då måste hela toppen av.

Om karossen i övrigt är fräsch och utan rost lönar det sig definitivt att fixa/byta motor.
 
Fixa till och sälj, eller sälj i skicket den är i. 25 000 mil är lite för en volvo och rullar lätt det dubbla. Ofta är det karossen som går sönder först.

Om jag säljer den i befintligt skick - är då 1000 kr ett OK pris??

Den är inte rostig i underredet eller hjulhus. Lacken är INTE snygg - dock repig - inte rostig.

/Lizzie
 
Motorn klarar sig på en sådan ju.......... inga bekymmer,, bytt rem å rulle å kör 25000 till.. min 98a har gått 33000 tusen nu.. å en styrled e org än.. min förstabil en v70 11a fick jag byta styrled på vid 6000 mil servicen.. skitkvalitet ;)
/s
 
Jag har kollat på Blocket - finns inte många av de äldsta 945 ute, men de ligger under 5000 kr och annonserna är gamla.

Här i Örebrotrakten verkar det inte vara speciellt eftertraktat med en gammal 945:a ;)

Jag ska inte ha kvar bilen i vilket fall som helst. Behöver 4-hjulsdrivet för att ta mig av från gården på vintern. Men jag gillar bilen skarpt - och det är nog mest därför som jag inte vill skicka den till skroten. Volvon har varit min trotjänare i många år :)

Får funder vidare...

/Lizzie
 
Jag har kollat på Blocket - finns inte många av de äldsta 945 ute, men de ligger under 5000 kr och annonserna är gamla.

Här i Örebrotrakten verkar det inte vara speciellt eftertraktat med en gammal 945:a ;)

Jag ska inte ha kvar bilen i vilket fall som helst. Behöver 4-hjulsdrivet för att ta mig av från gården på vintern. Men jag gillar bilen skarpt - och det är nog mest därför som jag inte vill skicka den till skroten. Volvon har varit min trotjänare i många år :)

Får funder vidare...

/Lizzie

Byt kamrem och sälj! Inte döda fina volvosar.. jag har en gammal trotjänare som gått i arv till syskonbarnen, nu kommer den snart tillbaka till oss för varken jag eller syskonbarnet har hjärta att skrota den. Det finns säkert någon som vill ta hand om din gamla 945:a
 
Min mamma sålde häromveckan sin gamla trotjänare, en Volvo 740 från -87, den skulle bara få rulla ett halvår till (fram till besiktningen, totalt sönderrostad i underredet) med full tank fick hon 2500:- för den! :) (i sthlm)
 
1000 kr låter jättelågt?

2003-ish sålde jag en gammal 245:a från 1981. Den såg ut som ett vrak, rost all over the place, dessutom hade fd ägarens hund tuggat på inredningen i baksätet. Kort sagt var den ful som stryk!

Den var skattad och bes, gick hyfsat bra förutom att man fick skruva upp tomgången brutalt för den inte skulle dö på tomgång, samt att den ibland kunde vägra varmstarta, och man fick göra en liten procedur när man slog av den (släppa upp kopplingen med växel i i samma ögonblick man vred av nyckeln eller nåt, minns inte men nåt liknande) för annars var den vrång som satan att få igång. Hade nyrenoverad topp, ny vattenpump och ny startmotor och lite sånt. Hade gått över 30 000 mil.

Jag hade köpt den för 3500 kr ett antal år innan, och tänkte att jag lägger ut dem för 5000 får vi se. Prutmånen var typ gigantisk.

Bilen var såld på 10 minuter till utsatt pris och folk ringde hysteriskt i 2 v och ville köpa den osedd över telefonen.
 

Liknande trådar

Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: EmmaW
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 168
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp