Dala- vs. Kylinge- vs. Trane- vs. Värmlands-

Den ena kräver öppen lucka och den andra vill ha den stängd.
Tur att de inte åker tillsammans så dom får välja hur dom vill ha det.
Blir ett jäkla liv på dom annars där bak....
Finns lösningar för sånt också. Henra Cayenne och Ifor bl a har delade dörrar istället för överlucka bak, så dina damer kan få bestämma om de vill ha öppet eller stängt på sin sida. :)
 
Nu har jag inte läst allt, men jag skulle inte köpt ett enaxlat släp.
Jag hade avvaktat, sparat, och köpt en boggie.
Jag hade aldrig köpt ett släp utan panikbommar som man kan lösa ut utifrån.

Hästens komfort och säkerhet går före allt annat för mig i detta fall.

I helgen fick jag skära loss och utlösa panikbom åt en häst som på tävlingsplatsen fastnat med hoven i hönätet och hängde över frambommen.
När ägaren kom springandes i förtvivlan visste de inte om att de hade panikbommar, och stod och kliade sig i huvudet över hur jag lossat den..
Jag jobbar med bilar och fick senast idag förklara detta med drag/släpvikt till en person med B-kort som använt sig enbart av "max släpvagnsvikt" hittills.
Jag blir mörkrädd av den okunskap och ignorans som finns kring att transportera våra fantastiska djur...:(
 
Jag har ett VV årsmodell 00-02 (minns inte). Nej, det är inte ett kvalitetssläp, men jag har ju hellre det är än inget alls!
Har en boogie och skulle inte få för mig att köpa ett enaxlat. Vårt släp är galet stort. Högt, brett, tungt. Det är ju bra, framför allt när man kör två stycken hästar så får bägge plats ordentligt.
Förstår inte tidigare kommentar om att hästen rivit upp låret på bomfästet? De är rundade och min häst slickar gärna kanten när den backar ut men det finns inget vasst där?
 
Om jag köper en ny transport i framtiden kommer det vara en boogie med frontutlastning och panikbommar.
 
Nu har vi haft släpet i typ en månad, och använt det några gånger. Och både pappa (chaufför) och jag (ryttare) är så grymt nöjda med det! :bump: :banana:
Det är lättanvänt, Herr Häst gillar det, och dessutom är det inte det minsta ostabilt på vägen! Om man jämför med det boggiesläp vi lånade tidigare så tycker varken jag eller pappa att skillnaden är så stor alls. När vi var tvungna att åka över ett litet väg-gupp med detta kanske det kändes lite mer där inne än vad det hade gjort med ett boggie, men annars är det här väldigt kraftigt och stabilt!
Vi har köpt en ny krok till hönätet och nya transportgrimskaft, samt ska montera dekaler med mitt namn på och en ny "Hästtransport"-dekal, men i övrigt har den varit helt felfri. Bara tuta och köra! Och detta trots att det varit hyrsläp i knappa 1 år i början, och har 15-16 år på nacken.

Är det förresten någon som kan förklara vad det egentligen är för märke och årsmodell på det?
Jag har ju trott att det varit ett Tranesläpet 130T -01, tills jag börjar titta och jämföra vad som står på olika ställen. Det är registrerat sommaren 2000, men först taget i trafik februari 2001 kan jag börja med att förtydliga. Kollar man på släpet själva släpet står det "Tranesläpet" på den smala framdelen. Tittar man i EU-registreringsbeviset som vi fick nu (det hade inte haft något sådant tidigare tydligen) står det "Thule" och årsmodell 2000. På Transportstyrelsens hemsida står det Trailergruppen och årsmodell 2000/2001.
Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det verkar vara svårt att bestämma sig om det är ett Tranesläpet/Thule/Trailergruppen och vilken årsmodell det är :rofl: Hur kommer det sig, att det står olika överallt? O_o
 
Nu har vi haft släpet i typ en månad, och använt det några gånger. Och både pappa (chaufför) och jag (ryttare) är så grymt nöjda med det! :bump: :banana:
Det är lättanvänt, Herr Häst gillar det, och dessutom är det inte det minsta ostabilt på vägen! Om man jämför med det boggiesläp vi lånade tidigare så tycker varken jag eller pappa att skillnaden är så stor alls. När vi var tvungna att åka över ett litet väg-gupp med detta kanske det kändes lite mer där inne än vad det hade gjort med ett boggie, men annars är det här väldigt kraftigt och stabilt!
Vi har köpt en ny krok till hönätet och nya transportgrimskaft, samt ska montera dekaler med mitt namn på och en ny "Hästtransport"-dekal, men i övrigt har den varit helt felfri. Bara tuta och köra! Och detta trots att det varit hyrsläp i knappa 1 år i början, och har 15-16 år på nacken.

Är det förresten någon som kan förklara vad det egentligen är för märke och årsmodell på det?
Jag har ju trott att det varit ett Tranesläpet 130T -01, tills jag börjar titta och jämföra vad som står på olika ställen. Det är registrerat sommaren 2000, men först taget i trafik februari 2001 kan jag börja med att förtydliga. Kollar man på släpet själva släpet står det "Tranesläpet" på den smala framdelen. Tittar man i EU-registreringsbeviset som vi fick nu (det hade inte haft något sådant tidigare tydligen) står det "Thule" och årsmodell 2000. På Transportstyrelsens hemsida står det Trailergruppen och årsmodell 2000/2001.
Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det verkar vara svårt att bestämma sig om det är ett Tranesläpet/Thule/Trailergruppen och vilken årsmodell det är :rofl: Hur kommer det sig, att det står olika överallt? O_o
Thule köpte upp trane, dala, kylinge, star och brenderup. Så i övergången fick släpen dubbelnamn typ :), de fortsatte med de flesta modellerna så att brenderup royal blev till thule royal, kylinge eurotrailer blev thule diamant och startrailer xr 3000 blev thule premium osv. Man tog också kylinge panikbom system och satte i de flesta släpen.
Var typ bara de enkelaxlade modellerna som inte togs i produktion. Även om flera uppgraderades med thule bommar.
 

Liknande trådar

Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 953
Senast: ElAmir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp