Vad har ni för transport?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :)

Kan börja med att presentera mitt:
Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet, Thule och Trailergruppen på olika ställen...)
Modell: 130T
Årsmodell: 2000/2001
Pris - ny eller begagnad?: 17 000 kr, 15-16 år gammalt (2016).
Lastvikt: 620 kg
Totalvikt: 1 300 kg
Enaxlad eller boggie? Enaxlad
Vad drar ni den med? Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14 eller Volvo 854 2.5 SE -96.
Är ni nöjda? Både jag och pappa (chaufför) kunde inte varit mer nöjda! :love: Superfint skick för inga pengar alls, lättkört och lättanvänt.
 
Märke: star trailer
Modell: safir
Årsmodell: kommer inte ihåg, typ 2002?
Pris (beg.): 35000 förrförra året
Lastvikt: 750 kg tror jag
Totalvikt: vet ej...
Boggie
Vad drar ni med?: oftast en fyrhjulsdriven VW sharan -14...
Är ni nöjda?: Ja:love: Det är i jättebra skick både invändigt och utvändigt, och pappa som kör tycker att det är väldigt skönt att köra med, enligt honom märker man knappt att släpet är på:) Dessutom verkar hästen gilla det:D Det enda negativa är väl att man inte kan öppna sadelkammaren utifrån...
 
Märke: Kylinge
Modell: Eurotrailer
Årsmodell: 2000
Pris - ny eller begagnad?: Köptes begagnad 2013 för 30´000 :-
Lastvikt: ca 800, kommer inte ihåg på rak arm.
Totalvikt: 1600
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? v70 eller Nissan Navara
Är ni nöjda? Ja. Det känns som att jag aldrig kommer vilja köpa en annan transport. Den har (nästan) allt jag vill ha; Extra hög, extra bred. Ljus utvändigt och invändigt.
Panikbommar fram och bak som löses ut på utsidan. Fönster. Rymlig framför hästen. Trägolv. Skötardörr på rätt sida enl mig, dvs på förarsidan. etc etc..
Stadig, rejäl vagn.
Det börjar bli dags att byta ut det 16 år gamla golvet nu. Och någon gång lär jag nog registrera det för 2000 kg så jag kan köra två hästar i det.
 
Märke: Värmlandsvagn
Modell: Classic
Årsmodell: 2006
Pris - 27000:- när vi köpte det 2014
Lastvikt: 620 kg
Totalvikt: 1 260kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Mestadels Ford Mondeo 03a. Ibland audi A4 quattro -02a. Snart dags att byta bil och då vill jag helst av allt ha en Subaru outback :love:

Är nöjd med släpet. Åker väldigt lite/korta sträckor. Hade jag åkt mer och haft mer pengar så hade jag såklart köpt ett mer kvalitetssläp men för dom pengarna är jag nöjd och pålle som tidigare varit svårlastad går nu in lätt!
 
Jag kör en enaxlad kylingekärra ht-1300 från 1986. Den rullar snällt efter Saab -06:a. Totalvikt 1200. Den duger för mina behov, kör mest hö i den faktiskt. Men om jag skulle börja köra häst oftre byter jag nog upp mig till ett större boggisläp, halvblodet står lite trångt i den här tycker jag.
 
Märke: Boj Bravo
Modell: 220EH
Årsmodell: 2010
Pris - ny eller begagnad?: 69', begagnat.
Lastvikt: 640 kg
Totalvikt: 1 400 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Subaru Forester -15.
Är ni nöjda? Otroligt nöjd, mitt drömsläp :love: Kombiramp i alu, alugolv, panikbommar, 2 takluckor, 2 öppningsbara fönster, mycket mjukt och lätt att köra.
 
Märke: Thiel
Modell: Domino basic
Årsmodell: 2015
Pris - ny eller begagnad?: 69' ny
Lastvikt: 750 kg
Totalvikt: 1500 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Renault Laguna -08
Är ni nöjda? Ja, den rullar lätt och är lätt hanterad. Ljus och luftig inuti, öppningsbara fönster och bra lucka upptill bak. Det är bara det att jag börjat med körsport nyligen och insett att jag egentligen behöver 1) mer körkort 2) större/bättre dragbil och kanske också 3a) större släp, alternativt 3b) lastbil (men då utgår 2). Släpet som sådant är bra, men det kan ju inte rå för att jag skaffat en mer skrymmande hobby.
 
Märke: Boj Bravo
Modell: 216
Årsmodell: 2002
Pris - köpte det årskiftet 14/15 för 30.000
Lastvikt: 690
Totalvikt: 1 400 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Volvo V50 D2
Är ni nöjda? Ja verkligen! Är ett basic släp som har allt som krävs för mina behov.
 
Märke: Christ
Modell: Comet
Årsmodell: 2005
Pris - ny eller begagnad?: Köptes begagnad för ~40 000kr
Tjänstevikt: 900 kg
Lastvikt: 1090 kg
Totalvikt: 1990 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Lastutrymmets längd: 3180 mm
Vad drar ni den med? Subaru Legacy -05
Är ni nöjda? Nja, inte direkt. Gillar inte hur golvet var uppbyggt med gjuten gummimatta, som det går hål på och fukten kommer inte ut, varav golvet ruttnar. Nu är det totalrenovering, är inte alls imponerad.
Tanken var att det bara skulle vara ett övergångssläp, men måste behålla det ett tag till innan jag kan köpa mitt dröm släp.
Ligger förvisso stadigt efter bilen både utan och med häst.
 
Jag har ett Richardson Supreme, privatimport.

Köpte 2013 för 29000kr, årsmodell 1999.

Lastar 1260kg, totalvikt 2200kg. Tvåaxlat.

Drar med lite allt möjligt men just nu en 4*4 Skoda Superb. Hästarna åker fint så jag är nöjd :-) Ska byta alla skivor och fräscha upp det nu i sommar.
 
Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :)

Kan börja med att presentera mitt:
Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet, Thule och Trailergruppen på olika ställen...)
Modell: 130T
Årsmodell: 2000/2001
Pris - ny eller begagnad?: 17 000 kr, 15-16 år gammalt (2016).
Lastvikt: 620 kg
Totalvikt: 1 300 kg
Enaxlad eller boggie? Enaxlad
Vad drar ni den med? Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14 eller Volvo 854 2.5 SE -96.
Är ni nöjda? Både jag och pappa (chaufför) kunde inte varit mer nöjda! :love: Superfint skick för inga pengar alls, lättkört och lättanvänt.

Boj Bravo 216 årsmodell 2004. Inköptes ny för 62500kr inkl sommar- och vinterhjul.
Lastvikt 730kg, totalvikt 1400kg (men funderar på att vikta upp till 1600 om det inte vore för att den skulle vara svårare att sälja begagnad när det är dags).
Boggie.
Drar med Subaru legacy outback.
Ja, jag är väldigt nöjd.
 
Märke: Böckmann
Modell: Comfort
Årsmodell: 2014
Pris - ny eller begagnad?: Gått som demosläp, tror den kostade 79 000 kr.
Lastvikt: ca 1150kg
Totalvikt: 2200 kr
Enaxlad eller boggie? Boogie
Vad drar ni den med? Nu har jag en Ww Tiguan som får dra 2300 kg på BE. Tidigare drog jag med en Volvo V70 som fick dra 1800 kg.
Är ni nöjda? Supernöjd. Ett ordentligt släp för en rimlig peng. Det kändes som det bästa jag kunde få för pengarna då. Eftersom det gått som Demosläp är det tämligen fullutrustat. Hästen trivs också toppen. Hon har gått från att krångla lite (nu snackar vi typ 1-2 min) vid lastning med vårt gamla enkelaxlade till att lugnt gå rakt på i denna transport.
 
Märke: ifor williams
Modell: hb510
Årsmodell: 2001
Pris - ny eller begagnad?: begagnad köpte min som renoverings objekt för 20´000kr, de ligger annars ute för det dubbla.
Lastvikt: 1600kg
Totalvikt: 2600 kg
Enaxlad eller boggie? boggie
Vad drar ni den med? volvo v70 än så länge, ska skaffa ngt starkare för att kunna lasta 2 hästar.
Är ni nöjda? väldigt nöjd :). har iofs bytt bakbommar till ett par mer vettiga och ska byta ut frambommarna till en säkerhetsbom. har sen också satt in ett sadelskåp men jag är otroligt nöjd med släpet :). lite småfix som går att göra i ordning men själva släpet är stabilt, rymligt, välventilerat, välbyggt och har allt jag vill ha i ett släp ^_^.
hästen verkar också tycka om det :p
 
Märke: Boj Bravo
Modell: 220EH
Årsmodell: 2010
Pris - ny eller begagnad?: 69', begagnat.
Lastvikt: 640 kg
Totalvikt: 1 400 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Subaru Forester -15.
Är ni nöjda? Otroligt nöjd, mitt drömsläp :love: Kombiramp i alu, alugolv, panikbommar, 2 takluckor, 2 öppningsbara fönster, mycket mjukt och lätt att köra.

Hej hej!

Måst kolla med dig som har en Forester -15... är du nöjd med den? Vad drar den med och utan släp? Hur är ljudnivån inne i bilen när man använder den?

Jag funderar på att köpa en sån, men jag kör 10 mil varje dag när jag ska till/från jobbet så den måste funka smidigt att köra med och inte dra så himla mkt diesel.
 
Märke: Thule
Modell: Royal xt
Årsmodell: 2014, uttagen 2015
Pris - ny eller begagnad?: 75000:- ny
Lastvikt: drygt 1000 kg
Totalvikt: 1990 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Honda cr-v
Är ni nöjda? Väldigt nöjd! Går fint bakom bilen, smarta lösningar och hästarna trivs
 
Märke: Fautras
Modell: Provan
Årsmodell: 2007
Pris - ny eller begagnad?: 57000:- , 7 år gammalt
Lastvikt:1050 kg
Totalvikt: 1990 kg
Enaxlad eller boggie? boggie
Vad drar ni den med? Ford Kuga TDCi 4x4, 2011
Är ni nöjda? Supernöjd med släpet och alla dess funktioner. Ligger som ett strykjärn bakom bilen. Älskar step-up och säker urlastning. Rejält och stadigt släp. Jättenöjd även med servicen från generalagenten och servar mitt släp hos dem varje år.
 
Hej hej!

Måst kolla med dig som har en Forester -15... är du nöjd med den? Vad drar den med och utan släp? Hur är ljudnivån inne i bilen när man använder den?

Jag funderar på att köpa en sån, men jag kör 10 mil varje dag när jag ska till/från jobbet så den måste funka smidigt att köra med och inte dra så himla mkt diesel.

Vi är väldigt nöjda. Helt underbar att köra! Diesel med steglös automat.

Drar ca 0,6 liter/mil utan släp. Med släp är jag lite osäker, har inte kollat.
Vår har gått snart 4000 mil på ett år (hade gått 700 mil när vi köpte den), och den går som en klocka. Tycker den är tyst och behaglig att åka i men provkör själv för alla har ju olika referensramar :)

Sambon har 8-10 mil tur och retur till jobbet (beroende på var han är) och vi kör mycket så bilarna får gå långt hos oss.
 
Märke: Boj
Modell: Bravo
Årsmodell: 1991
Pris - ny eller begagnad?: 20 000kr begagnad
Lastvikt: 670(?) kg
Totalvikt: 1 300 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Volvo V40 -03
Är ni nöjda? jätte nöjd än så länge, ligger sjukt bra på vägen efter bilen. Känns knappt om man jämför med kompisens nyare Boj. Har inte kört med hästen i än så länge, men hoppas han gillar det:love:
Det enda som jag inte gillar är att man inte kan ta ut hela inredningen eller att det inte finns dörrar bak. Men det ska sambon ordna har han lovat :bump:
 
Märke: Henra
Modell: Caliber (enhästars)
Årsmodell: 2008
Lastvikt: 650 kg
Totalvikt: 1 300 kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Toyota Corolla och VW Passat
Är ni nöjda? Ett fint bassläp som fungerar bra för mina behov i dagsläget!
 
Märke: Thule
Modell: Excellent Grand Prix
Årsmodell: 2013
Pris - ny eller begagnad?: 95000kr begagnad 2015
Lastvikt: 1075kg
Totalvikt: 1990kg
Enaxlad eller boggie? Boggie
Vad drar ni den med? Volvo V70 AWD D5 -08 eller Volvo XC90 D5 -14
Är ni nöjda? Super nöjd! Stor och rymlig, man får lätt plats att tränsa två hästar. Ligger bra bakom bilen, även tom! Hästarna verkar också trivas, den svårlastade lastar sig själv numera!
Skulle dock vilja ha upp lastvikten på den men då behövs en ny bil..
 

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 646
Senast: Buck
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp