Dala- vs. Kylinge- vs. Trane- vs. Värmlands-

Håller med om att den där attityden är tråkigt! Fine, jag fattar ju givetvis också att det är en skillnad, men att den skulle vara extrem köper jag inte. Min pappa, som haft körkort i 40 år, C-kort i perioder, och som kan väldigt mycket om bilar (men kanske inte just hästsläp...) sa att också att hade släpen varit så "rackliga" som vissa här beskriver dem, skulle de aldrig gått igenom besiktningen...
Om din pappa haft C-kort borde han veta skillnaden på Boggie och inte boggie, samt vad för roll boggien har.
Jag har t ex hissbar boggie på lastbilen och det blir en enorm skillnad när jag hissar den, vilket leder till att bilen blir vingligare. Den är stadigare med boggien nere.

Jag har läst tidigare i tråden att några tagit upp fördelen om man får punka med ett boggiesläp. Jag har själv kört upp mitt boggie-släp till verkstad på tre hjul, då det fjärde hade låst sig, så vi fick ta av däcket. Hade det varit ett enkelaxlat släp hade det inte gått.
Så det gäller att väga fördelarna mot nackdelarna.
Man kan såklart köpa ett enkelaxlat nu, med planen kanske i framtiden att byta upp sig.

Det man kan ta med sig är kunskapen om skillnaderna och vara medveten om den kunskapen. Kunskap är inte att förkasta. Kunskap är makt trots allt. ;)

Hoppas du blir nöjd med ditt släp och inte kommer ångra dig.
 
Om din pappa haft C-kort borde han veta skillnaden på Boggie och inte boggie, samt vad för roll boggien har.
Jag har t ex hissbar boggie på lastbilen och det blir en enorm skillnad när jag hissar den, vilket leder till att bilen blir vingligare. Den är stadigare med boggien nere.

Jag har läst tidigare i tråden att några tagit upp fördelen om man får punka med ett boggiesläp. Jag har själv kört upp mitt boggie-släp till verkstad på tre hjul, då det fjärde hade låst sig, så vi fick ta av däcket. Hade det varit ett enkelaxlat släp hade det inte gått.
Så det gäller att väga fördelarna mot nackdelarna.
Man kan såklart köpa ett enkelaxlat nu, med planen kanske i framtiden att byta upp sig.

Det man kan ta med sig är kunskapen om skillnaderna och vara medveten om den kunskapen. Kunskap är inte att förkasta. Kunskap är makt trots allt. ;)

Hoppas du blir nöjd med ditt släp och inte kommer ångra dig.

Jo, han vet allt :)
Men han resonerar som att man ju alltid kan byta upp sig!
Och han menar att skillnaden ändå inte är horribelt stor, så länge man håller koll på däcken.

Tror jag kommer bli nöjd, det här ser väldigt bra ut, och pappa gick runt och tittade på det m.m. :)
 
Jo, han vet allt :)
Men han resonerar som att man ju alltid kan byta upp sig!
Och han menar att skillnaden ändå inte är horribelt stor, så länge man håller koll på däcken.

Tror jag kommer bli nöjd, det här ser väldigt bra ut, och pappa gick runt och tittade på det m.m. :)
Tja, allt beror ju helt på omständigheterna. Jag inbillar mig att ett boggiesläp är säkrare, då det dels fördelar vikten på alla hjul, så däcken inte slits lika hårt som ett enkelaxlat. Samt att det känns som om att det är lättare för ett enkelaxlat släp att börja vobbla. Speciellt om det blåser kraftigt ute. Hästtransporter överlag är inte roliga att köra när det blåser kraftigt ute och det är stadigare med boggie, även om det funkar med enkelaxlat också.

En sak jag vet säkert är att enkelaxlade släp svänger väldigt lätt när man backar, där gillar jag personligen boggie, så man får lite mer tid på sig att hänga med i svängarna. :)

Jag har förvisso när jag köpte mitt släp redan innan bestämt mig för att det skulle bli ett övergångssläp, som jag skulle ha i nått år. Övergångssläp är bra om det bara är för en liten period, då kan man välja bort sådant som man egentligen skulle vilja ha men kanske inte har råd med just nu osv. Lite som att prioritera vad som är viktigast.
 
@Lovisaleonora Alltså jag har kört släp i ganska exakt 17 år. Har kört med massor av olika dragbilar och dragit massor av olika släp. Har själv ägt både VV (boggie), Christ (Comet boggie), Ifor (boggie) och nu då min gamla Brunte från Ume. Det jag kommit fram till är att gamla plyfaVV är tunga och skramliga, Kylinge är tungdragna och har en hög tyngdpunt-upplevt de jag kört so mycket vindkänsliga. Däremot gillade jag min Christ jättemycket är lider än idag lite av att jag var tvungen att sälja det. Ume har varit mycket lättdragna, även när jag (ytterst olagligt) kört ett jätteUme ivägt på 1990 med min Ford Focus rullade det galant.

Bara för att vi inte värderar våra erfarenheter på samma sätt, så betyder inte det att det bara är du som har lång erfarenhet av att dra med olika bilar och dra olika varianter av släp :).
 
Lite nyfiken bara, var många Tranesläp under tidigt 00-tal hyrsläp? Eller är det bara mitt som har varit det? Inte för att det spelar någon roll idag, det var dessutom bara hyrsläp i 10-11 månader om jag läste rätt. Men är lite nyfiken bara :)
 
Lite nyfiken bara, var många Tranesläp under tidigt 00-tal hyrsläp? Eller är det bara mitt som har varit det? Inte för att det spelar någon roll idag, det var dessutom bara hyrsläp i 10-11 månader om jag läste rätt. Men är lite nyfiken bara :)
Är nog ganska vanligt att man köper in släp av billigare märken för att hyra ut. Då har man tjänat in pengarna man la på släpet ganska snabbt. Här i kring är VV vanligaste hyrsläpet. :)
 
Alltså, jag blir lite rädd för din pappa och hans uttalanden.

Jag har själv tagit två släp genom besiktning UA, där golven varit helt genombrutna. Det ena var ett hästsläp, i januari i år.

Besiktningen bedömer inte säkerheten för hästen, eller komforten för hästen. De bedömer att släpet är trafiksäkert eller inte.

Vissa lösningar på VV är fullständigt vansinniga och jag har sett skador som hästar fått efter att ha backat lite snett och gått emot bomfästet bak och skurit upp hela låret. Säkerhetsdetaljerna är obefintliga och man hör på långt håll när ett VV kommer skramlande.

Åk med själv (utan häst och i låg fart) och bedöm ljudnivån i släpet. Jag hade inte satt in en odövad häst i det oväsendet.

Hur lyckades hästen skära upp hela låret på bomfästet bak? Kan inte riktigt förstå vart den gjorde det? Alla fästena i bak på min är rundade? Finns ju inga vassa kanter? Och att man hör ett VV komma på lång väg var nog dagens största överdrift :D
 
Ser att ts redan köpt ett släp men kan tillägga att enkelaxlade kan vara väldigt trevliga släp med tillräckligt bra åk komfort och hållbarhet som vissa boggie släp. Men man får sällan igen pengarna på det man lagt ner i släpet. Renoverar man ngt så är det för sin egen skull. Man får aldrig igen det i en försäljning och ska bara vara glad om man får det sålt till samma pris man köpte det för :/.
Köpte en kylinge 2012, för 12" bytte mer eller mindre allt på den och kostnaden för bara materialet gick ju på en 10"kr. Men ska till ett under om jag får den såld för 12" igen.
Finns alldeles för billiga budgetsläp som man kan ta på avbetalning eller långtidshyra. Folk vill ha allt i topp skick och så billigt som möjligt. Dvs det är sällan värt att renovera en enkelaxlad transport om man planerar att sälja.
Jag tycker om att renovera släp, men jag gör det för att jag tycker om just det släpet och planerar att ha det så länge som möjligt.
Hade jag köpt för att byta upp mig om ett år eller två så hade jag inte lagt varken energi eller pengar på att fixa i ordning ngt.
 
Ser att ts redan köpt ett släp men kan tillägga att enkelaxlade kan vara väldigt trevliga släp med tillräckligt bra åk komfort och hållbarhet som vissa boggie släp. Men man får sällan igen pengarna på det man lagt ner i släpet. Renoverar man ngt så är det för sin egen skull. Man får aldrig igen det i en försäljning och ska bara vara glad om man får det sålt till samma pris man köpte det för :/.
Köpte en kylinge 2012, för 12" bytte mer eller mindre allt på den och kostnaden för bara materialet gick ju på en 10"kr. Men ska till ett under om jag får den såld för 12" igen.
Finns alldeles för billiga budgetsläp som man kan ta på avbetalning eller långtidshyra. Folk vill ha allt i topp skick och så billigt som möjligt. Dvs det är sällan värt att renovera en enkelaxlad transport om man planerar att sälja.
Jag tycker om att renovera släp, men jag gör det för att jag tycker om just det släpet och planerar att ha det så länge som möjligt.
Hade jag köpt för att byta upp mig om ett år eller två så hade jag inte lagt varken energi eller pengar på att fixa i ordning ngt.
Jag köpte ett släp att ha i 1-2 år. Slutade med att jag ägde det i närmare 7 år, under vilken tid släpet fick hållas efter, elen bytas, gasfjädrar, kulhandske, en del väggar målas osv. Ett basic enkelaxlat är ofta rätt lätt o billigt att hålla i bruksskick men nej, investeringar utöver underhåll får man inte igen. Gör släpet som du vill ha det, men räkna inte med att få mer än marknadsvärdet oavsett hur mycket du investerar i det.
 
Kom att tänka på en sak, då jag ska köra premiärturen med släpet imorgon.
Hur får man ha "övre bakluckan" egentligen?
Den övre delen har som en hasp med 3 olika lägen; lutat lite "inåt"/helt tätt, 90 grader och lutat lite "utåt"/så att det blir en liten glipa för luftinsläpp. Jag velar mellan läge 2 och 3. Vad säger ni? :)
 
Kom att tänka på en sak, då jag ska köra premiärturen med släpet imorgon.
Hur får man ha "övre bakluckan" egentligen?
Den övre delen har som en hasp med 3 olika lägen; lutat lite "inåt"/helt tätt, 90 grader och lutat lite "utåt"/så att det blir en liten glipa för luftinsläpp. Jag velar mellan läge 2 och 3. Vad säger ni? :)
Lite utåt eller helöppet kör jag med oavsett årstid.
Beroende på väder och hur hästen vill ha det med öppet/stängt. (Har en häst av varje)
 
Kom att tänka på en sak, då jag ska köra premiärturen med släpet imorgon.
Hur får man ha "övre bakluckan" egentligen?
Den övre delen har som en hasp med 3 olika lägen; lutat lite "inåt"/helt tätt, 90 grader och lutat lite "utåt"/så att det blir en liten glipa för luftinsläpp. Jag velar mellan läge 2 och 3. Vad säger ni? :)
Jag vill ha stängt med en liten glipa typ men tycker att jag möter lika många som kör med helt öppet som med helt stängt. Gör det som känns bäst, ser man hästens rumpa då man står utanför släpet så ska luckan vara stängd, ser man inte rumpan så kan den vara öppen ;). Fast det är bara så jag tänker :p.
 
Tack för åsikter @Magnum och @Buck !
Nej, helöppet går fetbort. Trodde inte ens det var lagligt?! :eek: :confused:
Men Herr Häst är ändå lite för stirrig för det. Inte för att han skulle hoppa ut, men alla bakomvarande trafikanter skulle bli utstirrade från vettet, om vi säger så. :grin:
 
Tack för åsikter @Magnum och @Buck !
Nej, helöppet går fetbort. Trodde inte ens det var lagligt?! :eek: :confused:
Men Herr Häst är ändå lite för stirrig för det. Inte för att han skulle hoppa ut, men alla bakomvarande trafikanter skulle bli utstirrade från vettet, om vi säger så. :grin:

Det har mig veterligen alltid varit lagligt..
(Föl måste dock köras stängt, då de åker löst.)

Min häst står gärna och tittar bakåt men inte för att han skulle vara orolig eller skraj, han är bara väldigt nyfiken.

Kompisens stora häst fick panik med stängd lucka som unghäst men stod blickstilla med öppen. Den vande sig sen och kanske ffa när den fick en rymligare kärra, men ibland får man fråga hästen helt enkelt :)
 
Tack för åsikter @Magnum och @Buck !
Nej, helöppet går fetbort. Trodde inte ens det var lagligt?! :eek: :confused:
Men Herr Häst är ändå lite för stirrig för det. Inte för att han skulle hoppa ut, men alla bakomvarande trafikanter skulle bli utstirrade från vettet, om vi säger så. :grin:
Tänk på att det blir lätt väldigt varmt i ett släp, speciellt i de här temperaturerna. Ni kanske ska se över om ni kan sätta i öppningsbara fönster eller fler ventiler.
 
Utan speciell ventilation är det inte tillåtet att köra med luckan stängd. Den måste vara helöppen för att motsvara kravet på ventilation.

Jag kör alltid med helt öppet om det inte finns mycket tungt vägande skäl att stänga, helt enkelt för att hästen får panik om det blir för dåligt med syre i släpet. Just den typen av släp du har nu, har ingen ventilation att tala om och därför måste luckan vara öppen.

Det finns ett examensjobb på detta, googla så brukar det komma upp. I övrigt är det Jordbruksverkets föreskrifter om krav på transporter som gäller, där finns ventilation med.
 
Utan speciell ventilation är det inte tillåtet att köra med luckan stängd. Den måste vara helöppen för att motsvara kravet på ventilation.

Jag kör alltid med helt öppet om det inte finns mycket tungt vägande skäl att stänga, helt enkelt för att hästen får panik om det blir för dåligt med syre i släpet. Just den typen av släp du har nu, har ingen ventilation att tala om och därför måste luckan vara öppen.

Det finns ett examensjobb på detta, googla så brukar det komma upp. I övrigt är det Jordbruksverkets föreskrifter om krav på transporter som gäller, där finns ventilation med.

Oj! :eek:
Nej, vi körde med överluckan "gläntad" i dag och det var inte kvavt eller konstigt där inne utan gick väldigt bra!
 
Jag vill ha stängt med en liten glipa typ men tycker att jag möter lika många som kör med helt öppet som med helt stängt. Gör det som känns bäst, ser man hästens rumpa då man står utanför släpet så ska luckan vara stängd, ser man inte rumpan så kan den vara öppen ;). Fast det är bara så jag tänker :p.

Den där håller jag inte alls med om.
Båda mina flickors rumpor syns över.
Den ena kräver öppen lucka och den andra vill ha den stängd.
Tur att de inte åker tillsammans så dom får välja hur dom vill ha det.
Blir ett jäkla liv på dom annars där bak....
 
Den där håller jag inte alls med om.
Båda mina flickors rumpor syns över.
Den ena kräver öppen lucka och den andra vill ha den stängd.
Tur att de inte åker tillsammans så dom får välja hur dom vill ha det.
Blir ett jäkla liv på dom annars där bak....
Nja jag är nog mest bara nojig :p. Men då jag hade min häst i den lilla kylingen så var rampen så låg att hon kunde ha svansen hängande utanför och rumpan stack upp en 15-20cm. Kändes inte helt säkert så hade luckan stängd då. Men i nya släpet så är det typ bara en 3cm rumpa som man ser. Så där tänker jag se om hästen kan tänka sig att åka med ena luckan öppen (är en ifor så det är 2 små dörrar upptill, dvs kan ha stängt bakom hästen och öppet i tomma spiltan :).)
 

Liknande trådar

Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 953
Senast: ElAmir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp