Dala- vs. Kylinge- vs. Trane- vs. Värmlands-

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år, möjligen till jul i år. Men jag behöver snarare en om senast några månader, helst ännu tidigare...
Jag och pappa hade först tänkt titta på billigare nya transporter (Cheval Liberté osv.) eller typ "bättre begagnade" men har nu insett att det iaf så länge räcker med en välfungerande äldre, och att CL visst inte var så kul....

Men iaf. Vi söker något efter följande krav:
- 20 000 kr (eller billigare).
- "Mycket släp för pengarna" - ändå bästa möjliga kvalité för priset.
- Få lasta 600 kg och dras av bilar som väger ca. 1 500 kg. Hästen som ska i är 162 cm/ca. 570 kg, och bilarna är en Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14 och en Volvo 850 GLE -96.

Om man slår på div. salusidor efter ovan nämnda krav är det främst 4 st märken som dyker upp; Dalavagnen, Kylingekärran, Tranesläpet och Värmlandsvagnen. Årsmodell 70-90-tal.

Men varken jag eller pappa är sådär super-bevandrade i transport-djungeln och undrar; Vilket av ovanstående märken är egentligen bäst, utifrån ovan nämnda krav?
Tycker spontant att VV ser lite "rackliga" ut, åtminstone vissa från 70- och 80-talen... Annars har jag inte så mycket att säga om något av märkena.

Men ni här på Buke kanske skulle kunna lista lite + och - ? :)
 
Jag tror knappt det existerar VV från 80-talet, de har skakat i sönder.

Du får ett Kylinge, boggie, för de pengarna, satsa på det. Mitt är från -98 och hade kunnat säljas för din budget. De finns med olika totalvikter, tror det är 1450 på mitt släp, med en lastvikt på 590 kg.
 
Jag tror knappt det existerar VV från 80-talet, de har skakat i sönder.

Du får ett Kylinge, boggie, för de pengarna, satsa på det. Mitt är från -98 och hade kunnat säljas för din budget. De finns med olika totalvikter, tror det är 1450 på mitt släp, med en lastvikt på 590 kg.

Såg faktiskt en VV -87 nyss. Det såg dock lite....instabilt ut, om vi säger så. :grin:

Vad betyder boggie? :confused: Men det låter okej, möjligen att 590 kg är något i underkant.
 
Kylinge är toppen.
Jag har en Eurotrailer och är mycket nöjd med mitt köp.
Fronturlastning, fönster, panikbommar fram o bak, liten sadelkammare fram, ligger bra bakom bilen, hästarna trivs, rymlig invändigt även framför bommen.
Den har allt jag behöver och lite till.
 
Kylinge utan tvekan!
Bra robust kvalitetssläp. Jag har köpt två kylinge på rad och det är inte för att de är dåliga ;)
Mitt har en totalvikt på 1400kg och lastvikt på 600.

Innan mina kylinge släp hade jag ett trane och det är ett bra men väldigt basic släp.
Dalavagnen är helt ok.
VV skulle jag aldrig i livet köpa, då är jag hellre utan släp.
 
Du måste börja med att kolla bilarnas registreringsbevis hur mycket de får dra. Annars kanske du tittar på helt fel släp som du sedan inte får dra lagligt och därmed riskerar körkortet.

Därefter hade jag funderat på om du kan ha tvåaxlade släp, eller de väger för mycket.

Värmlandsvagnen går bort. Alltid.
 
Kylinge! Har själv ett sådant, euro trailer. Extra högt och brett. Gav 18t för det och kostade på att sätta in öppningsbara fönster, smorde upp, lackade fälgar å bytte lite lysen. Men inget av det behövdes i nuläget. Utan det var bara tuta å köra. Ett boggie med fronturlastning. Och mitt krav, säkerhetsbommar fram och bak som kan lösas ut utifrån. Det är ett 2001:a

Så jag säger kylinge alka gånger. Mycket släp och säkerhet för pengarna.
 
Du måste börja med att kolla bilarnas registreringsbevis hur mycket de får dra. Annars kanske du tittar på helt fel släp som du sedan inte får dra lagligt och därmed riskerar körkortet.

Därefter hade jag funderat på om du kan ha tvåaxlade släp, eller de väger för mycket.

Värmlandsvagnen går bort. Alltid.

Enligt pappa får bilarna dra ungefär vad de väger, lite mer kanske. Alltså 1 500 - 1 600 kg. Men den biten får han hålla koll på ;)

Okej!
 
Skulle också kolla regbevisen först, på slapvagnkalkylatorn.se kan du dessutom skriva in regnr på släp-bil och direkt få svar på om kombinationen är okej eller ej och varför.

Kan tom vara så att ni får dra mer (på B) på er äldre Volvo än den nyare skodan..
Hade endel bestyr att hitta bil till min relativt 'enkla normalviktiga transport' när jag skulle byta bil förra året vilket begränsade sökandet enheldel.

I övrigt hade jag också kollat närmare på Trane och Kylinge och helst tvåaxlat. :)
 
Såhär står det på våra bilar, någon med mer kunskap får gärna tolka :up:

Skodan (Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14)
Tjänstevikt: 1455 kg
Totalvikt: 2018 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 2000 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 720 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 4018 kg.

Volvon (Volvo 850 GLE -96)
Tjänstevikt: 1520 kg
Totalvikt: 1910 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1600 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -
 
Skulle också kolla regbevisen först, på slapvagnkalkylatorn.se kan du dessutom skriva in regnr på släp-bil och direkt få svar på om kombinationen är okej eller ej och varför.

Kan tom vara så att ni får dra mer (på B) på er äldre Volvo än den nyare skodan..
Hade endel bestyr att hitta bil till min relativt 'enkla normalviktiga transport' när jag skulle byta bil förra året vilket begränsade sökandet enheldel.

I övrigt hade jag också kollat närmare på Trane och Kylinge och helst tvåaxlat. :)

Har testat Släpvagnskalkylatorn. Men tack för tipset! :up:
 
Får jag gissa utifrån bilmodellen och andra regnr samma modell får Skodan dra 1420 kg. Vilket ju gör det svårt att använda som dragbil om man vill ha dubbelaxlat släp.

Volvon kan vara en slamkrypare. D v s max totalvikt för släp B-kort är högre än max dragvikt för bilen. Men det måste kontrolleras på tegbeviset.

Gör detta INNAN ni tittar vidare på släp - köper du fel släp kan föraren åka dit för olovlig körning och förlora körkortet.
 
Då rekommenderar jag att avskriva Skodan som dragbil om ni har B-kort. Tittade runt lite på dubbelaxlade släp på blocket, hittade bara med totalvikt 1500 kg i den prisklassen (tittade upp till 30 000 kr).

Okej! Det har vi nästan ändå gjort, då den går så fruktansvärt dåligt med släp. Men då vet vi att det är bäst att hitta något som passar med Volvon. Tack! :up:
 
Först och främst, satsa på boggie! För hästens komfort och säkerhet! Jag har VV dock från -06 och är betydligt mer nöjd med det än mitt boj jag hade från -90. Gav 27000 för det nybesiktat hos VV egen firma i Kristinehamn för 2 år sen. Hästen är lättlastad och det ser jag som ett bra betyg då han tidigare var lite bökig :) får lasta 640kg och totalvikt 1360 så det är ett lätt släp!
 

Liknande trådar

Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: ElAmir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp